Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kink i ryggen

Kink i ryggen #414746 20/06/2007 16:24
EgilH Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hvor lenge må/bør jeg vente med trene etter å ha fått en skikkelig kink i ryggen? Kiropraktoren har ikke gitt meg noen gode svar så jeg spør her. Er det noen som har erfaring med dette?
Har nettop kommet hjem fra 2 uker i Kroatia. Prøvde å løfte en sovesofa under rydding i ferieleiligheten på lørdag, og da gikk det galt. Var hos kiropraktor på mandag og tirsdag og skal tilbake igjen på torsdag. Håper det raskt blir bedre. Det er utrolig kjedelig og ikke kunne få sykle i det flotte været vi har nå om dagen.

Mvh
Egil
Re: Kink i ryggen [Re: EgilH] #414747 20/06/2007 16:41
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fikk kink selv tidlig i vinter og gikk lenge til kiropraktor, og deretter noen behandlinger til osteopat før det ble helt bra hos meg. Jeg hadde tidligere hatt god erfaring med osteopat på grunn av en vond nakke, men siden kinken kom brått og var veldig intens tenkte jeg det var best at en kiropraktor så på det først i tilfelle det bare var et 'klikk' for å få ting på plass (har opplevd det med en nakke for mange år siden).

Ihvertfall, det jeg skulle frem til var at min kiropraktor (og osteopaten) var veldig bestemt på hva jeg kunne trene og ikke, og hvordan jeg kunne trene. F.eks. var sykling greit men helst ikke samme dag som behandlingen, og skulle jeg sykle så var det bedre med lette utvekslinger enn tunge tråkk. Denne oppskriften fungerte helt fint for min del. En uke etter kinken (og tre behandlinger hos kiropraktor) dro jeg til fjells og kitet tre dager på rad - det gikk greit. Fortsatte derimot behandlingen i flere uker etterpå for å få løst opp bedre.

Men klart, ingen kink/prolaps er lik. Jeg ville ha mast på kiropraktoren din om å gi deg et skikkelig svar angående dette.

Lykke til!

Redigert av parob; 20/06/2007 16:56.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Kink i ryggen [Re: parob] #414748 20/06/2007 17:16
EgilH Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for raskt svar. Jeg skal tilbake til kiropraktoren imorgen. Skal prøve å få et skikkelig svar av ham da.

Mvh
Egil
Re: Kink i ryggen [Re: EgilH] #414749 21/06/2007 10:04
melka76 Offline
Medlem
Medlem
Hei.

Jeg er kiropraktor og kan gi deg litt info som du kanskje finner nyttig.

Grunnen til at sykling ikke er ideelt for en akutt rygg er at sittestillingen skaper økt belastning på mellomvirvelskiven nederst i ryggen (dobbelt så mye som om du står oppreist). Videre er "arbeidsvinkelen" for de stabiliserende ryggmusklene ikke ideell i en foroverbøyd posisjon. I tillegg vil en statisk stilling føre til akkumulering av melkesyre i ryggen som igjen irriterer omkringliggende vev dvs muskler, sener og nerver.

Mitt råd er at du går flere kortere turer i marka, gjerne to om dagen, de første dagene når ryggen er som verst. Etterhvert kan du prøve deg på litt sykling. Begynn med korte turer å øk så lengden hvis det går bra. Har du sterke smerter i foten og det mistenkes prolaps vil jeg vente enda lenger da sjansene for forverring av symptomene er større ved prolaps enn vanlig "ryggkink". Spasering, ryggleie isteden for sitting, varierte arbeidsstillinger og INGEN sit-ups eller andre tøyninger (disse gjør ofte vondt verre i den akutte fasen!)bør få deg på sykkelen på kortest mulig tid.

Rekonvalesenstiden varierer selvsagt med alder, helsetilstand, diagnose og jobb.

Lykke til!

Redigert av melka76; 21/06/2007 11:08.
Re: Kink i ryggen [Re: melka76] #414750 21/06/2007 14:20
EgilH Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Nok en gang takk for svar. Jeg var hos kiropraktoren igjen idag. Jeg føler nå at det er blitt ganske mye bedre. Ikke like vondt og reise seg opp etter å ha sittet litt, vridninger med overkroppen går også mye bedre. Skal tilbake for en ny behandling mandag. Kiropraktoren sa at jeg burde vente mot slutten av neste uke før jeg satt meg på sykkelen. Fikk også beskjed om å gå mye. Ikke så lett når jeg skal jobbe 3 nattevakter i helgen (10 timer fredag, 12,5 timer lørdag og søndag). Men, alt i alt er jeg blitt litt positiv igjen.

Mvh
Egil

Moderator  support