En ulykke i birken!
|
En ulykke i birken!
#438270
26/08/2007 21:28
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,589
eUnaas
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,589 |
Jeg hørte at det hadde skjedd en alvorlig ulykke under Birkebeinerittet i år. En fyr hadde kjørt for hardt ned Djupos-bakken og demperen hadde knekt!? Han hadde skallet pannen rett i noe veldig hardt.
-Knekt? Hvor? Hvordan? Merke? Noen som vet?
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: eUnaas]
#438296
27/08/2007 04:51
|
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
geiranders
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476 |
Det var en stiv Pace-karbongaffel som knakk, ifølge kilder som kjenner den uheldige. Den knakk visstnok i krona, "sprikte som Bambi etterpå" ifølge en SMS jeg fikk - men jeg har ikke sett noe bilde og vet ikke mer. Gaffelen kollapset ned Svartåfloen etter Skramstad, ja... *grøss*
Har forøvrig bedt om bilde av brekkasjen på vegne av et par som har lik gaffel, men det må selvsagt vente til eieren er ute av sykehuset. Han var bevisstløs en stund med kraftig hjernerystelse, ble hentet av helikopteret, men det skal etter sigende gå bra/bedre nå. Syklisten er forøvrig ca 85 kilo, og kjent for å kjøre hardt, sies det.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: geiranders]
#438297
27/08/2007 05:14
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254 |
Uff og æsj, dette høres virkelig vondt ut. En gaffel som ryker under fart er noe jeg ikke har lyst til å oppleve.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: tmork]
#438300
27/08/2007 06:00
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
KTL
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516 |
Og på tv i går så vi en med knekt setepinne -og til all overraskelse -denne også i karbon...
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: KTL]
#438301
27/08/2007 06:02
|
Registrert: Sep 2003
Innlegg: 2,520
edmann
lillofarer
|
lillofarer
Registrert: Sep 2003
Innlegg: 2,520 |
Og mange kjører også carbon rammer, men de er vel kansje bedre bygget(sterkere),får leve i håpet.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: edmann]
#438316
27/08/2007 06:28
|
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 1,588
alfen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 1,588 |
Hva slags Giant-ramme var det som knakk i Drammensrittet, forresten? Og hvordan?
Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: KTL]
#438318
27/08/2007 06:30
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225 |
Hmm.... jeg byttet ut karbon setepinnen min fordi jeg fikk så jævli knirkelyder, og de forsvant med annen setepinne. Var redd for at den skulle knekke ja. Har karbon styre også.... ser med skrekk på om det evnt skulle ryke. Kanskje jeg bare må handle nytt:)
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: hbakken]
#438323
27/08/2007 06:45
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
KTL
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516 |
Karbon tåler veldig mye -hvis det brukes riktig... Karbon tåler veldig lite hvis det misbrukes, eller brukes feil (konstruksjonsfeil/feil bruksområde). Interface mellom karbonkomponenter og andre komponeter er svært vanskelig å utforme. Belastning på forskjellige komponenter på en terrengsykkel er ekstremt vanskelig å forutsi fordi terreng og kjørestil vil være minst like avgjørende som kroppsvekt og styrke, (i motsetning til landeveissykler). Karbon er veldig følsomt for ytre skader, riper, hakk osv. Velg selv om du vil bruke dette i skogen!
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: KTL]
#438350
27/08/2007 07:32
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 547
Pluto
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 547 |
Interessant, mener du her at man bør bruke karbon setepinne på karbon ramme osv. altså ikke blande materialer.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: Pluto]
#438354
27/08/2007 07:36
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868 |
Interessant, mener du her at man bør bruke karbon setepinne på karbon ramme osv. altså ikke blande materialer. Neppe. Med "Interface mellom karbonkomponenter og andre komponeter er svært vanskelig å utforme." menes overgang til drop-outs, krankhus, svingpunkter etc.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: MortenML]
#438357
27/08/2007 07:44
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
KTL
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516 |
Interessant, mener du her at man bør bruke karbon setepinne på karbon ramme osv. altså ikke blande materialer. Neppe. Med "Interface mellom karbonkomponenter og andre komponeter er svært vanskelig å utforme." menes overgang til drop-outs, krankhus, svingpunkter etc. Stemmer, og blandt de vanskelige er f.eks overgangen mellom setepinnerør/steteinnfesting og mellom stem/styre. Jeg vil ikke uten videre si at karbon er ubrukelig i skogen, men man må være mye mer påpasselig med å lete etter skader, og de farligste situasjonene vil typisk være et fall i en litt steinete nedoverbakke, hvor man (selvfølgelig) hiver seg rett på sykkelen igjen uten å sjekke. Alu er ikke ufeilbarlig heller, men marginene er større og sprekkveksten går saktere.
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: KTL]
#438382
27/08/2007 08:29
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,885
jan erik
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,885 |
Karbon tåler veldig mye -hvis det brukes riktig... Karbon tåler veldig lite hvis det misbrukes, eller brukes feil (konstruksjonsfeil/feil bruksområde). Interface mellom karbonkomponenter og andre komponeter er svært vanskelig å utforme. Belastning på forskjellige komponenter på en terrengsykkel er ekstremt vanskelig å forutsi fordi terreng og kjørestil vil være minst like avgjørende som kroppsvekt og styrke, (i motsetning til landeveissykler). Karbon er veldig følsomt for ytre skader, riper, hakk osv. Velg selv om du vil bruke dette i skogen! Med riper mener du vel riper som er dype nok forbi den ytterste coatingen vil jeg tro? Ellers må jeg vel tilføye at Carbon tåler mye. Mye mere en dere tror. Man kan tilogmed bøye en setepinne frem og tilbake og den er pålangt nær så sprø enkelte tror.Kappa av Ritchey setepinnen min og brukte biten til å leke litt i skrustikka. Den tålte veldig med sammenklemming før et begynte å sprake og sprute. Og det som imponerte meg mest var at den rettet seg ut igjen på det punktet før den sprakk. Altså at den ble ganske oval under hardt press for så å rette seg ut etterpå. Det skullle vært gøy å sett en oversaget ramme(splitbilde kanskje?) av en ramme for å se hvor tykk carbonen er på visse stedere. Noen som har noen bilder av sånt?
Redigert av jan erik; 27/08/2007 08:31.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: jan erik]
#438388
27/08/2007 08:45
|
Registrert: Sep 2003
Innlegg: 2,520
edmann
lillofarer
|
lillofarer
Registrert: Sep 2003
Innlegg: 2,520 |
Personlig ville jeg ikke valgt carbon ramme til annet enn landeveis sykling pga min type sykling. At det tåler mye er helt sikkert, men spreker, riper vill svekke carbon delen.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: jan erik]
#438389
27/08/2007 08:46
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Ellers må jeg vel tilføye at Carbon tåler mye. Mye mere en dere tror.
Fortell oss hvor mye tror vi at karbon tåler. Man kan tilogmed bøye en setepinne frem og tilbake
Det finnes meg bekjent ingen materialer som ikke kan bøyes frem og tilbake.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: jan erik]
#438392
27/08/2007 08:50
|
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738 |
Uten å ha dekning for påstanden vil jeg anta at karbon setepinner og styrer knekker stort sett fordi de er deformert i innfestningen. Det er en grunn til at det fokuseres på tiltrekkingsmoment.
Strammer du til klammeret for hardt kan du fort skade setepinnen, og drar du til bremsen, giret eller stemmet for hardt kan styret ta kvelden ved neste støt (det siste har jeg smertefullt testet ut selv...).
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: GeirK]
#438393
27/08/2007 08:52
|
Registrert: May 2004
Innlegg: 2,762
adenladen
Bli med hjem og se anakondaen min, kanskje?
|
Bli med hjem og se anakondaen min, kanskje?
Registrert: May 2004
Innlegg: 2,762 |
Stål kan bøyes i mente uten å lide av matrialtretthet. Men hvis du mente materiale som returnerer til sin opprinnelige stilling er jeg blank. En strikk, kanskje?
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: adenladen]
#438397
27/08/2007 08:59
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Jeg vet ikke. "jan erik" presenterer "kan bøyes frem og tilbake" som et argument for bruk av karbon. Jeg bare påpeker at den egenskapen på langt nær er unikt for dette materialet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: GeirK]
#438401
27/08/2007 09:07
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,885
jan erik
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,885 |
Vel;det var ment som kun en observasjon av et lite eksperiment jeg gjorde. Jeg burde selvsagt slutte med å generalisere samt å begynne med å underbygge mine observasjoner med mere tekniske dokumentasjon. Jeg burde også selvsagt også lære meg rettskriving samt å slutte å irritere meg over viktigperer som setter vrangsiden til når de leser mine innlegg. Å påpeke at alle matrialer kan bøyes frem og tilbake blir dermed en avsporing. I rest my case; "GeirK"
Redigert av jan erik; 27/08/2007 09:25.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: jan erik]
#438430
27/08/2007 10:18
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
KTL
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516 |
Som nevnt tidligere er det innfestingene i karbonkonstruksjoner som er utfordrende. Karbon er derfor veldig godt egnet til store, tynnveggede konstruksjoner der innfestingen(e) kan overdimensjoneres uten at dette utgjør en stor del av totalvekten. En sykkelramme (eller andre sykkelkomponenter) er dessverre ikke et eksempel på denne typen konstruksjon og det er derfor vekten ikke blir så lav som man skulle tro/ønske tatt i betraktning vekt/styrke-forholdet til karbonfiber i forhold til f.eks aluminium. På terrengsykler må man også ta høyde for belastninger f.eks av typen slag på tvers av ramma, som gjør at disse ytterligere må overdimensjoneres for "misbruk". Karbonkomponenter er tidlig i utviklingsfasen, og hvor og hvordan de skal utformes, som er et resultat av erfaringer med liknende konstruksjoner, er i forandring. Vi ser at karbondeler blir lettere og sterkere for hvert år, delvis som følge av ny utforming, delvis som utvikling av produksjonsmetodene (takk til Airbus og Boeing)
Det samme gjaldt alu i begynnelsen -stålkonstruksjoner i aluminium var suboptimale, men nå som lærekurven er i ferd med å flate ut ser vi lette alu-komponenter er blitt "relativt sterke og pålitelige".
:-)
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: jan erik]
#438438
27/08/2007 10:37
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Jeg burde selvsagt slutte med å generalisere samt å begynne med å underbygge mine observasjoner med mere tekniske dokumentasjon. Jeg burde også selvsagt også lære meg rettskriving samt å slutte å irritere meg over viktigperer som setter vrangsiden til når de leser mine innlegg. Det må du bare gjøre hvis føler slik sterk trang til det. Det forandrer uansett ikke på det faktum at utsagnet om at en setepinne i karbon kan bøyes frem og tilbake tilførte tråden veldig lite relevant informasjon.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: GeirK]
#438447
27/08/2007 10:55
|
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 13,419
bik3man
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 13,419 |
Jeg burde selvsagt slutte med å generalisere samt å begynne med å underbygge mine observasjoner med mere tekniske dokumentasjon. Jeg burde også selvsagt også lære meg rettskriving samt å slutte å irritere meg over viktigperer som setter vrangsiden til når de leser mine innlegg. Det må du bare gjøre hvis føler slik sterk trang til det. Det forandrer uansett ikke på det faktum at utsagnet om at en setepinne i karbon kan bøyes frem og tilbake tilførte tråden veldig lite relevant informasjon. Og av relevant informasjon har du tilført hvor mye?
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: GeirK]
#438450
27/08/2007 10:56
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541 |
Kan hende jeg oppfattet Jan Erik feil fordi jeg opplevde et minutts ukontrollert velvilje, men jeg forsto hans uttalelse på den måten at han var overrasket over hvor mye det egentlig gikk an å bøye en karbon setepinne. For en som ikke har så mye erfaring med karbon kan dette være relevant informasjon etter min mening.
Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: bik3man]
#438452
27/08/2007 11:02
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Og av relevant informasjon har du tilført hvor mye?
Like mye som deg, dvs. ingenting, men jeg ønske å forstå mer av egenskapene til karbon sammenlignet mer andre materialer. I et mylder av informasjon fram mer eller mindre pålitelige kilder, handler det om å sile den relevante informasjonen fra den irrelevante.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: GeirK]
#438456
27/08/2007 11:10
|
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 13,419
bik3man
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 13,419 |
Hmm, smilyen min ble borte!
Men du kjenner meg, så det går sikkert greit.
Jeg foreslår at noen (det kryr av skolerte materialteknikere her) holder et karbon/alu/titan/stål-foredrag på neste Utflukt eller ved en tidligere anledning. Jeg er iallefall interessert.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: GeirK]
#438459
27/08/2007 11:13
|
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
geiranders
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476 |
Jeg burde selvsagt slutte med å generalisere samt å begynne med å underbygge mine observasjoner med mere tekniske dokumentasjon. Jeg burde også selvsagt også lære meg rettskriving samt å slutte å irritere meg over viktigperer som setter vrangsiden til når de leser mine innlegg. Det må du bare gjøre hvis føler slik sterk trang til det. Det forandrer uansett ikke på det faktum at utsagnet om at en setepinne i karbon kan bøyes frem og tilbake tilførte tråden veldig lite relevant informasjon. Det Jan Erik mente å komunisere var vel temmelig enkelt? Han tok en Ritchey-pinne i karbon i skrustikka, observerte at den lot seg flekse fram og tilbake uten å sprekke - samt at karbonrøret lot seg presse sammen til oval form uten å sprekke. Som en generell betraktning rettet mot de som oppfatter karbonsetepinner som knekkebrød, synes jeg det er et legitimt innlegg. Uheldigvis var han urutinert nok til å insinuere en innsikt i hva du tror karbon tåler, i en setning hvor han attpåtil staver karbon med c. Det måtte jo gå galt ;-)
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: edmann]
#438464
27/08/2007 11:18
|
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594 |
Og mange kjører også carbon rammer, men de er vel kansje bedre bygget(sterkere),får leve i håpet. Nei, det er de ikke. At det kan bryte sammen under fart har jeg advart mot lenge. Men at folk synes karbon er greit på en terrengsykkel fordi "det ser så solid ut" får igrunnen være hver enklets problem. Jeg fortsetter å advare uansett. Uansett om han har gjort noen dårlig valg her i livet eller ikke, så var det veldig flott å lese at det ser ut til å gå bra med ham.
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: GeirK]
#438468
27/08/2007 11:24
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,885
jan erik
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,885 |
Beklager;men jeg greier altså ikke å la være å debattere: Jeg skrev et innlegg her fordi jeg nettopp mener at det at en carbondel,det være seg setepinne,ramme eller gaffel,har lett for å knekke nettopp fordi den er laget av carbon,er en generalisering. Vi har vært gjennom den samme diskusjonen på aluminium og titan. Gjør et søk her og dere finner endel bilder av knekte sykkeldeler i de nevnte materialer.At en knekker gaffelen sin som er laget av carbon er uheldig. Men fyren har jo allerede gjort sitt valg med vektleggelse på vekt. Og der ligger cluet. Carbon blir ofte valgt fordi det er LETT.Bruddstyrken går antagligvis ned når det vektlegges gram. Og dette GeirK, er generalisering!
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: geiranders]
#438469
27/08/2007 11:27
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Det Jan Erik mente å komunisere var vel temmelig enkelt? Han tok en Ritchey-pinne i karbon i skrustikka, observerte at den lot seg flekse fram og tilbake uten å sprekke - samt at karbonrøret lot seg presse sammen til oval form uten å sprekke. Som en generell betraktning rettet mot de som oppfatter karbonsetepinner som knekkebrød, synes jeg det er et legitimt innlegg.
OK - jeg greide ikke å lese meg til at han satte pinnen i skrustikka og flekset den. Skrustikke-eksperimentet er forsåvidt interessant, relevant og godt beskrevet, men det med fleksingen leste jeg som en generell uttalelse uten videre referense. Sånn sett er uttalelsen verdiløs for den som prøver å skape seg et bilde av karbons gode og dårlige egenskaper. Den dagen jeg i et innlegg om titan skriver at det ikke er 100% stivt, tåler jeg, faktisk håper jeg at noen påpeker at det igrunn gjelder de aller fleste aktuelle rammematerialer.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: jan erik]
#438471
27/08/2007 11:29
|
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594 |
Karbon kan plutselig knekke i fart... det er det særdeles liten sjanse for at metall gjør. Svaheter i metall er langt oftere mulig å se (feks en sprekk). Med karbon kan det ligge skjulte svakheter allerede som fabrikksny. Dette (og andre ting) gjør karbon forskjellig fra metaller. Derfor bør man ikke velge karbon til terrengsykkel.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
Re: En ulykke i birken!
[Re: jan erik]
#438472
27/08/2007 11:31
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Det er jeg enig i. Mitt poeng er at både aluminum, steel, titanium og carbon kan bøyes frem og tilbake. Hadde utsagnet ditt hatt litt mer kjøtt på beinet, hadde jeg gitt meg verdifull informasjon. Det var det jeg fisket etter.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
|
|