Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

RIP Terrengsykkelforumet

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737689 09/07/2023 05:53
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
Jaja… det var synd.
Selv om jeg ikke har vært like aktiv de siste årene, er formet en av sidene jeg besøker hyppigst på nett. Tilgangen til informasjon, erfaringer og anbefalinger har i mange sammenhenger vært helt unik.
Det har også for mange vært en nettverksbygger. Jeg har eksempelvis fortsatt jevnlig kontakt med bekjentskaper jeg fikk fra www.terrengsykkel.no tilbake fra 2004 - 2005!
Takk for laget, folkens. Vi sees på stien / landeveien!
Håvar

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737690 09/07/2023 06:18
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nitriste nyheter:(. Hvor skal Oddefa og jeg få ut får elendige humor nå?

Så at sykkel.org nevnes her, og selv har jeg da opprettet en konto der med samme navn, otoen:). Er det denne som nå gjelder for oss her inne? Isåfall skal vi vel overleve:). Så jo grei ut den når jeg opprettet konto der. Jeg skal isåfall få Oddefa med meg over dit, så ruller detta middelmådige humortoget videre. Han begynner å bli en gretten gammal kar med snever sans for endringer, men skal få han med. Vil tro han mener jeg er værre enn ham, så da skal detta gå:).

Vi overlever folkens, men tror det er viktig at vi får til et forumet ala dette. Det er uten tvil ikke negativt for sykkelsporten her i Norge, heller positivt. Kjør på folkens!!

CK ELVERUM

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737691 09/07/2023 06:56
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Dette var trist. Mest trist og/eller forunderleg at det ikkje vert prioritert å ta vare på forumet i fryst tilstand. Det er så mykje gull her og svært ofte returnerer Google-søk tema frå forumet (i tillegg til kvinneguiden)

Sjølv har eg brukt forumet relativt lite siste åra, som forsåvidt har vore proporsjonalt med kor mykje eg har sykla. Samstundes har eg eg vel siste ti åra sakna litt den kjensla eg hadde i perioda 2005-2010,-at ein "kjende" kvarandre her inne. I tillegg har eg vener i dag som eg traff først på forumet.

Takk for alt det var, og ildsjelene som starta det

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: ScottRacing] #2737697 09/07/2023 10:15
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ScottRacing

såvidt jeg kan se så er sykkel.org allerede i full drift og da er det vel ikke noe tema å dra i gang ett forum til ?

Som jeg prøvde å indikere så skal ikke jeg være noen livestream for hva som rører seg på bakrommet - jeg sitter ikke i sentralstyret heller, jeg bare engasjerer meg inn for å bevare miljøet.

Men svaret er IMHO nei, det er ikke snakk om å dra i gang ENDA et forum. NOTS er (fortsatt IMHO) opptatt av forumet som informasjonskanal og miljøbygger - og da spiller det mindre rolle hvem som eier og drifter. Følgelig er interessen først og fremst i at dette blir gjort på en skikkelig måte, med tilstrekkelig kontinuitet og finansiering. Om innholdet fra 20 år tilbake kan portes over til ny løsning/plattform, og forumet få et ansiktsløft hva gjelder funksjonalitet, så er det også en stor bonus.

Jeg har selv driftet flere små forum og satt opp masse hjemmesider i min tid. DEN biten er veldig enkel - men her snakker vi en skala mtp brukermasse/ytelse, GDPR og forvaltning som krever litt mer enn enkeltpersoner kan yte over noe lengre tid. (Uten forkleinelse for baroudeur, som jeg er helt sikker på har ferdighetene i orden, bare samboeren ikke blir for irritert.)

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Ugla] #2737698 09/07/2023 11:21
F
fikse Offline
Avhengig
Avhengig
F
Sitat: Ugla
Min ISP hjemme er f.eks helt ubegrunnet på blacklist, noe som gjør at jeg f.eks må shoppe fra jobb på Bike24.

Da får du nok en slik melding?

www.bike24.com
Checking if the site connection is secure
[ ] Verify you are human
www.bike24.com needs to review the security of your connection before proceeding.

I tilfelle skyldes det nok at du har satt opp browseren din med alle sikkerhets-/sporingsalternativer til strengeste alternativ, og/eller har veldig strenge javascript- eller reklameblokkerende utvidelser.

Dette er valg bike24 gjør i sitt Cloudflare-oppsett, så det er naturlig at du ikke får ditt ønskede svar fra Cloudflare om black- eller white-listing. Det er nettleseren din eller bike24 du må klage til.

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Anders A-R] #2737699 09/07/2023 13:42
baroudeur Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Anders A-R
Jeg har selv driftet flere små forum og satt opp masse hjemmesider i min tid. DEN biten er veldig enkel - men her snakker vi en skala mtp brukermasse/ytelse, GDPR og forvaltning som krever litt mer enn enkeltpersoner kan yte over noe lengre tid. (Uten forkleinelse for baroudeur, som jeg er helt sikker på har ferdighetene i orden, bare samboeren ikke blir for irritert.)

Du er definitivt inne på noe her og dette har jeg naturlig nok reflektert en del over selv. Jeg har vært involvert i forumdrift i drøyt 20 år (frivillighet), vært på TS i 17 år og hatt få, men nok år innen teknisk support til å vite hvor mange problemer som kan og vil gjøre seg kjent med alskens hard- og softwareløsninger. I dag jobber jeg med noe helt annet, men må i likhet med mange forholde meg til GDPR i hverdagen så det er for så vidt heller ikke noe nytt.

At Sykkel.org var raskt på plass skyldes behovet for å få et alternativ raskt på plass. Så må videre drift etter hvert håndteres, men dette kommer etter etablering av selve løsningen. Det er mange som har ment mye om hvordan forumet skal leve videre, men med unntak av Discord og forum, er det ikke så mye håndfast vi kan vurdere levedyktigheten til. Det er viktig at noen gjør noe og så kan vi finne ut av resten senere.

Det er en del fordeler ved den nye løsningen som gjør drift enklere, som at løsningen er betalt og supportert (foreløpig kun finansiert av undertegnede), hostet i skyen, GDPR compliant med jevnlig backup og veldig enkel i bruk.

At det er en del utfordringer ved å starte noe nytt fra scratch er helt åpenbart. Jeg tror disse kan løses. Mye av det skyldes at forumet har en tydelig profil med brukere som har sykkel som felles interesse. Tidligere har jeg opplevd at en del driftsutfordringer kan knyttes til store sprik i brukermassen. Det er det også her, men ikke på en problematisk måte.

TS og nå Sykkel.org har stort sett ganske fornuftige brukere. At forumet har levd så lenge og så godt med dette som henholdsvis sikkerhetserklæring og forumregler er et godt eksempel på det:

Dine opplysninger blir godt tatt vare på og vi kommer aldri til å gi bort navn, adresser eller annet til andre.

Bruk hodet. Vær grei. Vanlig folkeskikk gjelder her som ellers i verden. Vær hyggelig, og bruk nettsiden til å spre positive vibber!

Det er viktig at det stilles spørsmål til levedyktigheten ved ny løsning. Det tvinger meg og de som eventuelt blir med i driftsteamet, for der må vi ha flere, å tenke på hvilke utfordringer vi har og hvordan de kan løses. Vi har allerede to moderatorer jeg er svært takknemlig for og som jeg også håper fortsetter. I dag er ikke forumet bærekraftig fordi det administreres og finanseres av meg som enkeltperson, med god hjelp fra moderatorer. Men noen må gjøre det også for at et alternativ skal være tilgjengelig og så kan mer bærekraftige løsninger utarbeides underveis.

Det er viktig å ta sjanser i livet, særlig når det kommer til sykkel.

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Otoen] #2737705 09/07/2023 17:38
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Otoen
Nitriste nyheter:(. Hvor skal Oddefa og jeg få ut får elendige humor nå?

Så at sykkel.org nevnes her, og selv har jeg da opprettet en konto der med samme navn, otoen:). Er det denne som nå gjelder for oss her inne? Isåfall skal vi vel overleve:). Så jo grei ut den når jeg opprettet konto der. Jeg skal isåfall få Oddefa med meg over dit, så ruller detta middelmådige humortoget videre. Han begynner å bli en gretten gammal kar med snever sans for endringer, men skal få han med. Vil tro han mener jeg er værre enn ham, så da skal detta gå:).

Vi overlever folkens, men tror det er viktig at vi får til et forumet ala dette. Det er uten tvil ikke negativt for sykkelsporten her i Norge, heller positivt. Kjør på folkens!!

Du får bruke de neste dagene på å terge Odd-Erik, da han er noe utilgjengelig på bikepacker-rittet.

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737715 10/07/2023 07:02
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette var leit, har selv vært her siden 2004 eller noe sånt når jeg flyttet kant-i-kant med Østmarka og skulle kjøpe min første terrengsykkel med skivebremser. Forumet har vært mitt orakel siden.

Høydepunkt for min del må være all aktiviteten rundt SS når det var på høyden. Var med på å arrangere NM sammen med bl.a. M@rtin, og hatt det gøy på flere utgaver av BBC (Barteby Classic) arrangert av Bjarte.
Dernest var det diskusjoner om dekkvalg, unnskyldninger på forhånd (så hadde man det klart hvis det gikk dårlig), og generelt fjas både før og etter flere år med rundbaneritt i Trøndercup-en.
Mange turer med forummedlemmer har det blitt også, og jeg har vært så heldig å få guidede turer når jeg var på div. jobbreiser rundt om i landet.

Fikk også vært med på Utflukt på både Skeikampen, Kongsberg og Trysil.

Selve bladet sluttet jeg å abonnere på etter første utgave med el-sykler (det var vel en kollektiv oppsigelse fra flere da). Synd de ikke fikk i stand en betalingsløsning for kun forumet.

Nå er jeg over på sykkel.org - håper det blir bra med liv der også :-)

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737716 10/07/2023 07:26
Loki Offline
Besatt
Besatt
Mange, mange minner dukker opp gitt. Av de viktigste begivenhetene må den laaange debatten omkring hjulstørrelse. Andre høydepunkt for undertegnede er Kjartans drømmedag og Dans rapporter fra Italia.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737718 10/07/2023 10:08
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Takk for laget, folkens. Jeg blir med over til sykkel.org.

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737724 10/07/2023 18:17
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Vært innom sykkel.org og discord. Kommer nok til å frekventere begge i starten, men har en sterk følelse av at 90% av tiden blir på sykkel.org. Jeg liker hele pakka og at det er gjenkjennelig.
Begge løsninger kan sikkert fint leve i sameksistens, så lenge de ikke prøver å dekke det samme.
Takk til dere som har tatt tak! Dette blir bra!

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737727 11/07/2023 05:40
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Ingen overraskelse som sådan at forumet stenges ned, måten det gjøres på er derimot kritikkverdig, og jeg antar at en helg med nedetid var med på å påvirke den beslutningen.

Etter mitt syn er historien om Terrengsykkel et mislykket forretningforsøk og at de er der man er nå ikke noen overraskelse. Alt lå egentlig til rette for å lage en god sykkelopplevelse den gangen bladet ble til og forumet overtatt. Allerede da var mediebransjen i trøbbel pga. at internett hadde kommet for å bli, så en skulle jo tro at man lagde en strategi som kombinerte ulike kanaler for å skape størst mulig engasjement (og avhengighet) fra brukernes side.

Det har ikke redaksjonen maktet å gjøre, i stedet har forumet framstått som mer og mer umoderne og brukerne har også skallet av, det samme kan sies om bladet. Bladet hadde i de første årene en fin opplagsutvikling, men den har så vidt jeg har fått med pekt feil vei de siste årene før COVID som var endelig spiker i kista for det som for meg framstår som en feilet strategi.

Så er nok antallet brukere på forumet nå så lavt nå at effekten av akkurat den stengingen nok ikke får de store konsekvensene selv om de som fremdeles måtte ha et abonnement avslutter dette. For egen del opprettholdt jeg mitt en stund ut i pandemien, men så at dette bar helt galt av gårde ift. mine interesser, så det er nå en stund siden det ble terminert. Det oppleves ikke som noe savn å ha mistet tilgangen til Terrengsykkel.no, der finnes det nok av alternativer som jeg nå heller bruker.

Sett fra bladet sin side er jeg kanskje ikke interessant siden jeg er godt voksen, og det kan sikkert sies om mange andre på forumet, i det minste de som har hengt her lenge, og en del lenger enn meg også. Samtidig utgjør vi en svært kjøpesterk gruppe, som nok annonsørene, riktig spilt definitivt er interessert i, dvs. oss som vil ha AXS giring, karbon hjul og sykkel og alt annet som er dyrt, og som også ser oss i stand til å prioritere det fordi barna har blitt store.

Bruker er opprettet på sykkel.org, denne gang under eget navn - det fikk jeg aldri til på dette etter gjentatte feil i plattformen da jeg registrerte meg, derav dette nicket som etter x-antall forsøk plutselig virket.

Lars-Erik
Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Ugla] #2737729 11/07/2023 06:48
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Etter mitt syn er historien om Terrengsykkel et mislykket forretningforsøk og at de er der man er nå ikke noen overraskelse. Alt lå egentlig til rette for å lage en god sykkelopplevelse den gangen bladet ble til og forumet overtatt. Allerede da var mediebransjen i trøbbel pga. at internett hadde kommet for å bli, så en skulle jo tro at man lagde en strategi som kombinerte ulike kanaler for å skape størst mulig engasjement (og avhengighet) fra brukernes side.

Det er veldig, veldig rart å kalle et bittelite nisjemediehus som blir kjøpt opp av VG et "mislykket forretningsforsøk". Da har du ikke skjønt mye av hvordan mediebransjen fungerer, men det preger jo de fleste innleggene om denne saken her på forumet.

Jeg gjetter på at VG har god tid med Fri Flyt og ønsker å utvikle det som et av sine nisjenettsteder som også bidrar med magasinstoff til helgeutgaver o.l. og samtidig etter hvert går i null med egne aboinntekter.

Mediebransjen har prøvd og feilet mye. Dotcom-boblen og finanskrisen ga store backlash. Etter finanskrisen har annonsemarkedet aldri blitt det samme, men det er først de siste årene at digitale abonnement har gitt vesentlige brukerinntekter. Så kom Ukrainakrigen og strømkrisen og fucket det opp også.

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: larsdx] #2737731 11/07/2023 07:46
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: larsdx

Det er veldig, veldig rart å kalle et bittelite nisjemediehus som blir kjøpt opp av VG et "mislykket forretningsforsøk". Da har du ikke skjønt mye av hvordan mediebransjen fungerer, men det preger jo de fleste innleggene om denne saken her på forumet.

Jeg gjetter på at VG har god tid med Fri Flyt og ønsker å utvikle det som et av sine nisjenettsteder som også bidrar med magasinstoff til helgeutgaver o.l. og samtidig etter hvert går i null med egne aboinntekter.

Mediebransjen har prøvd og feilet mye. Dotcom-boblen og finanskrisen ga store backlash. Etter finanskrisen har annonsemarkedet aldri blitt det samme, men det er først de siste årene at digitale abonnement har gitt vesentlige brukerinntekter. Så kom Ukrainakrigen og strømkrisen og fucket det opp også.

Og der demonstrerte du vel egentlig det motsatte, ¨å være journalist er neppe et kriterie for å vite hva som foregår, ellers hadde vi vel ikke hatt all den medie-døden vi ser rundt oss nå?

Personlig har jeg jobbet med ganske mange mediebedrifter opp gjennom tiden, har vært med på å etablere noe av det som holder enkelte av dem i live i dag, så jeg føler meg egentlig ganske kompetent på området. Det vi forresten ganske ofte har opplevd er motstand fra journalistene som var i mot endring nærmest prinsipielt.

Friflyt ble kjøpt opp av VG, de har en omsetningskurve som tilsier at de neppe fikk godt betalt, så jeg skjønner godt logikken til VG, men det betyr ikke at Terrengsykkel (eller Friflyt) er noen suksess av den grunn. Sett fra VG har de en balansert opp og nedside på det de har gjort, men det skal noen kraftige grep til skal de lykkes innen denne nisjen som er terrengsykkel, der kan det tenkes at øvrige deler av Fri Flyt er lettere å kapitalisere på.

Lars-Erik
Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737732 11/07/2023 08:32
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det blir som da Trek kjøpte Klein. de suger ut litt (squeeze the last lemon drops), og legger så ned restene.

Med noen andre oppkjøp såsom bontrager og fisher fikk de med seg folk, som har vært med dem lenge, fått lønninger og bidratt en hel del.

I tilfelle VG / Schibsted, så er dette bare dovendyr / murmeldyr "skeptiisk". De klarer ikke engang utvikle en juvel som Finn noe som helst videre. Hele verden lager AI og reiser til mars, og Schibsted med sine bønder / journalister og direktører på topp, sitter på stedet hvil, gjør lite, og stitter imot på hva som helst bra noen måtte foreslå.

Ryssdal bragte inn noen unge høyst kompetente amerikanere og italienere, som bygget opp det som skulle bli den neste greia. Hva skjedde til slutt (ett par år)? Nei ingen endring her. Det måtte bli spunnet ut. Konsernsjefen så hva som egentlig hadde verdi, valgte å slutte og overta og bygge videre på det nye som hadde vekstpotensiale, Adevinta.

Jeg betaler ikke en krone til slik organisasjon (annet enn der de har monopol som noen bør bryte, der det ikke finnes alternativer, fx Finn).

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Ugla] #2737734 11/07/2023 09:02
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Og der demonstrerte du vel egentlig det motsatte, ¨å være journalist er neppe et kriterie for å vite hva som foregår, ellers hadde vi vel ikke hatt all den medie-døden vi ser rundt oss nå?

Har vi medie-død i Norge i 2023? Har du eksempler? Derimot opplever de fleste medier fallende lønnsomhet og lavere vekst i digital brukerbetaling. Dette ser ut til å henge sammen med kjøpekraft og endrede konsumvaner og kan på sikt bli et problem, men jeg har ikke inntrykk av at veldig mange har kniven på strupen nå. Men det er noen mørke skyer i horisonten.

Friflyt ble kjøpt opp av VG, de har en omsetningskurve som tilsier at de neppe fikk godt betalt, så jeg skjønner godt logikken til VG, men det betyr ikke at Terrengsykkel (eller Friflyt) er noen suksess av den grunn.

Jeg vet ikke hva summen var, men for en mediegründer er det uansett en suksess om du kan selge bedriften din til VG.

At journalister generelt er / var lite endringsvillige er jeg enig i. Generelt er det mulig å kapitalisere på det meste i mediebransjen, så lenge man skaper innhold som folk vil betale for. It's the content, stupid.

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: larsdx] #2737736 11/07/2023 09:42
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg vet ikke hva summen var, men for en mediegründer er det uansett en suksess om du kan selge bedriften din til VG.

Summen finner man ved å se på regnskapet til en av de som solgte seg ut, ett år etter. Da kommer regnskapene ut og man kan se hvor mye cash de fikk inn, for salg av sin andel. Om man ser historisk hvor stor andel de hadde i selskapet som ble solgt så kan total salgssum enkelt kalkuleres. I noen tilfeller får kjøper betalt med hybridløsning, fx basert på fremtidig utvikling. Men i dette tilfelle er det nok høyst sannsynlig at det kom som en lumpsum og clean cut, særlig når man ser at "grunderen og daglig leder valgte å trekke seg og bruke tiden på andre ting enn å være del av dette 'kompitente og bra' store mediehuset" og at de ansetter en byråkrat med pent smil til å "bygge ting videre".

Ed: dette her nedenfor kan også tyde på et tall.

https://www.regnskapstall.no/informasjon-om-fri-flyt-holding-as-103844079S0

[Linket bilde]

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737737 11/07/2023 12:48
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
30 mill. er ikke noen dårlig payday i mediebransjen hvis tallene viser det du sier. Men hva vet jeg, jeg er jo bare journalist.

(P.S. Mediebedrifter kan også prises ut fra potensiale. Det kan hende at VG ser potensiell merverdi i Fri Flys brukermasse + innhold som firmaet ikke klarte å realisere som gründerbedrift. Slike startups er uansett ofte ikke lønnsomme. Men hva vet jeg, jeg er jo bare journalist.)

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737738 11/07/2023 14:09
R
Rocambole Offline
Medlem
Medlem
R
Dette er altså så skandaløst elendig at jeg tillater meg å poste for andre gang. Jeg har tidligere kun hatt landeveissykler, og har kjøpt brukt terrengsykkel. Som seg hør og bør, er det litt å gjøre; bremseklosser, dempere, setup osv.

Hvert eneste googlesøk jeg legger inn blir returnert med en post fra dette forumet, og som hovedregel er det straight on point på hva jeg lurer på.

At denne databasen nå skal fjernes for godt er en så håpløs beslutning at jeg ikke er forundret over at beslutningstakerne ikke reflekterer noe mer over hvilken betydning det har for deres renomme. Men her har dere hvert fall enda en oppfordring til å tenke dere om to ganger; i det minste utsette slettingen på ubestemt tid, slik at dere kan overveie alle sider av saken, ikke minst på bakgrunn av innspill fra brukerne.

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737739 11/07/2023 14:45
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er enig.

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737741 11/07/2023 16:20
stosu Offline
Besatt
Besatt
Brukergrensesnittet på sykling.org er utrolig mye mer tiltalende og gjennomarbeidet enn terrengsykkelforumet.
Overgangen burde skjedd mye tidligere skull

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: stosu] #2737742 11/07/2023 16:46
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: stosu
Brukergrensesnittet på sykling.org er utrolig mye mer tiltalende og gjennomarbeidet enn terrengsykkelforumet.

Tror du mener https://www.sykkel.org/ ICON_SMILE

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: anderfo] #2737743 11/07/2023 17:08
baroudeur Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: anderfo

Inspirert av denne utvekslingen passet jeg for ordens skyld på at https://sykling.org videresendes til https://sykkel.org, så nå er vi begge steder. Videresendingen er nok ikke helt oppe og gå enda, så det beste er nok å gå direkte inn på opprinnelig URL.

Med tanke på at NCF er på sykling.no er det nok mange som har sykling-dot-noe som gjenkjennelig adresse. Uansett, takk til dere begge!

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: anderfo] #2737750 12/07/2023 06:40
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: anderfo

Roter alltid der. Takk for korreksjonen ICON_SMILE
Om et år er jeg førr, så det er på høy tid å begynne å rote ICON_WINK

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: larsdx] #2737751 12/07/2023 07:30
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Har vi medie-død i Norge i 2023? Har du eksempler? Derimot opplever de fleste medier fallende lønnsomhet og lavere vekst i digital brukerbetaling. Dette ser ut til å henge sammen med kjøpekraft og endrede konsumvaner og kan på sikt bli et problem, men jeg har ikke inntrykk av at veldig mange har kniven på strupen nå. Men det er noen mørke skyer i horisonten.

Min definisjon av mediedød er at antallet journalister går jevnt og trutt nedover, at journalistikken har endret seg i alt for stor grad til klikk-horeri (nå kommer flåtten, finværet, ett eller annet om sex, kjendisstoff eller ballspill). I tillegg går omsetningen jevnt og trutt nedover, særlig om en inflasjonsjusterer, selv om det har skjedd en stor konsolidering i bransjen som isolert for disse virksomhetene kan se fint ut. Vi har også fått clustret svært mange publikasjoner i samme gruppe (Amedia) hvor man ser at gjenbruket er stort på tvers.

Mediebedriftene legger selv fram statistikk som viser en ganske jevn nedadgående kurve fra ca. 2007 og framover når det kommer til dekning i befolkningen som tar med seg alle flater.

Så kan man godt argumentere for at man har mange lesere totalt sett (som Mediebedriftene gjør), men da må man ta med seg tiden en bruker på nettstedet, dvs. antallet artikler en leser eller om man f.eks bare skummer forsiden.

Hadde vi ikke hatt NRK hadde journalistutviklingen vært enda brattere nedover. Er nesten som en langsom koking av frosk.

Lars-Erik
Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Ugla] #2737756 12/07/2023 11:17
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Min definisjon av mediedød er at antallet journalister går jevnt og trutt nedover, at journalistikken har endret seg i alt for stor grad til klikk-horeri (nå kommer flåtten, finværet, ett eller annet om sex, kjendisstoff eller ballspill). I tillegg går omsetningen jevnt og trutt nedover, særlig om en inflasjonsjusterer, selv om det har skjedd en stor konsolidering i bransjen som isolert for disse virksomhetene kan se fint ut. Vi har også fått clustret svært mange publikasjoner i samme gruppe (Amedia) hvor man ser at gjenbruket er stort på tvers.

Dette er bare tøv. Ingen steder jeg har jobbet har færre journalister nå enn de hadde for 20 år siden, de fleste stedene jobber det ekstremt mange fler. Medlemstallet i NJ økte til 8.000 i 2022. Inntjeningen var selvfølgelig mye høyere på 2000-tallet under papiravisens glansdager. Men det som har skjedd de siste årene er at folks betalingsvilje for innhold på nett økte (fram til medio januar 23) og at fordelingen av digitale inntekter i de fleste mediehus har vridd seg sterkt fra annonse til abonnement. I de store mediehusene pågår det satsing på graveprosjekter i en helt annen skala og på en mye mer systematisk måte enn for 20 år siden da jeg startet i bransjen. Og ja, man har også større kommersielle satsinger, mer programmer, kjendis-stoff etc.

Det er riktig at man i mindre grad treffer en del brukergrupper og på sikt er det mulig å se for seg en hel haug med problemer blant annet som følge av dette. Tipper medielandskapet om 20 år vil se veldig annerledes ut. Men noen mediedød tror jeg foreløpig ikke på.

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: larsdx] #2737759 12/07/2023 15:11
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Dette er bare tøv. Ingen steder jeg har jobbet har færre journalister nå enn de hadde for 20 år siden, de fleste stedene jobber det ekstremt mange fler. Medlemstallet i NJ økte til 8.000 i 2022. Inntjeningen var selvfølgelig mye høyere på 2000-tallet under papiravisens glansdager. Men det som har skjedd de siste årene er at folks betalingsvilje for innhold på nett økte (fram til medio januar 23) og at fordelingen av digitale inntekter i de fleste mediehus har vridd seg sterkt fra annonse til abonnement. I de store mediehusene pågår det satsing på graveprosjekter i en helt annen skala og på en mye mer systematisk måte enn for 20 år siden da jeg startet i bransjen. Og ja, man har også større kommersielle satsinger, mer programmer, kjendis-stoff etc.

Det er riktig at man i mindre grad treffer en del brukergrupper og på sikt er det mulig å se for seg en hel haug med problemer blant annet som følge av dette. Tipper medielandskapet om 20 år vil se veldig annerledes ut. Men noen mediedød tror jeg foreløpig ikke på.

Nei, det er ikke tøv, det du farer med er fri fantasi fra din side, godt spedt på med en dose hersketeknikk med å påstå at vi som frekventerer forumet ikke har peiling på hva vi skriver i et tidligere svar på et av mine innlegg.

Så la meg gi deg litt fakta om medlemstallet i NJ, på topp for ikke lenger enn 15 år siden var det 9.739 medlemmer. Nå er det altså 8.000, hvordan er det å vokse? Tallet inkluderer for øvrig både pensjonister og studenter som er økende. Nedgangen har vært ganske jevn over perioden for å stabilisere seg de siste få årene, det dumme er jo at pensjonistantallet øker. Kilde: NJ sine egne offentliggjorte data.

Lars-Erik
Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737760 12/07/2023 15:25
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det fri fantasi at det er 8.000 medlemmer i NJ? Eller at andelen inntekter fra brukerbetaling øker sterkt?

P.S. Når man slenger om seg med karakteristikker og udokumenterte påstander må man nesten tåle å høre det

Redigert av larsdx; 12/07/2023 15:47.
Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: gauter] #2737763 12/07/2023 18:12
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: gauter

Du har aldri abonnert, og du har lest lite, men mener tydeligvis mye og sterkt om hvordan redaksjonen har jobbet/jobber, og er dessuten sterkt kritisk til redaksjonens holdninger og selvbetraktninger som du åpenbart finner på selv? Med tanke på hvor mange Terrengsykkel har nådd ut til, må det ha blitt produsert en del som har truffet publikum. Såpass må vi kunne si.

Poenget er at det er marked for eget Terrengsykkelmagasin, men kvaliteten var rett og slett ikke god nok, og det må være redaksjonen som ikke holder mål, som ikke klarer å fange og å interessere potensielle kjøpere. Det er åpenbart at dere ikke klarer å ta dette inn over dere, og mangler således selvinnsikt. Jeg har lest nok av disse bladene til å kunne uttale meg. Man skjønner fort formatet og innstillingen til dem bak.

Det er samme ulla som skrev test av fatbike, der konklusjonen var at det var at det var poengløst og at man like godt kunne bruk piggdekk. Man blåser opp svakheter, og totalt neglisjere styrkene.Det var så komisk dårlig at jeg printet det ut, og det henger på veggen den dag i dag, slik at besøkende kan få seg en god latter. Dette er et kroneksempel på hva disse står for: ultrakonservative, sneversynte, manglende forestillingsevner, manglende forståelsesevner, og totalt crap. Denne førte til at folk ikke kjøpte fatbike på 7-8 år. Når folk begynte å kjøpe disse så trakk de frem ting jeg hadde sagt 7-8 år før, og viste med tydelighet at den artikkel var feil. En gjennomgangsmelodi for hvordan også Terrengsykkelmagasinet er.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737767 12/07/2023 18:36
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Sitat: supernalle
Det var så komisk dårlig at jeg printet det ut, og det henger på veggen den dag i dag, slik at besøkende kan få seg en god latter

Jeg regner med at denne artikkelen på veggen har skapt mye god latter opp gjennom åra, siden den fremdeles henger der? I så fall er din omgangskrets imponerende dypt inne i fatbike-kulturen.

Fra spøk til saken: Siden du bruker såpass sterke ord om det redaksjonelle arbeidet bak Terrengsykkel, blir jeg interessert i hvilke magasiner på området som du selv mener er forbilledlige her? Jeg sluttet i Terrengsykkel i 2009, og er ikke her for å forsvare noe – men når kritikken er såpass ramsalt, synes jeg det er opplysende å sette den i kontekst ved å høre hva kritikeren selv liker. Jeg fikk med meg at du foretrekker Mtbr.com-kulturen med tanke på forum, men hva er idealet ditt som papirmagasin? Spør av oppriktig nysgjerrighet. Jeg kjøpte tonnevis med terrengsykkelmagasiner i sin tid. Nå: Nesten ingen.

Side 7 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå