Nye varebil regler!
|
Re: Nye varebil regler!
[Re: GeirK]
16/10/2007 11:55
|
gare
More than words
|
More than words
Liksomproblemene, som å få barna i barnehagen, vil klart kunne løses på andre måter. Her synes jeg du skal ta synsingen din helt ut og forklare hvordan samtlige barnehageforeldre i alle de ti største byene skal få ungene sine i barnehagen og komme seg på jobb uten bil. Jeg tror jeg utgjør en ekstrem minoritet i det norske folk(men kanskje ikke her inne)i og med at jeg, de aller fleste dager, leverer datteren min i barnehagen med sykkel. Det kan jeg gjøre siden barnehagen er 800 meter unna heimen(flaks), og omtrent i samme retning som til jobb. Barnehagen åpener 0715, og jeg begynner på jobb 0800. Takket være en fleksibel arbeidsgiver kan jeg komme noen minutter for sent hver dag da jeg tross alt har 20 km til jobb(og mangler turboen som får meg fram i tide). Å kalle det et lissomproblem å levere i barnehagen betyr enten ekstreme skylapper, at man ikke har barn, eller for den saks skyld begge deler. Jeg tror at VELDIG mange kunne syklet til jobb, særlig om det var langt litt bedre til rette for det, men at alle som har omkring 20 kilometer til jobb skal sykle tro jeg er en utopi. Derimot bør det være en idè å legge til rette for at de som har 3-5 kilomter til jobb syklet noen dager(eller fler)i uka. Desverre ser det ut til at alt snakket om samferdsel er mer vei, mer kollektivtrafikk, jernbane/bybane, og veldig lite om å legge til rette for sykkel.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
16/10/2007 12:34
|
EgilS
More than words
|
More than words
Her synes jeg du skal ta synsingen din helt ut og forklare hvordan samtlige barnehageforeldre i alle de ti største byene skal få ungene sine i barnehagen og komme seg på jobb uten bil. Du har sagt at de klarer, det. Nå er det opptil DEG og fortelle hvordan de skal gjøre det, ALLE som en, siden du tydelig har løsningen for alle sammen. Masse folk (inkludert delvis deg også deg Geir) bruker dette som et argument for at vi må ha tilgang på bil og billig bensin. Sannheten er at dette for de aller, aller fleste er tull. Hvor stor andel av Norges befolkning tror du det er som er fullstendig avhengig av å KJØRE sine barn til og fra barnehage? Jeg vil tippe at det er en forsvinnende få det er snakk om. I den store sammenhengen vil jeg være enig med supernalle i at det kan karakteriseres som et liksomproblem. Dette kunne forøvrig lett vært løst ved at det settes opp en hente/bringetjeneste ikke ulik skoleskyss. Enkelte barnehager driver faktisk med dette. Foreldrene slippe kjøring og miljøet spares. EDIT: Det kan faktisk være at hvis dette er en liten nok andel av befolkningen så bør man kanskje la være å ta hensyn til de; de får finne egne løsninger? Det er da helt vanlig på andre områder.
Redigert av EgilS; 16/10/2007 12:39.
|
|
|
[Re: EgilS]
16/10/2007 12:45
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg mener 100% det samme som EgilS her.
(og uavhengig av det EgilS skrev:) Forøvrig har de klart å sette bompengeringer rundt byene. Det er ikke sikkert det hadde vært de samme grensene som hadde vært fornuftuftig når det gjalt et eventuellt forbud av bileierskap i byene. Det vil aldri bli hundre prosent retferdig, bare mer rettferdig enn det det var. Jeg tror forøvrig ikke et slikt forbud vil komme, men det ville fungert.
(Alle personangrepene på meg lar jeg ligge).
|
|
|
16/10/2007 14:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
Masse folk (inkludert delvis deg også deg Geir) bruker dette som et argument for at vi må ha tilgang på bil og billig bensin. Sannheten er at dette for de aller, aller fleste er tull.
Jeg sier ikke at vi MÅ ha adgang på billig bil og bensin for å kjøre ungene i barnehage, jeg sier at å kategorisk forlange at ALLE foreldre i Norge SKAL frakte ungene sine bilfritt til barnehagen er et generalisering og ignorans. Du legger forutsetninger til din argumentasjon som fri skyss fra barnehagen. Da kan man også legge til et barnehageløfte som garanterer plass i barnehage innenfor 400m hjemmefra. Dessverre er ingen av dem tilfelle, så jeg synes ikke det er et gyldig argument. Hvor stor andel av Norges befolkning tror du det er som er fullstendig avhengig av å KJØRE sine barn til og fra barnehage? Hva med den delen av befolkningen som bor i små byer, og tettsteder Ringebu, Notodden, Elverum, etc... der bosetningen er spredt, gang- og sykkelveinettet mye dårligere utbygd og kollektivtrafikken nærmest ikke-eksisterende. Det er arrogant, og en gedigen ti meter høy hest å snakke miljønedverdigende til disse uten å sette seg inn i deres situasjon.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: supernalle]
16/10/2007 14:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis mine tituleringer av dine løsninger som "enkle" og at den verden du fremstiller er "utopisk" blir tatt som personangrep, kan du jobbe litt med å skille person og sak. Nå over til poenget. I din skisserte verden tenker vi oss to familier som bor i samme strøk, nokså nær hverandre. Den ene få lov å eie bil og dra på butikken og handle stort, kjøre til Ikea for å handle, dra på ferieturer med bil, osv. Den andre har forbud mot å eie bil, og er henvist av myndighetene til å benytte kollektivtransport og taxi. MENER du HELT OPPRIKTIG at denne løsningen er realistisk og vil fungere?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
16/10/2007 14:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da kunne det vært artig å høre hvilke småbarnsfamilier her inne som er i stand til å frakte ungene sine bilfritt i barnehagen hver dag året rundt, og hvilke som kan argumentere for at det bare ikke er mulig. Jeg har ikke unger i barnehage, men hørte til den første kategorien i den tiden. Jeg nedverdiger med likevel ikke til å forlange at alle andre skal greie det.
|
|
|
[Re: gare]
16/10/2007 14:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tror at VELDIG mange kunne syklet til jobb, særlig om det var langt litt bedre til rette for det, men at alle som har omkring 20 kilometer til jobb skal sykle tro jeg er en utopi.
Enig, men når syklistene her på forumet (ikke deg) slår seg på brystet og forlanger at gjennomsnittsarbeidstakeren i Norge værsågod får ha seg ut på sykkel i våt nysnø og på speilholke, mener jeg det er kjemisk fri for innsikt i andres situasjon. Jeg synes den holdningen er arrogant.
|
|
|
16/10/2007 15:11
|
perpedal
Ivrig
|
Ivrig
For å hive litt mer bensin på bålet tl GeirK
Elverum har jo meget bra med sykkelstier og stedet er mer eller mindre paddeflatt etter Trondheimsstandard. Aldri vært borti så lite motbakker utenfor Danmark. Og siden det er en liten by og der 70% bor maks 3-4km fra sentrum. Burde jo de fleste fint kunne sykle til og fra jobb, skole, barnehage, osv 7-9mnd i året. Men skjer det, nei de fleste kjører og det er et evig kaos med biler i sentrum. Har bodd der sjøl en periode. De som sykler er stort sett elever, fordi det er for kort avstand til skolen at de får gratis skyss med buss.
Så hvorfor sykler ikke flere folk som bor på et sted som er perfekt for vanlige folk å trille bort tell jobb osv??? Hadde det ikke vært for alle veiene je måtte krysse for å komme på jobb hadde det holdt med et kraftig fraspark uta døra og rulle ut 25 tråkk for å komme seg tell jobben, ca 3-4km. Så det hele bunner ut i at det er fryktelig lett å labbe 5 skritt bort tell bilen for å sleppe ræva ner i setet, vri om nøkkelen. Alt bunner tilslutt ut i bedagelighet og valg av enkleste løsning for de som bor i nærhetene av et bysenter.
Det er jo bare å se på all snøskutertrafikken som er i utmark om vinteren det, er jo samma opplegget der. Der jeg kjem fra så får alle som har hytte mer enn 2km fra brøyta vei lov til å kjøre skuter til hytta. Er du pensjonist og/eller dårlig til beins så kan je skjønne det. Men at en som et vanlig oppegående menneske skal være avhengig av egen skuter for å forflytte seg under 5km fra bilen. Burde man jo vært nekta å dra ut i skogen/fjellet i det hele tatt. Som beskyttelse mot de farer man kan utsette seg selv for ute i vilmarken. For hva Fa.. gjør man når skuteren ikke starter og man må komme seg tilbake til den bjørnefri og beskytta verdenen man lever i til daglig???
Hele suppa stammer fra latskap og bedagelighet. Er der sjøl, skulle jo ha sykla tell jobb i hele sommer og høst. Skjedde det? Nei, har i de 2,5mnd siste kjørt bil tell jobb nesten hver dag. Fordi det er mer behaglig. Jeg slipper å stå opp 1,5t tidligere, dusje og spise frokost på jobben, ta på meg halv rå kleer når je skal sykle hemat og ikke minst gleden av å få oppleve de 2-4 bilistene som prøver så godt de kan på å få meg som galionsfigur i grillen hver vei..........
|
|
|
16/10/2007 15:24
|
Christian M.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
De ødelegger rett og slett omgivelsene de ferdes i, både rent fysisk på miljøet og også som en ren psykisk faktor på menneskene der de ferdes
Tenk at noe så pent kan være så skadelig mentalt....stakkars folk. Klart staten får inn penger på avgiftene på bil, men å kalle dette en melkeku er ikke sant.
Bilen ikke en melkeku? Hvor får du det fra? Det er forskjell på å betale for seg å å betale for alle andre. Det er helt på tryne å si at bilistene ikke skal betale for det de påfører samfunnet og som jeg har beskrevet over.
Facinerende at man skal betale for skadene man angivelig påfører miljøet, bare for å se at de pengene faktisk finansierer mye annet enn transport. Begynn med å bygge bedre veier så går antall ulykker ned og kostnadene ved døds/alvorlige ulykker vet jo alle er høye. Det at folk dør ved å bli påkjørt eller dør pga helseskader som er påført av blier er ikke verdt noen ting for fremskrittspartiet. Beverger man seg litt venstre i politikken så blir et liv mer verdt.
Vel la vær å krasje? La vær å tro at bilen er myk og stå på retten ved å gå ut midt i trafikken med musikk på øra og mobilen i hånda. Eller regelrett bruk huet. Gleder meg til første snøfall i Oslo...appropos å bruke huet. Jeg kan faktisk på ingen måte se at noen skal ha rett til å slippe ut gasser som har helsemessige konsekvenser for meg. Fremskrittspartiets mener at det er mitt problem og jeg bør flytte.
Mao du klarer deg uten sykkel, tv, bil, importert mat/vin? Hvis man skal følge den holdningen bør vi altså droppe feks lanbruket da siden det kan ha helsemessige konsekvenser med utslipp fra produksjon? Problemet er at man ikke legger nok nok avgifter på dette slik at det får en større effekt enn det gjør i dag. En mistepris på 20 kr literen ville fått en god effekt og løse mange problemer. Et annet forlag som vil løse mange problemer er om man forbød å eie privatbil for funksjonsfriske mennesker som har bostedsadresse i de store byene.
Jeg skjønner utpressing er ett virkemiddel, ellers i samfunnet er dog utpressing ulovlig og straffbart. Hvorfor kan man ikke heller gjøre kollektivt såpass bra at bilen lenger ikke er ett bedre alternativ? Man har ett problem med å få folk til å velge kollektivt når bil er en raskere måte å ta seg fram på selv i Oslo sentrum midt i værste rushtrafikken... Ps. Var på "hastejobb" i utlandet valg dagen så stemte ikke. Vi kjørte til og med kun en bil til gardermoen, den andre ble pent parkert på kontoret til oppdragsgiver, flytoget går nemelig ikke kl 0400 om morran. Men at jeg er noe mer høyredreid enn NKP skal det ikke mye å til å skjønne(dog ikke frp...)...alt er og opplagt nok skrevet med litt alvor, og en dose sarkasme, for ellers syns jeg politiske betraktninger blir kjedelige i lengden.
Redigert av Christian M.; 16/10/2007 15:28.
|
|
|
[Re: perpedal]
16/10/2007 15:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Elverum har jo meget bra med sykkelstier og stedet er mer eller mindre paddeflatt etter Trondheimsstandard. Aldri vært borti så lite motbakker utenfor Danmark. Fortell litt om den gangen du prøvde å sykle opp sandbakken til Øverleiret med to unger i sykkeltilhenger. Og siden det er en liten by og der 70% bor maks 3-4km fra sentrum. Burde jo de fleste fint kunne sykle til og fra jobb, skole, barnehage, osv 7-9mnd i året.
Du forutsetter at alt ligger greit og tilrettelagt på et sted, både jobb og barnehage. Dessuten er IKKE vinteren på Elverum tre måneder lang. Joda, det kan gjøres mye - jeg er ute etter genralistene som enten fordi de ikke har barn og ikke har sjanse til å skjønne hva det er å være småbarnsforeldre, eller fordi de har enkel logistikk med unger og jobbreise, sier at alle kan få til dette, hele tida.
|
|
|
16/10/2007 16:03
|
EgilS
More than words
|
More than words
Masse folk (inkludert delvis deg også deg Geir) bruker dette som et argument for at vi må ha tilgang på bil og billig bensin. Sannheten er at dette for de aller, aller fleste er tull.
Jeg sier ikke at vi MÅ ha adgang på billig bil og bensin for å kjøre ungene i barnehage, jeg sier at å kategorisk forlange at ALLE foreldre i Norge SKAL frakte ungene sine bilfritt til barnehagen er et generalisering og ignorans. Du legger forutsetninger til din argumentasjon som fri skyss fra barnehagen. Da kan man også legge til et barnehageløfte som garanterer plass i barnehage innenfor 400m hjemmefra. Dessverre er ingen av dem tilfelle, så jeg synes ikke det er et gyldig argument. Det er ikke generalisering og ignorans å forlange at alle foreldre skal få barna bilfritt i barnehagen hvis et bilfritt samfunn hadde vært vedtatt, da blir det et krav. Jeg legger ingen forutsetninger om fri skyss inn i argumentasjonen, jeg pekte på det som en mulig løsning på at man i et tenkt tilfelle uten bil kunne ha løst dette "samfunnsproblemet". Jeg mener forøvrig det ikke skal være fri skyss, den bør foreldre betale fullt ut. Du må huske på at vi snakker om tenkte tilfeller her. Hvor stor andel av Norges befolkning tror du det er som er fullstendig avhengig av å KJØRE sine barn til og fra barnehage? Hva med den delen av befolkningen som bor i små byer, og tettsteder Ringebu, Notodden, Elverum, etc... der bosetningen er spredt, gang- og sykkelveinettet mye dårligere utbygd og kollektivtrafikken nærmest ikke-eksisterende. Det er arrogant, og en gedigen ti meter høy hest å snakke miljønedverdigende til disse uten å sette seg inn i deres situasjon. Det hjelper ikke at du viser til konkrete eksempler på folk som ville få problemer med å klare det, det er fremdeles en bitte liten andel det gjelder. Ser man Norges befolkning under ett så kan det være at denne lille gruppen faktisk burde løse dette problemet selv. Jeg tror heller ikke du mener at storsamfunnet skal løse hvert tenkelig problem som hver enkelt av oss har og dette kan være et problem som storsamfunnet ikke skal ha ansvar for. I motsatt fall kan man sette opp et skysstilbud. Jeg mener forøvrig at barnepass heller ikke er et samfunnsansvar, og at statsstøtte til barnehager bør fjernes. Noe jeg sikkert får bra med kjeft for å mene...
|
|
|
16/10/2007 16:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er ikke generalisering og ignorans å forlange at alle foreldre skal få barna bilfritt i barnehagen hvis et bilfritt samfunn hadde vært vedtatt, da blir det et krav.
Da misforstod jeg. Jeg skjønner veldig godt at man ikke kan kjøre barna i barnehagen dersom det blir forbudt å eie bil. Det er vel større sjanse for at dét blir realitet, enn supernalles løsning der noen skal få eie bil og noen ikke avhengig av helsetilstand og geografisk plassering.
|
|
|
16/10/2007 16:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det hjelper ikke at du viser til konkrete eksempler på folk som ville få problemer med å klare det, det er fremdeles en bitte liten andel det gjelder.
Dette noe du tror eller noe du vet? Kan du kvantifisere "bitte liten"?
|
|
|
16/10/2007 18:52
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det hjelper ikke at du viser til konkrete eksempler på folk som ville få problemer med å klare det, det er fremdeles en bitte liten andel det gjelder.
Dette noe du tror eller noe du vet? Kan du kvantifisere "bitte liten"? Dette blir synsing, men jeg tror tallene er rimelige anslag: Ved utgangen av 2006 var 235000 barn i barnehage (fakta). La oss si at vi snakker om 150000 familier. La oss igjen si at i 30000 av disse er en av foreldrene hjemmeværende (arbeidsledig, permisjon, frivillig hjemmeværende). Vi har 120000 igjen. Jeg vil tro at godt over halvparten av disse klarer å levere ungene i barnehage uten bil. Snakker vi om la oss si 20-40000 familier (jeg tipper egentlig enda færre om man er villig til å forsake litt og slite litt), så er vi nede på omkring 2-4% (hvor stor er en familie?) av vår befolkning? Det vil jeg si er ganske så liten del.
|
|
|
17/10/2007 17:31
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis mine tituleringer av dine løsninger som "enkle" og at den verden du fremstiller er "utopisk" blir tatt som personangrep, kan du jobbe litt med å skille person og sak. Nå over til poenget. I din skisserte verden tenker vi oss to familier som bor i samme strøk, nokså nær hverandre. Den ene få lov å eie bil og dra på butikken og handle stort, kjøre til Ikea for å handle, dra på ferieturer med bil, osv. Den andre har forbud mot å eie bil, og er henvist av myndighetene til å benytte kollektivtransport og taxi. MENER du HELT OPPRIKTIG at denne løsningen er realistisk og vil fungere? Du sier at jeg lever i en utopisk verden og det er et personangrep, til forskjell fra å si at et argument er utopisk som er et argumentangrep. Du sier dessuten at jeg synser, som også er et personangrep fordi du ikke kjenner meg og derfor ikke vet hvilken horrisont jeg har. Nå er ikke jeg egentlig veldig nærtagen, men slike personangrep fører til en usaklig diskusjon og som derfor ødelegger den. gare kom også med usaklig personangrep. Jeg har svart på dette med grenser. Hvorfor du ikke tar det med i videre argumentasjon er noe du må svare for. Det finnes grenser over alt, satt av politikere og som man må forholde seg til. Formelt sett vil det fungere. Folk må bare innrette seg på en annen måte. Det som vil bli problematisk er at staten må innhente de samme skattene og avgiftene på annen måte og det blir politisk vanskelig. Og som alt annen nytt som innføres så må man gjøre unntak, selv om jeg er relativt overbevist om at dette gjelder under 1% av de berørte. Forøvrig så er det mange som "ekspermenterer" med dette allerede i dag. Det er faktisk barnefamilier som enten velger å ikke ha bli pga miljøhensyn eller barnefamilier som ikke har råd til bil som gjør dette allerede i dag. IKEA er forøvrig et kjøpesenter som baserer seg på privatbilisme som andre kjøpesentre.... klarer de ikke å omstille seg med en hjemkjøringsordning, så er det greit at de dør for meg. Det vil da dukke opp andre alternativer. I tillegg vil jo kollektivtilbudet bli av en annen verden enn det er i dag.
|
|
|
17/10/2007 18:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Når du uttaler deg om hvilken muligheter alle barnefamilier har til å frakte sine barn til barnehagen, kaller jeg dette synsing fordi det er det det er. Hvis du leser hva jeg skriver angriper jeg det du sier og det sorterer ikke under "personangrep" i min bok.
Ja, vi har grenser i Norge, men vi har ingen grenser som skiller mellom privilegier á la det å få ha bil eller ikke.
Hva tror du skjer med bosetningsmønsteret i Oslo dersom staten oppretter en indre sone der det ikke er lov å eie bil? Dersom du mener du lever i en verden der dette er mulig og gjennomførbart, lever du i en verden som er utopisk, Dette lar seg rett og slett ikke gjennomføre.
Hva med dem som er på besøk til dem som bor i forbudt-å-eie-bil-sonen, skal de få lov å kjøre dit? Kan de som da bor der, låne bilen? Dersom de får låne bilen, får de låne den selv om besøket har dratt hjem?
|
|
|
17/10/2007 19:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
IKEA er forøvrig et kjøpesenter som baserer seg på privatbilisme som andre kjøpesentre.... klarer de ikke å omstille seg med en hjemkjøringsordning, så er det greit at de dør for meg. Det vil da dukke opp andre alternativer. I tillegg vil jo kollektivtilbudet bli av en annen verden enn det er i dag.
WOOOOSHHHH! Det var lyden av IKEA-argumentet mitt da det passerte over hodet ditt i høy hastighet. IKEA HAR en hjemkjøringsordning, og hvis du gidder å prøve å lese hva jeg skriver var ikke det poenget i det hele tatt. Poenget er at du foreslår et system der en familie skal få lov til å dra til IKEA med bilen sin, se på varene, og så ta dem med hjem, mens nabofamilien må ta bussen ut og så få varene hjemkjørt neste dag. Bilfamilien har også lov av staten til å eie en bil, slik at de dra på formiddagskaffe til bestemor på Spydeberg. Naboen, derimot, dersom vi antar at de også har en bestemor på Spydberg, rekker knapt å komme seg dit før de må dra hjem igjen. Det å sammenligne denne inngripen i folks liv med en bomring, kan du umlig ha tenkt igjennom. Er det andre her inne som tror dette kan fungere?
|
|
|
17/10/2007 19:32
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Da kunne det vært artig å høre hvilke småbarnsfamilier her inne som er i stand til å frakte ungene sine bilfritt i barnehagen hver dag året rundt, og hvilke som kan argumentere for at det bare ikke er mulig. Vi har ungen i en bedriftsbarnehage i en annen bydel. Fordi denne er et godt stykke unne heimen og i motsatt retning av der jeg og kona jobber, benytter vi bil til og fra barnehagen. Så kjører vi bilen hjem igjen og tar kollektivt / sykler til jobb :-) Dersom vi hadde fått komunal plass i bydelen ser jeg ingen grunn til at vi ikke kunne ha levert/hentet til fots/pr sykkel. Rushtidsavgift NÅ! :-) Mvh Tobias
|
|
|
17/10/2007 19:34
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hva med dem som er på besøk til dem som bor i forbudt-å-eie-bil-sonen, skal de få lov å kjøre dit? Kan de som da bor der, låne bilen? Dersom de får låne bilen, får de låne den selv om besøket har dratt hjem? Jeg regner med at dette lar seg løse også i Norge, de har klart det i byer i andre land.
|
|
|
[Re: tobiast]
17/10/2007 19:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da kunne det vært artig å høre hvilke småbarnsfamilier her inne som er i stand til å frakte ungene sine bilfritt i barnehagen hver dag året rundt, og hvilke som kan argumentere for at det bare ikke er mulig. Vi har ungen i en bedriftsbarnehage i en annen bydel. Fordi denne er et godt stykke unne heimen og i motsatt retning av der jeg og kona jobber, benytter vi bil til og fra barnehagen. Så kjører vi bilen hjem igjen og tar kollektivt / sykler til jobb :-) Dersom vi hadde fått komunal plass i bydelen ser jeg ingen grunn til at vi ikke kunne ha levert/hentet til fots/pr sykkel. Rushtidsavgift NÅ! :-) Mvh Tobias Akkurat her er det supernalle er tøff nok til å fortelle deg hvorfor du har et liksomproblem som du løser med unødvendig bilkjøring.
|
|
|
17/10/2007 19:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
I hvilke byer er dette gjennomført ETTER at folket i 50 år har hatt lov til å eie bil?
|
|
|
17/10/2007 19:51
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Akkurat her er det supernalle er tøff nok til å fortelle deg hvorfor du har et liksomproblem som du løser med unødvendig bilkjøring.
Joa, men jeg syns han er inne på noe. Det er mange som bruker det at de må levere i barnehagen 400 meter hjemmefra som et argument for at de må kjøre bil til jobb. Og i forlengelsen av dette argumenterer de mot (fornuftige) forslag som f.eks rushtidsavgift. I Oslo er det slik at dersom du får plass gjennom kommunen, så er det overveiende sansynelig at den ligger veldig nært der du bor. Jeg vet ikke hvordan det er i Asker og Bærum, men dersom du skal dømme ut fra køene inn mot Oslo i rushtiden så er det mange som MÅ kjøre bil. Hvis de da ikke bare liker en times pause med avislesing, kaffedrikking og radiolytting i en varm bil før jobb. ;-) Mvh Tobias
Redigert av tobiast; 17/10/2007 19:53.
|
|
|
17/10/2007 19:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Joa, men jeg syns han er inne på noe. Det er mange som bruker det at de må levere i barnehagen 400 meter hjemmefra som et argument for at de må kjøre bil til jobb.
Ja, men han generaliserer og sier at dette er et liksomproblem for alle med barn i barnehage, inkludert deg. Jeg slår kategorisk ned på alt av generalisering som kommer min veg.
|
|
|
17/10/2007 19:55
|
bik3man
More than words
|
More than words
I Oslo er det slik at dersom du får plass gjennom kommunen, så er det overveiende sansynelig at den ligger veldig nært der du bor. Jeg vet ikke hvordan det er i Asker og Bærum, men dersom du skal dømme ut fra køene inn mot Oslo i rushtiden så er det mange som MÅ kjøre bil. Hvis de da ikke bare liker en times pause med avislesing, kaffedrikking og radiolytting i en varm bil før jobb. ;-)
Mange liker det, når alternativet er 2 timer på forblåste perronger og overfylte tog som står bom stille. Jeg har prøvd begge deler, og jeg hatet begge deler like mye, inntil jeg begynte med fleksitid. Da kjørte jeg bil når jeg måtte kjapt på jobb eller hadde ærender i ettertid som krevde bil, og reiste kollektivt når jeg ville slappe av med en bok eller terrengsykkel.no Vi kjøpte en bil TIL når pjokken kom i barnehage. Hovedgrunnen er at vi har lyst til å være fleksible med bringing og henting og ikke ønsker at han skal tilbringe 9-10 timer der hver dag. En drar tidlig på jobb og henter tidlig i barnehage, den andre leverer sent i barnehage og sitter lengre på jobb.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
17/10/2007 19:58
|
EgilS
More than words
|
More than words
I hvilke byer er dette gjennomført ETTER at folket i 50 år har hatt lov til å eie bil? Firenze har soner i sentrum med restriksjoner på hvem som kan kjøre der og når man kan kjøre.
|
|
|
17/10/2007 20:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
I hvilke byer er dette gjennomført ETTER at folket i 50 år har hatt lov til å eie bil? Firenze har soner i sentrum med restriksjoner på hvem som kan kjøre der og når man kan kjøre. Javel, det merket ikke jeg noe til da jeg kjørte der, men nå skjønner jeg at du argumenterer mot argumentet mitt, og ikke for supernalles visjon om at den norske staten kommer og tar bilen fra dem som bor i enkelte bydeler.
|
|
|
[Re: bik3man]
17/10/2007 20:05
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Jeg vet ikke hvordan det er i Asker og Bærum, men dersom du skal dømme ut fra køene inn mot Oslo i rushtiden så er det mange som MÅ kjøre bil. Hvis de da ikke bare liker en times pause med avislesing, kaffedrikking og radiolytting i en varm bil før jobb. ;-)
Mange liker det, når alternativet er 2 timer på forblåste perronger og overfylte tog som står bom stille. Er virkelig NSB så upålitelig? Hvis togene går så kommer du jo rimelig langt på to timer... Mye lenger en du kommer i bil på E18? Mvh Tobias
|
|
|
17/10/2007 20:07
|
bik3man
More than words
|
More than words
Er virkelig NSB så upålitelig? Hvis togene går så kommer du jo rimelig langt på to timer... Mye lenger en du kommer i bil på E18?
1. Toget går ikke fra utgangsdøra di og til kontorpulten din 2. Toget korresponderer ikke nødvendigvis med annen transport 3. "Det har oppstått en signalfeil på Skøyen Stasjon" 4. "Avgangen er innstilt pga personellmangel" 5. "Kjøreledningen har falt ned" osv
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
[Re: bik3man]
17/10/2007 20:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Liksomproblemer, alt samma.
|
|
|
17/10/2007 20:13
|
EgilS
More than words
|
More than words
I hvilke byer er dette gjennomført ETTER at folket i 50 år har hatt lov til å eie bil? Firenze har soner i sentrum med restriksjoner på hvem som kan kjøre der og når man kan kjøre. Javel, det merket ikke jeg noe til da jeg kjørte der, men nå skjønner jeg at du argumenterer mot argumentet mitt, og ikke for supernalles visjon om at den norske staten kommer og tar bilen fra dem som bor i enkelte bydeler. Du kjørte muligens i deler av byen hvor det er lov eller til tider hvor det er lov, eller hadde flaks som ikke fikk bot. Har du forresten sjekket om ikke bilutleiefirmaet i etterkant har belastet Visa'n din for boten.  Jeg trodde forøvrig restriksjonene var forholdsvis godt kjent.
|
|
|
|
|