Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Noen elektroinstallatører her?

Noen elektroinstallatører her? #361872 16/01/2007 21:36
larsko74 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Ble plutseøig stående og lure på følgende:
Jeg har "alltid" hatt den bestemte formening av at sterkstrømsledninger ikke kan bygges inn - altså jeg har tatt det for gitt at skjult fast anlegg må ligge i rør.

Forrige uke da jeg hadde elektrikker på hytta fikk jeg imidlertid høre at pointet er at ledere skal være dobbelt isolert. Dvs. det er et lag rundt leder og når man trekker i rør har man et lag til. Dermed kan man om man vil alterativt trekke sånn vanlig PR(?)kabel rundt i veggene om man skulle ville det. Er det riktig? Det har jo sine fordeler mht. til omtrekkmuligheter å ha det i rør, men dette må jeg nesten finne ut av bare av ren nyfikenhet

Noen som vet?

Lars
- the only thing I know how to do is to keep on keepin' on
Re: Noen elektroinstallatører her? [Re: larsko74] #361873 17/01/2007 11:32
KTL Offline
Besatt
Besatt
Quote:
Jeg har "alltid" hatt den bestemte formening av at sterkstrømsledninger ikke kan bygges inn - altså jeg har tatt det for gitt at skjult fast anlegg må ligge i rør.

Forrige uke da jeg hadde elektrikker på hytta fikk jeg imidlertid høre at pointet er at ledere skal være dobbelt isolert. Dvs. det er et lag rundt leder og når man trekker i rør har man et lag til. Dermed kan man om man vil alterativt trekke sånn vanlig PR(?)kabel rundt i veggene om man skulle ville det. Er det riktig? Det har jo sine fordeler mht. til omtrekkmuligheter å ha det i rør, men dette må jeg nesten finne ut av bare av ren nyfikenhet

Noen som vet?

Nei jeg vet ikke, men jeg mener å ha hørt at det er et krav at det skal være mulig å trekke om, og da vil man vel f.eks kunne bore en PR-kabel gjennom en vegg uten å legge i rør...?

Noen som VET?

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Noen elektroinstallatører her? [Re: larsko74] #361874 17/01/2007 11:57
Roberten Offline
Fersking
Fersking
Quote:
Dermed kan man om man vil alterativt trekke sånn vanlig PR(?)kabel rundt i veggene om man skulle ville det. Er det riktig?

Nå er ikke jeg i utgangspunktet noen referansekilde på dette området, men i følge de som er dette er det fullt mulig å legge kun PR kabel i veggene. Det vanligste er dog å bruke PFXP kabel som er litt mer "medgjørlig." Aberet er som du selv påpeker at det blir mer kronglete dersom du skulle ønske å trekke om. Så sier de lærde.

Re: Noen elektroinstallatører her? [Re: Roberten] #361875 17/01/2007 12:11
larsko74 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Interessant

Jeg har lagt *mye* rør og bokser på hytta. Begynte med én 10A kurs da jeg kjøpte. Når har jeg kommet opp i 6. Får nesten håpe jeg må trekke om en gang da, så jeg har noe igjen for det.

Lars
- the only thing I know how to do is to keep on keepin' on
Re: Noen elektroinstallatører her? [Re: larsko74] #361876 17/01/2007 13:41
P
paals Offline
Medlem
Medlem
P
Det er riktig som det sies her, at man fint kan trekke PR i veggene uten rør. Men det er jo både tungvint og ikke veldig praktisk hvis noe skal gjøres om senere. Det samme gjelder PFXP, men den kan ikke brukes til åpen forlegning, så sant den ikke er mekanisk beskyttet.

Moderator  support