Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Sykkelforbud på Bygdøy.

Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: ] #717198 25/04/2009 20:05
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Morten DMR
Da ser det ut som om Osloborgernes lekeplass blir et forbudt område for terrengsykling. [...] Han fortsetter med at det vi gjør er ulovlig, at det ikke er offentlig område, og begynner å snakke om en gammel, utvidet lov. Vi fortsetter med at vi ikke har sett noen skilter, og han forklarer oss at de er under produksjon, og vil bli satt opp til neste år [2008].

Sitat: Byker
Kan dette være den liten bløffmaker?
- Han har aldri jobbet i Statsbygg!
- Er ikke ansatt i Botanisk Forening (har de ansatte?)
- Han er ikke ansatt av (ved) Fokemuseet!

Han har tatt en nokså "spansk" en, denne krabaten, såvidt jeg forstår. Forsøkt å hente seg lånte fjær.

Larsb og jeg var på Bygdøy og koste oss med en liten times stisykling tidligere i uken, og da traff vi plutselig en mann som presenterte seg som "Bygdøyhistorikeren" og som forklarte at det var ikke lov å sykle utenfor grusveiene på Bygdøy, området var ikke offentlig eiendom og det var ikke samme regler som i Marka. Han nevnte også at skilter var på vei opp, men to år etter at det ble sagt forrige gang så er det altså fortsatt ingen skilt oppe. Etter litt lavmeldt diskusjon måtte han løpe, siden han skulle holde et foredrag.

Da spørs det, hva gjelder egentlig? Fortsatt kan det se ut som at det ikke går å finne noen dokumentasjon på at det ikke er lov å sykle på stinettet. Var vedkommende også en mytoman i lånte klær, med en privat agenda mot sykling på Bygdøystiene? Eller var han den han sa han var og har han helt rett?

Det burde snart gå å få klare beskjeder om dette. Hvis det er slik at det faktisk ikke er lov, fordi det er privat område, ikke dekket av diverse lover om fri ferdsel, ja da må vi pent holde oss borte og vente på at snøen blir borte i Marka. Men hvis ingen klarer å finne fram klar dokumentasjon så har vi full rett å fortsette å sykle der, så lenge vi er snille mot fotgjengere, blomster og sommerfugler.

Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: Dan] #717200 25/04/2009 20:09
Dan Offline
More than words
More than words
Mine sitater er fra mai 2007, men jeg noterer at en akkurat makan tråd kom opp i mai 2008 også, hvor det ble fortalt om en mann som snakket vidt og bredt om forbud. Konklusjonen da var at det var en bløffmaker.

Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: Dan] #717214 25/04/2009 20:29
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
"Området var ikke offentlig eiendom" betyr vel ingenting i så måte, så lenge vi har allemannsretten?

Ole.

Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: Ole] #717280 26/04/2009 06:30
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Ole
"Området var ikke offentlig eiendom" betyr vel ingenting i så måte, så lenge vi har allemannsretten?

Ole.

Det er riktig, at eiendommen er privat betyr ikke umiddelbart at det er forbudt å sykle der. På vestlandet og mange andre steder er det meste av skogen og fjellet eid av private gårdbrukere. Hvis mr bygdøyhistoriker hadde hatt rett ville det meste av utmarken i Norge være forbudt for sykler.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: tmork] #717281 26/04/2009 06:34
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Iflg Wiki så skriver de at "Resten av området ble offentlig friområde."

Litt om fredning finnes her:
http://www.riksantikvaren.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=4345

Redigert av tmork; 26/04/2009 06:41.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: tmork] #717283 26/04/2009 06:40
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Reguleringskart over Bygdøy finnes her.

Dokumentasjonen viser at dere har snakket med en "raring".

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: tmork] #717284 26/04/2009 06:42
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Statsbyggs kommentarer til reguleringskartet finnes her.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: tmork] #717313 26/04/2009 08:07
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: tmork
Dokumentasjonen viser at dere har snakket med en "raring".

Jepp. Det er nesten så man har lyst å sykle der en hel dag til man blir stoppet av denne mannen igjen, så man får trekke ham laaangt ut på glattisen før man kakker litt med ispiken rundt ham og får se ham synke. ICON_SMILE

Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: tmork] #717317 26/04/2009 08:27
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit

Her ser det ut som om du har linket til kartet en gang til Terje

LarsB

Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: larsb] #717327 26/04/2009 08:50
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Dette er et dokument som ble fremlagt på høsten fjor som skulle danne grunnlag for høringer og politisk beslutning i desember 2008.

Bygdø natur og folkepark

Her forekommer ordet sykling fire ganger, men bare i sammenheng med tilrettelegging ICON_SMILE

Jeg fant ikke i farta noe dokument som er vedtatt. Vi finner igjen kartet Terje linket til i dokumentet.

Forøvrig skal det sies at "Bygdøhistorikeren" virket troverdig nok. Ikke ropte han og ikke hadde han fråde i munnvikene heller. Han påstod at forbudsskiltene var ferdig produsert og at han hadde ett i sekken som han ikke hadde tid til å vise oss.

Det eneste som virket påfallende var de vanlige setningene som "gamle folk har klaget" og "velforeningen...." Det passt liksom ikke inn i en fem minutters oppramsing av vernestatus fra 1700 tallet og fremover.

Får jeg tid skal jeg sjekke om planen jeg linket til er vedtatt og evt. med hvilke endringer.

Uansett vil jeg oppfordre alle som vil ta en tur på Bygdøy med sykkel til å vise hensyn til alt og alle. Det {i]er [/i] sårbart der ute.

LarsB

Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: larsb] #717330 26/04/2009 08:53
straightliner Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Som oppvokst på Bygdøy har jeg syklet rundt på alt som er av stier og veier et utall av ganger, til og med i regi av Bygdøy Skole (barneskole). Så at det ikke er lov å sykle der er bare tull, uansett hva eldre forståsegpåere med Bygdøy Vel-pin måtte påstå. Gjør man som de fleste tidligere i tråden her skriver, tar hensyn, demper farten når man møter turgåere og unngår hard og uvettig bakbremsbruk gjør man knapt en maur fortred.

Det er så klart en fordel å holde seg unna Bygdøy i "prime-time", da er det lett å bli skjelt ut. Men bruk veiene og stiene på Bygdøy, de er der til almen forlystelse!

Bigger wheels, BIGGER fun!
Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: straightliner] #717334 26/04/2009 09:04
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: straightliner
Gjør man som de fleste tidligere i tråden her skriver, tar hensyn, demper farten når man møter turgåere og unngår hard og uvettig bakbremsbruk gjør man knapt en maur fortred.

Godt du tar opp dette.

Det er vel kanskje på tide å minne om at vi bare ødelegger for oss selv. Ingen tvil om at mange har skjønt poenget med å ta hensyn til de som går.

Det som forundrer meg litt er at det dukker opp hjemmesnekra sykkelsnutter her på forumet der gående blir passert på en måte som ikke gavner vår sak. Vi er ikke noen hellige kuer som kan gjøre hva vi vil, vi er en del av noe mer og MÅ ta hensyn om ikke så driter vi eget reir.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: larsb] #717339 26/04/2009 09:15
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: larsb

Her ser det ut som om du har linket til kartet en gang til Terje

LarsB

Bomma litt, riktig link er her.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: larsb] #717347 26/04/2009 09:30
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: larsb
Han påstod at forbudsskiltene var ferdig produsert og at han hadde ett i sekken som han ikke hadde tid til å vise oss.

Jeg tror det når jeg ser skiltene satt opp. Og når de eventuelt sitter på plass så kan vi gjerne ta en omgang med de riktige instansene for å høre om disse skiltene er lovlige eller om de er fritt vilt, slik at de plutselig ligger i våre sekker allesammen. ICON_SMILE

Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: StigB] #717369 26/04/2009 10:17
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: StigB
Det som forundrer meg litt er at det dukker opp hjemmesnekra sykkelsnutter her på forumet der gående blir passert på en måte som ikke gavner vår sak. Vi er ikke noen hellige kuer som kan gjøre hva vi vil, vi er en del av noe mer og MÅ ta hensyn om ikke så driter vi eget reir.

Jeg er ikke sikker på hvilken snutt du referere til, men føler meg truffet. I filmen som Tron la ut passerer vi en turgåer rund 1:29 ut i filmen. Jeg skjønner at det kan se ut som om vi passerer vedkommende i stor fart, men det må påpekes at det er de to siste syklistenes passering vi ser i filmen. Jeg ligger først, med ganske god avstand til de to andre, og i det jeg nærmer meg fotgjengeren bremser jeg faktisk kraftig ned og nærmer meg sakte. Mitt motto er å nærme meg i en fart som han oppfatter som kontrollert, noe som er langt lavere enn hva som faktisk er kontrollert. Han ser at jeg kommer og går ut av stien. Jeg sier takk og vi hilser i det jeg passerer. Da har han sett de to som kommer bak og står utenfor stien og ser på. At de andre gir mer gass enn meg når de passerer synes jeg er helt greit, for fotgjengeren ser at vi kommer og har gått til side for å la oss passere. Jeg oppfatter ham som nysgjerrig og interessert og at han flytter seg fordi han VIL la oss passere og ikke fordi han skvetter.

Jeg passer alltid på å sykle sakte når jeg passerer andre i skogen og avstemmer farten til et nivå som gjør at jeg ikke oppfattes truende. Jeg hilser alltid og er blid mot folk jeg møter og synes alle skal gjøre det samme.

Forresten så skal det mye til å holde oss unna Bygdøy, men om vi farer frem som idioter på lørdager og søndager kan det fort bli bråk.

Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: jens fredrik] #717414 26/04/2009 12:31
StigB Offline
Señor
Señor

Jeg tror nok vi bør føle oss truffet noen og enhver, meg selv iberegnet. Det er ingen grunn til av fotfolket på ny skal få den minste grunn til å sette i gang hatkampanjer og lage store avisoppslag.

Å ja, jeg har sett det klippet og det kan misstolkes ingen som helst tvil om det. Det finnes fler uten å bruke energi på å dra de frem. La ikke dette fremstå som kritikk av noen på forumet, men som en anmodning til å la det være plass til oss alle.

Vi kan jo altids friske opp litt :-)

Stisykling.no

< TOC >

Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: StigB] #717422 26/04/2009 12:39
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Helt enig! Jeg følte meg ikke spesielt angrepet, men ville bare presisere at jeg prøver å være hensynsfull overfor alle jeg møter ute i naturen.

Bra at NOTS og andre passer på at det ikke skapes unødvendige konflikter der ute.

Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: jens fredrik] #717480 26/04/2009 14:24
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Folkens, dere må være klar over at kulturminneloven kan tilsidesette allemannsretten i bynære friområder med kulturminner (det er det jo overalt), og at det er viktig å gjøre som lars birger over å følge litt med på planer om vern i ditt nærområde.

Terrengsyklister er heller ikke alltid de første kommunen tenker på vedr høringsuttalelser o.l.....
Tony

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: Ynot] #717495 26/04/2009 15:25
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Poenget er at det bor endel senile rikinger på Bygdøy som bruker fritida si på å kjefte på folk som gjør ting de ikke liker..

Kanskje man burde få tak i en 14 åring til å sykle utpå der, få en avisoverskrift om at rike gubber skjeller ut barn som sykler fordi de sykler ICON_SMILE

Take Care!
Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: oysandr] #717505 26/04/2009 15:42
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: oysandr
Kanskje man burde få tak i en 14 åring til å sykle utpå der, få en avisoverskrift om at rike gubber skjeller ut barn som sykler fordi de sykler ICON_SMILE

Det er helt unødvendig å provosere fram skakke holdninger, å pressen er ikke noe fora for dette. I tilfelle noe må gjøres burde det være en sak for NOTS sammen med vel foreninger og lokale lag på Bygdøy.

Bygdøy er vel først og fremst et abstinenssted der det er tørt og fint ganske tidlig. Etterhvert som det tørker opp andre steder flyttes vel en del av syklingen vekk derfra skulle jeg tro.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: StigB] #717508 26/04/2009 15:43
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Bygdøy er vel først og fremst et abstinenssted der det er tørt og fint ganske tidlig. Etterhvert som det tørker opp andre steder flyttes vel en del av syklingen vekk derfra skulle jeg tro.

Det våres i Lillo, og en kan få fine stiturer uten å se snurten av snø.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: tmork] #717540 26/04/2009 16:58
StigB Offline
Señor
Señor

Det våres i Lillo, og en kan få fine stiturer uten å se snurten av snø.

Så bra, torsdag som kommer blir råkken klar og den vil svært gjerne stifte bekjentskap med Lillo. Jeg trenger litt tid etter en hissig streptokokk infeksjon i luftveiene. Tre måneder med målretta skjerping av form for så å ende opp med 3 - 4 uker med trenings og aktivitetsforbud. Men det er bare å bite sammen så det knaker i kroner og bruer og hvese HELVETE.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: StigB] #721183 01/05/2009 21:40
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men det er bare å bite sammen så det knaker i kroner og bruer og hvese HELVETE.

...men, er det singlespeed du bygget deg?

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: MortenML] #773837 22/07/2009 14:09
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Tenkte jeg skulle følge opp dette da jeg forleden oppdaget dette på Bygdø Vels hjemmesider:
Sitat: Bygdø vel

Sykling i Kongeskogen
Mange brukere av Kongeskogen er plaget av syklister i rasende fart og som ikke tar nødvendig hensyn.
Det er nå forbudt å å sykle i Kongeskogen utenom asfalt- og grusveier.
Bygdø Vel savner skilting om dette og vil ta dette opp med Folkemuseet / Kongsgården.
YG / KHH

Følger opp dette i ferien, men ser for meg at dette er et skremmeforbud som ikke kan håndheves, men som bør være et varsku for oss.

Jeg vil ta kontakt å spørre om de ikke ønsker at barna på halvøya skal ha gleden av å leke i skogen på syklene sine.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: sykkeloyvind] #912865 05/04/2010 19:04
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sykkeloyvind
Tenkte jeg skulle følge opp dette da jeg forleden oppdaget dette på Bygdø Vels hjemmesider:

Sykling i Kongeskogen
Mange brukere av Kongeskogen er plaget av syklister i rasende fart og som ikke tar nødvendig hensyn.
Bygdø Vel savner skilting om dette og vil ta dette opp med Folkemuseet / Kongsgården.
YG / KHH

Følger opp dette i ferien, men ser for meg at dette er et skremmeforbud som ikke kan håndheves, men som bør være et varsku for oss.

Jeg vil ta kontakt å spørre om de ikke ønsker at barna på halvøya skal ha gleden av å leke i skogen på syklene sine.

Hvordan gikk det med oppfølingen av dette? Ser ut som om bygdø vel fortsatt rasler med skremmeforbudsablene?!?

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: Elgvenn2] #912890 05/04/2010 19:21
Sverre Offline
Møre trafo
Møre trafo
Jeg syklet en tur på Bygdøy i går, og da bemerket jeg meg at der er sykkelstiskilt både her og der. Så her er det tut og kjør. MERK dog at det er veeeldig mange turgåere der ute, så man må holde lavt tempo om man skal ferdes der på dagtid. Kan melde om stort sett snøfritt over hele fjøla, men tidvis veldig våte parti.

Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: Elgvenn2] #913308 06/04/2010 12:48
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Elgvenn2
Sitat: sykkeloyvind

Sykling i Kongeskogen
YG / KHH

Hvordan gikk det med oppfølingen av dette? Ser ut som om bygdø vel fortsatt rasler med skremmeforbudsablene?!?

Jeg tok kontakt med kommunen og politiet. Det eksisterer ikke noe særforbud på Bygdøy. At Bygdøy Vel hevder dette bryter med allemansretten og er dermed bare sabelrasling fra Velforeningens side. Jeg satser på å infiltrere foreningen fra innsiden fremover.

Øyvind Aas
Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: sykkeloyvind] #914639 08/04/2010 06:20
alfen Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg finner likevel dette på velforeningens hjemmesider ang hovedsatsingsområder 2009-2010

Quote:
Tryggere og hyggeligere ferdsel i Kongeskogen: Kongeskogen er flittig brukt av Bygdøys beboere og tilreisende. De største gruslagte stiene er dimensjonert for ulike fremkomstmidler som sykkel, hest og gående, mens de mindre stiene er forbeholdt gående. Det er ikke tillatt å sykle på de mindre stiene, men dette er ikke skiltet og således ikke godt kjent. Videre er mange av stiene i Kongeskogen til dels svært gjørmete i våte perioder, særlig om våren og høsten. Det er behov for flere søppelkasser langs hovedstiene, og klar oppfordring til å holde hunder i bånd og fjerne hundenes etterlatenskaper. Styret ønsker å bidra til tryggere og bedre ferdsel gjennom bedre informasjon, oppgraderinger og bedret vedlikehold.

Redigert av alfen; 08/04/2010 06:20.

Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: alfen] #914700 08/04/2010 07:30
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Nettopp derfor har jeg også sendt en e-post til velforeningen for å høre om hvilken rett de har til å forby sykling i skogen.
At slitasje kan skje på våren og på høsten er åpenbart.

Øyvind Aas
Re: Sykkelforbud på Bygdøy - Videre avklaring [Re: sykkeloyvind] #917300 11/04/2010 19:21
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
denne fikk jeg litt "heisann montebello" følelse av..

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support