Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 5 1 2 3 4 5

RANCILIO NORGE

Re: RANCILIO NORGE [Re: tmork] #440663 30/08/2007 15:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
For uinvidde kan jeg fortelle at å kjenne forskjell på IPA og pils tilsvarer å kunne kjenne forskjell på Solo og Cola. Ingen forguding, med andre ord.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: RANCILIO NORGE [Re: GeirK] #440676 30/08/2007 15:22
slasher Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Jeg skjønner at noen vil bruke tid på å lage espresso om morgenen, men forlanger ikke at noen som ikke har barn skjønner mye av prosessen det er å få en kjernefamile opp og ut av døra om morgenen.

Vi har ikke barn, men det å kjøpe en Cube var noe av det lureste vi gjorde. Jeg rett og slett elsker den maskina.

Og ja, jeg har også smakt mye espresso fra nykverna bønner lagd på den omstendige måten. Jeg savner det akkurat like lite som Bio-Pace.

Re: RANCILIO NORGE [Re: Dan] #440690 30/08/2007 15:47
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: Dan
Akkurat som det er bedre å kjøpe en grei terrengsykkel til 4-5000,- og bruke de resterende 30.000,- i sykkelbudsjettet på reiser og fri fra jobben. :-)

Tatt i betraktning at "en grei terrengsykkel til 4-5000.-" i ditt tilfelle i realiteten refererer til en Patriot OG en Kelly, vil det altså si at det en bør gjøre i henhold til trådens emne er å kjøpe både Gaggia såvel som Rancilio-maskin OG bruke masse penger på kjøpeespresso i kaffebarer, din luring!

Vedrørende koffeinnivået som et slikt forbruksmønster etter all sannsynlighet vil fremkalle
tillater jeg meg å komme med følgende lille råd: "Hoill brillan!"

Martin

Re: RANCILIO NORGE [Re: GeirK] #440712 30/08/2007 16:25
Dan Offline
More than words
More than words
For uinvidde kan jeg fortelle at å kjenne forskjell på IPA og pils tilsvarer å kunne kjenne forskjell på Solo og Cola. Ingen forguding, med andre ord.

Jeg mener du burde ta en blindtest mellom Solo og Cola, for jeg er fortsatt ikke heeelt overbevist om at du klarer å smake forskjellen hvis ikke du ser flaskene. Poenget med min sarkasme er selvsagt at jeg ikke finner noen grunn til å betvile at for Joars sensitive og kaffetilpassede smaksløker er forskjellen mellom Nespresso og bra espresso like stor som mellom Solo og Cola. Jeg trenger ikke å se ham gjøre en blindtest for å være overbevist om dette.

Re: RANCILIO NORGE [Re: Dan] #440715 30/08/2007 16:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Poenget med min sarkasme er selvsagt at jeg ikke finner noen grunn til å betvile at for Joars sensitive og kaffetilpassede smaksløker er forskjellen mellom Nespresso og bra espresso like stor som mellom Solo og Cola. Jeg trenger ikke å se ham gjøre en blindtest for å være overbevist om dette.

Den sarkasmen er bortkastet dersom den er myntet på meg. Jeg sa allerede for en stund siden at:

Og jeg betviler ikke at det mest sannsynlig er en forskjell, men det skulle vært interessant å vite hva Joar hadde synes om en Nespresso dersom han ikke hadde visst hva det var han drakk.

- Robert Green Ingersoll
Re: RANCILIO NORGE [Re: GeirK] #440723 30/08/2007 16:43
Dan Offline
More than words
More than words
Hvorfor er det interessant, hvis du ikke betviler at han fint klarer å smake forskjellen? Det er det jeg lurer på.

Re: RANCILIO NORGE [Re: Dan] #440734 30/08/2007 17:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvorfor er det interessant, hvis du ikke betviler at han fint klarer å smake forskjellen? Det er det jeg lurer på.

Fordi han uten videre nyansering har sagt at nespresso smaker "sånn helveis dårlig". For den som har litt innsikt i menneskers dømmekraft, om man er aldri så mye ekspert på området, er det nesten opplest og vedtatt at faktorer utenom det fysiske sanseinntrykket påvirker hva man faktisk opplever. Jfr. hi-fi-entusiaster som hører forskjell på lyden i forsterkeren om de snur stikk-kontakten 180 grader.

Derfor hadde det vært interessant å høre hvordan han opplevde smaken dersom han ikke visste at var en hermetisk lettvint-løsning han drakk.

- Robert Green Ingersoll
Re: RANCILIO NORGE [Re: GeirK] #440760 30/08/2007 17:45
Dan Offline
More than words
More than words
Derfor hadde det vært interessant å høre hvordan han opplevde smaken dersom han ikke visste at var en hermetisk lettvint-løsning han drakk.

Hvorfor er det interessant, hvis du ikke betviler at han fint klarer å smake forskjellen? Det er det jeg fortsatt lurer på. ;-)

(Hvorfor får jeg plutselig assosiasjoner til å ha et perfekt grep om et glatt såpestykke, som troligvis lik forbannet spretter ut av hånden så jeg må bøye meg forover...)

Re: RANCILIO NORGE [Re: Dan] #440770 30/08/2007 18:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ting kan smake forskjellig og fremdeles smake godt, med mindre det kun finnes én vedtatt god espresso-smak, men det gjør det vel ikke.

Ta gjerne opp såpestykket, jeg snur meg bort i mens.

- Robert Green Ingersoll
Re: RANCILIO NORGE [Re: GeirK] #440782 30/08/2007 18:24
perbl Offline
More than words
More than words
Er det tillatt å stå fram her som en som ikke liker kaffe og heller bruker pengene på andre artige ting? ICON_SMILE

Per B.
Re: RANCILIO NORGE [Re: perbl] #440784 30/08/2007 18:27
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Bare hvis du sutrer om at andre har en tråd om ting du ikke liker å drikke og ikke bruker penger på samtidig som du sutrer over at helt andre personer driver med det du kaller "personangrep".

Du må nok prøve litt hardere.

LarsB

Re: RANCILIO NORGE [Re: GeirK] #440803 30/08/2007 18:54
Dan Offline
More than words
More than words
Ting kan smake forskjellig og fremdeles smake godt, med mindre det kun finnes én vedtatt god espresso-smak, men det gjør det vel ikke.

Men Joar har jo allerede sagt at han synes Nespresso smaker sånn helveis dårlig. Hvorfor er det da interessant å la ham ta en blindtest, hvis ikke det er fordi du fortsatt ikke tror på at han ved en blindtest klarer å holde fast ved at Nespresso smaker høgg? (Jeg føler fortsatt at jeg har såpestykket i et godt grep selv om det prøver å vri seg løs...)

Re: RANCILIO NORGE [Re: GeirK] #440806 30/08/2007 18:58
oslove Offline
lo-fi
lo-fi
Ja, beklager!
Jeg var veldig lite nyansert i min forklaring av smak på omtalte produkt. Jeg vet også at det finnes forskjellige typer kaffe i disse kapslene. Jeg husker ikke hvilken kaffetype det var jeg smakte, men jeg husker veldig godt smaken. Uten å gå for mye inn på hva det smakte kan jeg jo forklare litt:

Det hele begynner med basisproduktet KAFFE.
Fra busk til kopp er det mange hender som er borti hvert enkelt bær/bønne. Og hvert ledd kan ødelegge for sluttproduktet(kaffekoppen).
Men en annen viktig ting å vite er at hvert ledd kan forbedre produktet(alltid!), med kjærlighet, omtanke og konstant utvikling.

Så la oss si at vi har fått pakket inn den perfekte kaffen i din (n)espressomaskin, og jeg bruker den samme kaffen i min espressomaskin. Grunnen til at jeg vil kjenne forskjell på hvor den er traktet, er at i min espressomaskin vil drikken bli til av 8-9 gram kaffe, mens i din vil det være omtrent halvparten, altså 5 gr. Så svaret er ja, både du og alle andre i hele verden vil kunne skille disse to kaffene fra hverandre.

Men å svare på hvem som er best, må hver enkelt bestemme for seg selv. Det er ingen fasit på personlig preferanse.

Jeg kan bare svare hva jeg smakte den gangen, og det var surt, salt, bittert, grass, tobakk, brent gummi, liten eller ingen fylde, lite eller ingen frukt, tynn og uten sødme. Om dette er lekkert for andres paletter, kan jeg heldigvis ikke uttale meg om, men jeg karakteriserer dette for sånn helveis dårlig.

ICON_WINK

DDS // Joar Christoffersen. sun

Re: RANCILIO NORGE [Re: Dan] #440814 30/08/2007 19:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Quote:
Hvorfor er det da interessant å la ham ta en blindtest, hvis ikke det er fordi du fortsatt ikke tror på at han ved en blindtest klarer å holde fast ved at Nespresso smaker høgg?

Jeg verken tror eller tviler på om han holder fast på sitt standpunkt eller om det forskyver seg. Jeg stiller meg helt åpen, men enkel psykologi forteller meg at det godt kan skje en forandring.

Det er flere faktorer som kan bidra til Joars kritiske holdning til smaken av nespresso.

1. Kaffen har dårligere kvalitet etter Joars standarder
2. Han vet at kaffen ikke er fremstilt etter baristakunstens regler
3. Kaffen er ikke optimalt tilberedt (dårlig forvarming av kopp, dårlig vannkvalitet, uren maskin, osv)

Kun ved å eliminere 2 og 3 vet vi i hvilken grad 1. bidrar til den dårlige smaksopplevelsen og kun da får vi full innsikt i HVOR mye dårligere han virkelig synes den er.

Dette koker ned til det enkle prinsipp at kvalitative sammenligninger har større verdi hvis du klarer å eliminere forstyrrende faktorer.

- Robert Green Ingersoll
Re: RANCILIO NORGE [Re: perbl] #440816 30/08/2007 19:17
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl
Er det tillatt å stå fram her som en som ikke liker kaffe og heller bruker pengene på andre artige ting? ICON_SMILE

Det er fullt ut tillatt fordi det er flere av oss. Hvis du i tillegg sier at du ikke liker øl...

EDIT Nå oppdaget jeg at smileyene har begynt å fungere. ICON_SMILE

Re: RANCILIO NORGE [Re: EgilS] #440823 30/08/2007 19:24
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
fingerdevil Jaggu! Men hvor er larsb og bringebæret? fiolin

Hva er nå dette? Hodekrympersmileys?

Re: RANCILIO NORGE [Re: oslove] #440825 30/08/2007 19:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Da begynner vi å nærme oss en sannsynliggjøring for at smaksopplevelsen vil forbli negativ dersom kunnskapen om hva du drikker tas ut av ligningen. Men, vi vet ennå ikke hvorvidt den vil forskyves noe.

Du vet bedre enn meg at smak er et av de mest sammensatte sanseinntrykkene vi har, og jeg bare spekulerer i hvor mye av din negative opplevelse som skyldes kaffen, og hvor mye som skyldes andre faktorer.

- Robert Green Ingersoll
Re: RANCILIO NORGE [Re: GeirK] #440836 30/08/2007 19:42
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Bare til å avspore litt (om jeg for lov?)

Jeg har en svigemor som ville kjøpe en maskin til oss for hvores 10. bryllupsdag. vi var inn i buttiken og ser det er 2 som vi skal velge imellom.

Gaggia Baby dose

og selvsakt classic

Min kone vil har Babien fordi den er noe enkelere å regngjøre (sp?)

Men jeg liker classikens " simplicity" og tidløs design.

Hvilken er den beste? Samme pris men babien har flere funksjoner, og hvis det er det samme som en terrengsykkel så er det som regel den som komme med dempergaffel til samme pris er utstyret eller ramme noe kjipere, stemme det i dette tilfelle?

Takk for svar, svigemor skal shoppe til helgen...

Redigert av Fux; 30/08/2007 20:00.

#Pedalenkrs
Re: RANCILIO NORGE [Re: EgilS] #440840 30/08/2007 19:47
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS
Det er fullt ut tillatt fordi det er flere av oss. Hvis du i tillegg sier at du ikke liker øl...

Nuhvel, basert på at de fleste av folka på TMB ikke lenger spør meg om navn når de skal sette ting på kortet mitt, er det vel tegn på at ølkonsumeringen har kommet seg opp på et brukbart nivå i det siste ICON_SMILE cheers

SMILEYS!

Per B.
Re: RANCILIO NORGE [Re: RobG] #440845 30/08/2007 19:53
progres Offline
Besatt
Besatt
I denne opprivende debatten synes jeg nå det kan være verdt å nevne det forhold at når fislukta blir borte etter noen sekunder - så er det ikke slik at den fysisk blir borte men fordi luktesansen adapterer seg meget raskt. Med smakssansen er det langt på vei det samme. For ikke å snakke om synssansen ...

Re: RANCILIO NORGE [Re: progres] #440969 31/08/2007 06:16
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Fux
Jeg har en svigemor som ville kjøpe en maskin til oss for hvores 10. bryllupsdag.
Svigermødre er sterkt undervurderte!

Quote:
Hvilken er den beste?

Kanskje denne testen kan hjelpe deg?

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: RANCILIO NORGE [Re: MortenML] #441073 31/08/2007 08:25
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: deCadence
Noen av oss føler ikke for å kverne kaffe, stappe i maskinen og rydde opp sølet mens vi virrer rundt på kjøkkenet i halvsøvne og prøver å få gjort unna frokost og sendt ungene avgårde på skolen. Da er Nespresso et godt alternativ. Jeg drikker dessuten mest vanlig kaffe, ikke espresso, og da finner jeg ingen bedre måte å brygge kaffe på.

Dessuten, som Arne nevner: Meningen din teller ikke dersom du visste hva du smakte. Er alt for mange psykologiske faktorer som avgjør smaken dersom du har den parameteren på bordet.

Som om jeg skulle sagt det selv. Det eneste jeg gjør er å ta ut en kopp, sette den på kaffemaskinen og trykke en knapp. Ut kommer den deiligste kaffen brygget på nymalte bønner. Mmmmmmmm ICON_WINK

Så enkelt som dette.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: RANCILIO NORGE [Re: GeirK] #441083 31/08/2007 08:35
jrm Offline OP
OP Offline
Quote:
Hvorfor er det da interessant å la ham ta en blindtest, hvis ikke det er fordi du fortsatt ikke tror på at han ved en blindtest klarer å holde fast ved at Nespresso smaker høgg?

Jeg verken tror eller tviler på om han holder fast på sitt standpunkt eller om det forskyver seg. Jeg stiller meg helt åpen, men enkel psykologi forteller meg at det godt kan skje en forandring.

Det er flere faktorer som kan bidra til Joars kritiske holdning til smaken av nespresso.

1. Kaffen har dårligere kvalitet etter Joars standarder
2. Han vet at kaffen ikke er fremstilt etter baristakunstens regler
3. Kaffen er ikke optimalt tilberedt (dårlig forvarming av kopp, dårlig vannkvalitet, uren maskin, osv)

Kun ved å eliminere 2 og 3 vet vi i hvilken grad 1. bidrar til den dårlige smaksopplevelsen og kun da får vi full innsikt i HVOR mye dårligere han virkelig synes den er.

Dette koker ned til det enkle prinsipp at kvalitative sammenligninger har større verdi hvis du klarer å eliminere forstyrrende faktorer.

http://www.kaffe.no/index.php?menu=1&dis=17 det står ikke at det er en blindtest men jeg velger å tro at testen er seriøst utført.
Jeg har smakt flere varianter hos min søster og syns ikke det var verdt pengene, smakte ikke direkte vondt men ikke godt ... (det er fortsatt en mysterium for meg at noen i Frankrike skal ha en nespresso hjemme når det koster 3-5 kr per kapsler samliknet med en god espresso du kan få litt overalt for 6-10 kr).
Hvilken tilknytting har du til nespresso, selger du dem, er du bare forbruker eller hva ?

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: RANCILIO NORGE [Re: jrm] #441084 31/08/2007 08:37
jrm Offline OP
OP Offline
Er det noen som testet Gaggia classique over lengre tid? Hvordan er den samliknet med Rancilio sin silvia ?

Re: RANCILIO NORGE [Re: jrm] #441089 31/08/2007 08:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg selger ikke nespresso, men jeg er medeier i en butikk som gjør det. Sammenligningen her er uansett av ren akademisk interesse for meg, og ikke noe markedsføringsfremstøt. Jeg adresserer for lite av butikkens kundegruppe uansett.

Jeg vet ikke hvor du får de 5 kr fra all den tid de dyreste kapslene koster kr 3,19 i Norge. Uansett, det selges 1,4 milliarder kapsler i Frankrike hvert år, men så spiser de snegler der nede også har jeg hørt.

- Robert Green Ingersoll
Re: RANCILIO NORGE [Re: GeirK] #441117 31/08/2007 09:09
jrm Offline OP
OP Offline
Uansett, det selges 1,4 milliarder kapsler i Frankrike hvert år

... mysteriet blir bare større og større!
PS: Takk Geir nå fikk jeg lyst på snegler!(det er alvorlig godt, jeg anbefaller snegler a la bourguignonne med en bourgogne alligoté eller en chablis)

Re: RANCILIO NORGE [Re: jrm] #441125 31/08/2007 09:16
Arne_And Offline
More than words
More than words
Denne testen er vel sannsynligvis også seriøst utført, og her vinner Nespresso:
http://forbrukerportalen.no/Tester/2005/1109683353.66

Re: RANCILIO NORGE [Re: jrm] #441129 31/08/2007 09:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg spiser snegler, jeg og. Uansett hva du senker til bunns i smeltet smør med uhorvelig mye hvitløk ender jo opp med å smake godt.

- Robert Green Ingersoll
Re: RANCILIO NORGE [Re: GeirK] #441137 31/08/2007 09:31
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Jeg spiser snegler, jeg og. Uansett hva du senker til bunns i smeltet smør med uhorvelig mye hvitløk ender jo opp med å smake godt.

Minner meg på at jeg har noen frosne hvitløksmarinerte schampi liggende, NAM!

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: RANCILIO NORGE [Re: Arne_And] #441174 31/08/2007 10:25
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Arne_And
Denne testen er vel sannsynligvis også seriøst utført, og her vinner Nespresso:
http://forbrukerportalen.no/Tester/2005/1109683353.66

For det første er vel alle disse forbrukernettstedene og TV-programmene kjent for å legge uforholdsmessig vekt på prisen, så det er ikke rart om en av de billigste maskinene vinner. Når de så gir Rancilio Silvia, som er kjent for sine gode melkeskummeegenskaper en toer på melkeskumming, da lurer man på hva som har gått galt.

Med risiko for å høres ut som en som prøver å forsvare sitt eget dårlige kjøp så lurer jeg veldig på hvordan Rancilio Silvia, som har toppet tester i en årrekke og klart å bli benchmark for hjemmemaskiner, plutselig kan dette ned til sisteplass av 17 i en norsk test.

Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support