Puls
|
Puls
15/08/2007 14:27
|
Gabo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei
Relativt ny her, og har følgende spørsmål angående puls. Jeg har syklet lenge, men aldri ordetlig systematisert før det siste året. Som den travle personen jeg er, er det sjeldent det blir mer enn 3 økter i uka, men da prøver jeg å få til 2 økter med intervall trening (4*4 minutter med 3 minutter's pause eventuelt 2 * 6 minutter, pluss oppvarming og nedkjøring. Alltid i oppover bakker), og en lang økt.
Selv om jeg begynte mer systematisert synes jeg ikke at jeg har blitt noe bedre. Nylig fant jeg ut at jeg har en normal puls på mellom 80 og 100 når jeg gjør vanlige aktiviteter. Hvis jeg trener lett (sykling eller løping) går jeg rett opp i 150, og hvis jeg tar i går kjapt opp i 170. Det høyeste jeg har målt pulsen min på er 196, og jeg er 33 år......... Det bør også legges til at jeg kan løpe og sykle i lengre tid med 170 til 180 i puls.
Jeg synes dette er litt rart da jeg ligger langt over "normal" grenser her.
Noen tips?
|
|
|
Re: Puls
[Re: Gabo]
15/08/2007 15:34
|
cfuru
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Med tre økter i uken så ville jeg ikke brukt to av dem til den typen intervalltrening som du sier. Min oppfatning er at i perioder der man ikke trener for konkurranse så holder det med en slik økt. Langkjøring med middels og litt over middels tempo er kanskje bedre.
Du ligger kanskje litt over gjennomsnittet på pulsverdiene, men dette er så individuelt at det ikke bør bekymre deg. Dersom det fører til at du får problemer med melkesyre så hadde det vært et problem, men du sier jo at du klarer å gjennomføre lange økter med 170-180.
Det er sikkert 1000 meninger om dette. Jeg har utdannelse innen idrettsmedisin fra USA og har sikkert fått med meg noen andre metoder fra den tiden enn man er vant til andre steder. Spør du 100 medlemmer her inne så får du sikkert 99 forskjellige svar. Dersom du selv ikke har lest om treningsprisnsipper så anbefaler jeg at du gjør det. Gode bøker kan lånes eller kjøpes.
|
|
|
[Re: cfuru]
15/08/2007 15:58
|
Gabo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for svaret. Men med tanke på at jeg ikke har tid til å ta flere enn en lang tur i uka, blir dte gjerne til at det blir 2 intervalløkter i stedet. Når jeg sier lengre økter på 170-180 i puls mener jeg at jeg kan f.eks. løpe i 15-20 minutter med såpass høy verdi.
|
|
|
15/08/2007 16:00
|
magic
Besatt
|
Besatt
Hei
I likhet med deg har jeg prøvd å systematisere aktiviteten min litt i år, og prøver å sykle 2-3 ganger i uka. Kjøpte meg pulsklokke i fjor sommer, og blei overraska over hvor høy puls jeg har når jeg sykler. Er 33 (samma som deg), og både i fjor og i år har jeg pressa pulsen opp i 200. Men har valgt å ikke bekymre meg så mye over det, en tommelfinger-regel sier vel 220 minus alder pluss/minus 10.
Har etterhvert som jeg trener mere og litt hardere merket at pulsen har gått litt ned mens farten har økt litt, og 200-tallet er litt vanskeligere å nå i år enn i fjor. De fleste intervalltreningene ligger stort sett mellom 170 - 190, og på de få rittene jeg har sykla ligger jeg stort sett mellom 175-180 i snittpuls, så det er nok flere enn deg som ligger utenfor "normale" grenser :-)
Så de eneste tips jeg har er å fortsette treninga, la pulsen være så høy som den må for å komme seg fram så lenge beina fungerer og du ikke sykler deg dønn stiv i låra! For moro skyld kan en legge inn noen økter i skauen (uten pulsklokke) og få bedre teknikk også!
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
[Re: magic]
15/08/2007 16:26
|
Gabo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for det magic. Når jeg sykler interval er det som regel på grusvei, og lang økt i skauen. Godt å høre at det er flere som meg. :-)
Grunnen til at jeg begynte å bli noe bekymret var at jeg trente med broren min, og da han lå på mellom 120 og 130 lå jeg på 150 og 160........
|
|
|
15/08/2007 16:34
|
cfuru
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvordan måler dere pulsen? Pulsklokke eller "manuelt"? Var jo litt forskjell på dere to ved ytterpunktene (120-160), men på 130-150 ligger dere tross ganske nært hverandre.
Skjønner at det kan være vrient å få presset inn to lange økter på en uke. Hvor lang er den lange økten din?
|
|
|
[Re: cfuru]
16/08/2007 07:19
|
EgilS
More than words
|
More than words
Pulsverdiene er indviduelle. Du har kanskje pulsverdier som ligger utenfor gjennomsnittet, men det er ikke det samme som at de er unormale. Dette med 220 minus alder bør man bare glemme, jeg har hørt om personer nærmere 20 med makspuls langt over 220.
Min mening: Prøv å få testet makspulsen din. Finn en bakke som varer hele draget. Vær uthvilt, kjør en bra oppvarming, ta 4 drag på 4 minutter med økende intensitet utover i dragene og for hvert drag, på siste draget tar du'n helt ut. Pass på at du ikke blir stiv før helt på slutten av siste drag.
Ikke kjør mer enn 2 harde økter i uka. Ut over det ville jeg ha kjørt de andre som som rolig langkjøring med (helst) minimum 2 timers lengde. Den ene intervalløkten din ville jeg byttet med en økt med lengre drag f.eks. 3 x 12 minutter med intensitet like under syreterskel
Mange sier de ikke har tid til å trene pga. jobb, unger, etc. I slike situasjoner må man tenke nytt: - Tenk da litt på hva du kan forsake. Kutt ned på TV, dataspill, nettsurfing og andre unyttige aktiviter. - Tren til andre tider. Om vinteren foregår mine økter etter leggetid midt i uka (fra 2030 ->) og før de andre våkner i helgene. - Har du småbarn så er pulk eller sykkelvogn en løsning. Morro for barnet også. - Tren til og fra jobb. - Stå opp klokken 5 en dag i uka for å trene, ei natt med lite søvn går bra.
Lykke til!
|
|
|
17/08/2007 08:37
|
hakonfl
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Å klare og ligge på 170-180 i puls i 15-20 minutter når makspulsen er 196 er vel ikke over normalt for å si det sånn. Selv har jeg 198 i makspuls, og når jeg løper Birken, ligger jeg på mellom 170 og 180, og det varer jo i omtrent halvannen time. På kortere løpetester i motbakke har jeg ingen problemer med å ligge på 185-190 i 15-20 minutter.
Når det gjelder treningen din er det jo så mange meninger at det er jo håpløst å komme hevde at man sitter på fasitsvaret, men jeg kan jo si hva jeg mener. Med to korte intensive intervalløkter og en langtur får du sikkert er meget bra maksimalt oksygenopptak etter hvert, men den anaerobe terskelen blir ikke tilsvarende forbedret, og særlig kjørestyrke får du jo heller ikke. Vet ikke hva ambisjonsnivået ditt er, men hvis det er f.eks. turritt ala Birken, bør du heller trene lengre hardøkter rundt terskel-puls. Hjelper lite å være best i 4 minutter når konkurransen varer i over 3 timer! Harde og korte intervalløkter kan derimot være en veldig god måte å toppe formen på inn mot de viktigste konkurransene. Dette forutsetter naturligvis at man trener en del mengde, slik at f.eks. to intervalløkter og en langtur blir en reduksjon av mengden i forhold til vanlig. Generelt er færre, kortere og hardere økter lurt for å prikke inn formen.
Håkon
|
|
|
[Re: hakonfl]
26/08/2007 20:42
|
YnotGorilla
Entusiast
|
Entusiast
Hoy, Pulsverdiene dine er ganske normale. Her er fem enkle og generelle regler oppsummert fra diverse literatur, erfaring, og anbefalinger fra Olympiatoppen/toppidrettssenteret mm. for kondisjonsidretter:
1) 2/3 (60%) av treninga di bør (over tid) være rolig, d.v.s. i snakketempo. (snittpuls på ca 60-65% av makspuls) Kun 10% av treninga bør være over syregrensa.
2) Ikke begynn med hardtrening(Intervall og høyintensitetstrening) uten å ha et solid treningsgrunnlag med rolige langturer hver sesong og etter hver hvileperiode.
3) Hold den rolige treninga rolig, og den harde treninga hard(rundt terskel)
4) Periodiser og varier treningsmengde og intensitet i 4-6ukers sykluser, og legg inn nok restitusjonstid og spis fornuftig.
5) Varier type trening igjennom året(forskjellig fokus på det man ønsker forbedre) og ta deg en måned "fri" sesongen er over. Variasjon er viktig for å bevare treningsglede og -iver, og ikke brenne ut eller bli overtrent.
T
|
|
|
|
|