Hei.
Jeg er kiropraktor og kan gi deg litt info som du kanskje finner nyttig.
Grunnen til at sykling ikke er ideelt for en akutt rygg er at sittestillingen skaper økt belastning på mellomvirvelskiven nederst i ryggen (dobbelt så mye som om du står oppreist). Videre er "arbeidsvinkelen" for de stabiliserende ryggmusklene ikke ideell i en foroverbøyd posisjon. I tillegg vil en statisk stilling føre til akkumulering av melkesyre i ryggen som igjen irriterer omkringliggende vev dvs muskler, sener og nerver.
Mitt råd er at du går flere kortere turer i marka, gjerne to om dagen, de første dagene når ryggen er som verst. Etterhvert kan du prøve deg på litt sykling. Begynn med korte turer å øk så lengden hvis det går bra. Har du sterke smerter i foten og det mistenkes prolaps vil jeg vente enda lenger da sjansene for forverring av symptomene er større ved prolaps enn vanlig "ryggkink". Spasering, ryggleie isteden for sitting, varierte arbeidsstillinger og INGEN sit-ups eller andre tøyninger (disse gjør ofte vondt verre i den akutte fasen!)bør få deg på sykkelen på kortest mulig tid.
Rekonvalesenstiden varierer selvsagt med alder, helsetilstand, diagnose og jobb.
Lykke til!
Redigert av melka76; 21/06/2007 11:08.