Aha, det var ikke Silvia som var testet. Det var Miss Silvia, altså den gamle modellen som ikke har vært solgt på mange år.
Likevel er det jo én ting her som man også kan lure på:
"Arm for varmt vann/steaming ja Melkeskummer Nei"
Dette tolker jeg som at de mener det er positivt med "melkeskummer" og negativt om du må gjøre håndtverket selv, med en god steamer. Er det rart Nespresso vant testen? Nei, dessverre Arne_And, denne testen er verdiløs i vår diskusjon.
Japp, på samme måte som jeg ville synes at en øltest var verdiløs hvis den setter Ringnes på topp og Nøgne Ø i bunn, fordi "Ringnes var billigst og Nøgne Ø hadde en rar smak som det tar tid å venne seg til for noen som bare drikker industripils".
Nå har de vel ikke oppgitt kriteriene til å være de som du har tolket deg frem til. Testkriteriene er:
Tilberedningstid (teller 5%) Temperatur (teller 15%) Energiforbruk (teller 10%) Temperatur/tidsbruk to kopper (teller 5%) Melkeskumming (teller 5%) Temperatur berørbare deler (teller 5%) Brukerveiledning (teller 5%) Brukervennlighet (teller 25%) Smakstest (teller 25%)
Smakstest er vel det viktigste i denne sammenhengen, ingen får bedre score enn Nespresso sin maskin der. Hvorfor var det denne testen var verdiløs sa du?
Nå har de vel ikke oppgitt kriteriene til å være de som du har tolket deg frem til.
Hvis du klikker på en maskin i listen så får du fram alle egenskaper som er tatt med i bedømningen. Melkeskumming står forsåvidt bare for 5%, men hvis de fem prosentene dreier seg om at det skal være enkelt, altså, man skal bruke en melkeskummersnorkel isteden for en vanlig steamer, så er det 5% som er uinteressante. Hvis de da har satt øvrige poenger på samme kjedelige måte så sier detseg selv at dette er en test av espressomaskiner for folk som egentlig bare burde beholde sin kaffetrakter.
Quote:
Smakstest er vel det viktigste i denne sammenhengen, ingen får bedre score enn Nespresso sin maskin der. Hvorfor var det denne testen var verdiløs sa du?
Fordi de som har utført den er harry Frp'ere helt fri fra smaksløker. Det ser du jo, siden Nespresso kom på topp.
Nå står det på siden deres at VAT er inkludert i prisen. Så skal det bli spennende å se om det er engelsk eller norsk VAT. Det finner jeg forhåpentligvis ut i morgen. Det er en uke siden jeg bestilte. Det er uansett ganske rimelig, på en lokal sjappe i Sandnes står Silva`en til "kun" 5850, og kvern til 3500(som jeg kunne få hele 200 i avslag på..........fantastisk.........)Hos gutta/jentene på espressocoffeshop koster altså kvern 2000, da er det ikke så vanskelig å velge.
Nå står det på siden deres at VAT er inkludert i prisen. Så skal det bli spennende å se om det er engelsk eller norsk VAT.
Uhm... Italiensk moms tror jeg vi sier. Når jeg bestilte derfra så husket de ikke å trekke fra den italienske momsen, så jeg måtte sende en liten klagemail. De rettet fort opp i tingene og sendte momsen tilbake inn på min Visa-konto.
Sjekk din kontoutskrift og send dem en mail hvis du har måttet betale den italienske momsen. Den norske momsen kommer du ikke unna. Den må du betale når pakken kommer hit.
Når du hevder at Joar eller andre kanskje ikke kan smake forskjell på espresso tilberedt etter en baristas regler og såkallt espresso fra Nespresso så blir jo det omtrent som å si at du umulig kan smake forskjell på en biff av en gammel melkeku tilberedt i mikrobølgeovn og en hereford tilberedt på gassgrill.
nespresso synes jeg både er for varm og for tynn i forhold til deg jeg kaller espresso. Sannsynligvis ville jeg også foretrukke en god grillet biff fremfor en svett kjøttbitt fra mikroen.
Jeg har allerede sagt at jeg tror han kan kjenne forskjell - og jeg står fremdeles ved det. Jeg sier bare at det ville vært interessant å hørt en sammenligning der alle faktorer som kunne påvirke bedømmelsen var fjernet.
Når Hi-Fi eksperter hører forskjell på om du snur støpslet til forsterkeren 180 grader i stikk-kontakten, sier det meg at persepsjon selv hos eksperter påvirkes av andre inntrykk enn de fysisk sanselige, noe som understrekes av relativ elementær psykologi.
Kaffeentusiaster er antakelig ikke noe unntak her.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Til referanse kan man selv justere vannmengden per kapsel på en Nespressomaskin. Alt fra to dråper tjukk tjære til en bøtte lett farget vann kan maskina fikse. Altså ingen grunn til å drikke noe man ikke synes har rett konsistens.
At den er for varm er en smakssak. Jeg liker ikke når jeg får server lunka espresso.
Det hadde ikke vært interessant å høre en kyndig hi-fi ekspert uttale seg nyansert om hva forskjellen i lydbildet blir om man snur støpselet 180 grader i 220volten.
Men, en session som ville blitt interessant, var om vi hadde smakt forskjellene i de overnevnt diskuterte espressoutgaver. For der kunne vi begge luktet og smakt, og blitt enige om at det er store forskjeller, og i tillegg konkludert med samme svar. I blinde, selvfølgelig
Noe vi ikke ville fått til med Hi-fi-eksperten....
Jeg lurer på hva forumets kaffe-ekspertise mener om en god gammaldags mokka kanne? Min kone bruker denne støtt når hun lager seg kaffe med melk, men jeg har aldri prøvd å drikke denne bar. Men her kan en jo også til en viss grad trikse med blandingsforholdet vann/kaffe.
Min personlige mening er at mokkakannekaffe varierer fra heslig til greit nok. Jeg synes kaffen jeg får fra Nespresso-maskinen er veldig mye bedre. Jeg har aldri smakt mokkakannekaffe med nykvernet kaffe, mulig det ugjør en så stor forskjell at mokkakanne kan ha noe for seg.
EDIT: jeg er ikke en del av forumets kaffeekspertise, men velger likevel å uttale meg.
Jeg lurer på hva forumets kaffe-ekspertise mener om en god gammaldags mokka kanne? Min kone bruker denne støtt når hun lager seg kaffe med melk, men jeg har aldri prøvd å drikke denne bar. Men her kan en jo også til en viss grad trikse med blandingsforholdet vann/kaffe.
Mokka blir jo selvsagt noe helt annet enn espresso, og skal jeg velge mellom de to to så vinner selvsagt espressoen. Men mokka kan være veldig godt når ingenting annet er tilgjengelig.
Eg bruker kvern, gode (om ikkje heilt ferske) bønner og mokkakanne til kvardags (mi kanne er langt meir brukt enn Dan si). Som nevnt over er det ikkje espresso, men eg syns det er bra å variere mellom dette og presskannekaffe. I heimen blir det omtalt som kruttkaffe. Kraftig kaffesmak, men uten espressoens fylde. I påvente av rikdom duger dette.
Som smakstester må jeg si at det var Helt umulig å avvise mokkakannekaffe der og da. Det var 11 av 11 mulige poeng, for bønner, smak, tilbredning og servering. Nattmokkakannekaffen fikk forøvrig 12 poeng.
Jasså! Ser at ingen har kommentert bildet lenger ned. Hva f... er det? Har folk peiling på kaffe her, eller bare later de som. Lurer også på hvorfor ikke Nøgne Ø ikke blir satt mer til veggs. Hva har skjedd? Se opp for små bryggerier i Valdresregionen! Tror det er på tide å røyke sokka mine.... hehe. Ikke for å være bombastisk, men noe øl er dødsbra noen ganger, annet slukker tørsten( drikk vann! ). Noe kaffe er dødsbra noen ganger, annet er kattepiss. Også i Roma, Italia...
Ser at ingen har kommentert bildet lenger ned. Hva f... er det?
Nå husket jeg plutselig at jeg skal lage meg en slik filterholder. Da må jeg først spørre Joar hvor mye en ny doppio-holder koster, før jeg spør Truls om han kan modifisere min gamle. Hva sier dere?
Re: RANCILIO NORGE (spm til oslove og Truls)
[Re: Dan]
#44432506/09/200714:04