Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Trøyetull i Birken

Re: Trøyetull i Birken [Re: chippo] #434589 17/08/2007 13:23
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: chippo
Det er jo to argumenter for dette
2. Av samme grunn vil det være mer lukrativt for en sykkelprodusent å sponse en klassevinner i aldersklassen som sykler på over 3 timer enn en ung rytter som satser seriøst og som blir nummer 20 i eliteklassen på godt under 3 timer. Det er dette som er negativt for rekrutteringen.

Hvis det hadde vært en rangeringsliste for eliteklassen som hadde en viss størrelse så hadde sponsing av ryttere i aldersklassene opp til M40 vært "ikke-tema".

Hvorfor?
Fordi nivået mellom de beste rytteren som ikke er kvalifisert for eliteklassen ville være veldig jevnt, altså mange som kan vinne.
Hvis en rytter plutselig stikker seg frem og begynner å vinne flere ritt i aldersklassen og derfor blir en potensielt sponsorobjekt, vil rytteren kjapt kvalifisere seg inn i eliteklassen.
Det beste alternativet for sponsorene da ville jeg tro er å sponse de som presterer stabilit og forutsigbart og da snakker vi om de deste rytterne i landet: Eliteklassen...

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Trøyetull i Birken [Re: brede] #434599 17/08/2007 13:45
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Litt tull med tall:

Av de 84 rytterne som kom inn på under 3 timer i fjor, var bare 26 i eliteklassen. Omtrent like mange kom fra M16-M25 (begrepet "avdanket" kan i alle fall ikke brukes på disse)

De raskeste juniorrytterne stilte i turrittet, ikke i aldersklassene. Av de 20 raskeste jentene kom bare 3 (tre!) fra eliteklassen.

I fjor var det 174 ryttere som kom inn på under 3:05 (bare 32 av disse kom fra ME og MEJ).
Tenk hvilket felt dette kunne blitt i eliteklassen, og hvilken inspirasjon dette hadde vært for en lovende ung rytter å være med her!

Det er lov å drømme...

Re: Trøyetull i Birken [Re: chippo] #434600 17/08/2007 13:50
D
dag Johnsen Offline
Fersking
Fersking
D
Sitat: chippo
Det er jo to argumenter for dette

1. Fordi det er bedre å markedsføre klasseseier enn 12 plass i eliteklassen vil rytterne fra sponsorhold bli "oppfordret" til å sykle i aldersklassene. Dette fører til at Eliteklassene blir mindre og nivået der lavere, samt at nivået i aldersklassen blir mye høyere.

2. Av samme grunn vil det være mer lukrativt for en sykkelprodusent å sponse en klassevinner i aldersklassen som sykler på over 3 timer enn en ung rytter som satser seriøst og som blir nummer 20 i eliteklassen på godt under 3 timer. Det er dette som er negativt for rekrutteringen.

Det ville være mye bedre for rekrutteringen om sykkelsponsorer brukte pengene sine på unge hardtsatsende ryttere som trenger sponsorpenger, enn at man bruker de på 50 åringer som kjemper om klasseseier i Birken. Disse har stort sett råd til å kjøpe seg en grei sykkel uansett.

Det er ingen som sier at man ikke kan starte i asldersklassene så sant man ikke har NC poeng. Man får bare ikke gjøre det i en teamtrøye dersom man er i de beste startpuljene. Dette er jo nettopp et virkemiddel for å få reell konkurranse ikke bare om klasseseier men også om sponsormidler.

Hei,

jeg kan bare snakke på vegne av Team Hard Rocx, vet ikke hvordan andre opererer.
Men "sponsing" fungerer som oftest slik at er det voksne folk med jobb så kjøper de sykkel, mens juniorene låner. Tipper at det stort sett er kun Eliteryttere i herreklassene som får noe gratis. Og tross alt så gjør de et stykke jobb, så "gratis" er et relativt begrep.

Oppfordringer om valg av klasse kunne vi jo prøvd, men i praksis er det KUN rytterne som bestemmer dette. De er sterke personligheter og vet akkurat hva de vil, helt uten vår innflydelse!!! Så her vil jeg helst ha meg frabedt kritikk.
Hva andre lag gjør får de svare for.

Jeg synes at det er spennende å støtte unge lovende talenter, så det har vi fokus på. Men husk at vi som leverandør opererer i tøff konkuranse mot store internasjonale aktører, og jeg kan love at det er viktig for oss å ikke glemme de som er litt eldre og godt voksne.
Personlig synes jeg disse rytterne er meget inspirerende både som mennesker og som syklister, uansett alder.

Mht trøyer i aldersklasser, så sier reglementet så vidt jeg kan se ingenting. Så jeg vet ikke om dette kan håndheves i praksis av forbundet.

Re: Trøyetull i Birken [Re: Oystein L] #434605 17/08/2007 14:12
mathias89 Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Dennis

I fjor var det 174 ryttere som kom inn på under 3:05 (bare 32 av disse kom fra ME og MEJ).
Tenk hvilket felt dette kunne blitt i eliteklassen, og hvilken inspirasjon dette hadde vært for en lovende ung rytter å være med her!

Jeg er 18 og syklet i fjor i M16 på 3:15. Et startfelt med 174 3.05-ryttere ville vært stort mål. Det ville sikkert også for andre blitt stor prestisje i å få sykle i denne elitegruppa. Spesielt for unge som meg.

Re: Trøyetull i Birken [Re: dag Johnsen] #434607 17/08/2007 14:29
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dag: I motsetning til draktreglementet i aktive ritt er dette omdiskuterte "trøyeforbudet" et rittreglement, og ikke et forbundsreglement.

Det er derfor opp til arrangøren å håndheve dette

Re: Trøyetull i Birken [Re: Oystein L] #434610 17/08/2007 14:44
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B

Det er lov å drømme...

Jeg kan ikke forstå at dette skulle være en fjern drøm.

Vi får håpe at Birken og NC arrangørene slår seg sammen og sørger for at det blir nettopp slik. Da har vi plutselig fått en situasjon hvor det er status å være en del av eliten og ikke en "kamp" om å snakke seg vekk fra egne kvaliteter for å dominere mosjonsklassene.

Det er for øvrig veldig hyggelig å se at Dag fra HR er positivt innstilt til debatten. Endringer av dagens system er helt nødvendig for terrengsyklingens fremtid og da er det bra at alle aktører bidrar positivt og ikke hopper ned i skyttergravene med fingrene i øra :-)

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Trøyetull i Birken [Re: brede] #434642 17/08/2007 17:18
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Hei!

Uten å ha fasiten selv så er det klart at noe bør gjøres med denne saken. Både for klasser i Birken og NC i terreng marathon og rundbane. Det er neppe nødvendig å påvise utfordringene en gan gang til.

I en annen sport hvor jeg har vært "nesten elite" tidligere, nemlig pistolskyting var problemet løst på en ok måte. For å starte i konkurranser måtte skyttere ha startkort fra forbundets side (lisensen) Det var tre klasser, C, B og A i stigende rekkefølge. Skytteren var klassifisert i de ulike grenene som Fin, Grov, Felt i relevant klasse etter oppnådde resultater foregående år. Tre konkurranseresultater over kravet til B så ble man oppgradert til neste år i den grenen man oppnådde resultatet. Likeledes kunne man nedgraderes om man hadde dårlige resultater. Opp og nedrykk skjedde bare en klasse av gangen.

Det er selvsagt mye lettere å håndtere dette i øvelser hvor 600 er maksimalt resultat. Likevel klarer Birken å håndtere nettop et slikt system for seeding til sitt eget ritt.

Om det ble innført en tvungen klassfisering av lisensierte utøvere i sykling etter liknende regler ville vi sluppet unna mye tull. På linje med at eliteryttere sykler turritt, at eliteryttere ikke sykler elite i Birken osv.

Det er vel bare i sykling at man selv kan bestemme hva man vil starte som? I dag elite i morgen aldersklasse/sport. Det er bra med frihet men her tror jeg det er mye å vinne på å stramme inn.

LarsB

Re: Trøyetull i Birken [Re: larsb] #434653 17/08/2007 18:17
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Kunne man ikke bare gjøre som på landeveien da. Gi beng i "elite"-klassen, og la de som har "aktiv" helårslisens kjøre i aktiv klasse, og de med tur-/engangslisens kjøre i tur-klassen. Det ville blitt den aktive klassen som var gjev å vinne i, og de gode rytterene ville vel gjerne havnet i den klassen uansett.

Re: Trøyetull i Birken [Re: Stein] #434665 17/08/2007 19:04
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skjønner du har vært borte fra asfalten lenge, Stein

På landeveien er det i prinsippet de samme to klassene; tur og aktiv. Forskjellen er at i landevei er det "stas" å kjøre NC og NM, mens turritt er nedprioritert (med unntak av E6-torturen for lagtempogjengene).
På MTB er stas å vinne turritt mens NM og NC "det er fali det". I tillegg kommer det faktum at arrangørene av MTB turritt driter i regelverk (for det får jo ingen konsekvenser) og premierer vinnere i turritt, det gjøres stort sett ikke på landeveien.

Re: Trøyetull i Birken [Re: Oystein L] #434666 17/08/2007 19:16
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Hehe, ja, det har jeg jo. Jeg hadde MTB Sport-lisens i, hmmm. 1993, og til og med året før hadde jeg landeveis-lisens, trur eg.

Premiering i turritt, jo! Jeg husker definitivt at jeg vant seks glass da jeg vant M15-16 i kråketråkken! ICON_WINK

Re: Trøyetull i Birken [Re: Stein] #434683 17/08/2007 20:52
chris_f Offline
Entusiast
Entusiast
Merkelig at det ikke er stas å delta i NC og NM i MTB. Skulle tro at det ga en høyere selvfølelse, og mer skrytekred overfor de som ikke deltar.

Re: Trøyetull i Birken [Re: chris_f] #434732 18/08/2007 06:56
E
Evigtreer Offline
Fersking
Fersking
E
Mange av dere har sammenlignet å sykle i eliteklassen som å sparke ballspill i eliteserien med tanke på blant annet prestasjoner og sponsor. Jeg er muligens en av de som enkelte av dere ønsker skal sykle i eliteserien.
Jeg er er en tidligere landslagssyklist som har drevet på et rimelig høyt nivå for mange år siden men ga opp denne karrieren. For meg ble andre ting i livet ble viktigere, slik som utdanning, familie, jobb etc.
Etterhvert så savnet jeg nok det å trene og konkurere. Dette har medfører til at jeg trener og blir med på enkelte ritt som jeg finner utfordrende. Er det en i rittet som sykler fort så prøver jeg jo å henge på han så lenge jeg klarer, noen ganger går det bra andre ganger ikke (=evigtreer).
Så tilbake til sammenligning med ballspill som enkelte av dere er så glad i. Nybergsund som er et strålende ballspill-lag og gjort en fremragende prestasjon og skal spille kvartfinale i ballspill i helgen. Dette laget har gode og store sponsorer som gjør at de har en del profilerte fotballspillere i stallen. Stedet Nybergsund har vel noen få hundre innbyggere så de benytter "gamle" spillere fra Østlandet for å kunne stille et lag. Disse "gamle" fotballspillerne trives med å være i 2 divisjon og muligens adeccoligaen neste år. En gang i blandt så spiller de så godt at de slår en eliteserielag.
Skal laget/syklisten seedes til eliteserien/eliten hvis de slår et eliteserielag/elitesyklist? Ønsker Nybergsund/team X å bli slaktet i eliteserien eller ønsker de å vinne 2 divisjon/være i adecco ligaen?
Hvorfor skal andre bestemme i hvilken divisjon Nybergsund/"Team X" skal konkurere i?

PS! Enkelte i Nybergsund/"team X" ønsker nok også å være i elitenserien/eliten. Dette har de muligheten til å velge hvis de presterer godt nok ved å bytte klubb eller lignende.

Re: Trøyetull i Birken [Re: Evigtreer] #434788 18/08/2007 13:27
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Quote:
Hvorfor skal andre bestemme i hvilken divisjon Nybergsund/"Team X" skal konkurere i?

Hvis du tenker deg om så skjønner du at dette er ganske dumt!
Ingen fotballlag bestemmer selv hvilken divisjon de vil være i. Selv ikke Nybergsund, som jeg håper går videre.

Fotballen har HELT klare regler for hvem som er i samme divisjon. Serien spilles divisjonsvis for å avgjøre dette, cupen er derimot for alle. Er du god nok kan du vinne fra 2.divisjon.

Det er ikke sånn at Vålerenga kan VELGE å spille i første divisjon fordi Brann er i eliteserien.

Det er noen som mener at hvor god du er i sykling bør avgjøre hvem du konkurrerer med, og at det vil være til beste for alle og terrengsykkelmiljøet i Norge.

Det tror jeg du skjønner også.

LarsB

Re: Trøyetull i Birken [Re: larsb] #438521 27/08/2007 12:41
O
otten Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Ser at f.eks 4 av de 5 første i M40-44 burde vært disket ihht. til denne tullete trøyeregelen. Regner ikke med at de blir det (og bra er det!).

Er det noen som vet om regelen ble håndhevet overhodet? Kan man, som arrangør på dette nivået, opptre så til de grader vinglete? Helt latterlig!!

otten
Re: Trøyetull i Birken [Re: otten] #438633 27/08/2007 14:19
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Begrensningene er delvis håndhevet, du finner ikke sponsorteam-navnene på toppen av resultatlista...

Re: Trøyetull i Birken [Re: Oystein L] #439518 28/08/2007 21:11
D
dag Johnsen Offline
Fersking
Fersking
D
Begrensningene er delvis håndhevet, du finner ikke sponsorteam-navnene på toppen av resultatlista...

Hmmm, ikke akkurat korrekt, se etter og du finner Team Fuji Norge, Falck sykkelregister og andre komersielle navn i listene idag!!!

Men disse er jo samarbeispartnere med Birkebeinerrittet, så da gjelder vel ikke reglene???? Mafia spør du meg!

Og fler hadde "ulovlige" teamtrøyer på pallen, og de ble ikke straffet av den grunn slik som det ble sagt de skulle, igjen mafiatilstander.
Vi fulgte alle oppfordringer, men det virker ikke helt fair på meg dette her. Uansett, vi hadde kjempeflotte resultater og en flott dag på Lillehammer, så vi er meget fornøyd!!!

mvh
Dag

Re: Trøyetull i Birken [Re: dag Johnsen] #439527 28/08/2007 21:31
eUnaas Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg synes du faktsik bør påminne Tone om dette. Er det noe SV-Norge ikke liker, så er det mafia og ulikeheter!

Re: Trøyetull i Birken [Re: eUnaas] #439546 28/08/2007 22:26
D
dag Johnsen Offline
Fersking
Fersking
D
Sitat: eUnaas
Jeg synes du faktsik bør påminne Tone om dette. Er det noe SV-Norge ikke liker, så er det mafia og ulikeheter!

Ja ja :-)

personlig tror jeg det er best å bare stå på og gjøre sitt beste.
Hva andre gjør, det være seg arrangører eller importører får være deres sak.
Blir nok mange flotte sykkelritt inklusive Birken til neste år også folkens, jeg gleder meg allerede!

Re: Trøyetull i Birken [Re: dag Johnsen] #439563 29/08/2007 05:20
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
100% enig

(med, eller uten Hard Rocx)

Re: Trøyetull i Birken [Re: Oystein L] #439659 29/08/2007 07:58
D
dag Johnsen Offline
Fersking
Fersking
D
100% enig

Uten Hard Rocx tror jeg du skal se langt etter.......etter en uoffisiell telling av 400 sykler var 23% av dem Hard Rocx! :-)
Teamet blir heller ikke borte..........

Re: Trøyetull i Birken [Re: dag Johnsen] #439667 29/08/2007 08:20
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Team Hardrocx gjorde det knallbra i mosjonsklassen i år igjen. Gratulerer! Dobbeltseier og greier.

Re: Trøyetull i Birken [Re: dag Johnsen] #439679 29/08/2007 08:43
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: dag Johnsen
100% enig

Uten Hard Rocx tror jeg du skal se langt etter.......etter en uoffisiell telling av 400 sykler var 23% av dem Hard Rocx! :-)

Det burde vært en smiley der, det lå intet bak utsagnet.

Har selv tre Birken-starter med nevnte sykkelmerke, men valgte en annen løsning da den ble sendt til de evige jaktmarker

Re: Trøyetull i Birken [Re: Oystein L] #439691 29/08/2007 09:03
D
dag Johnsen Offline
Fersking
Fersking
D
100% enig

Det burde vært en smiley der, det lå intet bak utsagnet.

Har selv tre Birken-starter med nevnte sykkelmerke, men valgte en annen løsning da den ble sendt til de evige jaktmarker

Bare jeg som er litt paranoid :-)

Re: Trøyetull i Birken [Re: dag Johnsen] #439728 29/08/2007 10:01
okl Offline
Avhengig
Avhengig
100% enig

Ble tellingen foretatt i gåpartiet? Jeg så et par karer der på kanten og hørte at den ene sa "23" i det jeg passerte (+ noen til da jeg ikke har Hard Rocx).

Jeg var litt nysjerrig på om de talte fulldempere, merker eller noe annet...

Øystein

Re: Trøyetull i Birken [Re: okl] #439763 29/08/2007 10:45
D
dag Johnsen Offline
Fersking
Fersking
D
Sitat: okl
100% enig

Ble tellingen foretatt i gåpartiet? Jeg så et par karer der på kanten og hørte at den ene sa "23" i det jeg passerte (+ noen til da jeg ikke har Hard Rocx).

Jeg var litt nysjerrig på om de talte fulldempere, merker eller noe annet...

Øystein

det ble kun talt sykkelmerker, og det var på Birken forrige lørdag. Merida lå på 15% og Scott på 10%.
Men disse tallene er kun er liten pekepinn, ikke noen absolutt sannhet.

mvh
Dag

Re: Trøyetull i Birken [Re: dag Johnsen] #439782 29/08/2007 11:15
jan erik Offline
Besatt
Besatt
..så hvis pekepinnen viser riktig retning så var det 3316 HR sykler med i år!

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support