Friluftsloven vs lysløypa
|
Friluftsloven vs lysløypa
03/07/2007 06:17
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Dette er et tema vi nok aldri blir kvitt. Hos oss gjelder det tidvis bruk av kommunens lysløyper (spesielt i perioden oktober til desember). Det er ALDRI konflikt med skiløpere (de få ukene med skiføre holder vi oss unna), konfliktpotensialet er kun mellom et fåtall syklister, turgåere og joggere. At syklister uansett må vise hensyn yil andre brukere av marka tar jeg som en selvfølge,
Etter et par mailer har jeg nå endelig fått et svar. Tar gjerne imot kommentarer på konklusjonen;
Forhold til friluftsloven Syklister og andre brukere av lysløypa hevder ”allemannsretten” i forhold til friluftsloven når de bruker lysløypa, noe jeg mener er uriktig. Friluftsloven som regulerer ”allemannsretten” gjelder kun i utmark. Lysløypa er å regne som et idrettsanlegg for skigåing, jogging og turgåing. Idrettsanlegget ligger riktignok i utmark og er åpent for allmennheten, men kun for å bedrive den idrettsaktiviteten den er bygd for.
Når det gjelder sykling i utmark, er dette regulert i friluftsloven. I utgangspunktet er det lov å sykle der du har lov å gå. Dette gjelder tursykling i forbindelse med friluftliv. Når det gjelder terrengsykling, ”down hill” sykling og andre typer sykling som går inn under mer idrettsaktiviteter, er det nok ikke friluftslovens intensjon å regne dette inn under dette lovverket. Friluftslover regulerer friluftslivet ikke idretten. Slike idretter har sine egne idrettsanlegg hvor denne aktiviteten skal utfres. Det kan selvfølgelig være vanskelig å sette en grense mellom hva som er friluftliv og hva som er idrett, men uansett må syklister vise ekstrem varsomhet fordi andre brukere ikke forventer at det skal komme en syklist farende i full fart på stier og lignende i skog og mark. Når folk blir skremt har de lett for å reagere voldsomt.
Konklusjon Slik Sarpsborg kommune har vurdert friluftsloven, er det ikke lov å sykle i lysløypa. I selve lysløypa gjelder ikke friluftsloven fordi dette er et idrettsanlegg.
|
|
|
Re: Friluftsloven vs lysløypa
[Re: Oystein L]
03/07/2007 06:22
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Lurer på hvor skillet mellom tursykling/friluftsliv og idrettsaktivitet går. Det kan du spørre om.
Er det når man tar på fullfacehjelm, har mindre enn 27 gir, bruker baggy shorts...syklier i tights, har på hansker eller briller? Hvor tykke dekk man har, hvor fort man sykler, hvor langt man sykler?
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
03/07/2007 06:30
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Virker ikke spesielt logisk detta. På den ene siden definerer de en lysløype til et sted som ikke er ment for sykling, og at det er en selvfølge, pussig. De kaller også en lysløype for et idrettsanlegg og at de da derfor kan utestenge syklende (?).
På den annen side kaller de syklende som ikke bare titter på fugler for idrettsutøvere, som bør sykle i egne anlegg (En lysløype er vel da et slikt anlegg, eller?).
Siden lysløypen er et idrettsanlegg og terrengsykling visst nok er en idrett så burde det jo heller være naturlig at syklende også kan bruke lysløypa, og at det er kommunens definisjon av brukerene for anlegget som her er feil.
I Oslo og andre steder brukes jo meg bekjent lysløyper til å gjennomføre terrengsykkelritt (Brukes ikke lysløypa rundt Grinda til nettopp dette?)
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
03/07/2007 06:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis det er snakk om å sykle i lysløyper sommerstid, mener jeg at kommunen bommer. Friluftsloven gir anledning til å sykle på veier og stier i utmark. Den klausulen som Sarpsborg kommune tillegger loven, at veiens og stiens formål gir dem anledning til å stenge ute enkelte aktiviteter, eksisterer ikke. Et slikt forbud SKAL stadfestes av fylkesmannen. Hvis ikke, kan de mene hva de vil om saken, og forby sykling alt de orker. Syklingen er likefullt lovlig, og forbudet ulovlig.
NOTS skriver gjerne et brev eller en epost til kommunen. Send meg en PM med detaljer, dersom du vil at jeg skal ta saken.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: RazeFaze]
03/07/2007 06:37
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Lurer på hvor skillet mellom tursykling/friluftsliv og idrettsaktivitet går. Det kan du spørre om.
Er det når man tar på fullfacehjelm, har mindre enn 27 gir, bruker baggy shorts...syklier i tights, har på hansker eller briller? Hvor tykke dekk man har, hvor fort man sykler, hvor langt man sykler? Jeg bedriver hvert fall ikke idrett. Var påmeldt birken i 96 (deltok ikke), og det er vel det nærmeste jeg har komt et startnummer på styret. Hva er egentlig idrett? Etter eget syn så er en enkel definisjon all aktivitet som genererer en resultatliste.
|
|
|
[Re: tmork]
03/07/2007 08:01
|
josse
|
Fra Wikipedia: Betegnelsen idrett (fra norrøn opprinnelse der "id" betyr virksomhet eller aktivitet, og "drott" betyr kraft, utholdenhet) brukes ofte i samme betydning som sport. Forskjellen ligger i at idrett legger størst vekt på utøverens personlige innsats, mens sport kan omfatte disipliner der redskapet spiller en avgjørende rolle (seilsport, motorsport m.m.). Opprinnelig viste idrott til all form for høyt ansett dyktighet, senere ble kroppslig utfoldelse og fysisk prestasjon mer sentralt. Det sentrale i idrett er egeninsatsen og kontoll på egen kropp. Til forskjell fra sport, hvor et hjelpemiddel er en grunnleggende forutsetning. Eksempler er seilsport, motorsport og hestesport. Skillet mellom idrett og sport blir stadig mindre og i daglig språk brukes begrepene om hverandre.
Redigert av josse; 03/07/2007 08:02.
|
|
|
[Re: josse]
03/07/2007 08:15
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Kan ikke trådstarter sende en mail tilbake og spørre...? Dette blir sånn vi skal forby sykling av dem som sykler fort, eller de som trener, men de som sykler med familien får sykle der, med mindre de sykler fort, eller uten hjelm, eller sykler med 27 gir får ikke sykle der, hva med 24, hva med 18 gir, hva med ETT gir...de med tights får ikke lov, eller de med beskyttelse...hva med knevarmere og hva da med tykke knevarmere som samtidig beskytter. Skal man slutte å sykle utfor/freeride med helhjelm fordi det er forbudt, eller er utfor med fulldempa ikke lov for det går for fort, hvor mange tommer kan man ha, kan man sykle med en hardtail med 7" gaffel foran? Duster, sette syklister i bås... det de gjør er å forby Birken  Fordi det er idrett, mens det 90% av oss her på forumet driver med er friluft på hjul.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
03/07/2007 15:22
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Utrolig at kommunen kan "finne på lover som de vil". Veldig rart at det ikke finnes straffereaksjonsmuligheter mot slikt (eller gjør det det?)
Kan du uansett forklare litt hvordan du har kommet i kontakt med kommunen om dette og hva som er bakgrunnen for denne diskusjonen.
Personlig diskuterer jeg gjerne i "felten", men tror jeg aldri vil gidde å mailetulle med kommune eller fylke eller andre. Hvis de mener jeg gjør noe galt får de anmelde meg.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
03/07/2007 15:44
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Klubben (og jeg) er uansett ikke tjent med at dette utvikler seg til en form for konflikt
Har nå fått assistanse av NOTS og GeirK, så får vi se hvordan dette ender. Utfallet kan jeg gjerne presentere her
|
|
|
03/07/2007 15:57
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er klart at det er bra om det ikke er konflikt mellom kommunen og en klubb. Hvis en henvendelse har kommet fra kommunen til klubben så skjønner jeg mailingen. Var det bare til deg som enkeltperson, så hadde det virket litt rart. Det var derfor jeg spurte. NOTS og GeirK rydder nok opp ja. Jeg synes fremdeles at der er rart at kommunen kan gi deg et svar som er uriktig og slippe å stille til ansvar for det. Personlig setter jeg pris på at du vil presentere svaret her.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
03/07/2007 16:08
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Kommunens utsagn er et svar på en henvendelse fra meg på vegne av klubbens ungdomsgruppe etter at vi har fått noe pepper for å ha trosset hjemmesnekret "forbudsskilt" og syklet i lysløypa med 10-15 åringer i høstmørket.
(har i mellomtiden forsøkt en mykere variant og henvendt meg til lysløypekomiteen, men fått avslag)
Konklusjonen kommer her, uansett utfall.
|
|
|
03/07/2007 19:15
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Utrolig at kommunen kan "finne på lover som de vil". Veldig rart at det ikke finnes straffereaksjonsmuligheter mot slikt (eller gjør det det?)
Kan du uansett forklare litt hvordan du har kommet i kontakt med kommunen om dette og hva som er bakgrunnen for denne diskusjonen.
Personlig diskuterer jeg gjerne i "felten", men tror jeg aldri vil gidde å mailetulle med kommune eller fylke eller andre. Hvis de mener jeg gjør noe galt får de anmelde meg. Så laidback kan du tillate deg å være i og med at du er en nesten to meter høy kampsportutøver. Hjemmesnekra forbudsskilt er en ypperlig grobunn for trakassering av alle andre, spesielt yngre utøvere som ikke kan forsvare seg hverken verbalt eller fysisk. Og selv om det ikke nødvendigvis resulterer i vold, så er det et ekstra ubehagelig moment som ødelegger litt av gleden ved treninga. En morsom måte hadde vært å tagge over forbudsskiltene med "LOVLIG" 
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
05/07/2007 06:31
|
snorre
Entusiast
|
Entusiast
Herregud! Det jeg syntes at virkelig var rosinen i denne bedritne pølsa var at denne, tydligvis allmektigfølenende komuneansatte definerere intensjonen med friluftsloven med den største selvfølge så det passer med egne snevre meninger.
Heia NOTS.
Snorre
Lidenskaplig... Men ikke fanatisk
NOTS medlem
Hafjell
|
|
|
[Re: snorre]
05/07/2007 07:49
|
ailisa
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis det er så godt med rosin i pølsa hvorfor er det ingen som lager rosinpølse?
|
|
|
[Re: ailisa]
05/07/2007 08:11
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
En vanlig bestandel i blodpølse er rosiner, så "rosinpølse" finst allerede.
|
|
|
05/07/2007 08:14
|
magic
Besatt
|
Besatt
Hvor får en kjøpt blodpølse med rosiner?
På rimi finner jeg bare kjøttpølser, wiener, grill, ostegrill, bacongrill og kylling/kalkunpølser!
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
[Re: magic]
05/07/2007 08:16
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Hvor får en kjøpt blodpølse med rosiner?
På rimi finner jeg bare kjøttpølser, wiener, grill, ostegrill, bacongrill og kylling/kalkunpølser! Blodpølse av hjemmelaget kvalitet inneholder rosiner. Tipper en finner disse hos slakteren, meny, ultra, eurospar.. osv
|
|
|
05/07/2007 08:19
|
chris_f
Entusiast
|
Entusiast
Så det er der det uttrykket kommer fra. Har aldri forstått hele greia med "rosinen i pølsa."
|
|
|
[Re: chris_f]
05/07/2007 09:04
|
btm
Besatt
|
Besatt
Men appropos blodpølse, hva mener dere er rett tilbehør? I min oppvekst var det sirup på (søtt, kan du si), mens kona fra Molde mener rørt tyttebær er rett (om jeg ikke husker helt feil). Forøvrig noe jeg ikke har spist på uendelig mange år, mener egentlig å huske at det var litt godt, men samtidig litt ekkelt. Har en følelse av at rosinene kunne være litt ekle... Må kanskje prøve igjen snart, får høre med Strøm-Larsen. 
btm
|
|
|
[Re: btm]
05/07/2007 09:09
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Har ikke spist det mye, men husker at det smaker litt som pepperkaker - men, samboeren sier "nei takk"....men, kanskje det blir blodpølse til middag i dag?
|
|
|
05/07/2007 09:10
|
esp
Veteran
|
Veteran
I oppveksten var det kun sirup som var tilbehør. Har òg smakt det med potet og fett (foretrekker sirup).
Fikk for eit par år sidan smakt den franske varianten med stekte epleskiver. Min variant vart etter dette med sirup og stekte epleskiver.
Men rørt tyttebær? Vel, det er viktig å møte nye smaker med ope sinn (sjølv om tipset kjem frå Romsdalen). Skal prøve det neste gang.
Du finn forresten blodpølse i dei fleste matbutikkar, også rema og rimi.
|
|
|
[Re: esp]
05/07/2007 10:24
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
En variant jeg kjenner er med bacon i tillegg til sirup.
|
|
|
05/07/2007 12:23
|
ailisa
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
En variant jeg kjenner er med bacon i tillegg til sirup. Yummi. Men jeg kan ikke si at jeg noengang har opplevd å finne rosiner i blodpølse heller. Det høres ekkelt ut. Har jeg vært utsatt for det så har de hvertfall vært godt oppmalt.
|
|
|
[Re: ailisa]
05/07/2007 12:28
|
magic
Besatt
|
Besatt
Bacon og sirup, nammmmm!
Det skal jeg jaggu prøve til frokost i morra, siden jeg starter feri i dag og da kan tillate meg diverse krumspring med kostholdet!
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
05/07/2007 12:50
|
btm
Besatt
|
Besatt
Som sagt, tyttebære er jeg ikke helt sikker på, skal høre når jeg kommer hjem idag  Og herlig hvordan denne tråden etter å ha sporet virkelig av, har holdt seg til det nye emne temmelig lenge. Har vel, når jeg tenker meg om, sett blodpølse i vanlige matbutikker, spørs om jeg ikke må forsøke å lure det inn på middagslista for neste uke.
btm
|
|
|
05/07/2007 12:57
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg vil ha billett til grnserittet?
LarsB
|
|
|
05/07/2007 16:11
|
blurman
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Blodpølse er skikkelig godt det, også med rosiner... Tilbake til tråden... Å sykle i lysløypa om sommeren synes hvertfall jeg er greit (jeg er aktiv langrennsløper i tillegg til at jeg sykler) og jeg tror ikke de fleste normale skiløpere heller har problemer med det. Derimot om vinteren bør man holde seg unna med sykkelen. Selv om lysløypene ofte ligger i utmarka er de idrettsanlegg på lik linje med en fotballbane som er ment for ballspill er lysløyper ment for ski. Så enkelt er det!. I tillegg er de fleste løypene resultat av dugnadsarbeid, ofte med svært stor innsats fra klubbenes medlemmer.Da mener jeg det er rimelig at man respekterer dette og man kan evt. lage sine egne "anlegg" for sin sport/aktivitet/idrett. Det være seg jogging, sykling eller annet. Om sommeren derimot og andre tider på året det ikke er snø mener jeg at andre aktiviteter, uansett hva det må være har rett til å holde på i lysløyper. Det skaper overhodet ikke problemer om alle klarer og oppføre seg og respekterer hverandre. Når jeg sier det mener jeg ikke først og fremst syklistene... Det er jo ofte mange veldig trangsynte og vanskelige fotgjengere også.Om ikke alle skal ha muligheten til å bruke skiløyper/lysløyper utenom vinteren mener jeg at man har et problem.Skal anleggene liksom bare ligge der...?
|
|
|
06/07/2007 06:32
|
btm
Besatt
|
Besatt
Da er det bekreftet, moldensere spiser blodpølse med tyttebærsyltetøy/rørt tyttebær, som jeg trodde. Det ble derimot ikke jublende glede da jeg foreslo blodpølse til middag... Sånn bare for å spore tråden tilbake til OT 
btm
|
|
|
06/07/2007 06:34
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Med bacon så har du mao sikra at måltidet er søtt, salt, og syrlig. Tre ting på en gang, går det da?
|
|
|
06/07/2007 12:57
|
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Kva i all verden er greia med austlendingar og søt mat? På vestlandet et me komler med bacon og salt kjøt. Her på austlandet er det raspeballer med sukker og sirup som er tingen. Men kva i alle dagar skal det vera godt for? Komlene er jo ikkje gode meir når dei heiter "raspeballe" og smaker søtt...
Andreas Tveit
|
|
|
|
|