Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

En ulykke i birken!

En ulykke i birken! #438270 26/08/2007 21:28
eUnaas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg hørte at det hadde skjedd en alvorlig ulykke under Birkebeinerittet i år. En fyr hadde kjørt for hardt ned Djupos-bakken og demperen hadde knekt!? Han hadde skallet pannen rett i noe veldig hardt.

-Knekt? Hvor? Hvordan? Merke? Noen som vet?

Re: En ulykke i birken! [Re: eUnaas] #438296 27/08/2007 04:51
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Det var en stiv Pace-karbongaffel som knakk, ifølge kilder som kjenner den uheldige. Den knakk visstnok i krona, "sprikte som Bambi etterpå" ifølge en SMS jeg fikk - men jeg har ikke sett noe bilde og vet ikke mer. Gaffelen kollapset ned Svartåfloen etter Skramstad, ja... *grøss*

Har forøvrig bedt om bilde av brekkasjen på vegne av et par som har lik gaffel, men det må selvsagt vente til eieren er ute av sykehuset. Han var bevisstløs en stund med kraftig hjernerystelse, ble hentet av helikopteret, men det skal etter sigende gå bra/bedre nå. Syklisten er forøvrig ca 85 kilo, og kjent for å kjøre hardt, sies det.

Re: En ulykke i birken! [Re: geiranders] #438297 27/08/2007 05:14
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Uff og æsj, dette høres virkelig vondt ut. En gaffel som ryker under fart er noe jeg ikke har lyst til å oppleve.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: En ulykke i birken! [Re: tmork] #438300 27/08/2007 06:00
KTL Offline
Besatt
Besatt
Og på tv i går så vi en med knekt setepinne -og til all overraskelse -denne også i karbon...

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: En ulykke i birken! [Re: KTL] #438301 27/08/2007 06:02
edmann Offline
lillofarer
lillofarer
Og mange kjører også carbon rammer, men de er vel kansje bedre bygget(sterkere),får leve i håpet.

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Re: En ulykke i birken! [Re: edmann] #438316 27/08/2007 06:28
alfen Offline
Ivrig
Ivrig
Hva slags Giant-ramme var det som knakk i Drammensrittet, forresten? Og hvordan?

Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
Re: En ulykke i birken! [Re: KTL] #438318 27/08/2007 06:30
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Hmm.... jeg byttet ut karbon setepinnen min fordi jeg fikk så jævli knirkelyder, og de forsvant med annen setepinne. Var redd for at den skulle knekke ja.
Har karbon styre også.... ser med skrekk på om det evnt skulle ryke.
Kanskje jeg bare må handle nytt:)

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: En ulykke i birken! [Re: hbakken] #438323 27/08/2007 06:45
KTL Offline
Besatt
Besatt
Karbon tåler veldig mye -hvis det brukes riktig... Karbon tåler veldig lite hvis det misbrukes, eller brukes feil (konstruksjonsfeil/feil bruksområde). Interface mellom karbonkomponenter og andre komponeter er svært vanskelig å utforme. Belastning på forskjellige komponenter på en terrengsykkel er ekstremt vanskelig å forutsi fordi terreng og kjørestil vil være minst like avgjørende som kroppsvekt og styrke, (i motsetning til landeveissykler). Karbon er veldig følsomt for ytre skader, riper, hakk osv. Velg selv om du vil bruke dette i skogen!

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: En ulykke i birken! [Re: KTL] #438350 27/08/2007 07:32
Pluto Offline
Avhengig
Avhengig
Interessant, mener du her at man bør bruke karbon setepinne på karbon ramme osv. altså ikke blande materialer.

Re: En ulykke i birken! [Re: Pluto] #438354 27/08/2007 07:36
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Quote:
Interessant, mener du her at man bør bruke karbon setepinne på karbon ramme osv. altså ikke blande materialer.

Neppe. Med "Interface mellom karbonkomponenter og andre komponeter er svært vanskelig å utforme." menes overgang til drop-outs, krankhus, svingpunkter etc.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: En ulykke i birken! [Re: MortenML] #438357 27/08/2007 07:44
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: deCadence
Quote:

Neppe. Med "Interface mellom karbonkomponenter og andre komponeter er svært vanskelig å utforme." menes overgang til drop-outs, krankhus, svingpunkter etc.

Stemmer, og blandt de vanskelige er f.eks overgangen mellom setepinnerør/steteinnfesting og mellom stem/styre.

Jeg vil ikke uten videre si at karbon er ubrukelig i skogen, men man må være mye mer påpasselig med å lete etter skader, og de farligste situasjonene vil typisk være et fall i en litt steinete nedoverbakke, hvor man (selvfølgelig) hiver seg rett på sykkelen igjen uten å sjekke. Alu er ikke ufeilbarlig heller, men marginene er større og sprekkveksten går saktere.

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: En ulykke i birken! [Re: KTL] #438382 27/08/2007 08:29
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: KTL
Karbon tåler veldig mye -hvis det brukes riktig... Karbon tåler veldig lite hvis det misbrukes, eller brukes feil (konstruksjonsfeil/feil bruksområde). Interface mellom karbonkomponenter og andre komponeter er svært vanskelig å utforme. Belastning på forskjellige komponenter på en terrengsykkel er ekstremt vanskelig å forutsi fordi terreng og kjørestil vil være minst like avgjørende som kroppsvekt og styrke, (i motsetning til landeveissykler). Karbon er veldig følsomt for ytre skader, riper, hakk osv. Velg selv om du vil bruke dette i skogen!

Med riper mener du vel riper som er dype nok forbi den ytterste coatingen vil jeg tro?
Ellers må jeg vel tilføye at Carbon tåler mye. Mye mere en dere tror. Man kan tilogmed bøye en setepinne frem og tilbake og den er pålangt nær så sprø enkelte tror.Kappa av Ritchey setepinnen min og brukte biten til å leke litt i skrustikka. Den tålte veldig med sammenklemming før et begynte å sprake og sprute. Og det som imponerte meg mest var at den rettet seg ut igjen på det punktet før den sprakk. Altså at den ble ganske oval under hardt press for så å rette seg ut etterpå.

Det skullle vært gøy å sett en oversaget ramme(splitbilde kanskje?) av en ramme for å se hvor tykk carbonen er på visse stedere. Noen som har noen bilder av sånt?

Redigert av jan erik; 27/08/2007 08:31.
Re: En ulykke i birken! [Re: jan erik] #438388 27/08/2007 08:45
edmann Offline
lillofarer
lillofarer
Personlig ville jeg ikke valgt carbon ramme til annet enn landeveis sykling pga min type sykling. At det tåler mye er helt sikkert, men spreker, riper vill svekke carbon delen.

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Re: En ulykke i birken! [Re: jan erik] #438389 27/08/2007 08:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: jan erik

Ellers må jeg vel tilføye at Carbon tåler mye. Mye mere en dere tror.

Fortell oss hvor mye tror vi at karbon tåler.

Man kan tilogmed bøye en setepinne frem og tilbake

Det finnes meg bekjent ingen materialer som ikke kan bøyes frem og tilbake.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: En ulykke i birken! [Re: jan erik] #438392 27/08/2007 08:50
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Uten å ha dekning for påstanden vil jeg anta at karbon setepinner og styrer knekker stort sett fordi de er deformert i innfestningen. Det er en grunn til at det fokuseres på tiltrekkingsmoment.

Strammer du til klammeret for hardt kan du fort skade setepinnen, og drar du til bremsen, giret eller stemmet for hardt kan styret ta kvelden ved neste støt (det siste har jeg smertefullt testet ut selv...).

Re: En ulykke i birken! [Re: GeirK] #438393 27/08/2007 08:52
adenladen Offline
Bli med hjem og se anakondaen min, kanskje?
Bli med hjem og se anakondaen min, kanskje?
Stål kan bøyes i mente uten å lide av matrialtretthet. Men hvis du mente materiale som returnerer til sin opprinnelige stilling er jeg blank. En strikk, kanskje?

Re: En ulykke i birken! [Re: adenladen] #438397 27/08/2007 08:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg vet ikke. "jan erik" presenterer "kan bøyes frem og tilbake" som et argument for bruk av karbon. Jeg bare påpeker at den egenskapen på langt nær er unikt for dette materialet.

- Robert Green Ingersoll
Re: En ulykke i birken! [Re: GeirK] #438401 27/08/2007 09:07
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Vel;det var ment som kun en observasjon av et lite eksperiment jeg gjorde. Jeg burde selvsagt slutte med å generalisere samt å begynne med å underbygge mine observasjoner med mere tekniske dokumentasjon. Jeg burde også selvsagt også lære meg rettskriving samt å slutte å irritere meg over viktigperer som setter vrangsiden til når de leser mine innlegg. Å påpeke at alle matrialer kan bøyes frem og tilbake blir dermed en avsporing.
I rest my case; "GeirK"

Redigert av jan erik; 27/08/2007 09:25.
Re: En ulykke i birken! [Re: jan erik] #438430 27/08/2007 10:18
KTL Offline
Besatt
Besatt
Som nevnt tidligere er det innfestingene i karbonkonstruksjoner som er utfordrende. Karbon er derfor veldig godt egnet til store, tynnveggede konstruksjoner der innfestingen(e) kan overdimensjoneres uten at dette utgjør en stor del av totalvekten. En sykkelramme (eller andre sykkelkomponenter) er dessverre ikke et eksempel på denne typen konstruksjon og det er derfor vekten ikke blir så lav som man skulle tro/ønske tatt i betraktning vekt/styrke-forholdet til karbonfiber i forhold til f.eks aluminium. På terrengsykler må man også ta høyde for belastninger f.eks av typen slag på tvers av ramma, som gjør at disse ytterligere må overdimensjoneres for "misbruk". Karbonkomponenter er tidlig i utviklingsfasen, og hvor og hvordan de skal utformes, som er et resultat av erfaringer med liknende konstruksjoner, er i forandring. Vi ser at karbondeler blir lettere og sterkere for hvert år, delvis som følge av ny utforming, delvis som utvikling av produksjonsmetodene (takk til Airbus og Boeing)

Det samme gjaldt alu i begynnelsen -stålkonstruksjoner i aluminium var suboptimale, men nå som lærekurven er i ferd med å flate ut ser vi lette alu-komponenter er blitt "relativt sterke og pålitelige".

:-)

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: En ulykke i birken! [Re: jan erik] #438438 27/08/2007 10:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg burde selvsagt slutte med å generalisere samt å begynne med å underbygge mine observasjoner med mere tekniske dokumentasjon. Jeg burde også selvsagt også lære meg rettskriving samt å slutte å irritere meg over viktigperer som setter vrangsiden til når de leser mine innlegg.

Det må du bare gjøre hvis føler slik sterk trang til det. Det forandrer uansett ikke på det faktum at utsagnet om at en setepinne i karbon kan bøyes frem og tilbake tilførte tråden veldig lite relevant informasjon.

- Robert Green Ingersoll
Re: En ulykke i birken! [Re: GeirK] #438447 27/08/2007 10:55
bik3man Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Jeg burde selvsagt slutte med å generalisere samt å begynne med å underbygge mine observasjoner med mere tekniske dokumentasjon. Jeg burde også selvsagt også lære meg rettskriving samt å slutte å irritere meg over viktigperer som setter vrangsiden til når de leser mine innlegg.

Det må du bare gjøre hvis føler slik sterk trang til det. Det forandrer uansett ikke på det faktum at utsagnet om at en setepinne i karbon kan bøyes frem og tilbake tilførte tråden veldig lite relevant informasjon.

Og av relevant informasjon har du tilført hvor mye?

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: En ulykke i birken! [Re: GeirK] #438450 27/08/2007 10:56
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan hende jeg oppfattet Jan Erik feil fordi jeg opplevde et minutts ukontrollert velvilje, men jeg forsto hans uttalelse på den måten at han var overrasket over hvor mye det egentlig gikk an å bøye en karbon setepinne. For en som ikke har så mye erfaring med karbon kan dette være relevant informasjon etter min mening.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: En ulykke i birken! [Re: bik3man] #438452 27/08/2007 11:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: bik3man

Og av relevant informasjon har du tilført hvor mye?

Like mye som deg, dvs. ingenting, men jeg ønske å forstå mer av egenskapene til karbon sammenlignet mer andre materialer. I et mylder av informasjon fram mer eller mindre pålitelige kilder, handler det om å sile den relevante informasjonen fra den irrelevante.

- Robert Green Ingersoll
Re: En ulykke i birken! [Re: GeirK] #438456 27/08/2007 11:10
bik3man Offline
More than words
More than words
Hmm, smilyen min ble borte!

Men du kjenner meg, så det går sikkert greit.

Jeg foreslår at noen (det kryr av skolerte materialteknikere her) holder et karbon/alu/titan/stål-foredrag på neste Utflukt eller ved en tidligere anledning. Jeg er iallefall interessert.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: En ulykke i birken! [Re: GeirK] #438459 27/08/2007 11:13
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK

Det Jan Erik mente å komunisere var vel temmelig enkelt? Han tok en Ritchey-pinne i karbon i skrustikka, observerte at den lot seg flekse fram og tilbake uten å sprekke - samt at karbonrøret lot seg presse sammen til oval form uten å sprekke. Som en generell betraktning rettet mot de som oppfatter karbonsetepinner som knekkebrød, synes jeg det er et legitimt innlegg.

Uheldigvis var han urutinert nok til å insinuere en innsikt i hva du tror karbon tåler, i en setning hvor han attpåtil staver karbon med c.

Det måtte jo gå galt ;-)

Re: En ulykke i birken! [Re: edmann] #438464 27/08/2007 11:18
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: edmann
Og mange kjører også carbon rammer, men de er vel kansje bedre bygget(sterkere),får leve i håpet.

Nei, det er de ikke. At det kan bryte sammen under fart har jeg advart mot lenge. Men at folk synes karbon er greit på en terrengsykkel fordi "det ser så solid ut" får igrunnen være hver enklets problem. Jeg fortsetter å advare uansett.

Uansett om han har gjort noen dårlig valg her i livet eller ikke, så var det veldig flott å lese at det ser ut til å gå bra med ham.

Re: En ulykke i birken! [Re: GeirK] #438468 27/08/2007 11:24
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Beklager;men jeg greier altså ikke å la være å debattere:
Jeg skrev et innlegg her fordi jeg nettopp mener at det at en carbondel,det være seg setepinne,ramme eller gaffel,har lett for å knekke nettopp fordi den er laget av carbon,er en generalisering. Vi har vært gjennom den samme diskusjonen på aluminium og titan. Gjør et søk her og dere finner endel bilder av knekte sykkeldeler i de nevnte materialer.At en knekker gaffelen sin som er laget av carbon er uheldig. Men fyren har jo allerede gjort sitt valg med vektleggelse på vekt. Og der ligger cluet. Carbon blir ofte valgt fordi det er LETT.Bruddstyrken går antagligvis ned når det vektlegges gram.
Og dette GeirK, er generalisering!

Re: En ulykke i birken! [Re: geiranders] #438469 27/08/2007 11:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: geiranders

Det Jan Erik mente å komunisere var vel temmelig enkelt? Han tok en Ritchey-pinne i karbon i skrustikka, observerte at den lot seg flekse fram og tilbake uten å sprekke - samt at karbonrøret lot seg presse sammen til oval form uten å sprekke. Som en generell betraktning rettet mot de som oppfatter karbonsetepinner som knekkebrød, synes jeg det er et legitimt innlegg.

OK - jeg greide ikke å lese meg til at han satte pinnen i skrustikka og flekset den. Skrustikke-eksperimentet er forsåvidt interessant, relevant og godt beskrevet, men det med fleksingen leste jeg som en generell uttalelse uten videre referense. Sånn sett er uttalelsen verdiløs for den som prøver å skape seg et bilde av karbons gode og dårlige egenskaper.

Den dagen jeg i et innlegg om titan skriver at det ikke er 100% stivt, tåler jeg, faktisk håper jeg at noen påpeker at det igrunn gjelder de aller fleste aktuelle rammematerialer.

- Robert Green Ingersoll
Re: En ulykke i birken! [Re: jan erik] #438471 27/08/2007 11:29
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Karbon kan plutselig knekke i fart... det er det særdeles liten sjanse for at metall gjør. Svaheter i metall er langt oftere mulig å se (feks en sprekk). Med karbon kan det ligge skjulte svakheter allerede som fabrikksny. Dette (og andre ting) gjør karbon forskjellig fra metaller. Derfor bør man ikke velge karbon til terrengsykkel.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: En ulykke i birken! [Re: jan erik] #438472 27/08/2007 11:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det er jeg enig i. Mitt poeng er at både aluminum, steel, titanium og carbon kan bøyes frem og tilbake. Hadde utsagnet ditt hatt litt mer kjøtt på beinet, hadde jeg gitt meg verdifull informasjon. Det var det jeg fisket etter.

- Robert Green Ingersoll
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support