Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

RANCILIO NORGE

Re: RANCILIO NORGE [Re: HaakonL] #440385 30/08/2007 08:36
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: hCon
Jeg har smakt, og syns det smaker som noe helt annet enn en god espresso.

Skulle likt å utfordre deg i en blindtest. Alle jeg kjenner som har prøvd Nespresso sier at Nespresso-espressoen er meget god. Jeg mistenker at mange som har investert tungt i egen maskin står i fare for å være forutinntatt i forhold til dette systemet. Det er en kjent sak i fra alt fra HiFi til smakstester at man blir svært påvirket dersom man vet hva det er man smaker/hører/....

Re: RANCILIO NORGE [Re: Arne_And] #440405 30/08/2007 09:08
H
HaakonL Offline
Tidligere hCon
Tidligere hCon
H
Det hadde vært kult. Kanskje jeg liker noe helt annet med øynene igjen? Jeg er åpen for blindtester og for å bli overrasket.

Haakon
Re: RANCILIO NORGE [Re: HaakonL] #440408 30/08/2007 09:18
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Vi har en nespresso her på kontoret, og jeg synes ikke det er noe å rope hurra for. Noen som kan anbefale en god variant av posene?

Re: RANCILIO NORGE [Re: Arne_And] #440417 30/08/2007 09:30
oslove Offline
lo-fi
lo-fi
Sitat: Arne_And
Sitat: oslove
Sitat: GeirK
Eventuelt kan du kjøpe en Nespresso og glemme all jobben og alt sølet.

Og glemme alt som er godt da, eller?

Kaffe er som hCon sier, et ferskprodukt. Selv om det pakkes i små
fancy poser, så forringes aromaen og de deilige smakene utrolig fort.

Noen liker hyllevare, andre elsker kontakten med virkeligheten ICON_WINK

Har du faktisk smakt Nespresso? Eller uttaler du deg utelukkende basert på din oppfatning av produktet?

Det som forringer kaffen er oksidasjon. Når den pakkes i hermetisk tette kapsler så blir det svært lite oksidasjon, siden tilgangen på oksygen er svært begrenset.

Noen liker fancy-schmacy greier, noen liker noe som rett og slett funker bra til en veldig sympatisk pris. ICON_WINK

Jepp, jeg har smakt Nespresso, og for å være HELT ærlig så smaker det sånn helveis dårlig ICON_WINK
Men, spørsmålet til deg må jo bli om du har smakt en EKTE espresso?
Jeg skjønner gjerne at systemet funker for de som ikke greier/ønsker å jobbe opp teknikker og bruk
av en skikkelig espressomaskin kombinert med kaffekvern og nybrent kaffe.

For de som velger å gå den "tunge" veien, ender opp med å se "the nectar of the Gods" i hvitøyet ICON_WINK.

DDS // Joar Christoffersen. sun

Re: RANCILIO NORGE [Re: Stein] #440420 30/08/2007 09:34
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har drukket mye Nespresso fra en integrert Miele-variant. Har nå helt gått over til "ekte vare" Maskin som maler og brygger i en operasjon. Smaken er etter min gane langt bedre på sistnevnte. Fordelen til Miele er enkel vedlikehold og lekkert design.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: RANCILIO NORGE [Re: oslove] #440423 30/08/2007 09:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Noen av oss føler ikke for å kverne kaffe, stappe i maskinen og rydde opp sølet mens vi virrer rundt på kjøkkenet i halvsøvne og prøver å få gjort unna frokost og sendt ungene avgårde på skolen. Da er Nespresso et godt alternativ. Jeg drikker dessuten mest vanlig kaffe, ikke espresso, og da finner jeg ingen bedre måte å brygge kaffe på.

Dessuten, som Arne nevner: Meningen din teller ikke dersom du visste hva du smakte. Er alt for mange psykologiske faktorer som avgjør smaken dersom du har den parameteren på bordet.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: RANCILIO NORGE [Re: oslove] #440429 30/08/2007 09:39
Arne_And Offline
More than words
More than words
Men, spørsmålet til deg må jo bli om du har smakt en EKTE espresso?

Ja, jeg har smakt ekte espresso, bla flere eksemplarer tilberedt av dyktige barristaer i det som i følge Lonely Planet er en av Romas beste steder for nettopp espresso. Nå har det gått endel tid fra jeg smakte den til de jeg nyter nå, men jeg klarer ikke å kjenne noen vesentlig forskjell.

Re: RANCILIO NORGE [Re: Stein] #440431 30/08/2007 09:41
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Dazed
Vi har en nespresso her på kontoret, og jeg synes ikke det er noe å rope hurra for. Noen som kan anbefale en god variant av posene?

Poser eller kapsler? Dersom det er poser er det noe annet enn det jeg har. De to kapseltypene med sterkest smak, Arpeggio (?) og Ristretto, er de jeg liker best.

Re: RANCILIO NORGE [Re: GeirK] #440434 30/08/2007 09:44
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Noen av oss føler ikke for å kverne kaffe, stappe i maskinen og rydde opp sølet mens vi virrer rundt på kjøkkenet i halvsøvne og prøver å få gjort unna frokost og sendt ungene avgårde på skolen. Da er Nespresso et godt alternativ. Jeg drikker dessuten mest vanlig kaffe, ikke espresso, og da finner jeg ingen bedre måte å brygge kaffe på.

Dessuten, som Arne nevner: Meningen din teller ikke dersom du visste hva du smakte. Er alt for mange psykologiske faktorer som avgjør smaken dersom du har den parameteren på bordet.

Som om jeg skulle sagt det selv. Det eneste jeg gjør er å ta ut en kopp, sette den på kaffemaskinen og trykke en knapp. Ut kommer den deiligste kaffen brygget på nymalte bønner. Mmmmmmmm ICON_WINK

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: RANCILIO NORGE [Re: Arne_And] #440435 30/08/2007 09:46
oslove Offline
lo-fi
lo-fi
Som man reder, slik sover man!

Egentlig så er jo alle fornøyd, og det er jo det viktigste.

Jeg kan ha en oppfatning av hva jeg synes er best, og det stemmer jo kun for meg.
Så jeg snakker kun for meg selv, og mine erfaringer ICON_WINK

Re: RANCILIO NORGE [Re: Arne_And] #440452 30/08/2007 10:15
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Arne_And
Sitat: Dazed

Poser eller kapsler? Dersom det er poser er det noe annet enn det jeg har. De to kapseltypene med sterkest smak, Arpeggio (?) og Ristretto, er de jeg liker best.

Kapsler, da. Små, runde "bobler". Jeg pleier å bruke Ristretto til 25ml og Espresso Forte til 40ml. ...Og så så jeg nå at vi har fått en ny som heter "Limited Edition", som smakte OK i "Lungo"-størrelse (vanlig kaffekopp, liksom)

Re: RANCILIO NORGE [Re: oslove] #440461 30/08/2007 10:22
Arne_And Offline
More than words
More than words
Som man reder, slik sover man!

Egentlig så er jo alle fornøyd, og det er jo det viktigste.

Jeg kan ha en oppfatning av hva jeg synes er best, og det stemmer jo kun for meg.
Så jeg snakker kun for meg selv, og mine erfaringer ICON_WINK

Da er vi enige da! :-)
Poenget mitt er egentlig bare at man ikke bør avvise Nespresso uten å ha prøvd det (tenker ikke på noen spesifikke personer her). Et lite problem er at når man ber om smaksprøve i butikk, så er det ikke sikkert de gidder å kjøre 1-2 tommer kopper først for å varme opp systemet ordentlig, og det er ikke sikkert de er nøye med vedlikeholdet. Det påvirker smaken negativt. For eksempel må man alltid ta ut kapselen umiddelbart etter bryggig, og man skal kjøre en tom dose etter (dagens siste) brygging for å rense.

Re: RANCILIO NORGE [Re: GeirK] #440465 30/08/2007 10:34
H
holejos Offline
Veteran
Veteran
H
Noen av oss føler ikke for å kverne kaffe, stappe i maskinen og rydde opp sølet mens vi virrer rundt på kjøkkenet i halvsøvne og prøver å få gjort unna frokost og sendt ungene avgårde på skolen.

Du sier noe der! Det litt styr. Men selv synes jeg det er noe av gleden ved kaffen å faktisk gjøre disse tingene. Det kan jo ha mye med at jeg drikker (kjip) filterkaffe på jobb, og verdsetter en selvkvernet og vellykket espresso både før og etter jobb.

Jostein

Specialized Levo / Diverge

Re: RANCILIO NORGE [Re: holejos] #440467 30/08/2007 10:35
H
holejos Offline
Veteran
Veteran
H
Hvor mye koster en kapsel nespresso egentlig?

Jostein

Re: RANCILIO NORGE [Re: holejos] #440471 30/08/2007 10:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ca 3 kr.

- Robert Green Ingersoll
Re: RANCILIO NORGE [Re: Arne_And] #440477 30/08/2007 11:02
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Etter mange år med norsk filterkaffe, der smaken var så - subjektivt - elendig at mine kontinentaleuropeiske gener krevde melk og sukker for å få ned skvipet (og man om morgen alltid satt igjen med kaffe til overs), gikk vi til anskaffelse av en Nespresso Cube omtrent da den kom ut ifjor og har ikke angret på det.

Én kopp kaffe på under minuttet om morgenen av typen Vivalto er velsmakende nok til at jeg slipper å ha noe opp i eller må avholde et ritualisert Grünerløkka-Feng-Shui-bønnemøte. Siden det blir sjeldent mer enn to kopper daglig (kona & meg om morgen), balanserer seg utgiftene på kapselkjøp også i forhold til de fordelene systemet gir oss.

Og, ja, jeg har også opplevd helautomatiske espressomaskiner hos bekjente: hos en fungerte den ikke, hos en annen smakte resultatet langt verre enn Nespresso´n ("Sårri, men maskina har allerede produsert flere kopper enn den egentlig er laget for, sjø") og da jeg hos en tredje fikk en velsmakende kopp i hendene, tok det mye lengre tid enn det jeg kan eller vil ofre i morgenkaoset.

Cube´n lager en megakjapp og tilstrekkelig god kaffe for meg, er en enkel mekanisme som frem til nå har gjort jobben upåklagelig i snart et år, krever lite vedlikehold og tar klart mindre plass på kjøkkenet enn samtlige landskapsdominerende helautomater jeg har sett.

I tillegg slipper jeg å måtte pile ut og bli involvert i diskursive personalangrep om bønnekvalitet ved kassa-apparatet i byens eksklusive Caffee-boutiquer, siden kaffekapslene leveres på døren 2 dager etter nettbestilling. Deilig.

Martin

Re: RANCILIO NORGE [Re: GeirK] #440486 30/08/2007 11:12
erlingba Offline
.
.
Har testet Nespresso noen ganger, og det er ikke så værst.
Uten at jeg har sammenlignet direkte tror jeg den blir minst like god som den jeg lager med min hånddrevne kvern, og trakter på mocca-kanne.

Tanken på å være låst til å kjøpe kaffe fra Nestle's sider frister ikke.
Det er bra å ha muligheten til å svinge innom den lokale kaffesjappa og kjøpe bønner fra Benecio Díaz Delgado fra Colombia for eksempel, og vite at det er han og ikke kaffebørshaiene som tjener penger på kaffen han dyrker.
Nestle er ikke et selskap kjent for å ta vare på miljø og arbeidere, så at det dukker opp noe fair-trade derfra er heller tvilsomt.

Re: RANCILIO NORGE [Re: GeirK] #440491 30/08/2007 11:20
Dan Offline
More than words
More than words

Når det gjelder øl så skjønner jeg ikke de som gidder å gå omveien til polet eller en fancy matbutikk. Det finnes jo Ringnes på Rimi og det er akkurat det man trenger når man kommer sliten hjem fra en lang sykkeltur. Et godt alternativ til jåleøl. I tillegg nekter jeg å tro at noen smaker forskjell på Ringnes og Nøgne Ø i en blindtest.

Re: RANCILIO NORGE [Re: Dan] #440526 30/08/2007 12:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Vel, for meg er Rimi lenger unna enn polet og Rema omtrent samme distanse.

Dessuten antar jeg at det er større forskjell på en overgjæret ale og en undergjæret, pasteurisert og filtrert pilsner enn på en "ordentlig" espresso og en nespresso. Du sammenligner to produkter som prøver å være det samme med to som ikke gjør det.

Jeg skjønner at noen vil bruke tid på å lage espresso om morgenen, men forlanger ikke at noen som ikke har barn skjønner mye av prosessen det er å få en kjernefamile opp og ut av døra om morgenen.

- Robert Green Ingersoll
Re: RANCILIO NORGE [Re: GeirK] #440533 30/08/2007 12:45
H
holejos Offline
Veteran
Veteran
H
forlanger ikke at noen som ikke har barn skjønner mye av prosessen det er å få en kjernefamile opp og ut av døra om morgenen

Selv om jeg har barn som skal i barnehagen, så skal jeg ikke skryte på meg at jeg hver dag lager meg espresso fra scratch. Visse dager frister en helautomatisk eller nespresso....

Redigert av holejos; 30/08/2007 12:49.

Jostein

Re: RANCILIO NORGE [Re: GeirK] #440536 30/08/2007 12:47
Dan Offline
More than words
More than words
Ølene blir brygget med forskjellige metoder, men inneholder egentlig de samme ingrediensene, bare av forskjellig kvalitet. Akkurat på samme måte er det med Joars kaffe og en Nespresso. De blir brygget med klart forskjellige metoder, men inneholder de samme ingrediensene, bare av forskjellig kvalitet.

Den store forskjellen mellom øl og kaffe i dette tilfellet er at du synes kvalitetsforskjeller i øl er viktige mens kvalitetsforskjeller i kaffe er mindre viktige. Det er i hvert fall slik jeg tolker deg inne i hodet mitt. ;-)

Re: RANCILIO NORGE [Re: Dan] #440549 30/08/2007 12:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Og jeg betviler ikke at det mest sannsynlig er en forskjell, men det skulle vært interessant å vite hva Joar hadde synes om en Nespresso dersom han ikke hadde visst hva det var han drakk.

Den som føler for å se meg skille en IPA fra en industripils er velkommen til å prøve. Jeg tror ikke det blir vanskelig.

- Robert Green Ingersoll
Re: RANCILIO NORGE [Re: GeirK] #440568 30/08/2007 13:20
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg tror til og med jeg skulle klare å blindteste meg fram til en perfekt kopp i forhold til en Nespresso. En annen ting er jo at det å skaffe seg Nespresso er det samme som å si at man bare skal drikke Nøgne Ø sine forskjellige øltyper fordi de er gode nok og har nok variasjon.

Re: RANCILIO NORGE [Re: GeirK] #440570 30/08/2007 13:24
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Jeg må innrømme at jeg nesten ble litt skuffet over hvor bra dette Nespresso-opplegget smaker. Den veldige rene smaken gjør de litt kjedelige for mitt vedkommende, og jeg trenger 6-7 slike for å bli kvitt kaffehuet, noe jeg ikke har råd til...

Jeg har vært med på kaffe-hypen siden Kaffebrenneriet startet opp i Theresegate på nittitallet, kjenner flere dekorerte baristaer og veit hvordan espressoen skal smake.

Istedenfor å styre som en gal for en kopp og legge 10 000 på bordet for en bra nok maskin, kvern og stamper er det mye bedre å kjøpe 500 espresso og på de beste kaffebarene og bøtte innpå med god filterkaffe for å holde kroppen i gang ellers!

No added style
Re: RANCILIO NORGE [Re: Dan] #440580 30/08/2007 13:28
oslove Offline
lo-fi
lo-fi
Om jeg har regnet riktig så blir prisen på en 1/4 kilo Nespresso kr 150,-

Re: RANCILIO NORGE [Re: GeirK] #440584 30/08/2007 13:31
oslove Offline
lo-fi
lo-fi
Og jeg betviler ikke at det mest sannsynlig er en forskjell, men det skulle vært interessant å vite hva Joar hadde synes om en Nespresso dersom han ikke hadde visst hva det var han drakk.

Den som føler for å se meg skille en IPA fra en industripils er velkommen til å prøve. Jeg tror ikke det blir vanskelig.

Hvorfor du betviler min smaksans, men forguder din egen, er for meg et mysterium ICON_WINK

Faktisk så skal jeg låne lab'n sine maskiner i helgen, så kanskje vi kan kjøre en blind-test. Kommer du med kontrollkortet Geir?

Re: RANCILIO NORGE [Re: KnutAa] #440587 30/08/2007 13:35
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: GogBozen
Istedenfor å styre som en gal for en kopp og legge 10 000 på bordet for en bra nok maskin, kvern og stamper er det mye bedre å kjøpe 500 espresso og på de beste kaffebarene og bøtte innpå med god filterkaffe for å holde kroppen i gang ellers!

Akkurat som det er bedre å kjøpe en grei terrengsykkel til 4-5000,- og bruke de resterende 30.000,- i sykkelbudsjettet på reiser og fri fra jobben. :-)

Re: RANCILIO NORGE [Re: Dan] #440614 30/08/2007 14:02
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: Dan
Sitat: GogBozen

Akkurat som det er bedre å kjøpe en grei terrengsykkel til 4-5000,- og bruke de resterende 30.000,- i sykkelbudsjettet på reiser og fri fra jobben. :-)

På racer er det slik, på terrengsykkelfronten ville nok reisebudsjettet blitt halvert for mitt vedkommende:-)

No added style
Re: RANCILIO NORGE [Re: oslove] #440641 30/08/2007 14:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvorfor du betviler min smaksans, men forguder din egen, er for meg et mysterium ICON_WINK

Jeg gjør ingen av delene. Mysterium oppklart.

Redigert av GeirK; 30/08/2007 14:30.

- Robert Green Ingersoll
Re: RANCILIO NORGE [Re: oslove] #440652 30/08/2007 14:48
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Han gjør vel ikke det, men lurer bare på hva du ville synes om en kopp nespresso hvis du ikke visste at du drakk nespresso.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support