Det korte svaret er Schwalbe Big Betty Gooey Gluey eller Maxxis Minion Single-ply Super Tacky. Minion: noen kjører DHF foran og DHR bak, noen foretrekker DHF foran og bak.
Gooey Gluey eller Super Tacky på bakdekk gir supergrep, men høy rullemotstand og lav slitestyrke. Under tørrere forhold kan du vurdere Schwalbe ORC bak, eller noe lignende fra Maxxis. Kjør mykt foran uansett.
Minion er vesentlig billigere enn Big Betty.
Jeg satte på et Minion DHR Supertacky 2.35 i bakhekken i går og dro ut på tmorks godløype i relativt våte forhold, dog i veldig fint sykkelvær. Dette er ei variert rute med masse forskjellig terreng og underlag og skulle egne seg godt til en dekktest.
Minion svarte absolutt til mine forventninger. Godt og forutsigbart grep selv på de mest sleipe svabergpartiene, både i midten av dekket og ved skråkjøring. Det eneste negative jeg kunne finne er at det holder godt på gjørma og bruker litt lang tid på å kvitte seg med det. Vekt er for øvrig ca. som BB, men rullemotstanden føles hakket sterkere enn BB.
På den positive siden så er dekket ikke fullt så bredt som BB slik at de som har det litt trangt i baktriangelet vil sykle (mer) bekymringsløst med Minion.
At prisen skulle være vesentlig lavere enn BB tviler jeg på. Jeg kjøpte det på Raske og mener jeg betalte akkurat det samme som jeg har betalt for BB tidligere.