Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

RANCILIO NORGE

Re: RANCILIO NORGE (spm til oslove og Truls) [Re: oslove] #444330 06/09/2007 14:19
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Lager du sånne i 52mm?

Evt finnes det 52 mm filter uten dobbel bunn?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: RANCILIO NORGE (spm til oslove og Truls) [Re: oslove] #444331 06/09/2007 14:21
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Jepp. Hva koster en Joar-modifisert? Kan Joar modifisere alle bajonetter eller er det en spesiell type man snakker om?

mvh OveR

Redigert av OveR; 06/09/2007 14:21. Rediger grunn: faen, navnet kom to ganger

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: RANCILIO NORGE (spm til oslove og Truls) [Re: sykkeloyvind] #444333 06/09/2007 14:24
oslove Offline
lo-fi
lo-fi
Har desverre ikke 52mm liggende. Men om du alltid lager "dobbel-E" uansett,
så kan du jo bare dra fram baufila og fyre opp temperaturen i høyrearmen ICON_WINK .

Har en ekstra Rancilio bajonet, men den går til Dan...

Helt klart stor forskjell, og mere renslig.
Et minus er at temperaturen kan falle fort i filteret, om man
bruker "lang" tid med malningen, doseringen, tampningen osv.

Men ikke minst; Veldig fascinerende å se på ICON_LAUGH

DDS // Joar Christoffersen. sun

Re: RANCILIO NORGE (spm til oslove og Truls) [Re: oslove] #444340 06/09/2007 14:47
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: oslove
Har en ekstra Rancilio bajonet, men den går til Dan...

Hvor er smiley'n for å bukke seg i støvet og holde fram penger? ICON_SMILE

Re: RANCILIO NORGE (MOKKA-KANNA) [Re: Dan] #444345 06/09/2007 15:07
oslove Offline
lo-fi
lo-fi
Mokka-kanne:

Det finnes noen små-trix som gjør denne varianten av espresso mer attraktiv ICON_WINK

Kjøp gjerne en stor kanne! Ihvertfall hakket over den du tror du trenger.
Kok opp vannet først, før du setter i filter med kaffe.
Selvfølgelig ferskbrent kaffe med riktig malingsgrad.
Forsiktig når du skrur i sammen kannen (den er nå veldig varm).
Kjør på full guffe på plata (eventuellt IKKE full guffe, om du bruker induksjonsplate, da går det for fort....).
Avbryt traktingen når 1/3-1/2 del av kannen er fyllt, og sett den til side, så avslutter du prosessen
før de værste bitterstoffene kommer opp ICON_WINK

Fyll over i kopp, og nyt ICON_LAUGH

Re: RANCILIO NORGE (MOKKA-KANNA) [Re: oslove] #444463 06/09/2007 19:29
Slemmis Offline
Ringrev
Ringrev
Mokka-kanne:

Det finnes noen små-trix som gjør denne varianten av espresso mer attraktiv ICON_WINK

Er det slik at kaffepolitiet ikke godkjenner mokkakannekaffe som espresso? Det er vel noen forutsetninger som ikke er til stede, slik som trykk, temperatur og ekstraksjonstid?

Forøvrig synes jeg det nevnte mokkakannetrikset hørtes lovende ut. Jeg er på nippet til å skaffe meg en til turbruk - silviaen og evt aggregat er tungt å dra på i lengden. Er det standard alu-Bialetti som duger?

Espen Flaskeladd
"Do what you like, like what you do"
Stall: Niner Air9, Felt F5, Uncle John Rival, Cube Central SL
Re: RANCILIO NORGE [Re: HaakonL] #446150 10/09/2007 12:58
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: hCon
Her kjøper du den: http://www.espressocoffeeshop.com/store/rancilio_silvia.html

Tar to til fire dager så står den på kjøkkenbenken din. Jeg har kjøpt ting fra dem, og servicen er meget, meget bra. Prisene er vanskelige å slå også.

Hmmmmmffff. To til fire dager du liksom.........nå er det gått to uker, men det er håp. Det later til at forsendelsen går raskt når Grappa-tåken letner og Luigi og Guiseppe faktisk finner fram en Silva, pakker den og skipper den ut med Fedex.

Men nå vil jeg vite mer, hva i all verden skjer med pakken min på Gardermoen, den har jo vært der i langt over et døgn!

Vedlegg
17503-Tracking.JPG (23.93 KB, 70 nedlastinger)

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: RANCILIO NORGE [Re: gare] #450630 20/09/2007 00:34
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Her kom jeg virkelig for sent til en artig diskusjon!

Om jeg forstår GeirK rett snakker han varmt om noe som også til tider kan hete plasebo effekten.

Jeg er selv svært glad i plasebo; og er til tider en lett match for en god selger, om det så er kamera, sykkel eller mye annet. Kaffe og espresso er en klar slik sak, og jeg er en stolk Ranchilio eier, med tilhørende kvern.

Dan lånte meg en gammel popkorn maskin som han har modifisert til å brenne bønner; noe jeg har gjort fra tid til annen. Resultatet ble svært gode espressoer (sikkert placebo, var jo ikke en blindtest her) og avgjørelsen av å gå til innkjøp av en slik (med mindre noen har et bedre forslag): Gene

Vi har Nespresso på kontoret, som jeg bruker når jeg ikke har bønner for presskannen. Har også smakt de fleste variantene, som jeg syns er anonyme og lette å drikke. Det er nok dette som har gjort at Nespresso er suksessen den er. Folk flest vil gjerne ha noe som er lett å drikke, fremfor en sterk smaksopplevelse. Tenk normalkurven og vurder hvilken del av markete man vil sikte på; kaffekjennere eller massen. Om Nespresso kunne ha laget en kapsel som var like god som en perfekt kopp skal jeg ikke uttale meg om, men jeg tror smakene de har er svært beviste, og avgjørelsene tatt fra et markedsføringsståsted fremfor fra en Barista sitt.

For de som vil henge seg opp i dette med blindtest etc, kunne det vært moro å vite om de ville se forkskjellen på et objektiv til 1000kr og et til 6000kr.... ::

Re: RANCILIO NORGE [Re: gare] #458848 05/10/2007 05:56
oslove Offline
lo-fi
lo-fi
Sitat: gare

Tar to til fire dager så står den på kjøkkenbenken din. Jeg har kjøpt ting fra dem, og servicen er meget, meget bra. Prisene er vanskelige å slå også.

Hmmmmmffff. To til fire dager du liksom.........nå er det gått to uker, men det er håp. Det later til at forsendelsen går raskt når Grappa-tåken letner og Luigi og Guiseppe faktisk finner fram en Silva, pakker den og skipper den ut med Fedex.

Men nå vil jeg vite mer, hva i all verden skjer med pakken min på Gardermoen, den har jo vært der i langt over et døgn!

Har du fått maskinen gjennom flyplassen enda?

Re: RANCILIO NORGE [Re: oslove] #458872 05/10/2007 06:32
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: gare

Har du fått maskinen gjennom flyplassen enda?

Hehe, det ser ut som om UPC ikke gadd å tracke mer etter at pakken ankom Gardermoen, for kun to dager etter dette dukket en UPC mann på automagisk vis opp på døren hjemme med en Rancilio Silva under armen ICON_SMILE

Nå går dagene med til å teste hvor mye kaffe som skal brukes pr. gang, hvor mye den skal tampes, og ikke minst hva slags kaffe som er den beste(når man er en vantro hund uten egen kvern).
Det er foruroligende vanskelig å lage en decent kopp espresso, men forholdsvis enkelt å lage det koffeinsjokket som er påkrevet om morgenen.

Jeg har vært i nærheten av god espresso, fin crema og nytelse, men sliter med å holde nivået oppe. De dårlige koppene jeg lager er virkelig ikke noe å skryte av, men av og til slumper jeg til å ane nirvana i det ikke fullt så fjerne.

Re: RANCILIO NORGE [Re: gare] #458904 05/10/2007 07:26
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Kverner du på din lokale kaffebar, eller kjøper du boksmalt? Begge deler er nok grunnen til at du ikke får til en skikkelig Espresso. Gjestekverna på kaffebrenneriet på Frogner kverner ikke fint nok til Espresso i hvert fall. Illy på boks er som regel for tørr og grov til Espresso den også .

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: RANCILIO NORGE [Re: sykkeloyvind] #458914 05/10/2007 07:37
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Kverner du på din lokale kaffebar, eller kjøper du boksmalt? Begge deler er nok grunnen til at du ikke får til en skikkelig Espresso. Gjestekverna på kaffebrenneriet på Frogner kverner ikke fint nok til Espresso i hvert fall. Illy på boks er som regel for tørr og grov til Espresso den også .

Jeg kverner på min lokale, men de kverner skikkelig. Jeg gikk på en smell hva angår lagerbeholdning, og min kone kjøpte en liten pose ferdigkaffe på den lokale butikken. Godt ment og i det hele tatt, men jeg både ser og smaker at det er for grov kverning. Jeg må nok ta saken i egne hender og gå til den lokale leverandøren mens jeg sparer sammen penger til en kvern.

Utover det har ungene mine på 3 og 1 og 1/2 blitt helt tussete etter kaffelatte, det er det første de spør om om morgenen ::

Re: RANCILIO NORGE [Re: gare] #458917 05/10/2007 07:40
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Hmm. Er det lurt å gi ungene koffein?

Re: RANCILIO NORGE [Re: Stein] #458925 05/10/2007 07:45
jrm Offline OP
OP Offline
"Tea, coffee and cola are not suitable for children. The cafeine contained in these drinks inhibits iron absorption and may lead to anaemia."

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: RANCILIO NORGE [Re: Stein] #458927 05/10/2007 07:46
gare Offline
More than words
More than words
Hmmmmm, nå må jeg vel legge til at kaffelatten er 6% kaffe, 92% melk og resten sukker.
(og nå kommer det noen og lurer på hvor lurt det er med sukker)

Jeg tror det finnes værre ting å gi ungene, alt med måte, så går det nok bra. De får ikke så mye koffein som pappa i hvertfall.

Re: RANCILIO NORGE [Re: jrm] #458929 05/10/2007 07:48
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: jrm
"Tea, coffee and cola are not suitable for children. The cafeine contained in these drinks inhibits iron absorption and may lead to anaemia."

Baaaaaahhhhh!!!!!
(og sånn kan vi fortsette å kaste forskeruttalelser i hodet på hverandre)

Re: RANCILIO NORGE [Re: gare] #458941 05/10/2007 07:56
jrm Offline OP
OP Offline
Merkelig men jeg glemte at jeg fikk "café au lait" eller "chocolat au lait" som barn (som mange andre franske barn).... men har aldri vurdert å gi kaffe til ungene, jeg har kanskje bodd for lenge i Norge. ICON_WINK

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: RANCILIO NORGE [Re: gare] #458943 05/10/2007 07:59
H
holejos Offline
Veteran
Veteran
H
Quote:
Kverner du på din lokale kaffebar, eller kjøper du boksmalt? Begge deler er nok grunnen til at du ikke får til en skikkelig Espresso

Jepp enig! Og legg merke til at kaffesjappene har to kverner. En bra til servering, og en utslitt kvern til kverning av bønner for salg. Jevnlig service på salgs-kverna skorter det nok på, det innrømte "min" sjappe selv!. Jeg greide å krangle meg til å få kaffen fra god-kverna en gang, men kvern sjøl så blir det best...Det tok ca en uke før jeg kjøpte min egen i 2003, og den kverner knall fortsatt. Den kverner jo en liten fraksjon av det en butikk kvern gjør...

Quote:
Jeg kverner på min lokale, men de kverner skikkelig

Da er du heldig, for det er mye dårlig vedlikeholdte kverner rundt omkring. Det jeg har fått kverna har stort sett rent tvers gjennom...

Quote:
Utover det har ungene mine på 3 og 1 og 1/2 blitt helt tussete etter kaffelatte, det er det første de spør om om morgenen ::

Det må jeg si:-)

Jostein

Specialized Levo / Diverge

Re: RANCILIO NORGE [Re: MuddyBear] #458945 05/10/2007 08:03
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: MuddyBear

Dan lånte meg en gammel popkorn maskin som han har modifisert til å brenne bønner; noe jeg har gjort fra tid til annen.

Er det popcornmaskinen du fikk av meg, Dan? Den kom i bruk som kaffebønnebrenner tilslutt altså? Kjempemessig!

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: RANCILIO NORGE [Re: parob] #458961 05/10/2007 08:29
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: parob
Er det popcornmaskinen du fikk av meg, Dan? Den kom i bruk som kaffebønnebrenner tilslutt altså? Kjempemessig!

Jepp! Det var gøy å prøve og siden jeg ikke gadd å vente på degassingen så fikk jeg crema som lignet fugemasse. Moro! Men langt fra så godt i smaken som de bønner man får kjøpt ferdigbrente.

I noen produksjoner kan man som privat entusiast få bedre resultat enn de som kjører storskala, rett og slett fordi man kan legge mer tid og nøyaktighet i tingene. Det gjelder f eks hjulbygging. Men kaffebrenning tror jeg ikke hører dit. Det skal mye til for at du med et pinglete hjemmeanlegg og liten produksjon skal få bedre smak enn de som brenner hver dag i store maskiner.

Unntaket er selvsagt om du bor så langt fra bra kaffebrennere at du ikke klarer å få fersk nok kaffe. Da blir hjemmebrenning kanskje et bedre alternativ.

Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support