Hentet denne fra et annet forum som også er frustrerte vedr. dette helvetes flue greiene.
Heidi poster dette:
Quote:
Det er jo litt sannhet i det bildet ditt, Stig. Dette sitatet er hentet fra en artikkel på web'en til Folkehelseinstituttet.
Sitat: Selv om hjortelusflua er et nytt problem i Norge, er den dokumentert som et problem alt for 5200 år siden. Steinaldermannen "Ötzi" ble i 1991 funnet halvt innefrosset i en isbre i Alpene på grensen mellom Østerrike og Italia. Klesdrakten av strå har ved senere grundige analyser vist seg å ha godt identifiserbare deler av fire ulike hjortelusflueindivider. Han hadde trolig fått dem på seg under sin vandring gjennom skogsområder fra lavlandet til høyfjellet.
Jeg kan medele att disse jævla fluene er sterkt representert i Østfold iallefall, har møtt på dem flere ganger i Mossemarka og i skogene rundt i Råde...Dem er j##lig irriterende, krabber rundt i hår og er skikkelig kjipe! Visste ikke hva disse fluene var før jeg leste denne posten nå! Nå blir det Tyvek-drakt og finlandshette på sykkeltur...Fyyyysj!!
Redigert av Ekis; 06/10/200720:56.
Re: Endelig hjortelusfluenen er borte.
[Re: Ekis]
#46331913/10/200719:56
Men en ting til: dette kan kansje høres dumt ut, men hvis du får deg er det mulig og ta en pumpe med CO2 og "spraye" den over kropen får å få de vekk? for CO2 er jo relativ kald. (vet det høres jæv... dumt ut, men)
Men er det ikke det som trigger mygg og annet graps nemlig CO2? Dyr og mennesker puster ut CO2 og de følger konsentrasjonene i luften. Vetta pokker om denne hjortelusen bruker denne metoden men da er CO2 spray litt lite smart... Noen får finne opp en CO2 filter en fester i munnbind.. hehehe
Re: Endelig hjortelusfluenen er borte.
[Re: StigB]
#46333513/10/200720:38
Syklet sammen med en annen i området Maridalsvannet - Barlindåsen i går ettermiddag (dvs mandag ettermiddag) og da jeg skiftet etterpå så jeg noe som jeg trodde var en edderkopp på skulderen. Klapset den flat trodde jeg, men den ramlet ned på gulvet og krøp rundt. Så la jeg tørkepapir over den og trampet på den, jaggu krøyp den rundt på papiret da jeg løftet på papiret. La papiret ned igjen og slo med knyttneven noen ganger, neida, kravlet rundt fortsatt. Så husket jeg denne tråden og tenkte at dette må ha vært en slik en. Her er den, det grå er fugen mellom baderomsflisene.
Aldri sett noe sånt før, og hadde (håper jeg ) bare denne ene på meg.
Men en ting til: dette kan kansje høres dumt ut, men hvis du får deg er det mulig og ta en pumpe med CO2 og "spraye" den over kropen får å få de vekk? for CO2 er jo relativ kald. (vet det høres jæv... dumt ut, men)
Men er det ikke det som trigger mygg og annet graps nemlig CO2? Dyr og mennesker puster ut CO2 og de følger konsentrasjonene i luften. Vetta pokker om denne hjortelusen bruker denne metoden men da er CO2 spray litt lite smart... Noen får finne opp en CO2 filter en fester i munnbind.. hehehe
Har gjort litt noen små undersøkelser og har funnet ut at: den beste måtten og bli kvit brann maur fra kropen er å bruke et CO2 brann sloknings aperat. dette skal vist være helt forferdelig får maurene og de kan dø av det, men ikke nok med det samme tekniken funker på vanlige lus og andre skade kryp. Så hvis du er desperat nok til og risikere mindre fråst skader får og bli kvit disse j...ene kan dette være en løsning. P.S et brann sloknings aperat koster ca 200kr (så vet du det)
Syklet sammen med en annen i området Maridalsvannet - Barlindåsen i går ettermiddag (dvs mandag ettermiddag) og da jeg skiftet etterpå så jeg noe som jeg trodde var en edderkopp på skulderen. Klapset den flat trodde jeg, men den ramlet ned på gulvet og krøp rundt. Så la jeg tørkepapir over den og trampet på den, jaggu krøyp den rundt på papiret da jeg løftet på papiret. La papiret ned igjen og slo med knyttneven noen ganger, neida, kravlet rundt fortsatt. Så husket jeg denne tråden og tenkte at dette må ha vært en slik en. Her er den, det grå er fugen mellom baderomsflisene.
Aldri sett noe sånt før, og hadde (håper jeg ) bare denne ene på meg.
Hilsen Njål
Jada det er kreket, og lenge varte ikke gleden. De som ikke daua av de to første frostnettene er i ferd med å gjøre skogen helt jævelig igjen.