RIP Terrengsykkelforumet
|
Re: RIP Terrengsykkelforumet
[Re: Mr.Jacobsen]
04/07/2023 12:36
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Jaja, det var et abonnement spart, i det minste. Jfr "gnier-tråden"...
I grunn grensende mot deprimerende, dette her. Mye informasjon, litt på kryss og tvers, men søkbart fra Google. Min terrengsykkelkarriere hadde ikke vært i nærheten av det samme uten. Mye moro jeg hadde gått glipp av. ja.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
04/07/2023 12:43
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hmmm, 13. plass på antall innlegg, noen er innfor rekkevidde, men klarer jeg å komme inn på topp 10 i løpet av to uker?
|
|
|
[Re: oyvin]
04/07/2023 12:48
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
I grunn grensende mot deprimerende, dette her. Mye informasjon, litt på kryss og tvers, men søkbart fra Google. Min terrengsykkelkarriere hadde ikke vært i nærheten av det samme uten. Mye moro jeg hadde gått glipp av. ja.
Ja det er jo såpass mye subkulturinformasjon her inne at rikarkivet bude se sin besøkelsetid. Fra arkivloven; Riksarkivaren skal a. halda oversyn over verneverdige privatarkiv.
|
|
|
04/07/2023 12:55
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Beslutningen om å slette forumet permanent fremstår som det minst gjennomtenkte grepet, noe grunngivelsen i meldingen også avspeiler.
Redaksjonen leser tråden.
Jeg håper at de merker seg både ønsket om og behovet for å bevare forumet som en kunnskapsbase av langvarig nytte for søk, og verdien av forumet som sykkelhistorie.
Det er ingen tungtveiende grunner til å slette forumet permanent, men mange grunner til å la det være tilgjengelig.
|
|
|
04/07/2023 13:01
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Kunne NOTS ha overtatt forumet? Too far fetched?
|
|
|
[Re: knutspeed]
04/07/2023 13:06
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Kunne NOTS ha overtatt forumet? Too far fetched? Det kunne jo faktisk vært en god match. Særlig med tanke på å skaffe sponsorer og annonsører. Men jeg er veldig usikker på hva driftskostnadene for dette forumet er. Kan jo ikke være rare greiene med tekniske kostnader. Men platformen er jo gammel og mangler jo helt sikker en masse saker ifbm it-sikkerhet og informasjonssikkerhet. Det kan jo gjøre det både dyrt å forvalte og risikabelt å være eier.
|
|
|
[Re: knutspeed]
04/07/2023 13:08
|
adr34s
Entusiast
|
Entusiast
Kunne NOTS ha overtatt forumet? Too far fetched? Det var et potensielt bra forslag, hvis både NOTS og FriFlyt er villige til det. Jeg sitter klar med vipps hvis det trengs dugnadsmidler til dette 
|
|
|
[Re: adr34s]
04/07/2023 13:17
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Kunne NOTS ha overtatt forumet? Too far fetched? Det var et potensielt bra forslag, hvis både NOTS og FriFlyt er villige til det. Jeg sitter klar med vipps hvis det trengs dugnadsmidler til dette Jeg har 699 kr som plutselig ble tilgjengelig. 
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
[Re: Tagelli]
04/07/2023 13:20
|
perbl
More than words
|
More than words
Kunne NOTS ha overtatt forumet? Too far fetched? Det kunne jo faktisk vært en god match. Særlig med tanke på å skaffe sponsorer og annonsører. Men jeg er veldig usikker på hva driftskostnadene for dette forumet er. Kan jo ikke være rare greiene med tekniske kostnader. Men platformen er jo gammel og mangler jo helt sikker en masse saker ifbm it-sikkerhet og informasjonssikkerhet. Det kan jo gjøre det både dyrt å forvalte og risikabelt å være eier. Hadde man hatt tilgang til databasene, tipper jeg dog det finnes endel kompetanse her som kan være med på å migrere ting. Endel forumplattformer har jo også import/eksportverktøy for å slurpe inn data fra andre plattformer og. Dette forumet kjører UBB-threads eller hva plattformen heter? Har ikke helt oversikten over hva som finnes av anbefalte løsninger per dags dato, men var nå med og administrerte et SMF-forum for endel år siden. Jeg er heller ikke fremmed for å bidra med litt penger for ting som hosting og tidsbruk. Kan nå også stille litt IT-kompetanse til rådighet ved interesse. Det viktige tenker jeg må være å få etablert om det er en reell mulighet til en slik overtagelse, samt om det finnes vettuge tekniske løsninger å kjøre som er greie å drifte og oppdatere, eller om webforum er en død hest å satse på rent generelt pga manglende tekniske muligheter.
Redigert av perbl; 04/07/2023 13:21.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
04/07/2023 13:28
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Hadde man hatt tilgang til databasene, tipper jeg dog det finnes endel kompetanse her som kan være med på å migrere ting. Endel forumplattformer har jo også import/eksportverktøy for å slurpe inn data fra andre plattformer og. Dette forumet kjører UBB-threads eller hva plattformen heter?
Ja det er kanskje også muligheter at man blir nødt til å konvertere i flere trinn. Først en gammel versjon som klarer å importere den eldgamle versjonen som ligger her og så igjen ta den nykoverterte og konvertere inn i en enda nyere en. Osv. Jeg tenker det sikkert er ganske mange som kunne tenke seg en spleis for å få dette opp og konvertert, så får man helle diskutere en levedyktig vei videre på senere tidspunkt. Men utfordringen her blir helt klart å overføre eierskap til informasjonen uten å bryte noen regler og lover.
|
|
|
04/07/2023 13:32
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Et forum er en bedre plattform enn de fleste alternativene. Diskusjonstråder er gull.
Jeg er med. Litt av pengene som har gått til det som etter hvert ble skimagasinet sluses gjerne over i et forumbidrag.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
04/07/2023 13:32
|
adr34s
Entusiast
|
Entusiast
[...] Men utfordringen her blir helt klart å overføre eierskap til informasjonen uten å bryte noen regler og lover. Enig, det er nok en del juridiske kaninhull her med tanke på data som er tilknyttet de enkelte profilene. Man vil antakelig komme langt med en solid datavask som fjerner passord og personlig identifiserende informasjon. Man kan kanskje spørre Datatilsynet om råd til fremgangsmåte?
|
|
|
04/07/2023 13:43
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk for laget, om noen lager et nytt "samfunn" håper jeg det blir lagt info om det her før lyset går og gjerne uten "sludder, drittslenging og besserwisser-temaer". En spesiell takk til Sepeda, RuneR, Sunflyer og en del andre for gode innspill, inspirasjon og innslag av underholdning i flere år ! ! !
Jeg har akkurat slått opp med Fri Flyt ;-) som jeg har støttet bla for å holde forumet levende.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
04/07/2023 14:02
|
iverta
Ringrev
|
Ringrev
I det minste hente alle innlegg og gjøre de søkbare et sted. Det fins MYE fin info her, helt uvurdeelig imo
Fornyelse av abonnement vil virkelig måtte opp til vurdering! Ble med i discord, gjerne også noe annet vettugt!
|
|
|
04/07/2023 14:09
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis en ikke-redaksjonell aktør tar over et forum regner jeg med det vil løpe ganske store kostnader til diverse GDPR. Jeg regner uansett med at Fri Flyt ikke ønsker å la noen overta av konkurransehensyn.
Kom dere på discord.
|
|
|
04/07/2023 15:55
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sletting av dette forumet er et enormt svik mot alle som er glad i sykling i Norge. Hvordan kan menneskene bak denne avgjørelsen bare kaste flere dekader med kultur og kunnskap på bålet? For dette er jo bokbrenning.
Dersom slettingen av dette forumet gjennomføres håper jeg det blir første steinen i kista som senker Friflyt og alt rundt Friflyt.
Jeg håper riksantikvar eller andre instanser kan redde en kopi av forumet. At noen har perspektivene som redaksjonen helt åpenbart mangler.
Jeg håper også at relevante media er blitt tipset om dette overgrepet mot vår arv og kultur.
|
|
|
04/07/2023 16:20
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jeg ser på tekniske løsninger. Å få opp et nytt forum ser jeg som veldig gjennomførbart rent teknisk.
Å migrere data vil selvsagt avhenge av velvillighet fra Fri Flyt AS. Som andre har vært inne på, hvis det blir en ren businessavgjørelse er det nok lite å hente.
|
|
|
04/07/2023 16:43
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sånn business-tanker, så hadde det ikke vært noe av Utflukt utenom forumet.
|
|
|
04/07/2023 16:50
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Synd. Forumet er den siste lille sytråden som har hold meg som abonnent. Friflytbladet suger balle, terrengsykkel.no er relativt dårlig og landevei var bra, men er jo selvfølgelig nedlagt.
Får litt outside-vibber av dette. Hva slags bisnissfolk er det som bruker penger på et produkt og bare legger ned? Tenker på terrengsykkel/landevei som helhet og ikke bare forum nå. Regner med at abo.tall på Friflyt er sterk synkende.
|
|
|
04/07/2023 16:55
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
|
|
|
[Re: polkaDOT]
04/07/2023 17:28
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Håper Friflyt inviterer på gravøl.
Det er mange gode minner. Alt fra min første Skeikampen utflukt, tror det var i 2006. Tråden om da kona skulle kjøpe sykkel til en av de fra Drammen, var det til hbakken? Osv osv.
Jeg startet nok den tråden for jeg handlet på vegne av kona til tommygutt, en fet Scott DH sykkel. Burde hatt gravøl ja. Massevis av gratis øl.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
04/07/2023 17:35
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
De får ikke noe lojalitet. jeg subsidierte dem med å fornye årsabonnement i går og har stoppet abonnement og bedt om refusjon av pengene.
Som en erfaren mann skrev et annet sted. Da er vi tilbake der vi begynte. Sykkeltester i et skiblad.
Skikkelig trist. Og jeg føler ikke at alt jeg har skrevet her i 21 år er journalistikk som bare kan slettes av servereier. Jeg har ikke oversikt over det emnet, men på serverene ligger det vesentlige deler av historien til norsk sti- og terrengsykling.
Om vi alle tar å ber om en innsyn og tilgang på portabel informasjon fra forumeier, så får de en alvorlig ball med arbeid og de kan heller ikke slette databasene mens de har utestående innsynsbegjæringer. Edit: Jeg ser at spørsmål-svar seksjonen på meldingen om nedleggelse sier at de ikke trenger det. Men der tror jeg de bør skaffe seg mer solid juridisk rådgiving før de forkaster forspørsler baser på rett til innsyn og rett til dataportabilitet. Tja, innsynsrett og dataportabilitet handler om personopplysninger. Ett innlegg er ikke en personopplysning om deg, så en slik forespørsel vil aldri måtte svare opp med liste over innlegg om det var slik du mente. Men hva de har registrert av personopplysninger om deg og andre brukere er noe annet.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
04/07/2023 17:42
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Urgghh, det var fan meg kjip nyhet å få (og måte å få den på). Er på discord, håper den kan bli noe, holder et øye åpent for forumsløsninger, de er mye bedre enn discord på gjenfinning bla.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
04/07/2023 17:46
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Sånn business-tanker, så hadde det ikke vært noe av Utflukt utenom forumet. Og hva skjer med Utflukt om noen år lurer jeg på.... Er dette starten på slutten av Utflukt også? Vært på Utflukt 11 ganger nå totalt med Skeikampen, Kongsberg og Trysil. I fjor hørte jeg det var glissent under Utflukt i Trysil, mens i år var det greit besøkt. dog så har flere store merker droppet ut. Det koster de mye å stå på stand og de har ikke lov til å selge noe. Blir vel nok kanskje spikeren i kista på FriFlyt abo mitt dette, har beholdt det siste årene for å støtte oppunder forumet som har vært viktigst etter bladet Terrengsykkel ble kuttet ut. Har vært noe år med mye bra på forumet, men siste årene har det blitt både redusert innhold og til tider "dårlig" innhold. Er en tid for alt. Nå slukkes lyset, og bokmerkene til Terrengsykkelforumet slettes. Ses kanskje andre steder. Bye.
|
|
|
[Re: larsb]
04/07/2023 17:59
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Herre min hatt. Er det lov å bare dunke samtlige der i hodet med et grytelokk? Værsåsnill?
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
04/07/2023 18:00
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
send angviken etter dem 
|
|
|
04/07/2023 18:02
|
wargz
Fersking
|
Fersking
Kjip nyhet det her, hvordan skal jeg få tips og råd nå da......kundeservice på bikeshop liksom.
|
|
|
[Re: hbakken]
04/07/2023 18:02
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Tja, innsynsrett og dataportabilitet handler om personopplysninger. Ett innlegg er ikke en personopplysning om deg, så en slik forespørsel vil aldri måtte svare opp med liste over innlegg om det var slik du mente. Men hva de har registrert av personopplysninger om deg og andre brukere er noe annet. Det der er en vanlig villfarelse. Som også Fri Flyt har tatt feil av. Om du leser den juridisk definisjon "1. «personopplysninger» enhver opplysning om en identifisert eller identifiserbar fysisk person («den registrerte»); en identifiserbar fysisk person er en person som direkte eller indirekte kan identifiseres, særlig ved hjelp av en identifikator, f.eks. et navn, et identifikasjonsnummer, lokaliseringsopplysninger, en nettidentifikator eller ett eller flere elementer som er spesifikke for nevnte fysiske persons fysiske, fysiologiske, genetiske, psykiske, økonomiske, kulturelle eller sosiale identitet," Lykke til med å avgjøre fra innlegg til innlegg til om innlegget omhandles av denne definisjoner eller ikke. Så joa, Fri Flyt kan godt bare sende meg innlegg som dekkes av denne definisjonen. Men da forbeholder jeg meg retten til å få vite hvordan de har definert andre innlegg utenom denne situasjonen. Fri Flyt tolker også regelene feil, da f.eks privathetsunntaket ikke gjelder for åpne fora, samt at endringen i lovgivingen i 2022 sier at unntakene kun skal gjelde dersom det er nødvendig for å uføre de journalistiske oppgavene. At Fri Flyt synes det er mye jobb er ikke begrunnelse god nok.
|
|
|
04/07/2023 18:14
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Triste greier, men alt kan vel ikke vare evig.
Jeg kom hit i 2007 og giikk all-in på singlespeed etter å ha gjennomført et ritt på intersport-sykkel til 4999,- og mistet 4 vitale komponenter på 5 mil. Mye bra subkultur her inne ja, og relativt MYE flisespikk. Håper riksarkivet holder av noen petabyte til ettertiden.
Alternativer ?
Er det mulig å benytte Reddit? JEg opprettet r/Terrengsykkelforum der dersom noen med kunnskap vil forsøke å sette opp en side som kan brukes. Discord så bra ut da. Men er det mulig å bli med der med samme brukernavn som her, for kontinuiteten eller må man benytte en allerede eksisterende Discord-konto?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
04/07/2023 18:14
|
OleF
Entusiast
|
Entusiast
Felgbrems <3