Dekk Grenserittet - Erfaringer
|
Re: Dekk Grenserittet - Erfaringer
[Re: Oddefa]
05/08/2007 17:48
|
introvert
Ringrev
|
Ringrev
Noen som kom helskinnet gjennom med Maxxis 330? Vurderer å prøve dem i Birken. Snakket med noen som mente det ble litt vel punging med dem?
|
|
|
[Re: introvert]
05/08/2007 18:23
|
HaakonL
Tidligere hCon
|
Tidligere hCon
Det kommer vel først og fremst an på kjørestil og sporvalg. For min egen del hadde jeg ikke vært redd for å sykle med 330 og minimalt med luft, men jeg punger heller aldri. Lett sprett, serru.
Haakon
|
|
|
[Re: HaakonL]
05/08/2007 18:36
|
bondegutten
Medlem
|
Medlem
Takk Erling, og Ole. Teoriene, og testinga ang dekktrykket var veldig interessant.
|
|
|
[Re: bondegutten]
05/08/2007 19:03
|
eUnaas
Ivrig
|
Ivrig
Jomfrutur på The Crow slangeløst. Var usikker om jeg skulle tørre å prøve dette. Etter mange ambefallinger valgte jeg å prøve, noe som viste seg å være en fatal bommert av meg. Da jeg kom til startbåsen var fremhjulet tomt for luft. Med ett par minutter til start var dette panikk! Jeg fikk pumpet opp og håpet på det beste. Og at det bare var en stor dekk-rap, og ikke noe annet. Jeg måtte flere ganger stoppe og fylle luft i dekket. I den siste utforbakken falt dekket av felgen og jeg danset balett på fremhjulet noen meter nedover. Det viste seg at siden på hjulet revnet i "ulykken" Jeg måtte bare begynne å putte i slange. I det jeg var ferdig og skulle ta av pumpa, klarer jeg å knekke ventilen. Panikk igjen! men heldigivs hadde jeg to slanger med meg! Ble mange banneord her, mens jeg minutter og hundrevis av syklister passere. (Stakar meg!)
Hva kan ha vært galt? Noe feil med dekket? Bakhjulet tror jeg holdt sånn ca. Kan jeg gå til butikken og sutre om nytt dekk, eller penger tilbake? Bør jeg prøve mer med dette dekket? Jeg kjørte med rundt 35 i trykk fremme og bak, noe som skulle vær mer enn nok. Samt at jeg hadde nesten dobbelt så mye guffe i dekkene som de mente var nødvendig (downhill dose) Jeg la også merket til at dekkene var veldig slappe. Trengte ikke noe dekkhjekkere for å få dem av og på nei.
Ellers så brukte dama 2.1 IRC Mimbo fremme og Fly310 bak og var feldig fornøyd med det. Broren min kjørte på Python og var veldig fornøyd med det. Så vi kan kanskje konkludere med at dekkene ikke har alt å si? (så lenge det holder seg på felgen)
Redigert av eUnaas; 05/08/2007 19:06.
|
|
|
[Re: eUnaas]
05/08/2007 19:44
|
Rolf
Veteran
|
Veteran
Hva kan ha vært galt? Noe feil med dekket?
Tror nok du må gjøre mer av "the shaking motion" eller hva det nå er han sier på videoen sin. Jeg hadde samme problemet, tok et par tre omganger før jeg fikk det ordentlig tett (siden jeg da tydeligvis ikke gjorde god nok jobb første gangen). Jeg brukte ei bøtte for å få hjulet til å ligge vannrett. Ristet, roterte og la ned. Gjentok dette flere ganger for hver side, og til slutt var det tett. Dessverre var tydeligvis kombinasjonen av min vekt og manglende evne til å unngå skarpe steiner en dårlig kombinasjon med tynne slangeløse dekk. For den som er lett, og/eller flink til å finne gode spor, så må det være kjempebra. Om jeg går ned 15kg til, så skal jeg nok prøve igjen  Rolf
|
|
|
[Re: Rolf]
05/08/2007 19:50
|
eUnaas
Ivrig
|
Ivrig
Jamen hva mener du? Shakling moon? Riste, vann bøtte? Hu? Jeg veier 74kg, og det kan ikke være så galt?
|
|
|
05/08/2007 20:16
|
Rolf
Veteran
|
Veteran
Jamen hva mener du? Shakling moon? Riste, vann bøtte? Hu? Jeg veier 74kg, og det kan ikke være så galt? Har du studert installasjonsvideoen fra notubesNår dekket lekker luft i løpet av natten, har det ingenting med vekt å gjøre. Det er fordi det fremdeles er mikrohull i dekket. Mao, du har ikke fått guffe til å passere og så tette disse hullene. Videoen viser vel hvordan man holder dekket loddrett med ventilen ned? lenge nok til at guffen samles i bånn. Deretter rister man kraftig, samtidig som man roterer dekket sakte. Dermed sprer guffa seg over hele innsiden av dekket. Når dette er gjort, så legges dekket (helt) vannrett, slik at guffa forsøker å renne ut av nedre sidevegg. Ved å legge navet "nedi" bøtta, og la hjulet hvile på eikene, så blir det vannrett. (det trenger ikke å være vann i bøtta.. med mindre man har såpevann der, til å klæsje på dekket) Dette er nok mye bedre forklart i videoen. Du kan jo evt. bruke såpevann og se etter bobler.. Rolf
|
|
|
05/08/2007 20:20
|
Roger Sandum
Mest Bare Roger
|
Mest Bare Roger
Bør jeg prøve mer med dette dekket? Jeg kjørte med rundt 35 i trykk fremme og bak, noe som skulle vær mer enn nok. Samt at jeg hadde nesten dobbelt så mye guffe i dekkene som de mente var nødvendig (downhill dose) Jeg la også merket til at dekkene var veldig slappe. Trengte ikke noe dekkhjekkere for å få dem av og på nei.
Ja! Ikke gi opp! Jeg brukte også flere forsøk (tre) på å få det skikkelig tett. Skjønner godt hva du mener med at de var "slappe". Hadde samme følelse, men etter å ha brukt "en god dæsj" guffe, pumpet, rotert, vendt og vridd så jeg fikk fordelt den godt rundt i kantene, og deretter pumpet og rotert, vendt og vridd litt til, før jeg avsluttet med litt mer pumping og 10 minutter sykling så ble det tett gitt. Når det først satt seg skikkelig og guffa fikk gjort jobben så virker det som det holder bra på lufta. Og kjøreegenskapene er det ikke noe å si på. Dette blir Birkendekka mine, hvis ikke det skjer noe oppsiktsvekkende før den tid... Lykke til! Rog PS! Jeg er 78 kg og kjørte med rundt 35 psi sjøl. Det var i meste laget og jeg skal eksperimentere meg nedover på skalaen...
|
|
|
[Re: erling]
05/08/2007 20:49
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I fjor kjørte jeg på steinharde 29" IRC Mythos, i år på 26" XCR Dry2 Tubeless, med 35 psi foran og 40 bak til mine 97 kg, og hadde en helt ny opplevelse. Vesentlig mer komfortabelt på sti og grov grus, en helty annen flyt på stiene, følte at jeg virkelig kunne køle på over røtter etc. Hadde kanskje ikke det samme trykket på asfalten, kanskje ..Men tida ble noen minutter bedre enn i fjor, på en dag hvor kroppen var ulage med litt feber og kvalme, og med ca med snittpulsen 5%-poeng lavere enn i fjor. Så jeg er svært fornøyd med både dekkene, å kjøre tubeless, og 26"
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
05/08/2007 22:10
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
eUnaas hvilke felger og evt felgbånd brukte du?
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
06/08/2007 05:48
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg kjørte en hel sesong med No Tubes og hadde få problemer. Gikk tilbake til slanger da jeg synes det var mye søl og mas når man skal bytte dekk. Men skal nå prøve igjen på nytt.
Redigert av erling; 06/08/2007 11:24.
|
|
|
[Re: larsb]
06/08/2007 06:23
|
eUnaas
Ivrig
|
Ivrig
eUnaas hvilke felger og evt felgbånd brukte du? LarsB Jeg bruker det "gule" båndet som sitter på ZTR olympic felgen. Dette skal jo engetlig være temmelig problemfritt, da både bånd og felg er laget for dette. Etter å ha sett videoene på notubes skal dette gå uten probelemer. Jeg kan heller ikke skjønne at jeg har gjort noen fatale feil. -Men jeg får studere videoen en gang til. Men jeg vil gi dekket en ny sjangse, for jeg har troen på at det er det beste birken dekket for meg... Det som er kjedelig, er jo det at fremhjulet er ødelagt, da jeg har fått en rift i det. Hva er utsalgspris pr dekk?
|
|
|
06/08/2007 10:40
|
Glenn_M
Avhengig
|
Avhengig
Kan noen fortelle meg hva som er evt. fordeler med å kjøre slangeløst? Bortsett fra vekt? Ut fra beskrivelser her på forumet kan det virke som at dette stort sett innebærer klin og lekkasje. Nå er det etterhvert blitt like mye rocket science med dekk som det er med skismøring, og da er det greit å kunne skifte dekk etter vær og føre. Slangeløst med guffe virker tungvint for meg. De ekstra grammene slangene representerer, tar jeg heller igjen med å kontrollere kostholdet i forkant. Kjørte på Continental Supersonic Twister, med dekktrykk "hardt" (ca 45 psi foran/bak). Mulig litt mye for en ekvipasje med samlet vekt på 90 kg, så det ble litt humpete på grusstrekkene. Dekkene rullet svært bra på asfalt og hardpakket grus, men ble noe nervøse i løs grus og sand (Mulig dette har sammenheng med dekktrykk og -bredde. Kjørte på 1.90-dekk). Opplevde heller ingen problemer med festet i terrengpartiene eller i de våte gresspartiene.
Blir det like tørt under Birkebeinerrittet, satser jeg nok på disse her også.
Terningkast fem.
If it's not broken, fix it until it is
|
|
|
[Re: Glenn_M]
06/08/2007 11:12
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Lavere rullemotstand. Jo tykkere lag med (relativt myk)gummi mellom bakken og lufta som står under trykk inne i dekket, jo høyere rullemotstand. Dette, samt mindre fare for "snake bite"-pukteringer skal være fordelene.
Nå sa jeg ikke noe om ulempene.
|
|
|
[Re: Stein]
06/08/2007 14:01
|
eUnaas
Ivrig
|
Ivrig
Jo, kom med ulempene også...
|
|
|
06/08/2007 19:57
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Da er Stan Crow montert med Stan Notubes. Det gikke helt smertefritt. Enkelt å montere. Håper dekkene blir tette i løpet av natta. Det siver forsatt ut litt luft et par steder.
|
|
|
07/08/2007 07:30
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kjørte som nevnt tidligere med maxxis flyweight 330, kjempe fornøyd. Kjørt de fleste rittene med dem i år, til og med Vestmarksrittet, og det uten punkteringer. Mener selv at jeg er god teknisk, og klarer nok som oftest å sette ett bra sporvalg. Har tråkket med ca 50-55 psi, veier 86 kg uten sekk. Sykler som oftest med camelback.. 50-55 psi er nok i overkant, men på dette dekket tror jeg man lettere unngår punkteringer. (snakebite) Mulig jeg skal teste med ca 45 psi..
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: Oddefa]
07/08/2007 08:09
|
nabigutt
Fersking
|
Fersking
Syklet med Scwhalbe nobby nic 2.25 foran og racing ralph 2.25 bak, trykk 40 og 45 psi. kan ikke si at noen trillet fra meg,og de tekniske partiene jeg syklet og ikke gikk kø beit de godt og fløyt oppet på gjørma. vil kanskje prøve 35 og 40 psi i birken. perset med 40 min så det var ingen dårlig kombinasjon, veier ca 100 kg
|
|
|
[Re: nabigutt]
07/08/2007 08:39
|
forza
Medlem
|
Medlem
Jeg sykla med Maxxis Flyweight 330, og er veldig fornøyd. 45-47 psi, og veier 70 kg. Synes de var litt dårlige på løs grus, men ellers trille de bra, og satt i stipartiene! Kommer garantert til å sykle på de i Birken også.
|
|
|
07/08/2007 09:05
|
PerM
Entusiast
|
Entusiast
Da er Stan Crow montert med Stan Notubes. Det gikke helt smertefritt. Enkelt å montere. Håper dekkene blir tette i løpet av natta. Det siver forsatt ut litt luft et par steder. Erling: Gidder du å kjøre rulletesten din på The Crow dekkene også ?? Hadde vært veldig interessant å se resultatene i forhold til XCR Dry2. Har selv kjørt litt på Crow dekkene, sist nå i Mistberget Rundt. Det kjennes ut som de ruller sinnsykt godt og har overaskende bra grep både på fast og sleipt underlag. De er imidlertid skumle i svinger med løs grus og man har null styring og feste i gjørmepartier.
|
|
|
[Re: PerM]
07/08/2007 09:19
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jepp. Skal kjøre testen i kveld. Rapport kommer.
|
|
|
[Re: PerM]
07/08/2007 18:45
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Da har jeg testet Stan Crow med Stan Notubes. Kjørte de samme testene som med XCR DRY2. Alle testene viste at Stan Crow rullet 2 - 3 % bedre enn XCR DRY 2. Jeg kjørte Crowene med kun 35 psi på testen.
Ytterpunktene i min lille test blir da XCR DRY2 med 50 psi, som ruller 5 - 6 % dårligere enn Crow med 35 psi. Så folkens her er det tid å spare på Birken.
Jeg har også en rulletest på asfalt som jeg kjører av og til. Her fikk jeg bekreftet min mistanke om at Crowene ruller litt dårlig på slikt underlag. Faktisk dårligere enn både XCR DRY2 og Crossmark. Mulig at dekkene limer seg litt fast pga. av den myke gummien.
I tørt terreng funker Crowene vedlig bra. De sitter også helt greit på grusen i svinger. Litt nervøse på løs grus.
|
|
|
07/08/2007 18:57
|
eUnaas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er litt nervøs for at de er litt nervøse på løs grus, og løs grus er det jo så og si overalt? samt at vi får disse svingene, her er det lett å tape mye. Jeg lider av dårlig husk, er det mange krappe, sleipe nedoverbakkesvinger (ala de vi har tidlig i grenserittet) i birken?
|
|
|
07/08/2007 19:29
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
takk for testen, Erling! Kult at Crossmark er så bra på asfalt.
|
|
|
07/08/2007 19:52
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg er litt nervøs for at de er litt nervøse på løs grus, og løs grus er det jo så og si overalt? samt at vi får disse svingene, her er det lett å tape mye. Jeg lider av dårlig husk, er det mange krappe, sleipe nedoverbakkesvinger (ala de vi har tidlig i grenserittet) i birken? Egentlig ikke så mange. De jeg husker er et par slake svinger nedover grusveien i Djuposet. Også har du et par i bakkene ned mot Bringebu. + et par nedover mot Kvarstad og et par på den nye delen. Det ble jo noen da.
|
|
|
07/08/2007 20:08
|
eUnaas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg sitter ennå og er litt usikker på om jeg skal gå for The Crow. Etter att dekket vrengte seg av felgen (og revnet) under Grenserittet er jeg ennå ikke helt sikker. Men etter din rulletest viser det seg jo som alle sier, at dette dekket ruller best på birkenforhold. Det med asfalt overasker litt, men et kan stemme fint ut fra mine erfaringer. Nei, jeg får vel bare dra ned og kjøpe ett nytt crow dekk og studere filmene på notubes igjen.
Men hva sa dere om den guffa og risting?
|
|
|
08/08/2007 06:00
|
lrm
Maratonmannen
|
Maratonmannen
Hei. Så du har testet dekk, men synes det blir litt feil når du tester dekkene med så mye luft. Med 50 psi så blir jo dekkene knall harde. Ikke mange av de jeg konkurere sammen med kjører med særlig mye mere enn 35psi.(Det kommer jo litt ann på vekta på rytteren). For de fleste terreng/grusvei dekk triller bedre med mindre luft på grusvei. På asfalt kan du pumpe i litt mere luft. Selv kjører jeg aldri mere enn ca 30-33 psi. Kjørte birken i fjor med ca 32 psi. Ingen som trillet fra meg noen plass. Du får bare bedre grep å mere komfort.
|
|
|
08/08/2007 06:01
|
Trond Vidar
|
Men hva sa dere om den guffa og risting?
Inn med guffe. dytt inn 40psi. Ta dekket i hendene og rist som en gal mens du roterer hjulet sakte rundt.
|
|
|
[Re: lrm]
08/08/2007 06:44
|
hundenjanson
Ivrig
|
Ivrig
Hei. Så du har testet dekk, men synes det blir litt feil når du tester dekkene med så mye luft. Med 50 psi så blir jo dekkene knall harde. Ikke mange av de jeg konkurere sammen med kjører med særlig mye mere enn 35psi.(Det kommer jo litt ann på vekta på rytteren). For de fleste terreng/grusvei dekk triller bedre med mindre luft på grusvei. På asfalt kan du pumpe i litt mere luft. Selv kjører jeg aldri mere enn ca 30-33 psi. Kjørte birken i fjor med ca 32 psi. Ingen som trillet fra meg noen plass. Du får bare bedre grep å mere komfort. Du bør lese hele tråden, så ser du at han har testet dekkene med forskjellig dekktrykk
|
|
|
[Re: hundenjanson]
08/08/2007 07:12
|
Larser'n
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg synes denne tråden er meget interessant. Gode tester av Erling - selv om man sikkert alltid kan "ta" testen for å mangle noe "vitenskapelig." Synes uansett at det er flott at noen gidder å gjøre en jobb - for så å dele informasjonen med oss andre. The Crow er et veldig interessant alternativ før Birken, selv om noen har dårlige erfaringer. Har funnet fram til tre tester som er gjort tidligere (link nedenfor). I en av testene kommer Crossmark veldig godt ut. Dette dekket brukte jeg i fjor på Birken, og de fungerte bra. Ellers så må man jo også velge dekk tilpasset egen kjørestil. Noen er gode teknisk, og trenger således ikke så mye grep... Diskusjonen rundt lufttrykk er igrunnen landet. Ikke for mye, i underkant av 40 psi. En tommelfingerregel kan være egen kroppsvekt dele på 2. http://terrengsykkel.no/index.php?id=1368http://terrengsykkel.no/index.php?id=1388http://www.bernhansen.com/default.htm
Lars A
|
|
|
|
|