Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Effekt av styrkedrikk og gel, erfaringer?

Effekt av styrkedrikk og gel, erfaringer? #429171 07/08/2007 08:57
NilsRegin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg har tidligere brukt kun vann som drikke under ritt og trening, mest fordi magen ikke har vært så glad i disse styrkedrikkene.

Nå har jeg imdlertid finni ut at magen tåler Maxim styrkedrikk og at det har en god effekt på prestasjonene mine.

I tillegg ser jeg jo at en del bruker gel i konkurranse, så da lurte jeg på hva slags erfaringer andre her inne har gjort seg med det.

En av gutta i Team Etto Høydal anbefaler å ta en gel ca hvert 20. minutt i konkurranse, funker det bra?

Re Sykkelklubb
Re: Effekt av styrkedrikk og gel, erfaringer? [Re: NilsRegin] #429181 07/08/2007 09:13
eUnaas Offline
Ivrig
Ivrig
En gel pr 20min høres mye ut. Det kommer jo også ann på hvor mye gel. Saken er det at kroppen ikke klarer å ta opp alt du døtter i deg. Egnetlig er det veldig begrenset hva kroppen klarer å ta til seg på kort tid. Uten at jeg helt husker hvor mye karbohydrater det er.
Gel kan også være temmelig sterkt for magen. Mange som sliter litt med det, jeg sliter også med magen ett par dager etter ritt der jeg tar mye gel.

De kaller det vel for sportsdrikk, ikke styrkedrikk.

Re: Effekt av styrkedrikk og gel, erfaringer? [Re: eUnaas] #429206 07/08/2007 09:49
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Jeg bruker nå kun porsonspakker med gel som næring + sportsdrikk under ritt og lengre treningsøkter. Funker veldig bra for min del og jeg slipper sølet med en halv sportsbar som har smeltet godt inn i sykkeltrøya bak på ryggen.

Prøver å drikke 3-4 ganger pr time og spise hver halvtime.

Magen min har vel blitt imun :-)

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Effekt av styrkedrikk og gel, erfaringer? [Re: NilsRegin] #429235 07/08/2007 10:29
H
hundenjanson Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg testet ut å bare bruke Gel på Grenserittet. 1 stk 15-20 min før start og 1 stk ca hver halvtime. Jeg har vanligvis en veldig sennsibel mage men det fungerte utmerket. Jeg har spist min siste energibar under ritt. Magen min tåler ikke Maxim så jeg bruker High 5 som er små porsjonspakker.

Redigert av hundenjanson; 07/08/2007 10:30.
Re: Effekt av styrkedrikk og gel, erfaringer? [Re: hundenjanson] #429352 07/08/2007 13:21
bullet Offline
Besatt
Besatt
spiste også mere gel enn jeg pleier, på Grenserittet. endte opp med kramper den siste mila. ja, og jeg drakk også mer sportsdrikk enn jeg pleier...hørte etterpå at man også kan få kramper av for MYE sukker...

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Effekt av styrkedrikk og gel, erfaringer? [Re: tommygutt] #430094 08/08/2007 21:14
1
100kg Offline
Fersking
Fersking
1
Noen som har forsøkt Maxim energitabletter undervegs? Høres lettvindt ut å kunne suge på disse i stedet for å kline med gel og barer.

Re: Effekt av styrkedrikk og gel, erfaringer? [Re: 100kg] #430146 09/08/2007 05:19
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: 100kg
Noen som har forsøkt Maxim energitabletter undervegs? Høres lettvindt ut å kunne suge på disse i stedet for å kline med gel og barer.

Når jeg sykler ritt er det vanskelig å ha noe som helst av mat og væske i munnen. Dvs, inn i munnen og svelge med en gang er tingen. Det å suge på tabletter tror jeg hadde vært "umulig".

Det å spise en 1/4 banan er vanskelig nok, selv med "lagring" i kinna.

Skulle forøvrig tro at dette er en veldig individuell greie, så du kan jo kjøpe litt tabletter, pese på med høy puls og se om du klarer å suge på dem?

Rolf

Re: Effekt av styrkedrikk og gel, erfaringer? [Re: tommygutt] #430374 09/08/2007 11:05
YnotGorilla Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: tommygutt
Jeg bruker nå kun porsonspakker med gel som næring + sportsdrikk under ritt og lengre treningsøkter.

Det er en stor kostholds-, livsstils-, ernærings-, og "naturpreparat"-industri der ute som forsøker å tjene penger på oss og vårt ønske om å prestere mer. "Det lille ekstra", uten noe som helst trening! Høres fristende ut!
(også for endel tdf-ryttere iår....)

Å bruke "gel" på trening under 2t(3t for godt trente) er totalt unødvendig. Glykogenlagre i lever og muskulatur varer i cirka 90min +.
Litt av poenget med "rolig langkjøring" er å trene opp metabolismen i tillegg til å øke kapillærtettheten i muskulaturen. Dette er ting som tar lang tid å trene opp(1år ++) (i motsetning til maks O2-trening som man vil merke god forskjell på 4-6 uker med intervalltrening eller "naturlig intervall" i terrenget).

Dersom man pøser på med karbohydrater under trening vil man ikke "stresse"/belaste de enzymsystemene man ønsker å gjøre mer effektive.
Særlig bra for tennene er det heller ikke.... Ta en banan på slutten av økta om du blir sliten, evt. stopp for en kaffe/bolle på Lørenseter om du tør....

Om du skal bruke sportsdrikker, gel, eller barer prøv dette på et par treninger før rittet, men det gjør ikke mer nytte enn Freia, saft med litt salt, brødskiver med saltpølse, eller bananer. (til en brøkdel av prisen)

Min personlige erfaring med sportsernæring fra litt lengre konkurranser er særs negative med kvalme og diarè, etter noen timer på barer og gel er det bare gode, gamle brødskiver som går ned...

Moralen er: IDRETTSERNÆRING ER IKKE ROCKET SCIENCE!
Det finnes ingen spesialformler som gi deg superkrefter(utover placebo-effekten, som ikke skal undervurderes..).
Har alltid en gel i kamelpukkelen i tilfelle total kollaps

Elektrolyttbalanserte drikker er en myte, svette inneholder stort sett bare bordsalt(NaCl). Sliter du med kramper på slutten av ei treningsøkt er det nok med 1/2 ts salt i ei flaske med vann/saft på slutten av en 2-3t tur, på lengre turer er det greit med noen skiver med saltpølse/spekemat e.l.
Kroppen "forbruker" ikke magnesium eller kalsium, og dette taes i svært liten grad opp i mage/tarm. I beste fall er de motilitetsregulrende på tarmen om du sliter litt med magen, og ble i gamledager gitt til gamle som slet med sure oppstøt.
Skilandslaget drikker cola med klatrekalk(MgCl2) under renn av enellerannen grunn...
(spormengdene av magnesium i kroppen trenges kun når kroppen er i en anabol fase, under trening er du definitivt i en katabol fase)

Re: Effekt av styrkedrikk og gel, erfaringer? [Re: NilsRegin] #430693 09/08/2007 21:18
Laban Offline
Veteran
Veteran
Har ikke syklet ritt, men på langturer pleier jeg og drikke iste og syntes det funker bra. Kan ikke klage på smaken heller:)

Redigert av Laban; 09/08/2007 21:18.

"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Re: Effekt av styrkedrikk og gel, erfaringer? [Re: ] #430938 10/08/2007 09:49
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Spør du sauene langs birkentraseen tipper jeg de foretrekker rester fra boller og bananer fremfor geltuber og smeltede sportsbarer :-)

(det så sånn ut ifjor, fetere sauer har jeg aldri sett)

Bj.

Re: Effekt av styrkedrikk og gel, erfaringer? [Re: ] #431141 10/08/2007 17:45
Tom_Bombadill Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: anonymous13

Gel og energidrikk er ihverfall enkle å få i seg, isteden for å sitte en halv mil med bollekjaker og sikkel mens du truer ned en halv banan.

Gap opp, stapp inn, og svelg. Null prob!

En banan på lomma er gull verdt hvis magen begynner å gi signaler om at det begynner å bli nok sukkergele.

Jan Erlend
Re: Effekt av styrkedrikk og gel, erfaringer? [Re: Tom_Bombadill] #431168 10/08/2007 18:53
NilsRegin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg har nå prøvd forskjellige versjoner av Maxim gel de siste treningsøktene. Jeg hadde ikke veldig mye trua på det på forhånd, men tenkte at det var verdt forsøket.

Resultatet ble at jeg sykler min faste rute en god del fortere enn tidligere. Kanskje naivt å tru at gel'en har all æren for det, men jeg er i hvert fall overbevist om at den ikke bidrar negativt.
Lett å få ned, smaker ikke ille, og har det den effekten jeg innbiller meg er det verdt å ta det i ritt i hvert fall. Grunnen til at jeg nå bruker det på trening er at jeg ville teste om magen tålte det, og det ser heldigvis bra ut.

Kanskje blir jeg lurt av en evt placebo-effekt, men det får jeg tåle :-)

Re Sykkelklubb
Re: Effekt av styrkedrikk og gel, erfaringer? [Re: NilsRegin] #431329 11/08/2007 08:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
For mye styrkedrikk er antakelig ikke bra:

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Effekt av styrkedrikk og gel, erfaringer? [Re: GeirK] #431346 11/08/2007 09:50
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: GeirK
For mye styrkedrikk er antakelig ikke bra:

Du mener vel at det ikke er bra å "bade" i det som liten? ICON_SMILE

Rolf

Moderator  support