Vet det har vært andre poster om dette og at det ligger en artikkel om dette i verksted, men vil alikevel fortelle om mitt lille prosjekt siden de andre tingene skrevet om dette begynner å bli litt gamle nå.
Har plukket opp litt her og der av ideèr. Og den beste var kanskje Skognils sitt forslag om bruk av tåteflaske som lyktehus. Veldig godt forslag!:-)
Jeg endte opp med da å kjøpe en del deler på clas olson og biltema, og lagde to stk. lamper med 20 watts halogenspots i. En 10 graders og en 38. Jeg får eksprimentere litt og finne ut hva som er best. Eller om jeg beholder begge på styret.
Batteriet ble en 2.2Ah 12volt fra clas olson til 249,-. Dette var kanskje ikke et glimrende valg siden jeg lagde to lamper, men den går an å få ned i en flaske. Så jeg kjøper vel bare et til hvis jeg finner ut at det blir litt lite strøm.
Hanskrj hadde også et forslag om en led-spot med 20 hvite led som trakk 1.8w. Dette montert inn i en vanlig downlightpære som passer i lampene mine. Men dette lyste veldig mye dårligere enn de vanlige halogenpærene, men alikevel kjekt til å bruke i byen hvor poenget er å bli sett snarere enn å lyse opp omgivelsene.
Noen kommentarer eller meninger om dette? Jeg vil gjerne høre:-)
Tror nok batteriet er litt lite til to lykter ja. Jeg brukte 8-900,- på et fix ferdig 5Ah, 13.2V, med lader fra http://www.batteryspace.com/ Det gir 2.5-3 timer lys, med 20W. Lyset har jeg laget av en gammel lysskinne, jeg hadde liggende. Fant en pære, med alureflektor og 24grader på en norsk nettsjappe jeg ikke husker navnet på. Med 10W, 12grader spot på hodet i tilleg, har jeg lys i massevis.
Jeg har et tips. Lakker tåteflaska innvendig og utvendig med varmebestadig lakk.
Du kommer til å bli gal av å få lyset i øya. Du opplever kanskje ikke strølys bakover fra ei pære med alureflektor, men det kan jo hende du vil prøve noe annet en gang.
Jeg har lakkert min tåteflaskelykt og det ble bra til slutt.
Det at varmen fra pæra ødelegger flaska har jeg ikke opplevd som noe problem. Har vel klart å få til 2 turer med denne lykta og under den ene turen var utetemperaturen godt over null og flaska var ikke lunken engang de gangene jeg kjente på den. Jeg kjører med Osram IRC 20W 24grader og en Osram med 10grader. 10 grader passet meg best til å ha på styret. Kjører med 35W i 36grader på hjelmen.
Et annet tips kan være å frese vekk litt av plasten på den hvite ringen slik at mer av lys og varme slipper ut av lysåpningen.
Har vært ute og syklet meg en tur i mørket nå, og jeg må si meg meget fornøyd. Lyset er upåklagelig. Lampen på 10 grader blir egentlig litt smal i lyskjeglen men den lyser lenger enn den andre. Sammen blir det lys nok i massevis for all slags sykling. Det morsomste var kanskje da det kom biler, alle stoppet når det bare var plass til en bil i veien. tror noen lurte på hva det var som kom kjørende...hehe Lyset er tross alt gasnke skarpt når man står foran.
Flaskene smelter heller ikke. De er jo laget for å kunne steriliseres i kokende vann over lengre tid, og jeg tviler på at pærene holder over hundre grader da det ikke freser når man får snø eller vann på de.
Vurderte også å frese\sage bort litt av plasten på ringen, men etter å ha studert lyskjeglen på en vegg med og uten ring fant jeg ut at det ikke påvirker lyset.....som jeg kunne se hvertfall. Har også lakkert pærene tre lag med varmelakk på baksiden, så det slipper ikke lys bakover. Med unntak av lys som lyser på plasten i ringen og lyser opp denne. Slik at den hvite plasten blir litt lysere. Får se om jeg gjør noe med dette på sikt.
Litt seint å komme trekkende med dette nå. Jeg har brukt denne lykten i tre år nå og den er solid og tett nok i massevis.
Det er bare krympeplast trukket utenpå sokkel, pære og ledning. Dette stripses fast til refleksfeste fra biltema, et slikt jeg har til brytern på bildet.
Jeg har en enklere lykt til å ha på hjelmen/hodet. Gaffateip og en treflis som isolasjon. En vinner på gårsdagens stitur på SKI
Samme festene som jeg brukte...heia Biltema.....hehe Kanskje jeg skulle kjøpe et bilhorn å sette på sykkelen også, så jeg kan skremme vannet av usympatiske bilister:-)
Får legge inn det bildet som skulle ligge i posten over men som ikke kom med
Bra med lys du har fikset deg, men du kommer vel ikke så langt av gårde før det er slutt på moroa med 40W og 2,2Ah... blir vel bare en drøy halvtime... Et ekstra batteri i sekken kan være kjekt... <img src="/forum/arena/images/graemlins/wink.gif" alt="" />
En hitt når du bruker halogenpærer er overvolting. 13,2 eller 14,4V f.eks. gir mye hvitere lys. Larsb på forumet målte noe sånt som 50% mer lys(lux?) på 14,8V i forhold til 12V. Trekker jo endel mer strøm, men så klarer man seg sikkert med en pære også...
Jeg bruker et 18,5V , 5,5Ah batteri og kjører en 20W Osram Decostar IRC(lyser som en vanlig 35W) på 14,2 eller 10,8V.
Liker du å fikle er LED veien å gå. Det er en del her på forumet som holder på med Luxeon III- og K2-dioder og siste skrik er vel Cree XR-E og Seoul P4. Kan fint halvere effektforbruket i forhold til halogen med de nyeste diodene. Her er et eksempel.
Hmm.. Den eneste med alu reflektor, har bare 38grader spredning. Blir ikke de andre i varmeste laget? Finner også noen uten frontglass. Blir ikke det et problem med dritt og gjørme?
Takker! Prøver den. Lyktehuset mitt er rimelig tett så jeg er lit skeptisk for temperatur, men et par luftehull skulle gjøre susen... Mere lys, samme batteri <img src="/forum/arena/images/graemlins/tommelenopp.gif" alt="" />
Bra med lys du har fikset deg, men du kommer vel ikke så langt av gårde før det er slutt på moroa med 40W og 2,2Ah... blir vel bare en drøy halvtime... Et ekstra batteri i sekken kan være kjekt... <img src="/forum/arena/images/graemlins/wink.gif" alt="" />
Stemmer det, batteriet var ikke det lureste kjøpet jeg har gjort noen gang men nå er dette bare et prosjekt jeg satte igang på gøy. Jeg kommer nok til å lage noe med mer strøm i etterhvert.
En ting jeg lurte litt på var om man kan overlade de billige blybatteriene? Det sto ikke noe om dette i bruksanvisningen til laderen. Og hva hvis batteriet er halvfullt?
En ting jeg lurte litt på var om man kan overlade de billige blybatteriene? Det sto ikke noe om dette i bruksanvisningen til laderen. Og hva hvis batteriet er halvfullt?
Er ikke helt sikker på om jeg skjønner helt hva du mener, men for blybatterier generelt kan man si at overlading er skadelig. Dvs. at ladespenningen ikke bør overstige 14,4V. Det beste for batteriet er å bruke en elektonisk lader som bl.a. går over til vedlikeholdslading når batteriet er fulladet. Har du muligheten til å måle spenningen på batteriet når det lades kan du kontrollere dette og ev. avslutte ladingen når den har nådd 14,4V hvis ikke laderen din sier ifra når den er ferdig. Med en "uintelligent" lader kan det være greit å bruke en enkel timer som stopper ladingen etter "passe" tid i forhold til ladestrøm og batterikapasitet.
Et fulladet blybatteri har en hvilespenning på 12,72V og er halvfullt ved ca 12,5V. Når hvilespenningen er ca 11,7V er batteriet flatt og må lades. Når jeg her snakker om hvilespenning er det snakk om at batteriet har fått stå ubelastet en god stund før måling. Hvis du måler under bruk, vil vel spenningen være ca. 12V ved fullt batteri og 11V ved flatt. Spenning under dette kan over tid skade batteriet, men med såpass billige batterier har man kanskje råd til det...
Det sagt, så er ikke blybatterier det beste å bruke ute i kulda. Jo kaldere det er, jo lavere blir kapasiteten. Li-ion er mye bedre på dette området, men er en del dyrere i innkjøp og krever også bedre/dyrere ladere som balanserer hver enkelt celle. www.batteryspace.com har noe fine sykkelflaskevarianter både med 13,2V NiMH og 14,8V Li-ion som funker glimrende til å overvolte halogenpærer med. Ikke så greit å få tak i Norge uten at man må mekke mye selv. RC-sjappene har batterier, men disse er gjerne uten kontrollkretsene man burde ha på Li-Ion ettersom man ofte kan justere "cut of"-spenning på RC-regulatorene. www.elefun.no selger billige Li-ion/Li-po-pakker uten slik elektronikk.
Langt svar og alt for mange dyre ideer, men du får kanskje en ide om hvor fremtidige prosjekter kan ta veien... <img src="/forum/arena/images/graemlins/wink.gif" alt="" />
Men hvilket av disse http://www.batteryspace.com/index.asp?Pa...amp;x=9&y=6 batteriene er det lurt å velge da tro? og kan man kjøpe et heftigere batteri og regulere ned volten med et hjemmemekka potmeter hvis man trenger å gjøre det?
Hvilket batteri du velger er det vel bare lommeboken som bestemmer, men 14,8V Li-ion er å anbefale. Det går fint å kjøre en 12V halogenpære på 14,8V, men pærens levetid vil reduseres betraktelig. Lyset blir veldig mye bedre, så det er kanskje verdt å bytte pære en gang i året... Målingene til "Bjölzen Lichtlabor" kan være verdt en titt.
Det går fint å regulere ned spenningen fra et batteri med høyere spenning. Det aller enkleste er jo å bruke en høyeffektmotstand i serie med pæren, men da svir man jo bare av den overskytende effekten og kunne like godt hatt et batteri med lavere spenning. Jeg bruker et 18,5V Li-po på 5,5Ah til min halogenlykt nå og bruker en variabel spenningsregulator(LT1083) til å justere spenningen på pæren til hhv. 14,2V og 10,8V. Denne regulatoren gir vel noe sånt som 10% effekttap og trenger god kjøling, men er en enkel måte å gjøre det på. Den gir det også mulighet til enkelt å justere lysstyrken ved hjelp av forskjellige reguleringsmotstander. Potmeter kan selvfølgelig også brukes. Vurderer faktisk å få produsert et par kretskort for enkelt to-spenningsoppsett av denne regulatoren.
10% tap høres kanskje skrekkelig ut, men i forhold til en motstand i serie er det slettes ikke ille og, uten sammenligning forøvrig, regner man gjerne med 80-90% effektivitet på drivere til høyeffektsdioder.