Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Lengre og mer terreng i Birken?

Re: Lengre og mer terreng i Birken? [Re: erling] #442941 04/09/2007 09:50
P
prebeni Offline
Entusiast
Entusiast
P
Hadde alle terrengritt vært som Birken, hadde vi hatt grunn til å klage. Men siden det ikke er tilfelle, er det bare supert. Kjedelige grusritt til dem som vil ha det og utfordrende terrengritt til dem som vil ha det. Og så kan man si ja takk, begge deler. Det er jo nesten Kinderegg, det.

Re: Lengre og mer terreng i Birken? [Re: Oystein L] #442947 04/09/2007 09:54
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jo, men for egen del er jeg ikke så opptatt av å disse Birken. Birken fungerer bra og folk må gjerne sykle med landeveissykler for min del.

Mitt poeng er at en så ressurssterk organisjon som Birken burde kunne klare å arrangere et parallelt ritt til Birken, samme dag, med samme start & mål - og som har vesentlig mer terreng. Slik blir sykkelfesten enda litt større og mye morsommere for en del av oss.

Re: Lengre og mer terreng i Birken? [Re: prebeni] #442955 04/09/2007 10:03
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er jo helt greit for en halvgammel landeveisturrytter som meg, men av de "store" MTB-maraton rittene på Østlandet jeg har kjørt, er det vel kun Bukkerittet og Vestmarkrittet som hadde blitt kalt MTB-Maraton av en Tysker (hvis vi er snill og gjør unntak for lengde på Vestmarkrittet).
Resten faller strengt tatt utenfor denne kategorien. Snittfart på rundt 30 sier vel sitt?

Re: Lengre og mer terreng i Birken? [Re: Oystein L] #442966 04/09/2007 10:21
P
prebeni Offline
Entusiast
Entusiast
P
To paralelle ritt samme dag synes jeg er en dårlig ide.
Det blir bare forvirrende i forhold til mediadekning, som for denne sportden er dårlig nok som den er.
Dessuten blir de som vanligvis har konkurrert mot hverandre spredt på to forskjellige ritt, noe som også blir kjedelig.
Dessuten må en ha dobbelt sett med personell som løypevakter, førstehjelp etc.

Re: Lengre og mer terreng i Birken? [Re: prebeni] #442979 04/09/2007 10:43
edmann Offline
lillofarer
lillofarer
Det gjøres mye dugnad innstats i forbindelse med birken, og jeg er helt sikker på at idrettslagene som står for birken sitter i igjen med penger etter denne helgen. Så antall personer i i løypene burde ikke være noe problem. Har selv mange dugnadstimer bak med i mitt idrettslag her i oslo.
SÅ jeg sier ja takk begge deler til 2 løyper

Redigert av edmann; 04/09/2007 11:04.

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Re: Lengre og mer terreng i Birken? [Re: prebeni] #442981 04/09/2007 10:44
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg skal ikke hevde at jeg har ligget våken om natta for å tenke ut det geniale (eller idiotiske) i dette, men:

1. At mediadekningen skulle ble mer forvirrende eller enda dårligere er vanskelig å forestille seg. For min del kan terrengversjonen for den saks skyld leve i fred for media.

2. Det blir jo _ikke_ en kjedeligere konkurranse. Tvert om konkurrerer man på like fot mot de som har samme interesse og motivasjon som en selv. Det som _er_ litt kjedelig er å konkurrere på grus når resten av året går med til stisykling.

3. Noen ekstra vakter i de nye terrengpartiene på samme dag skulle vel være vesentlig mindre krevende enn å rigge et helt nytt ritt dagen eller uka etter?

Re: Lengre og mer terreng i Birken? [Re: runermm] #442992 04/09/2007 10:54
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Med det samme: Problemene kan bestå i å lede riktige ryttere inn i riktig parti ettersom deler av løypa må være identisk. I tillegg må farlige situasjoner unngåes hvor grusjegerne dundrer forbi stifolket (eller var det omvendt?). Og endelig så vil det kanskje bli litt prestisjestrid mellom de to rittene. Noen vil kanskje velge grusvarianten fordi der er flest deltagere og man kan knuse kollegaen, men er det egentlig så farlig?

Re: Lengre og mer terreng i Birken? [Re: runermm] #443020 04/09/2007 11:27
borgern Offline
Entusiast
Entusiast
Har forelsått for de før å dele arr på 2 dager.

En dag for elite, aldersklasser med merker etc og en dag for trim, firma, familie etc.
Kan man utvide trase for elite og alder med mer sti og la trase være omtrent som den er for de andre.
Er jo så mange flere som vil være med enn det det er plass til så det burde være mulig å fylle 2 dager.

Jeg vet hva jeg vil, men ikke med hvem..vil du?

Lars
Mail: borgern11@yahoo.no
Mob: 95844336
Re: Lengre og mer terreng i Birken? [Re: borgern] #443074 04/09/2007 12:56
F
franke Offline
Medlem
Medlem
F
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er så viktig for dere å delta i Birken når det tydeligvis ikke er ritt dere liker? Kan man ikke bare godta at dette er et ritt for massene med den traseen det har, og heller velge andre ritt for terreng- og stisykling? Det er jo det den normale deltager gjør, han velger bort Bukkeritett fordi det er for mye terreng....
Eller er det slik at siden vi sykler mer enn de andre som deltar, så må rittet tilpasses våre ønsker?

Som tidligere sagt tror jeg det beste er å beholde rittet i den formen det er idag! Synes alle de forslagene som er kommet inn med forskjellige traseer, ritt over 2 dager o.l. ikke vil være til rittets beste. Birken vil rett og slett miste mye av sjarmen, og det for å tilfredsstille et mindretall av deltagerne...

Re: Lengre og mer terreng i Birken? [Re: franke] #443083 04/09/2007 13:17
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Kanskje man burde kunne velge et kort terrengspor, eller et langt landeveisspor i samme ritt. På den måten kunne diskusjonen bli om man skulle velge terrengsporet eller landeveissporet avhengig av ferdigheter. Hvis man var god i terreng ville man tjene på terreng og motsatt. Løypa burde være slik at de beste brukte like lang tid i begge. Svakheten er jo selvsagt at man kan forvente at noen svake ryttere går terrengpartiet....

Re: Lengre og mer terreng i Birken? [Re: franke] #443116 04/09/2007 14:14
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: franke
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er så viktig for dere å delta i Birken når det tydeligvis ikke er ritt dere liker? Kan man ikke bare godta at dette er et ritt for massene med den traseen det har, og heller velge andre ritt for terreng- og stisykling? Det er jo det den normale deltager gjør, han velger bort Bukkeritett fordi det er for mye terreng....
Eller er det slik at siden vi sykler mer enn de andre som deltar, så må rittet tilpasses våre ønsker?
Som tidligere sagt tror jeg det beste er å beholde rittet i den formen det er idag! Synes alle de forslagene som er kommet inn med forskjellige traseer, ritt over 2 dager o.l. ikke vil være til rittets beste. Birken vil rett og slett miste mye av sjarmen, og det for å tilfredsstille et mindretall av deltagerne...

Misforstå meg rett. Birken er et strålende arrangement og jeg vil ikke endre noe ved tradisjonelle Birken, imidlertid hadde det vært spennende å _legge til_ en variant som inkluderer enda noen flere syklister. Slik kan festen bli enda litt større og bedre. Birken skal ikke miste noen sjarm, den skal sjarmere enda flere.

Re: Lengre og mer terreng i Birken? [Re: runermm] #443143 04/09/2007 14:57
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
La Birken bestå, men det bør tas noen grep for å få til et skikkelig internasjonalt maratonritt i norsk natur.

Om organisasjonen bak Birken eller andre bør stå bak er egentlig ikke så viktig, men det bør gjøres noen grep snart. Noen av etappene i Terrengsykkel-styrken tror jeg kan anta episk karakter selv om gårsdagens sykling fre Trondheim til Oppdal ble noe avkortet pga snøstorm over fjellet.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Lengre og mer terreng i Birken? [Re: Oystein L] #443158 04/09/2007 15:10
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Ser at Sælen-Mora er et ritt i Sverige. Mye av samme trase som Vasaloppet. 147 deltakere i år som var første gang.
Skal arangeres i juni neste år.
13,5 mil er distansen. Et lite stykke lenger enn Birk, men samme "snille" terreng, kankje til og med litt "snillere".
De burde vel heller solgt det inn som Vasarittet eller noe i den dur!

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Lengre og mer terreng i Birken? [Re: Oystein L] #443564 05/09/2007 09:01
olechr Offline
More than words
More than words
Birken bør ikke tukles med i hele tatt. Det bør være som det er, en massemønstring alle kan klare. Men jeg håper veldig de lager en "terrengbirken" som går samme dag med MYE mere terreng. Kan gjerne bruke mye av det samme men at særlig fra sjusjøen og inn at det blir skikkelig terreng. Og gjerne at terreng Birken kommer inn på stadion 2-4 ganger så folk fra vanlige birken kan se avsluttningen for eliten og de andre som kunne tenke seg og være med. Håper håper håper det blir slik.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Lengre og mer terreng i Birken? [Re: sykkeloyvind] #443565 05/09/2007 09:03
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
La Birken bestå, men det bør tas noen grep for å få til et skikkelig internasjonalt maratonritt i norsk natur.

Om organisasjonen bak Birken eller andre bør stå bak er egentlig ikke så viktig, men det bør gjøres noen grep snart. Noen av etappene i Terrengsykkel-styrken tror jeg kan anta episk karakter selv om gårsdagens sykling fre Trondheim til Oppdal ble noe avkortet pga snøstorm over fjellet.

Terrengsykkelstyrken er en bra ide og et ritt som kan tiltrekke seg folk fra utlandet etter hvert. Men så sant det blir bra terreng. Ser på innbydelsen at det ligger ann til MYE grus asfalt tråking? Uansett kunne jeg tenke meg og være med for og se.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support