Jeg hadde tenkt å bestille en espressomaskin fra Sverige når jeg fikk dette svaret :
Quote:
KaffeGrossisten kan tyvärr inte leverera Rancilio till Norge. Rancilio är det enda fabrikat som KaffeGrossisten inte får leverera till Norge.
Anledningen till denna begränsning är en överenskommelse mellan Rancilio Macchine per caffè S.p.A och den norska importören av Rancilio. Överenskommelsen mellan dessa parter gör att KaffeGrossisten är förhindrad att leverera Rancilio till en adress i Norge.
Siden at dette er totalt ulovlig innen EU/EØS land, hva kan man gjør med saken?
Jeg bestilte min Rancilio Silvia poste restante til Strømstad. Det var helt uproblematisk for KaffeGrossisten. Postkontoret i Strømstad vår åpent til 18.00, så med litt tidlig avreise fra jobb gikk det fint.
Mener jeg betalte ca NOK 4400,- for maskinen på den måten.
Jeg bestilte min Rancilio Silvia poste restante til Strømstad. Det var helt uproblematisk for KaffeGrossisten. Postkontoret i Strømstad vår åpent til 18.00, så med litt tidlig avreise fra jobb gikk det fint.
Mener jeg betalte ca NOK 4400,- for maskinen på den måten.
Jeg vet det men poenget her er at rancilio norge (eller whateverdetkalles AS) ikke kan nekte KaffeGrossisten å levere maskinen til Norge,det er ULOVLIG !!
Det står ikke at den norske importøren nekter noen noe som helst. Det står at de har en overenskommelse med dem om å la være å selge til Norge.
Disse "gentlemen's agreements" er forbudte innen EU/EØS land, selger de til resten av EU kan det tenkes at den norske importøren har presset Rancilio for å få KaffeGrossisten å slutte å selge til Norge. Helt enig med deg, det står ikke at den norske importøren nekter noen noe som helst men men ....
Det var det jeg visste! Det ER en signifikant korrelasjon mellom sykkelinteresse og dedikert kaffeinteresse. Er selv i Silvia/Rocky-segmentet og har vært avhengig i seks år. Norsk eller svensk detaljhandel - velkommen i klubben.
Espen Flaskeladd "Do what you like, like what you do" Stall: Niner Air9, Felt F5, Uncle John Rival, Cube Central SL
Da har jeg akkurat bestilt en..........håper det var et greit valg. Det burde selvsagt vært kjøpt inn en for lenge siden, men nå er det i hvertfall gjort. Nå trenger jeg vel en kvern også?
Å ha espressomaskin uten å ha kvern, er vel som sykkel uten styre eller no sånt. Vedr Rocky-kverna er det lurt å gruble en stund på om du skal ha med doseringskammer eller bare med tut. Jeg har førstnevnte, men ville gjerne ha byttet til tut - litt mer søl men... Gudd løkk!
Espen Flaskeladd "Do what you like, like what you do" Stall: Niner Air9, Felt F5, Uncle John Rival, Cube Central SL
Vedr Rocky-kverna er det lurt å gruble en stund på om du skal ha med doseringskammer eller bare med tut. Jeg har førstnevnte, men ville gjerne ha byttet til tut - litt mer søl men... Gudd løkk!
Jeg har tut og er godt fornøyd med det. Sølet kan man veldig enkelt komme unna ved å sette et glass under tuten når man kverner og så stå over vasken og helle over fra glasset til filteret. Fordelen med tuten er at det blir kortere vei fra kvernehjulene til glasset/filteret og dermed mye enklere å holde rent.
Jeg syntes også det virket i overkant bombastisk, men siden jeg er en novise på dette området lurer jeg også litt på dette. Det kan da ikke være slik at kvern er viktigere enn maskin? Du må jo ha maskin før det er nyttig med kvern? Dessuten, hvor lenge kan jeg klare meg med innkjøp av ferdigkvernet kaffe?(Ja ikke uten å bli utledd av stilpolitiet altså)Jeg visste jo at kverner ikke var så billige, men at det fort blir opp mot(eller over)tre høvdinger var en liten overraskelse..............
En kvernet bønne har ikke mange minuttene levetid før den taper kvalitet. Oksygen er bønnas værste fiende, og når du maler den skjønner du jo hva som skjer... Bra kaffe hjemme uten en god kvern er utopisk - det er min mening.
Angående viktigheten av kvernas kvalitet, søk litt på nettet og spør noen som garantert har peiling, for eksempel gutta på Java/Mocca. Rancillio Rocky er helt OK, men den er ikke så mye mer enn OK. Skal du sikre deg best mulig resultat må ALLE kornene i kaffen din være like store og ha samme kvalitet hver eneste gang du kverner. I tillegg må kaffen spres riktig i filteret og ikke komme deisende i store klumper.
Disclaimer: Kaffe er bare en hobby for meg, og jeg kan være ekstremt feilinformert!
Jeg er jo klar over at kvernet kaffe ikke tåler oksygen så altfor godt, og forsåvidt også klar over at det er viktig med kverning og slike ting. Hmmmmm, kaffen må altså kvernes riktig, ikke komme i for store klumper og plassere seg riktig i filteret(beholderen? Dingsen som man setter fast i den andre dingsen som står på den store klumpen?).
At dette skulle være så vanskelig da? Kanskje maskinen får stå til pynt på benken mens jeg nyter min presskannekaffe med litt dårlig samvittighet i frykt for å gjøre noe galt?(hvor er smiley`ene når de trengs?)
Vel, jeg satser på en innkjøring med ferdigmalt kaffe, så får jeg heller tåle tyningen fram til jeg går til anskaffelse av en kvern.
Gaggia - jeg har en slik Gaggia classic coffe. Står ikke noe tilbake for Rancilio - har erfaring med begge maskinene. Lager meget bra kaffe - onde tunger skal ha det til at Rancilio er hypa.
Og som nevnt over - du må ha kvern, som de andre her har jeg gode erfaringer med Rocky-kverna.
Gaggia - jeg har en slik Gaggia classic coffe. Står ikke noe tilbake for Rancilio - har erfaring med begge maskinene. Lager meget bra kaffe - onde tunger skal ha det til at Rancilio er hypa.
Og som nevnt over - du må ha kvern, som de andre her har jeg gode erfaringer med Rocky-kverna.
Hmmmmmmfff, siden jeg nå(snart)er i Rancilio-hjørnet, så må jeg selvsagt hevde at det er det beste, og at alt annet er bæsj:) Sånn, da er det bevist, Rancilio ruler og Gaggia er eid! (dette hadde selvsagt vært helt anderledes hadde Faema fortsatt levert små maskiner.)
At dette skulle være så vanskelig da? Kanskje maskinen får stå til pynt på benken mens jeg nyter min presskannekaffe med litt dårlig samvittighet i frykt for å gjøre noe galt?(hvor er smiley`ene når de trengs?)
Det er egentlig ikke så vanskelig. Kjøp kvern. En skikkelig en. Lån penger eller stjæl dem. Alle problemer er nemlig glemt når du sitter og nyter din første perfekte hjemmelagde espresso!
Det er ikke ironi eller sarkasme eller liknende heller. Jeg kjøpte espressomaskin (av et annet merke enn det som er akseptert her, men dog) og oppdaget første dag jeg løp rundt for å kjøpe ferdigkvernet kaffe at det var håpløst uten kvern. Etter en del prøving og feiling fikk jeg tak i en pose kaffe som ga nesten riktig tid på brygget. Hva skjer når jeg en time senere skal lage en kopp til med samme kaffe? Tiden blir helt feil! Kan hende dette har litt med min maskin å gjøre også, men min erfaring er at kaffen endrer seg kontinuerlig, derfor må malingsgraden finjusteres nesten for hver kopp. Og dette får du ikke til med ferdigkjøpt kaffe.
Samme disclaimer som Haakon. Jeg er kun en glad amatør.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Eventuelt kan du kjøpe en Nespresso og glemme all jobben og alt sølet.
Og glemme alt som er godt da, eller?
Kaffe er som hCon sier, et ferskprodukt. Selv om det pakkes i små fancy poser, så forringes aromaen og de deilige smakene utrolig fort.
Noen liker hyllevare, andre elsker kontakten med virkeligheten
Har du faktisk smakt Nespresso? Eller uttaler du deg utelukkende basert på din oppfatning av produktet?
Det som forringer kaffen er oksidasjon. Når den pakkes i hermetisk tette kapsler så blir det svært lite oksidasjon, siden tilgangen på oksygen er svært begrenset.
Noen liker fancy-schmacy greier, noen liker noe som rett og slett funker bra til en veldig sympatisk pris.
Jeg har smakt, og syns det smaker som noe helt annet enn en god espresso.
Har forresten en Gaggia Coffee Classic, og den er langt ifra like god som en Rancilio Silvia. Et stort problem med maskinen er at den ikke har tilbakeslagsventil, og da kan man ikke sette blindfilter på den for å få vasket ut av gruppa skikkelig. Altså er maskinen et helvete å holde ren, og beske kaffeoljer ødelegger masse kaffe hos meg. Gaggiaen skal byttes, det er helt sikkert. I tillegg er melkesteameren noe av det dårligste man kan få, og den holder ustabil temperatur og trykk.