Hjort og andre hjortedyr er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig forutsetning for hjortelusflua tenker jeg... Men bare vent, med det milde klimaet kommer det til dere også... MOAHAHAHAHA...
Men siden Morten er i et så godt lune hadde det vært fristende å spurt om å bruke en av kreasjonene, eller kanskje få komme med en ide selv.
Fyr løs. Kom med et forslag så skal jeg se hva jeg får til.
Sitat: jens fredrik
Hjort og andre hjortedyr er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig forutsetning for hjortelusflua tenker jeg... Men bare vent, med det milde klimaet kommer det til dere også... MOAHAHAHAHA...
Har drittdyret blitt observert i Nordmarka?
"I Norge ble den oppdaget først i 1983, på en elg ved Halden i Østfold. I 2006 var den vanlig i Østfold, Akershus øst for Oslo og sørlige deler Hedmark nord til Våler, med enkeltfunn ved Elverum og Trysil. På vestsiden av Oslofjorden finnes den på Hurum via sørlige deler av Lier og inn i Kjekstadmarka i Asker. Krokskogen i Oslomarka er ennå ikke berørt. Det er derimot Østmarka og østlige deler av Lillomarka. Ett funn forelegger fra Varingskollen øst i Nordmarka, ellers er Nordmarka foreløpig fri. Et isolert funn er gjort på en skutt elg ved Dagali nord i Buskerud. Denne elgen kan ha vandret langt fra sørlige deler av Buskerud." Sitat: Folkehelsinstituttet
Jeg foreslår at Stig tar med seg en bøtte med disse småkrypa og slipper ut litt hist og pist neste gang han er vestover.
Ta med hagle og pepperspray så overlever dere turen uten å miste altfor mange lemmer :-)
He he, hade du villet vært med meg på tur bærende på hagle og pepperspray. Jeg tror ikke jeg hadde turt å være med selv.
Her oppe ser det ut for at de aller fleste områdene er "innfisert". Det gjenstår å se ann litt nordover, men dette er et sted med en stor elgebestand så jeg tippe svineriet også finnes der.
Selv ikke på asfalt er en trygg, veier som går i skog og igjennom hogstfelt kan en også bli overmannet av svermer med hjortelusflue.
Jeg tror vi er på vei inn i en nye era med tanke på sykkeltøy. Jeg ser for meg skøyte trikot med hele armer/fingre likeså bein, heldekkende dykkermaske med innebygget defroster (dugg fjerner) og filter. Hjelm med 360* isspray beregnet på store svermer med autoutløser.
Det var vel vår alles kjære Geir Anders som satte det på print i en gratulerer med dagen post.
Quote:
Regjerende Romeriksmester i Kort Lunte Uten Tilløp og generell sjette far i huset!
Og det er ingen som har utfordret meg med tanke på den tittelen enda.
Quote:
Men det var jo en god spøk den ene gangen det skjedde, og Romerikes korteste lunte (TM) er sikkert takknemlig å erte litt. (Fra en PC plassert på trygg avstand.) ;\)
Du tenker på avatarbytte, he he, jo i etterkant har det blitt en god historie og det var sikkert en drøss med folk som lo seg skakke mens gamle rabba neste slo i stykker tastaturet i posten "hvem i helvete ha ...." he he jeg må humre litt det var jo morsomt da, og særlig i etterkant.
Jeg synes det er flott med litt erting, vi trenger positiv erting og positiv mobbing. Det er mange som missforstår dette og da kan det lett bli helt feil.
Mobbing og erting med minus som fortegn kan jeg ikke fordra, det fører som regel til en krysskobling eller to.
Jeg opplever så å si alt som skjer her og på fellesturer som svært positivt, det er så mange innmari greie folk rundt omkring. Som gjør at man føler trygghet og samhørighet.
Vel spora vi av, ser sånn ut å da er det som det skal være.
En liten tur i skogen kl. 1600 i dag. Vi skulle ta en rolig tur og knote litt på kjente trakter. Det ble det ikke noe av, godt inne på toppen av Randbydalen slo de helvetes hjortelusfluene til. En hel sverm landa på Stefan og meg, han reiv av seg hjelmen og det levde under.
Etter noen korte hektiske uartikulerte utbrudd snudde vi og kom oss ut av skogen litt brennkvikt. Nå er det bare en ting som gjelder og det er kulde, to frostnetter så er dæveskapen borte.
Vel hjemme ringer Stefan meg og forteller at det lever i klærne under yttertøyet, her hos oss finner vi flere vingeløse kryp på kjøkkenet. Faan til greier, at en ikke kan få has på dette bedritne udyret.
Jeg leste den artikkelen, men forstod ikke den siste setningen: "- Det eneste man kan gjøre er å drastisk redusere bestanden av hjortedyr, og dermed ta bort livsgrunnlaget for flua. Husk at det på 1970-tallet ble felt 5000 elg årlig, mens tallet nå er cirka 35.000. Det er på mange måter naturen som slår tilbake, sier Ottesen."
OK, vi feller flere hjortdyr enn noen gang og så får vi dette flueproblemet likevel. Må vi felle enda flere dyr? Må vi nå ta med rifle på stisykkeltur?
Vi feller flere dyr fordi det er flere dyr å ta av. Problemet er at det ikke er nok rovdyr til å ta seg av skadede hjortedyr og at disse derfor ovlerlever i større grad enn tidligere.
Ah-ha....Da er vel løsningen å sette ut masse jerv og ulv?
jo i etterkant har det blitt en god historie og det var sikkert en drøss med folk som lo seg skakke mens gamle rabba neste slo i stykker tastaturet i posten "hvem i helvete ha ...." he he jeg må humre litt det var jo morsomt da, og særlig i etterkant.
Jada, og siden du har bytte-avataren enda, tok du det vel ikke SÅ tungt heller, tenkte jeg.
Quote:
Jeg synes det er flott med litt erting, vi trenger positiv erting og positiv mobbing. Det er mange som missforstår dette og da kan det lett bli helt feil.
Mobbing og erting med minus som fortegn kan jeg ikke fordra, det fører som regel til en krysskobling eller to.
Enig.
Quote:
Jeg opplever så å si alt som skjer her og på fellesturer som svært positivt, det er så mange innmari greie folk rundt omkring. Som gjør at man føler trygghet og samhørighet.
Får håpe du mener det etter søndag også, da.
Quote:
Vel spora vi av, ser sånn ut å da er det som det skal være.
Så sant. "Dagen blir ikke den samme uten."
Re: Nå er helvete i gang
[Re: btm]
#45848704/10/200711:12
Er denne lille ufokuserte tassen en av våre fiender, har hjortelusflua kommet til buskaset bak Vallhall i alle fall. Jeg fikk to stykker på meg når jeg strøk gjennom trærne der.
ikke noe hjort eller fluer i nordmarka i dag. satt og så på sola gå ned uten å merke noe ihvertfall.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Men en ting til: dette kan kansje høres dumt ut, men hvis du får deg er det mulig og ta en pumpe med CO2 og "spraye" den over kropen får å få de vekk? for CO2 er jo relativ kald. (vet det høres jæv... dumt ut, men)
Redigert av Bare meg; 05/10/200700:06. Rediger grunn: Kom på noe til
I Kalnesskogen derimot er det hjortelus. Når jeg dusjet etter turen kjente jeg det kriblet på ryggen. Klødde meg da på ryggen og fikk den på hånda. Ekle små jævler