Det er 1 til 4 sjanse på å trekke en hjerter, dvs. at sjansen for å trekke en hjerter er 25%. Sjansne for å trekke to hjerter er nesten 12,5%, siden det er litt færre hjerter igjen enn det var når man startet. Jeg orker ikke tenke på hva det eksakte tallet blir, men omkring 12 prosent kanskje? Er det nøyaktig nok?
Av dette resonnementet er det jo gitt at det er pittelitt meir enn 25% sjanse å trekke ein hjerter med to kort, i og med at om du første gong ikkje trekk hjerter, vil det vere meir enn 25% av stokken som er hjerter. (altså 13/51 istadenfor 13/52)
Æsj, glemte å lese oppgaven.......MINST ett av kortene ja. Hmmmmmfff. Men sjansen for å trekke hjerter på første forsøket er 25 prosent. Trekker man ikke hjerter på første forsøket øker med andre ord sjansen noe mer enn 25 prosent. Det må da være riktig?
Jeg og, og slo opp i læreboka og blåste mye støv av fortrengt kunnskap. Takk for øvelsen. Jeg kommer til at sannsynligheten er 38,24%
Jepp, det er sannsynligheten for å trekke en hjerter på to kort (ref. mine p1 og p2 lenger opp i tråden). Men du har glemt å ta med at "begge kortene er hjerter" ogå er et utfall av interesse (MINST en hjerter, sa oppgaven).
Sannsynligheten for å trekke to hjerter på to kort er altså (13/52)*(12/51)=0,059=5,9%, som du må legge til svaret ditt over.
Dette er langt fra mitt fag, men jeg lurer på en ting. Første kortet man trekker har en 25 prosents sjanse til å være hjerter. Det må vel alle være enige om. Hvis det ikke er hjerter, så er det 13 hjerter igjen, og 51 kort. Da sier jeg at det er 25,5 prosents sjanse for å trekke hjerter. Hvordan kan man få sjansen til å øke så drastisk som det GeirK og andre her prediker? Er det jeg som ikke forstår sannsynlighet, og aldri bør kaste meg på nettpokerbølgen?
Sannsynlighetsregning er jo enkelt. Sjansen for å trekke minst en hjerter er som følger: Du har to muligheter; enten så trekker du hjerter eller så trekker du noe annet, altså er sjansen fifty/fifty - 50%. Trekker du en gang til blir saken den samme; enten er det hjerter eller så er det noe annet, nok en gang 50%. Trekker du to ganger ganger sannsynlighetene for at du trekker minst en hjerter 50% + 50% = 100 %. Enkelt!
Dette er langt fra mitt fag, men jeg lurer på en ting. Første kortet man trekker har en 25 prosents sjanse til å være hjerter. Det må vel alle være enige om. Hvis det ikke er hjerter, så er det 13 hjerter igjen, og 51 kort. Da sier jeg at det er 25,5 prosents sjanse for å trekke hjerter. Hvordan kan man få sjansen til å øke så drastisk som det GeirK og andre her prediker? Er det jeg som ikke forstår sannsynlighet, og aldri bør kaste meg på nettpokerbølgen?
Jeg prediker ikke, jeg resonnerer og regner. Du har nok imidlertid rett i din antakelse at du sliter litt med sannsynlighetsberegningen. Hvis det, helt forenklet, er 25% sjanse for at noe skjer, og du ser på to uavhengige hendelser, som ikke er helt tilfelle her, så har du tre interessante scenarier.
Sannsynligheten for de tre er: 1. 0.25x0.75=0.1875 2. 0.75x0.25=0.1875 3. 0.25x0.25=0.0625
Tilsammen BLIR sannsynligheten 0.4375. Du kan ikke like eller betvile det så mye du vil. Det er tilfelle uansett.
Grunnen til at den blir høyere i tilfelle kortstokken, er at hendelsene ikke er uavhengige. Dersom det IKKE skjer første gangen, øker sannsynligheten for at det skjer neste gang.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Nå var ikke verbet "predike" ment som at du tok noe ut av den tynne luft. Det var mer en sleivete måte å si tingene på, og ingen negativ innstilling til utregningene. Jeg er IKKE god i dette, men skjønner ikke hvordan sjansen kan bli så stor. Det skal jeg nok klare å leve med.
Hvis jeg kaster mynt og krone 99 ganger, og får mynt hver gang. Hvor stor er da sjansen til å kaste mynt den 100. gangen?