|
|
Birken - 320% økning i eliteklassene !
|
Re: Birken - 320% økning i eliteklassene !
[Re: brede]
28/08/2007 20:55
|
dag Johnsen
Fersking
|
Fersking
Eliteklassen blir ikke bedre av å tvinge de beste i klassene inn i eliten, til det er de for langsomme. Til det trenger vi nye raske gutter som f.eks Stake Laengen. La merke til en annen i Birken som kjørte inn med eliten, husker ikke navnet. Nye talenter vil alltid dukke opp hele tiden, de vil gjøre eliten til det den skal være i tillegg til de som allerede er der. Jeg følger godt med på hva Teamgutta leverer og for meg ser det ganske klart ut.
Forskjellen kan se liten ut om man kun ser på tidene, men nivået mellom dagens beste i klassene og eliten er større enn tidsdifferansene tilsier. (Rykk og napp i eliten mot jevn maling i klassene)
Thomas Knudsen på teamet vårt er et godt eksempel, han har ikke syklet før, gammel fotballspiller (35-39) som synes sykling er gøy og har kapasitet på nivå med alle på teamet vårt, er ikke engang medlem av en sykkelklubb. Hører ikke hjemme i eliten men vant to ritt i klassen ifjor, bl. annet Hard Rocx Trophy Farrisrunden. Så selv om man prøver å tvinge gamle helter tilbake til eliten, vil det alltid dukke opp mosjonister som overtar deres plass.
Vel vel, det er bare sånn jeg føler det, vi er sikkert uenige til Dovre faller.
Men at eliten skal dra nytte av folk mellom 40 og 50 år for å heve nivået synes jeg er en rar ide. Det er ikke disse som kan gi eliten den matchingen de trenger.
Vel vel, vi blir neppe enige, men jeg tror de nye reglene vil gjøre ting bedre.
|
|
|
[Re: dag Johnsen]
29/08/2007 05:29
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men at eliten skal dra nytte av folk mellom 40 og 50 år for å heve nivået synes jeg er en rar ide. Det er ikke disse som kan gi eliten den matchingen de trenger.
Vel vel, vi blir neppe enige, men jeg tror de nye reglene vil gjøre ting bedre.
Men kanskje de kan gi juniorene den matchingen de trenger for å kunne nærme seg eliten? Det siste er vi derimot 100% enige i...
|
|
|
[Re: Oystein L]
29/08/2007 05:59
|
dag Johnsen
Fersking
|
Fersking
[quote=dag Johnsen] Men at eliten skal dra nytte av folk mellom 40 og 50 år for å heve nivået synes jeg er en rar ide. Det er ikke disse som kan gi eliten den matchingen de trenger.
Vel vel, vi blir neppe enige, men jeg tror de nye reglene vil gjøre ting bedre. Men kanskje de kan gi juniorene den matchingen de trenger for å kunne nærme seg eliten? det er alltid noen i eliten som har en dårlig dag vettu :-)
|
|
|
29/08/2007 06:08
|
brede
Entusiast
|
Entusiast
Eliteklassen blir ikke bedre av å tvinge de beste i klassene inn i eliten, til det er de for langsomme. Dette er jeg så uenig som det er mulig å bli! Det KAN da ikke være seriøst ment. La meg ta 2 eksempler fra i år: Bjørn Ivar Ekeberg startet sesongen i mosjonsklassene i flere ritt som han vant og debuterte i NC i NM på Skeikampen. Han ble nr. 7! Einar Lode vant mosjonsklassen i Birken i fjor. I år kjørte han eliteklassen og ble nr. 8. Ikke tåkelegg fakta! Ryttere som dominerer mosjonsklassene i dag har absolutt noe i eliteklassen å gjøre. Å påstå at gode idrettsutøvere ikke blir enda bedre av å trene og konkurrerer mot andre gode utøvere er i beste fall kontroversielt, og i min verden total på jordet.
Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
|
|
|
29/08/2007 07:16
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ellers vil jeg si at jeg lurer litt på hvorfor eliten med en gruppe på 18 mann, lar en italiener gå i motvind uten å kjøre rulle og hente inn mannen.
Går ikke an å få til ei fungerende rulle når det er fullt av folk i høyre felt. Det var ille i fjor, i år var det nesten verre.
|
|
|
[Re: brede]
29/08/2007 07:49
|
dag Johnsen
Fersking
|
Fersking
Eliteklassen blir ikke bedre av å tvinge de beste i klassene inn i eliten, til det er de for langsomme. Dette er jeg så uenig som det er mulig å bli! Det KAN da ikke være seriøst ment. La meg ta 2 eksempler fra i år: Bjørn Ivar Ekeberg startet sesongen i mosjonsklassene i flere ritt som han vant og debuterte i NC i NM på Skeikampen. Han ble nr. 7! Einar Lode vant mosjonsklassen i Birken i fjor. I år kjørte han eliteklassen og ble nr. 8. Ikke tåkelegg fakta! Ryttere som dominerer mosjonsklassene i dag har absolutt noe i eliteklassen å gjøre. Å påstå at gode idrettsutøvere ikke blir enda bedre av å trene og konkurrerer mot andre gode utøvere er i beste fall kontroversielt, og i min verden total på jordet. jaja, du trenger ikke være sinna selv om vi er uenige. Lode og Ekeberg er vel bedre iår enn ifjor, og stiller da opp i elite. Slik tror jeg det fungerer i praksis for de fleste ryttere, de som hører hjemme i eliten ønsker å sykle der. Så hva er problemet når begge de du nevner sykler elite?
|
|
|
29/08/2007 08:27
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Jeg tror poenget mange prøver å få fram her er at ved å gjenskape eliten som et stort felt, er det plutselig mange som hører hjemme der og som vil trives der. Dette vil bli et drivhus for unge ryttere som vil opp og det vil sikkert være morsommere for "over the top" syklister som fremdeles kan strekke seg etter noe og ikke bli hektet av tidlig i rittet.
Det paradoksale er at slik det er akkurat nå, må det noe overtalelse til, for det frister mer å vinne mosjonsrittet enn å bli hektet av i eliten. Men om eliten blir bredere og får mer status igjen vil dette snu seg.
Det paradoksale er at lag som Fuji, Hardrocx, Oslo Sportslager mfl. har gjort en god jobb og sitter plutselig med en stall som kanskje til å begynne med så for seg en framtid som glad mosjonist men som i realitet både taktisk og ytelsesmessig i dag kjører seg inn til et solid come-back i eliten.
Dette må da bare være en fjær i hatten for alle involverte, bare man tenker seg om...
Jeg ser fram til en elite neste år med skikkelig bredde og "power" - og dette inklusive taktikkere og råkjørere fra både Fuji og Hardrocx. Kan bli veldig spennende og kanskje også trekke mer oppmerksomhet fra pressen (?)
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
29/08/2007 09:01
|
dag Johnsen
Fersking
|
Fersking
Jeg tror poenget mange prøver å få fram her er at ved å gjenskape eliten som et stort felt, er det plutselig mange som hører hjemme der og som vil trives der. Dette vil bli et drivhus for unge ryttere som vil opp og det vil sikkert være morsommere for "over the top" syklister som fremdeles kan strekke seg etter noe og ikke bli hektet av tidlig i rittet.
Det paradoksale er at slik det er akkurat nå, må det noe overtalelse til, for det frister mer å vinne mosjonsrittet enn å bli hektet av i eliten. Men om eliten blir bredere og får mer status igjen vil dette snu seg.
Det paradoksale er at lag som Fuji, Hardrocx, Oslo Sportslager mfl. har gjort en god jobb og sitter plutselig med en stall som kanskje til å begynne med så for seg en framtid som glad mosjonist men som i realitet både taktisk og ytelsesmessig i dag kjører seg inn til et solid come-back i eliten.
Dette må da bare være en fjær i hatten for alle involverte, bare man tenker seg om...
Jeg ser fram til en elite neste år med skikkelig bredde og "power" - og dette inklusive taktikkere og råkjørere fra både Fuji og Hardrocx. Kan bli veldig spennende og kanskje også trekke mer oppmerksomhet fra pressen (?) Bra innlegg av Sykkelbob med gode poenger. Her er det klart rom for diskusjon. For å få flere til å sykle elite tror jeg forbundet og Birken må åpne lommeboken og f.eks. ha pengepremie på 3000 kroner til alle mellom 10-40. plass. DET HAR DE RÅD TIL! de trekker inn STORE summer på lisenser og startkontingenter. Men tror noen de vil det? Jeg tviler....litt gjerrige kanskje? Hvor interesserte er de da i virkeligheten i å ha stort elitefelt??? Ellers er jo et DIGERT elitefelt faktisk et stort problem for mange ryttere, det så vi under VM da det mildt sagt var håpløst å kjøre seg opp i feltet hvis man ikke het Gøran Syversen og ble Norges beste den dagen. Han svei av urimelig mye krutt LENGE før han var der han skulle. Vil vi ha det slik??? I praksis ser jeg at de gode juniorene idag samt de som er litt tregere får GOD matching i løypa med dagens forhold. Dette vet jeg da jeg har noen junior ryttere på teamet. Så jeg ser ikke helt klart holdet i argumentasjonen.....men jeg er jo sikkert litt dum også da :-)
|
|
|
29/08/2007 10:05
|
brelmajo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Norsk terrengsykkel er avhengig av enere for å komme frem i media, og dermed skape økt kommersiell interesse som sponsorobjekter - dette gjelder både for ryttere og for arrangementer. Hvem i fokus i forbindelse med birken? - jo Gunn Rita og kanskje Rune. Profilene er for få - og det lider terrengsykkel som idrett veldig under.
Spørsmålet er altså hvordan vi kan få frem flere enn Gunn Rita - også på herresiden hvor pengene og interessen er større. Jo det skjer gjennom hard matching hjemme og ute. Forbundet viser at de satser på juniorer som sendes ut for matching. Dette er et viktig steg. Videre er det viktig at eliten blir bred. Ingen er interessert i å dekke en idrett med en marginal nasjonal elite - på 25 ryttere. Eliten må bli bredere - det må vises at nivået er høyt, som det nok er - hvis alle stiller i rett klasse. Vi må ha en resultatliste på 100, ikke 23. En nasjonal dugnad blant de med hjerte for sportens utvikling, sammen med et fornuftig regelverk, som over et par år gir en Norgescup med bred elitedeltagelse både for maraton og rundbane må være målet.
|
|
|
[Re: brelmajo]
29/08/2007 10:44
|
dag Johnsen
Fersking
|
Fersking
Norsk terrengsykkel er avhengig av enere for å komme frem i media, og dermed skape økt kommersiell interesse som sponsorobjekter - dette gjelder både for ryttere og for arrangementer. Hvem i fokus i forbindelse med birken? - jo Gunn Rita og kanskje Rune. Profilene er for få - og det lider terrengsykkel som idrett veldig under.
Spørsmålet er altså hvordan vi kan få frem flere enn Gunn Rita - også på herresiden hvor pengene og interessen er større. Jo det skjer gjennom hard matching hjemme og ute. Forbundet viser at de satser på juniorer som sendes ut for matching. Dette er et viktig steg. Videre er det viktig at eliten blir bred. Ingen er interessert i å dekke en idrett med en marginal nasjonal elite - på 25 ryttere. Eliten må bli bredere - det må vises at nivået er høyt, som det nok er - hvis alle stiller i rett klasse. Vi må ha en resultatliste på 100, ikke 23. En nasjonal dugnad blant de med hjerte for sportens utvikling, sammen med et fornuftig regelverk, som over et par år gir en Norgescup med bred elitedeltagelse både for maraton og rundbane må være målet. OK, men ikke si det som en absolutt sannhet, men som din personlige mening er du snill :-)
|
|
|
29/08/2007 12:11
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Vel, det brelmajo sier er er vel ganske nært en åpenbar sannhet vil nok amnge si... ;-)
De fleste store idretter har et godt elitemiljø - og de som har det, viser også en bedre evne til å gjenprodusere talenter.
Det er et sykdomstegn, vil jeg si, at i Norges mest omtalte og sannsynligvis prestisjefylte terrengritt, får "mosjonister" som vinner klassen sin både mer spalteplass, større bilde og prioritert plassering i ekstrabladet som gis ut dagen etter rittet. Vinneren av eliten kommer nederst på baksiden....
Det må vises både i ord og handling at vi satser på å få fram både en større elite og nye supertalenter og da må vi ikke overlate til "de andre" å gjøre noe med det. De (få) gode vi har må kutte ut å raide mosjonsrittene og heller anse seg som en eliterytter når man er den 20. beste på landsbasis.
(Det er min personlige mening) ;-)
|
|
|
29/08/2007 18:48
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor ikke bare kutte ut eliteklassen i dagens form, og la de heller starte i første pulje - i aldersklasser. Så kan man heller etterpå ev. lage en elite-resultatliste f.eks. over de hundre beste uansett klasse, med pengepremier som i dag.
Jeg fatter ikke dette argumentet med "Ååh, det er så alfor mange gode i klassen min som ikke hører hjemme her, jeg klarer ikke merket, buæuhuu-huuææ." Hvis dette merket er så vannvittig viktig, så er det på tide å begynne å trene.
|
|
|
[Re: -Jan]
29/08/2007 19:07
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg fatter ikke dette argumentet med "Ååh, det er så alfor mange gode i klassen min som ikke hører hjemme her, jeg klarer ikke merket, buæuhuu-huuææ." Hvis dette merket er så vannvittig viktig, så er det på tide å begynne å trene.
Dette har ikke vært tillagt vekt i prosessen. Fokuset har vært på størrelsen og kvaliteten på eliteklassen / NC
|
|
|
29/08/2007 19:33
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hvorfor ikke bare kutte ut eliteklassen i dagens form, og la de heller starte i første pulje - i aldersklasser. Så kan man heller etterpå ev. lage en elite-resultatliste f.eks. over de hundre beste uansett klasse, med pengepremier som i dag. Enig med du. Dette bør gjelde turritt generelt. Ønsker man at like mange skal klare merket kan man bare øke fra 25% til 30-35% tidstillegg. Alternativt kan man la 25%-kravet være, noe som vil øke prestisjen i det å ta merket betraktelig.
|
|
|
[Re: EgilS]
01/09/2007 22:16
|
RNRacing
Entusiast
|
Entusiast
Mitt forslag når det gjelder eliteklassen i Birken er som følger: 1. La seedingslisten over alle ryttere kvalifisere til eliteklassene. Feks så kunne de 200 best seedede totalt sett etter dagens regler startet i eliten (ME). Så kunne de 100 beste under 23 år startet i Menn Jr. De 100 beste i kvinner elite og 50 i kvinner elite jr. Dette ville medført at alle de beste konkurrerte på like vilkår. 2. Øk premiesummen. Ikke i størrelse til vinner, men flere premier. I år kunne vinneren teoretisk sikret seg kr. 39.000,- og det er vel nok... Det hadde vært fint om de 10 beste i alle klasser (de som starter i eliten medregnet) kunne få premier og kanskje også de 30-50 beste totalt. Gjerne med nedtrapping til kr. 1.000,- til 50. mann. Samme opplegg for kvinner og jr. selvsagt, men litt færre premier sett i forhold til antall startende i puljene/klassene. 3. Hvis det feks starter 18 stk som egentlig holder klassen M30-34 i eliten, synes jeg førstemann som starter i M30-34 skal få 19. plass dersom han "vinner" denne. Dette vil fjerne noe av fokuset på "pallplass" i klassene, og gjøre det mer attraktivt å forsøke å kvalifisere seg til eliten.
Ronny NyhusBikeguide og Cannondale ambassadør Free Motion, Gran Canaria'15 Cannondale SuperSix Hi-mod DA Di2 '15 Cannondale F-Si Carbon Team
|
|
|
[Re: kjerts]
02/09/2007 07:11
|
Rolf
Veteran
|
Veteran
Inndeling i 5-årsklasser opp til 29 år, deretter 10-årsklasser opp til 70 år Dette kommer til å gjøre det hardere å ta merket i Birkebeineren for de som i dag sykler 45-49 osv skulle jeg tro. Aldersklassen 16 år har begrensning på inntil 30 km for turritt terreng. Er ikke dette fryktelig kort, selv for en 16 åring i normal god form? a) Trimritt skal ikke overstige 30 km. Er trimritt det samme som trimklassen i Birken og Raumerrittet? Rolf
|
|
|
[Re: Rolf]
02/09/2007 07:47
|
wheel69
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
'Alle fullførende deltakere skal ha lik premiering'
Hæ!? Er jeg trøtt eller misforstår jeg bare nå?
It's not you, it's my bike.
|
|
|
[Re: Rolf]
02/09/2007 07:58
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"Aldersklassen 16 år har begrensning på inntil 30 km for turritt terreng. Aldersklassen 17-18 år har begrensning på inntil 55 km for turritt terreng. Aldersklassen 19 år og eldre har ingen begrensning på distanse."
Dette fatter jeg ingenting av. Dette vil jo si at man i ritt som f.eks. Birken, Savalen-Oppdal o.s.v. har egen klasse M16, 16-19 år, men at det bare er 19-åringene som får lov til å delta??? Eller hva er det de mener egentlig? Her må det nesten være en feil.
|
|
|
02/09/2007 08:04
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det vil neppe settes opp aktive klasser i alle turrittene man kan ha lyst til å sykle også, så dette er jo kjipt for halvaktive som ikke reiser landet rundt og sykler aktive ritt.
|
|
|
02/09/2007 08:45
|
EgilS
More than words
|
More than words
Og det vil bety slutten på trimklasser i Markathrillern, Sav-Opp, Birken, etc.
Jeg trodde det største problemet med doping i sykkelsporten var på utøvernivå. Nå virker det som at de som er verst dopa sitter i forbundsstyret?
|
|
|
02/09/2007 09:41
|
Evigtreer
Fersking
|
Fersking
Jeg trodde det største problemet med doping i sykkelsporten var på utøvernivå. Nå virker det som at de som er verst dopa sitter i forbundsstyret?
Godt sagt EgilS. Hvorfor ikke starte et eget MTB forbund for MTB syklister. Disse landeveisfolka i forbundet bruker nesten alle penga de drar inn på MTB-ritt på asfaltsyklister.
|
|
|
02/09/2007 11:32
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det vil neppe settes opp aktive klasser i alle turrittene man kan ha lyst til å sykle også, så dette er jo kjipt for halvaktive som ikke reiser landet rundt og sykler aktive ritt. Slik jeg skjønner det så kan man som aktiv løse engangslisens.
|
|
|
02/09/2007 13:35
|
ruddles
Entusiast
|
Entusiast
Hvorfor ikke bare kutte ut eliteklassen i dagens form, og la de heller starte i første pulje - i aldersklasser. Så kan man heller etterpå ev. lage en elite-resultatliste f.eks. over de hundre beste uansett klasse, med pengepremier som i dag.
Jeg fatter ikke dette argumentet med "Ååh, det er så alfor mange gode i klassen min som ikke hører hjemme her, jeg klarer ikke merket, buæuhuu-huuææ." Hvis dette merket er så vannvittig viktig, så er det på tide å begynne å trene. KUDOS !
|
|
|
[Re: ruddles]
02/09/2007 14:16
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
hvis jeg har skjønt det så betyr det at alle som sykler aldersklasse skal få de samme premiene, hvilket i praksis bare betyr deltakerpin.
Det betyr også at om man skaffer seg aktiv lisens så må man løse engangslisens for å sykle ritt hvor det ikke er aktiv klasse? Det er greit at man må sykle elite hvis det er eliteklasse, men jeg synes det er drøyt at man må løse engangslisens hvis man skal sykle et lokalt turritt. Men det kan hende jeg ikke helt skjønte det her
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
02/09/2007 14:22
|
EgilS
More than words
|
More than words
Tidligere var det vel slik at de under 30 med aktivlisens måtte løseengangslisens for å delta i turritt?
Mulig forbundet nå prøver forskjellige tiltak for å få eliteutøvere dit de hører hjemme, i eliteklassene. Da henger i det minste noe av dette på greip, men det er fremdeles ting som skurrer.
|
|
|
02/09/2007 15:30
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Som en aktiv landeveis og terrengsyklist med hovedfokus på terreng kan jeg fortelle at forbundet ikke bruker noe penger på asfaltsyklister heller. Midt inntrykk er at forbundet ikke bruker penger på annet enn å lønne fast ansatte som deretter er mest opptatt av å motarbeide syklistene uavhengig av om de sykler på feite eller smale dekk, men særlig om de er kvinner.
Jeg tror faktisk det meste av de pengene som er til overs etter lønn går til dekning av underskudd fra det VM som ble arrangert for snart 15 år siden. Da var det noen i fobundet som fant ut at sykkelminnemynter skulle gi penger i kassa.
|
|
|
[Re: sigmund1]
02/09/2007 16:47
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
En ting er hvor pengene går hen, men jeg begynner å lure på hva disse fast ansatte egentlig bruker tiden sin på.
Dette "regelverket" imponerer ikke. Det virker som om disse folka overhodet ikke har kontakt med idretten de er satt til å bestyre men sitter å fatter beslutninger på måfå som til stor del bare legger hindre i veien for vekst og nivåheving i sporten. De må hente mer impulser fra folk som har greie på dette. Det må ikke gå stolthet i faget. Det imponerer mye mer om de heller henvender seg til de ressursene som finnes og sier at de vil ha samarbeid/hjelp til dette.
Jeg er bekymret.
|
|
|
08/09/2007 10:12
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
All mulig grunn til å være bekymret, det eneste du kan være helt sikker på er at de fleste ansatte lederne i forbundet ikke kommer til å spørre noen ryttere om råd.
Forbundet er mest opptatt av paragrafrytteri og ikke sykkelryttere og sykkelritt.
Redigert av sigmund1; 08/09/2007 10:12.
|
|
|
08/09/2007 15:56
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forbundet har fått en god del innvendinger fra klubber og kretser, så det skulle ikke forundre meg om det kommer en revisjon.
Forresten; forbundet lytter til ryttere og klubber, men hvor er disse når forbundet ber om innspill for den neste toårsperioden?
70% av dem er i alle fall ikke på tinget og bruker sin tale- og stemmerett....
|
|
|
|
|