Trenger hjelp, skal bytte kjede, kassett og....?
|
Trenger hjelp, skal bytte kjede, kassett og....?
18/09/2007 19:56
|
Lux
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg skal kjøpe en ny kjede, kassett samt den delen som ligger på bakhjulet som kjeden ruller på (hva heter det ?) Jeg tenkte å gå for den kjeden: http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/a...kr&Visn=StdOg den kasseten: http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/a...kr&Visn=StdJeg klarte ikke å finne fram til den mystiske delen som jeg ikke kan navnet til. Kan noen hjelpe meg en link, evt. navnet ? Også, vil den kombinasjonen fungere ? Trenger jeg å kjøpe et nytt kjedestyrer ? Jeg har en STX RC gir framme og bak, hvis det har noe å si.
|
|
|
Re: Trenger hjelp, skal bytte kjede, kassett og....?
[Re: Lux]
18/09/2007 20:30
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Den delen på bakhjulet heter vel kassett eller frikrans.
kjedestyrer, eller gir som vi sier trenger du ikke å bytte så lenge det ikke er ødelagt. Pass på at alt du kjøper er til 8-delt så passer det sammen.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
18/09/2007 20:46
|
EgilH
Entusiast
|
Entusiast
Kan det være dette bakgiret du leter etter?
Mvh Egil
|
|
|
[Re: EgilH]
19/09/2007 05:02
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Tenker du på frikransboss? Den som sitter inni kassetten? Stort sett er det nok å bytte bare kjede og kassett/frikrans (kjært barn har mange osv.) For meg høres det ut som om du har brukt sykkelen din noen år, i og med at du har STX RC, og da kan det nok være at krankkjedelhjulene også er tygd opp og trenger en utskiftning.
Hvis bakgiret ditt fortsatt fungerer helt ok uten for mye slark og treghet, kan det kanskje lønne seg å bytte trinsehjul (de tannhjulene på selve giret som kjedet føres over) hvis disse er slitt. Dette er noe du ser; er de tygd opp, byttes de; hvis ikke, lar du være. Disse vil koste deg en hundrings og gir egentlig en oppgradering av giret med kulelager istedenfor glidelager. Hvis du legger på litt ekstra, får du et Deore-gir som ClydeD lenket til for litt ekstra. Dette er også en fornyelse/mild oppgradering, da Deore ligger i samme segment som STX la seg i.
|
|
|
19/09/2007 10:25
|
acn
Entusiast
|
Entusiast
Jeg skal kjøpe en ny kjede, kassett [...] Da må jeg spørre hvorfor? Fordi ting glipper? Da må du 99% sikkert også bytte mellomste drev foran. Og da, hva slags krank har du? Kanskje du må bytte hele kranken? I så fall ender du kanskje opp med en krank som best tar HG kassett og kjede (de du linker inn er IG som du ser), og da er du bedre tjent med å kjøpe HG kassett og kjede. Hilsen Njål
|
|
|
[Re: acn]
19/09/2007 11:24
|
Lux
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har kjøpt en brukt Klein Mantra Comp for en liten stund siden. Så vidt som jeg skjønner, har den fortsatt alle sine orginale deler.
Problemet startet igår da jeg tok min første tur i marka. Kjeden faller av krankarmer (det er den mystiske delen som jeg ikke kunne navnet på, tok feil da jeg skrev at den ligger bak), og når jeg tråkker på vei opp en motbakke så glipper kjeden. De som jeg syklet med sa at jeg bør bytte krankarmer, kjede og kasset. Jeg ble anbefalt om å kjøpe de delene med merke LX eller XT. Jeg har i tillegg nettopp sett på trinsehjulene som baronKanon sa, og de ser uskarpe ut. Ja, det går litt treigt å gire opp og ned bak. Jeg klarer ikke å gire opp til den første giren foran. Verkstedet mente at jeg må bare tråkke hardt og holde giren inne en stund, men jeg får det ikke til. Jeg vet ikke om jeg også må bytte gir. Kan dere sende meg linker til de utstyr som jeg trenger å kjøpe ?
|
|
|
19/09/2007 11:40
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
De symptomene du nevner tilsier at du trenger nytt kjede, frikrans og krankkjedehjul. Det blir billigst og best å bytte hele kranken da, tror jeg. Trinsene trenger du ikke bytte ut med mindre de er tannløse. Du trenger spesialverktøy for å bytte krank, kjede og kassett. Dette bør du også ta med i budsjettet hvis ikke kompisene dine har fra før. Forgiret trenger du nok bare å stramme litt på vaieren, da denne sikkert er strukket. At butikken sier at du må tråkke hardt for å få girt, så er det så galt det bare kan bli! Tråkk lett når du skal gire opp foran. Tror du rett og slett har kjøpt en ganske slitt sykkel som trenger å bytte ut slitedeler en del steder. En veldig god måte å lære seg å mekke på, da
|
|
|
[Re: baronKanon]
19/09/2007 11:46
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Ikke for å strø malurt i begeret her, men hvis du har kjøpt en Klein Mantra med helt utslitt drivverk så håper jeg ikke du betalte stort. Klein Mantra er i seg selv en usedvanlig sær sykkel med veldig få fordeler og mange ulemper. Når drivverket er gåent(drivverk= tannhjul foran, tannhjul bak + kjede) samt at vaierne sikkert må byttes for at girene skal fungere ordentlig, kan ting tyde på at du har kjøpt en lime, nær sagt uansett hvor billig den var. Hvis du hadde vært en ekspertmekaniker med velbegrunnet sans for Kleins rariteter ville jeg ikke sagt noe, men nå kan det se ut som du går en lærerik høst i møte.
|
|
|
[Re: baronKanon]
19/09/2007 11:49
|
klean
Besatt
|
Besatt
At butikken sier at du må tråkke hardt for å få girt, så er det så galt det bare kan bli! Tråkk lett når du skal gire opp foran. Tipper trådstarter her fått beskjed om å trykke hardt, selv om han skriver tråkke  Det vil værtfall gi bedre sammenheng med holde giret inne en stund. Ellers enig. Alle tannhjul og kjedet. LX/XT er god kvalitet/pris.
Redigert av klean; 19/09/2007 11:49.
Andreas.
|
|
|
19/09/2007 12:29
|
acn
Entusiast
|
Entusiast
Kjeden faller av krankarmer (det er den mystiske delen som jeg ikke kunne navnet på, tok feil da jeg skrev at den ligger bak), og når jeg tråkker på vei opp en motbakke så glipper kjeden.
Her er det du skal gjøre: Girgreiene: det blir sikkert bra med litt justering. At det ikke går opp på eller ned på [...] -> justering. Hva slags krank har du? Hvis du får løse klinger til den så bytt den mellomste klingen, ferdig med det. Den minste og den største kan stå, dersom ingen av klingene noen gang har vært byttet. Så, hvis du får drev til kranken, det du skal kjøpe er kassett, kjede og mellomste drev, og du vil ha en sykkel som funker fint, vil jeg tro. LX og XT er fint, Deore er mye billigere, like bra, men tyngre. Jeg kjører med deore kassett og kjede og XT krankarmer med Deore ståldrev etc, tungt men varig. Så: Hva slags krank har du? Ut fra det kan vi kanskje tipse om framdrev, kjede og kassett. Hilsen Njål
Redigert av acn; 19/09/2007 12:30.
|
|
|
19/09/2007 12:37
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Sykler du mye grus og asfalt, evt mye ritt i terrenget slite storeskiva minst like fort som mellomskiva. Hva den tidligere eieren har gjort her er uvisst.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
19/09/2007 13:38
|
acn
Entusiast
|
Entusiast
Sykler du mye grus og asfalt, evt mye ritt i terrenget slite storeskiva minst like fort som mellomskiva. Hva den tidligere eieren har gjort her er uvisst. Joda, men med litt velvilje og god fantasi så kan man lese dette: Problemet startet igår da jeg tok min første tur i marka. Kjeden faller av krankarmer (det er den mystiske delen som jeg ikke kunne navnet på, tok feil da jeg skrev at den ligger bak), og når jeg tråkker på vei opp en motbakke så glipper kjeden.
og tenke at ok, han har syklet litt på den allerede, men det er når han har den i marka i bratte oppoverbakker ( -> storklinge utgår for de fleste av oss) at det knatrer. Så jeg ser for meg at man har kjedet på mellomste drevet foran og ca tredje letteste bak og står og tramper og så går man nesten over styret når det glipper. I såfall mener jeg at det mest sannsynlig vil holde å bytte det jeg skrev, og at de to andre klingene har noen (mest sannsynlig til og med mange) mil igjen. Skal man bytte 2 klinger foran så vil jeg heller anbefale å kjøpe nye krankarmer, evt komplett krank, alt avhengig av kranken som er på sykkelen i dag. Men som du indikerer, dette er i beste fall kvalifisert synsing  Hilsen Njål
|
|
|
19/09/2007 13:48
|
Williamaas
Entusiast
|
Entusiast
Eller du kan bare sende sykkelen på et verksted og få noen sykkelmekanikere til og fikse alt for deg. (Sellom det blir litt dyrere)
William
|
|
|
[Re: Williamaas]
19/09/2007 14:12
|
acn
Entusiast
|
Entusiast
Eller du kan bare sende sykkelen på et verksted og få noen sykkelmekanikere til og fikse alt for deg. (Sellom det blir litt dyrere) og du er ikke garantert at det blir bra. Har du ikke mye greie på dette så takker du kanskje ja til en sr suntour krank til 700. Hilsen Njål
|
|
|
19/09/2007 14:35
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Å kjøpe inn nye deler fra utlandet med spesialverktøy kan jo muligens lønne seg fremfor å sende inn til onkel sykkelmekaniker som skriver regninger med gaffel. Og det lærer man også masse av!
|
|
|
19/09/2007 16:10
|
Lux
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Klein Mantra er i seg selv en usedvanlig sær sykkel med veldig få fordeler og mange ulemper. Når drivverket er gåent(drivverk= tannhjul foran, tannhjul bak + kjede) samt at vaierne sikkert må byttes for at girene skal fungere ordentlig, kan ting tyde på at du har kjøpt en lime, nær sagt uansett hvor billig den var.
Jeg tror at jeg begynner å innse dette. Det virker som at jeg kommer til å bruke en del penger på den sykkelen hvis alt skal fungere bra. Jeg tror at det blir en overgang til en hardtail for meg. Selv om den er den første sykkelen jeg har kjøpt, så tenker jeg at det bør være enklere å håndtere/styre en sykkel enn det som jeg opplever. Håper at jeg treffer bedre denne gangen i innkjøpet. Så: Hva slags krank har du? Ut fra det kan vi kanskje tipse om framdrev, kjede og kassett.
Jeg vet ikke hva krank er. Jeg syns at det står STX overalt der kjeden ruller..  Takk for hjelpen så langt, jeg kommer til å trenge mer tips framover tror jeg..
|
|
|
19/09/2007 16:14
|
Lux
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg føler meg egentlig litt begeistret for en sykkel med litt stivere ramme, som det går an å klatre lettere med. Samt skivebremser. Mine bremser gir meg en mareritt, selv etter overhaling i verkstedet (selv om jeg tviler på at der ble det gjort en ordentlig ettersyn...).
|
|
|
|
|