Aha. Den er nå jobbsyklbar på daglig basis, endelig. Gjør fortsatt litt vondt når jeg tar i, er fortsatt stiv og litt veik, men brukbar. De bælstøgge Ergon-holkene er supre! Men stisykling venter jeg litt til med.
Lurer litt på om det er mulig å få til noen kåringer av et eller flere slag?
"Best egnete gromsykkel for Dazed" "Mest for pengene gromsykkelen" "Minst for pengene gromsykkelen" "Beste runkepeller" "Finest lakk" "Denne gromsykkelen hadde jeg solgt sjela mi for å få" "Penest sveiser" "Kuleste dekaler" "Hardeste dekk"
Jury? Avstemming? Premier?
Prisutdeling er vel og bra - men burde man ikke holde enda høyere nerdefaktor? "beste wireføring" "best sentrering av dekkdekaler visavis ventil" "beste rørsett" (for metallsykler) "beste modda komponent" Eller hva med æresprisen: "Least likely to become a mass production bike"? Her er det rom for atskillig kreativitet.
Litt usikker på kategorien "penest sveiser". Må man stille med bilde av han (eller hun) som har laget ramma?
Redigert av stigeso; 19/09/200715:11.
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
Virkelig synd at man går glipp av denne happeningen! Spider 29'ern min har så utrolig lyst til å møte alle disse rå Boutique syklene som vil dukke opp her .
Jeg lager gjerne en Telex på forsiden så snart kaospilot-demokratiet her inne har kommet fram til tid og sted. Synes Grinda er et ok sted, grønt og fint, ikke bare en p-plass, ikke så folksomt som Sognsvann kan være, like fullt bare fem minutters sykling unna Sognsvann - og dermed også bynært nok til at mange kan sykle opp uten bil. Dessuten: Relativt lett å finne også for Østfoldinger som kommer innover Store Ringvei i bil.
Vel, nå later det til at både flyer, sted og tidspunkt er ganske spikret. Lager du en slik Telex-artikkel?
Da har jeg runkepellet litt på designforslaget mitt her på kveldingen, og havnet på dette. Intensjonen var å formulere litt av den gode "anarkistiske" måten dette konseptet ble unnfanget på. Hvis vi er heldige finnes det kanskje noe ledig annonseplass her som vi kunne fått låne? Ikke noe problem å lage noe bannere av dette her hvis det er ønskelig.
Skal vi vedta at dette blir flyeren? I så fall kan kanskje noen som har ordet i sin makt (Øy, GeirAnders!) lage en litt forklarende tekst som Jeth kan bytte ut "Lorem ipsum" med. (For selv om oversettelsen passer ganske bra på det vi driver med, var vel den bare for å visualisere tekst og layout, eller?)
Så man er velkommen til å se på selv om man ikke har en groooomsykkel å vise ? Kan forresten sikkert henge noen flyers rundt omkring der jeg bor hvis det er ønskelig.
Hmmm. Landets eneste to Ventana El Ciclon (solgt av importøren iaf.) ruller i hhv. Stavanger og Trondheim. Liten sjanse for å få se en sånn på DDD07, altså.
Ser ut som nok et flott alternativ. Så å si en Spot med penere bakramme og bittelitt bedre standover.
5.5 er faktisk opprinnelig laget for 130mm gaffel, slik den står oppført i din tabell. De fleste synes imidlertid det er litt vel bratt med 70 grader i front, så flertallet 5.5-eiere bruker nok 140mm gaffel istedet.
Spot og El C er veldig like i geometrien, men som du ser er proposjonene i rocker og svingpunkter ganske forskjellige. Det er litt forskjell på neste alle geometrimålene også, så jeg er rimelig sikker på at disse to syklene oppleves ganske forskjellige.
El C ser forresten jævelig bra ut. Eller min smak, kanskje den peneste FS på markedet.
Espen
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Ja, enig i at den er pen. Har bare sett den på bilder dog.
Jeg synes det ser ut som at de blir veldig like jeg, med like lang gaffel. Det eneste er litt brattere setevinkel og dermed lengre akselavstand på Spot. Uten å ha prøvd noen av dem, vil jeg tro at jeg trives med å sitte litt mer bakpå, som på Ciclon. Kortere akselavstand gjør den kanskje litt mer snappy også. Jeg skal få teste en El Salt med 5" rockers, men det blir nok ikke heeelt det samme. (?)
Ciclon har lavere shock ratio også, som gjør seg bra for tjukkaser som meg.
Jeg skal få teste en El Salt med 5" rockers, men det blir nok ikke heeelt det samme. (?)
Det er nok ikke langt unna at det blir veldig likt... Med 5" rocker på el salt, så blir vinklene like og bb høyde det samme(med forbehold om feil måling). Uansett er det supert med lav shock ratio. Tunge meg trenger bare 450 fjær. på 6.6'en må jeg ha 650 fjær.
Jeg synes det ser ut som at de blir veldig like jeg, med like lang gaffel.
mange bekker små osv. Jeg tror de vil oppleves anderledes, uten at jeg har prøvd begge. F.eks har jeg aldri fått f.eks Kona Dawg til å føles som en Spot, selv om de på et tidspunkt var relativt nesten like på papiret.
Jeg ville heller ikke gitt at en El Salt med 5" rockere er representativ for hva en Ciclon er kapabel til.
Forskjellen mellom El Ciclon og X-5 er nok helt marignale (om tilstede i det hele tatt?) når det gjelder geometri. X-5 er litt stivere, EL C litt lettere. Hvis du setter deg på en x-5, lukker øyne og holder deg for nesen, burde du ha alle muligheter for å drømme deg til California og følelsen av å sitte på en EL C.
Det er ørsmå forskjeller, men hvis din X5 er i Medium og du har lyst til å låne den bort i noen minutter, så ville det vært veldig nyttig å få prøve den.
Syntes det virker som han har vært relativt reflektert. Jaggu setter han ikke ord på min lille tirade om at ikke alle fourbars er like bare fordi de nesten er identiske på arket
Han har bl.a testet ciclon: Ventana El Ciclon Medium: my current daily ride. I have it outfitted with EX 5.1 wheels/DT 240 wheels, TALAS 36 fork, XT/XTR kit, Formula Pruo brakes, and 7.875x2.25 stroke shock RP23 XY on the 5” rocker, which provides 5.6” of travel. Weight is 28.6lbs. I started out with the stock 5” rocker, which was plush and very active, then tried the 5/6 rockers, which brought the BB up and caused the bike to lose it’s stellar balance. I decided on the longer stroke shock with the 5” rockers, and have set it up at only 20% sag, which gives me the same ride height, but will go deeper into the travel when I need it. I have to say that the Ciclon was a bit better than any of the other bikes I rode in the 5/6” category. It might be due to the personalized setup I have on there, but the Ciclon is so balanced when climbing, I feel I can conquer any rocky gradient and almost any angle. This bike feels like it has at least 6” of travel, but pedals very well, like a good trailbike should. When going up, the bike feels like it has 5” of active travel, but descending on this bike would have you convinced you are on a 6+ inch trailbike. It is laterally stiffer than any bike I tested, and at a reasonable weight. Kudos should go to Sherwood for putting together such a sturdy bike at a fairly light weight of 6.3lbs for frame and shock. The rear end is extremely plush and very linear. The bike seems to have a perfect balance of plushness without blowing through the travel too quickly. Descending on this bike is simply as good as it gets on a trailbike, as it can hang with any 6” bike I tried. It begs to be pushed harder, and really starts to blur the line between do-it-all trailbike and save-your-ass aggressive rig. Setting the fork at 160mm of travel doesn’t hinder it too much, although climbing with the fork at 130mm is a better option. I have ridden it on some long rides (up to 5 hours) with tons of climbing, and it does just as well here as it does on technical, slow-speed singletrack. Is plusher, a bit grippier and more laterally stiff than the Trance X, and every bit as good of descender as the Norco Fluid LT