Jeg har langtfra så mye erfaring som Øyvind, men har vært en del rundt på ritt de siste 10 årene. Totalt har jeg sett fire brudd i karbondeler:
- Knekt gaffel på landeveisritt (Ø2d). Brudd i overgangen mellom aluskaft og karbongaffel etter at rytteren fant et dypt hull i asfalten (salto hadde det blitt uansett gaffel)
- Knekt styre. Mitt eget Klein-styre knakk rett av ved landing etter et hopp. Tydelige tegn på deformering etter x antall tilstramminger av STI-håndtaket sier litt om årsaken.
- Knekt setepinne. Samme årsak som styret mitt. Tydelige deformeringsmerker etter seterørsklemma.
- Rammebrudd. En Giant TCR datt ned ei skifertrapp. Overrøret ble smadret mot en trappekant. Smellen var såpass kraftig at ramma var sjanseløs.
Selv etter å ha hatt mitt eget styrebrudd og sett disse andre, har jeg ingen betenkeligheter med å trille videre på mine karbonrammer med karbonpinner. Har dog alustyre, men det er mer av økonomiske eller praktiske årsaker (det siste inkluderer et produkt som ikke er tillatt nevnt her).
Re: En ulykke i birken!
[Re: KTL]
#43900228/08/200709:15
Har kjørt karbonsykkel i ca 6 år nå uten så mye som en eneste sprekk (bank i bordet). Har kjørt TREK fuel 100 (karbonramme) i under 20 minus. Jeg veier ca 90 kg og får stadig høre at jeg kjører som en gal i nedoverbakker (skryt, eller..!?). Min konklusjon er som følger: Karbon er sterkt nok til terrengsykler!!
Da trekker du konklusjoner på like holdbart grunnlag som enkelte ihuga røykere - sånne som "kjenner en som er 85 år og er frisk til tross for at han har røkt siden han var 14", og dermed konkluderer at røyking ikke er skadelig.
Redigert av GeirK; 28/08/200709:52.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Kul gitar forresten. Av ren nysgjerrighet: Har du samlet noe erfaring på materialets resonansegenskaper brukt i slike sammenhenger?
Forøvrig kanskje på tide å bli innovativ: Hva med den første vellykkede symbiosen av en elgitar og en terrengsykkel laget av karbon:
En StringShot for smoothe single-coil-tracks ...
Martin
Blir nok en bass-sykkel det der...
Jeg har lest alt jeg har kommet over om emnet og vel så det. Karbonfiber i seg selv har ikke nevneverdig påvirkning av lyden. Den har en høy e-modul og er lett, hovedkompontene rent akustisk, egendempingen til karbonfiber som materiale er svært liten, og dermed neglisjerbar i forhold til matrisen, som er epoxy. Denne vil jo gi demping dersom den ikke er tilstrekkelig herdet/blandet feil. Lokk og bunn på gitaren er laget med to lag 200g matte og en hard divinycell som kjernemateriale i en sandwitch-konstruksjon. Kjernematerialet er gradert slik at stivheten variere etter ønske. Brukte karbonfiber og epoxy for noen tusen under eksperimentene, men det var det verdt -ikke mange andre som har bygget noe liknende, ikke engang i profesjonell sammenheng. Beregningene ble gjort i Ansys, og den beregnede frekvensgangen til lokket stemmer veldig bra med det ferdige resultatet. (Beregningen var forenklet til å benytte homogene egenskaper for karbonlaget på begge sider av kjernen, i og med at disse i praksis er "uendelig" tynne) Totalt sett det mest interessante og lærerike jeg har gjort så langt i min karriere som nerd :-)
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
#43904528/08/200710:15
Fet gitar, Knut Tore - jeg er imponert! Regner med at du kjenner denne karbongitarbyggerkollegaen? Forsto at han satser ganske så serriøst på gitarbusinessen. Snublet over en av gitarene hans en gang jeg laget en reportasje fra Borgen i Oslo, øvingslokalene ved Middelalderparken. http://www.halua.no/guitars.htm
Jeg har registrert ham, men har ikke fått somlet meg til å ta kontakt, virker som han satser på et litt annet segment også. Etter at jeg avsluttet karbongitarprosjektet sliter jeg også litt med å få gitarbyggeånden over meg igjen, -tok den liksom helt ut og gikk tom for ideer... :-)
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
#43908628/08/200711:03
For ideer kan du jo se på galleriet hos www.shamray.net (eller [url=theguitarcustomshop.com]theguitarcustomshop.com[/url] som de vel bruker nå) der jeg fikk bygget min gitar (Hvis jeg nå bare kunnelære å spille på den også, så...)
Har kjørt karbonsykkel i ca 6 år nå uten så mye som en eneste sprekk (bank i bordet). Har kjørt TREK fuel 100 (karbonramme) i under 20 minus. Jeg veier ca 90 kg og får stadig høre at jeg kjører som en gal i nedoverbakker (skryt, eller..!?). Min konklusjon er som følger: Karbon er sterkt nok til terrengsykler!!
Da trekker du konklusjoner på like holdbart grunnlag som enkelte ihuga røykere - sånne som "kjenner en som er 85 år og er frisk til tross for at han har røkt siden han var 14", og dermed konkluderer at røyking ikke er skadelig.
Nå er du usaklig Geir. Kan du motbevise min "påstand", eller rettere sagt konklusjon? Det selges, og da også kjøres flere hundre, ja kanskje millioner karbon sykler hvert år. Hadde ikke disse vært brukbar til dette formålet ville de ikke blitt kjøpt. Altså aldri vært i handel.
Redigert av MrFrank; 28/08/200711:36.
Harde tider varer ikke evig. Harde folk gjør. Mobilnr 41 66 77 99
For ideer kan du jo se på galleriet hos www.shamray.net (eller [url=theguitarcustomshop.com]theguitarcustomshop.com[/url] som de vel bruker nå) der jeg fikk bygget min gitar (Hvis jeg nå bare kunnelære å spille på den også, så...)
For meg har greia vært å lage designet fra scratch som du kan se her -rundt helt egne ideer, minst mulig inspirert av andre, med nye tekniske løsninger og alternativ materialbruk. Dette har jeg muligheten til fordi jeg slipper å plages med kunder... :-) Deretter må jeg jo lære meg å spille som du sier...
mvh Knut Tore
Bombastiske konklusjoner som: Karbon egner seg ikke til terrengsykler, kan knekke uten forvarsel osv. kan man ikke si på generellt grunnlag.
For min del har jeg tatt utgangspunkt i, på samme måte som de viktigste terrengsykkelbladene i verden har, de serieproduserte karbonrammene som de fleste kjøper. Jeg har poengtert at i for eksempel formel 1 er det langt større kvalitet. Hvordan tilegner man seg kunnskap. En måte å gjøre det er å lese hva ekseperter skriver og ta snittet av det basert på en lang utdannelse i naturvitenskap. Tenk litt på om du har tilegnet deg kunnskap på en "bedre" måte. Kanskje det er du som trenger å bli seriøs. Du har hatt noen rimlig bombastiske uttalelser om Rohloff som ikke er verdt tastaturet det er skrevet på, med åpningskommentaren "Hahaha". Seriøst? På hvilket grunnlag? Rett og slett hører det ikke noe sted hjemme å kritisere at en person uttryker sin oppfatning, man bør holde seg til å kommentere innholdet i seg selv. Jo, det finnes flere måter å produsere karbonrammer på, men dagens karbonrammer egner seg ikke til terrengsykling av grunner jeg har nevnt før. Er for hardt å ta? Live with it.
Les hva jeg skriver før du tillgger meg standpunkter jeg ikke har.
Mange av dagens sykkelrammer i karbon er bygget for å være så lette som mulig, og ikke for å være sterke og holdbare. Superlette stål og alurammer knekker de også. Hardrocx, som er en av norges mest solgte terrengsykler, i aluminium, knekker som fyrstikker. Det går vel ikke an å si at aluminium ikke egner seg til konstruksjon av sykkelrammer pga. av dette??
Så når feks Scot Nicol (Ibis grunnlegger, med lang erfaring innen materialer og rammebugging) bygger terrengsykkelrammer i karbon, tar han er farlig sjanse?
e
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Scot er vel også mannen som på 90-tallet skrev en temmelig grundig artikkelserie i VeloNews om ulike rammematerialer. Du merker alderen på tekstene i referansene til merker og modeller, det må vel være minst ti år siden dette ble skrevet, men jeg har aldri sett noen trekke hans hovedkonklusjoner i tvil:
Jeg har ikke til hensikt å være usaklig - ei heller diskuterer jeg hvorvidt utsagnet ditt er riktig eller ikke.
Jeg bare påpeker det faktum at erfaringen med EN ramme hos EN person er utilstrekkelig til å trekke den konklusjonen at "karbon er sterkt nok til terrengsykler". Om du vil engasjere deg i den nytteløse aktiviteten det er å være uenig med statisktiske prinsipper og lære, er det din sak.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Jeg har ikke til hensikt å være usaklig - ei heller diskuterer jeg hvorvidt utsagnet ditt er riktig eller ikke.
Jeg bare påpeker det faktum at erfaringen med EN ramme hos EN person er utilstrekkelig til å trekke den konklusjonen at "karbon er sterkt nok til terrengsykler". Om du vil engasjere deg i den nytteløse aktiviteten det er å være uenig med statisktiske prinsipper og lære, er det din sak.
Are you for real?
#43912428/08/200711:52
For meg har greia vært å lage designet fra scratch som du kan se her -rundt helt egne ideer, minst mulig inspirert av andre, med nye tekniske løsninger og alternativ materialbruk. Dette har jeg muligheten til fordi jeg slipper å plages med kunder... :-) Deretter må jeg jo lære meg å spille som du sier...
Jeg så den. Imponerende greier! Når lager du din første sykkelramme, da tro?
"EN ramme hos EN person"!? Tror jeg lar denne ligge. Den taler for seg selv...
Harde tider varer ikke evig. Harde folk gjør. Mobilnr 41 66 77 99
Greit, kanskje det ikke var EN ramme. Uansett er du EN mann, og om du har kjørt fire rammer i løpet av de seks årene, er grunnlaget ikke holbart for å trekke konklusjoner om noe som helst.
Jeg har fått brudd i tre stålrammer av fire gjennom 10 år med terrengsykling. Skal jeg da konkludere med at stål er ubrukelig som materiale for terrengsykling?
Scot er vel også mannen som på 90-tallet skrev en temmelig grundig artikkelserie i VeloNews om ulike rammematerialer. Du merker alderen på tekstene i referansene til merker og modeller, det må vel være minst ti år siden dette ble skrevet, men jeg har aldri sett noen trekke hans hovedkonklusjoner i tvil:
Hentet i linken: The Weak Link - Elongation Now for the bad news: carbon's weak link is elongation. Elongation is your safety net, but with carbon it's low, low, low. Depending on lay-up, it's possible to get some elongation out of carbon. For example, there is a scissoring of layers in the 45-degree plies, but in general we're dealing with a material that doesn't have an overabundance of ductility. Composite designs are not meant to permanently bend. And when they fail, they fail all at once, so designers build in a big safety net. This is similar to what the aluminum designers do, in order to overcome the low elongation of that material.
Dette gjelder som han skriver for alu også, men denne er bedre enn for karbonfiber.
For meg koker dette ned til bruksområdet for sykkelen: Ønsker man sikkerhet mot skader bruker man overdimensjonert aluminium. Overdimensjonert karbonfiber øker vekten mer enn den øker overbelastningsmarginene og er dermed mindre egnet til dette. Hvis vekt er viktigst og man tillater at dette går på bekostning av misbruksmarginer er karbonfiber overlegent. Ergo, til min bruk i terrenget: Alu, -På asfalt, eller for å vinne klassen sin i Birken: Karbon.
mvh Knut Tore
Det er vel det denne tråden går ut på? Å trekke erfaring fra flere brukere av (carbon) sykler? Sånn sett har GeirK INGEN erfaring å komme med. Kun kverulering.
Konklusjon skrives med k, og du har stavet dette ordet feil på flere steder. Og det heter "ikke", ikke "not". Videre heter det ikke "å pointe out". Du blander sammen norsk og engelsk, Geir.
Konklusjon skrives med k, og du har stavet dette ordet feil på flere steder. Og det heter "ikke", ikke "not". Videre heter det ikke "å pointe out". Du blander sammen norsk og engelsk, Geir.
Det er fordi jeg ikke har et liv, og snarest bør få meg ett, sant?
Steike, du har rett. Jeg er glad du påpekte dette. Jeg satt en stund og lurte på hvilket språk det var han brukte.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Nei, jeg kverulerer not, jeg slår ned på en grunnløs conclusion - for å point out at dette ikke er så simple som mange vil ha det til.
Sitat: mtbmaniac
Hmmm. Dette ligner mer og mer på en Dr. House episode... Tror jeg handler meg noen øl og benker meg ned for kveldens underholdning. Hvilket Nøgne Ø øl er å foretrekke? Smakte en i Grimstad i sommer men er ikke kar om å huske hvilket? Litt karamellaktig i fargen og plenty(betyr mye på Noursk) smak.
Jeg hørte at det hadde skjedd en alvorlig ulykke under Birkebeinerittet i år. En fyr hadde kjørt for hardt ned Djupos-bakken og demperen hadde knekt!? Han hadde skallet pannen rett i noe veldig hardt.
-Knekt? Hvor? Hvordan? Merke? Noen som vet?
Stakkar, det gjorde sikkert vondt for ham også! Noen som vet hvordan det går?
mvh Knut Tore