Her om dagen fikk jeg endelig prøvd bakkene i Hafjell, det var vanvittig morsomt!
.. Men jeg var så dum å prøvesitte en Scott Nitrous som kompisen min hadde leid. Etter dette har jeg fått et voldsomt kompleks for den lille Talas'en som nå står på sykkelen min. Trolig ender dette med en bestilling fra chainreaction. Kriterier for evt. ny gaffel skal være 20mm aksling, ca 150mm vandring og den skal helst ikke veie så altfor mye.
Jeg har på en måte sirklet meg inn på en
Marzocchi z1 light eta , men er litt usikker på endel ting. det står at spring-type er air og coil. Vil det si at den benytter luft og fjær, og at jeg da kan tilpasse den min vekt ved å justere lufttrykket?, eller må jeg også bytte fjæren?
Med 20mm aksling må jeg også ha hjul med 20mm nav, men er det flere ting jeg må ha i tillegg for å få dette montert?
Bremsefester på Fox og Marzocchi er av INTL-standard, innebærer dette at jeg kan flytte bremsene mine rett fra Talasen til Bombern, uten ektra adaptere e.l.?
Og til slutt; stjernen som plasseres i styrerøret slik at man får strammet styrelageret finner jeg ikke hos Crc, noen som vet hva dette heter på engelsk eller hvor man får tak i det?
også tips til andre gafler som kan passe på en Spesialized Enduro mottas med stor takk (bruksområder blir for det meste røff sti og litt Hafjell).