Vil du være med å lage turkart?
|
Re: Vil du være med å lage turkart?
[Re: knuthaug]
15/11/2021 08:41
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Er vel kanskje verdt et forsøk å få brukeren "trondaks" i tale da, og prøve å få han til endre oppfatning om det her. Ikke sikkert at han leser kommentarer på redigeringer (jeg må i hvert fall innrømme at jeg ikke følger med på dem på mine egne redigeringer  Tror kanskje man får epost dersom noen sender en melding via openstreetmap, men er ikke helt sikker. Han har sannsynligvis fått epost - jeg mottok selv det da fredriks kommenterte changesettet, og de aller fleste pleier å svare der når jeg kontakter folk på den måten... Men hvis det har gått i spamfilteret hans får vi kanskje prøve via Facebook.
|
|
|
[Re: anderfo]
15/11/2021 10:51
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er egentlig et interessant (filosofisk kanskje?) spørsmål dette med om det er selvsagt at alt av stier skal ut på et kart. Hva med hensynet til stien? Hva når enkelte stier ikke vil tåle den oppmerksomheten en sti får når den blir lagt ut på et kart? Er det noen områder der det kan være greit at det ikke er mange syklister, slik at andre som kan få en følelse av noe "urørt"? Hva med gleden over å oppdage noe hemmelig og dele den hemmeligheten? Hvem har retten til å ta bort den muligheten? Noen tanker om all mystikken dere fjerner med å gjøre alt digitalt? Har vi nok kjente stier nå og burde vi rette fokus på å ta vare på de stiene vi har fremfor å kun flytte oss over på en ny sti og slite ut den? Her i Trondheim så er det omtrent en syklist som bryr seg om å ta vare på stier (Nilsbyen holdt utenfor og det å bryte ny sti ikke medregnet) og resten av røkla vil kun forsyne seg og ikke bidra med noe. Er det egentlig så forferdelig ille om at noen ting forblir små hemmelige perler? Kan vi tenke oss at vi har en fin balanse nå, med et enormt utvalg av kjente stier og et pittelite knippe hemmeligheter som er akkurat nok til at det fortsatt er litt morsomt å se hva som ligger bak den haugen og ta et skritt utenfor den digitale verden?
|
|
|
[Re: bronx]
15/11/2021 12:04
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det filosofiske her faller jo på egen grunn når folk anlegger stier etc. på andres eiendom og forventer at de eier alt som har noe med stien å gjøre. Så lenge det er utmark og tilgjengelig for alle, er det å dele den helt etter boka, spør du meg.
|
|
|
15/11/2021 13:01
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Trenger vi å snevre det inn til at noe "eier" noe. Hva om vi heller spør om at det kan være innafor å unne noen særpeiser at noen få stier forblir "hemmeligheter". Det er ikke snakk her om at noen har hindret noen å bruke en sti. Kun snakk om at man ikke MÅ legge ut alt selv om man KAN. Jeg er sikker på at for hver særpeis som ikke vil ha en sti på alle kart så er det like mange som setter pris på muligheten til å oppdage og utforske noe utenfor skjermen. Har vi plass for slike glæder i den store digitale verden også? Det er jo ikke som om at det er for få stier på kartene nå.
Redigert av erikskon; 15/11/2021 13:02.
|
|
|
15/11/2021 13:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag såg efter ett tag att denna stien hade flera sykkel segment på strava och tror det var en 50 personer som hade resultat. Så väldigt hemlig i sykkel miljöet som liker den typen stier lär den väl ikke vara. Är dokk usikker på hvis den syklas så väldigt ofta.
Jag fant stien når jag var på fottur och når jag såg den hade jag faktiskt ingen tanke på att det var en sykkelsti bland annat för att jag ikke såg noen spår och en del partier er efter min oppfattning väldigt bratta. Absolut inget för mig.
Baserad på strava global heat map er det också en del gående som har funnit stien.
Har en viss förståelse för att folk vill hålla ting hemligt men:
Här har vi alltså en sti där stibyggaren vill hålla den hemlig men den ligger i ett område där man knappast får bygge en sti.
Tvivlar på att många stisyklister skulle följa retningslinjer hvis noen som har uppgraderat, byggt eller fiksat en sti skulle kräva att man ikke fick sykle den eller att man ikke fick ha med den på mtbmap.no.
I Trondheim har det sista tiden varit många diskussioner om utbredning av stier och slitasj och jag tycker hemlighållning av stier skurrar en del med att man ikke vill att andra ska uppgradera stier. Tycker faktiskt att stisyklister ibland tar sig lite väl mycket till rätta. Stier ska vara precis som de vill.
Men nu finns stien på orienteringskart, antagligen tydligare och tydligare på strava global heat map, alla de som har varit med på freidigstur orientering vet om stien och att några har försökt och lykkats ödelaga för dem. Är bara en tidsfråga innan noen ritar in den igen och Trond får slette den igen hvis han vill.
Har väldigt lite tro på att hemligholdningen av stien och härverket på orienteringsposten är orelaterat och härverket tycker jag är helt förjävligt.
|
|
|
15/11/2021 13:34
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er ganske drøyt å spekulere i hvem som gjør hva av rare ting i marka når vi vet hvor mye rart som skjer. Foreslår at du holder deg for god til å spekulere og navngi.
|
|
|
[Re: erikskon]
15/11/2021 13:42
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er ganske drøyt å spekulere i hvem som gjør hva av rare ting i marka når vi vet hvor mye rart som skjer. Foreslår at du holder deg for god til å spekulere og navngi. Jag har ingen aning om vem det kan vara men kontrollen satt alltså på siden av en downhill sti som folk vill hålla hemlig på ett sted i marka som jag skulle si ingen bara passerar. Den slets också ned om och om igen och tillslut blev det härverk på den rejäla de satta opp. Jag är som sagt väldigt liten tro på att det ikke er relaterat till stien och jag tror mycket mer på att det är en syklist än en gående.
|
|
|
15/11/2021 14:02
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det du gjør her er jævlig ufint Fredrik. Du navngir en kjent syklist som spesielt opptatt av denne stien og så slår du fast at en syklist har utført hærverk. Kom deg ut og lemp stein fremfor å sitte på nett og fantasere 
|
|
|
15/11/2021 14:17
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det du gjør her er jævlig ufint Fredrik. Du navngir en kjent syklist som spesielt opptatt av denne stien og så slår du fast at en syklist har utført hærverk. Kom deg ut og lemp stein fremfor å sitte på nett og fantasere Nu får du sluta och spekulera. Det är faktiskt ikke så att jag ens trott att den navngitte personen är den som gjort härverk men att det er en syklist som har gjort det tror jag.
|
|
|
15/11/2021 14:45
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Det er egentlig et interessant (filosofisk kanskje?) spørsmål dette med om det er selvsagt at alt av stier skal ut på et kart. Hva med hensynet til stien? Hva når enkelte stier ikke vil tåle den oppmerksomheten en sti får når den blir lagt ut på et kart? Er det noen områder der det kan være greit at det ikke er mange syklister, slik at andre som kan få en følelse av noe "urørt"? Hva med gleden over å oppdage noe hemmelig og dele den hemmeligheten? Hvem har retten til å ta bort den muligheten? Noen tanker om all mystikken dere fjerner med å gjøre alt digitalt? Har vi nok kjente stier nå og burde vi rette fokus på å ta vare på de stiene vi har fremfor å kun flytte oss over på en ny sti og slite ut den? Her i Trondheim så er det omtrent en syklist som bryr seg om å ta vare på stier (Nilsbyen holdt utenfor og det å bryte ny sti ikke medregnet) og resten av røkla vil kun forsyne seg og ikke bidra med noe. Er det egentlig så forferdelig ille om at noen ting forblir små hemmelige perler? Kan vi tenke oss at vi har en fin balanse nå, med et enormt utvalg av kjente stier og et pittelite knippe hemmeligheter som er akkurat nok til at det fortsatt er litt morsomt å se hva som ligger bak den haugen og ta et skritt utenfor den digitale verden? Hvor går grensen mellom et kart med uoppdagede "hemmelige" perler og et kart som er så unøyaktig at det ikke lenegr er like brukbart til å finne fram i terrenget? Det blir mye følelser inne bildet for meg, som jeg synes er vanskelig å forholde seg til. Om stien (den aktuelle, eller en tilfeldig sti et tilfeldig sted i Norge) dukker opp på en ajourføring av Norgeskart, ville du da også argumentert med at den ikke burde vært der, for å bevare mystikken i det å ferdes i området?
|
|
|
[Re: fredriks]
16/11/2021 09:44
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Du navngir noen i samme setning der du mer enn antyder at noen har drevet hærverk på en orienteringspost, og forventer at det ikke kobles sammen? Respektløst. Jeg vet hvor mye arbeid vedkommende har nedlagt i vedlikehold av eksisterende stier i marka, samt ryddet gamle tråkk til farbare stier. Når jeg ser slitasjen på enkelte stier i marka, med stravaspor og kutting av svinger, skjønner jeg godt at evt nye ryddete stier ønskes holdt borte fra offentlige kart. Uten at jeg forsvarer hærverk på andres aktiviteter i marka. Ideelt skulle jeg ønske alle syklbare stier var avmerket, det ville fordelt slitasjen enda mer, men det er allerede nok å ta av. Om flere klarer å holde seg til stivettreglene, samt bidra med styrking av sti, ville ikke dette vært noen utfordring.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
16/11/2021 11:01
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Du navngir noen i samme setning der du mer enn antyder at noen har drevet hærverk på en orienteringspost, og forventer at det ikke kobles sammen? Respektløst. Den koblingen er det jo du og erikskon som gjør, og dere tror åpenbart ikke på fredriks når han sier at han _ikke_ mente å antyde en slik kobling. Hvorfor dere går så hardt ut mot han vet jeg ikke, men det virker jo litt som det er en eller annen gammel beef i bakgrunnen her. Det var også jeg som nevnte navnet først, siden det er openstreetmap-brukeren som har slettet stien. Men det er ikke innafor openstreetmap-kjørereglene å slette legitime data fordi man mener det ikke skal kartlegges og at man mener at man har et slags eierforhold til det aktuelle objektet. Vær gjerne uenig i det, men det endrer ikke på det.
|
|
|
16/11/2021 11:34
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Han skrev dette:
"Har väldigt lite tro på att hemligholdningen av stien och härverket på orienteringsposten är orelaterat och härverket tycker jag är helt förjävligt."
Er ikke dette å antyde en slik kobling? Men jeg får vel tro på han når han sier han ikke mente å antyde dette.
Jeg kjenner ikke Openstreetmap sine kjøreregler. Bruker mtbmap selv. Jeg kjenner til at mange nyeetablerte stier i f eks Estenstadmarka ikke blir lagt inn der fordi man ser hvordan stiene blir ødelagt.
|
|
|
16/11/2021 11:42
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det var også jeg som nevnte navnet først, siden det er openstreetmap-brukeren som har slettet stien. Men det er ikke innafor openstreetmap-kjørereglene å slette legitime data fordi man mener det ikke skal kartlegges og at man mener at man har et slags eierforhold til det aktuelle objektet. Vær gjerne uenig i det, men det endrer ikke på det.
Moro med disse osm-reglene... Oh-hellige-osm-regel... must always obey the kjøreregel. :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
16/11/2021 11:43
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg kjenner ikke Openstreetmap sine kjøreregler. Bruker mtbmap selv. Jeg kjenner til at mange nyeetablerte stier i f eks Estenstadmarka ikke blir lagt inn der fordi man ser hvordan stiene blir ødelagt.
Er heldigvis få nyetablerte stier i e-marka også, men ganske mange eldgamle som blir tatt i bruk på nytt, evnt kobles to gamle stier sammen.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
16/11/2021 11:59
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Er heldigvis få nyetablerte stier i e-marka også, men ganske mange eldgamle som blir tatt i bruk på nytt, evnt kobles to gamle stier sammen. Ja, jeg mener gamle dyretråkk/lite brukte stier, ikke nybrottsarbeid.
|
|
|
16/11/2021 12:01
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Er heldigvis få nyetablerte stier i e-marka også, men ganske mange eldgamle som blir tatt i bruk på nytt, evnt kobles to gamle stier sammen. Ja, jeg mener gamle dyretråkk/lite brukte stier, ikke nybrottsarbeid. +1
|
|
|
16/11/2021 12:10
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Det var også jeg som nevnte navnet først, siden det er openstreetmap-brukeren som har slettet stien. Men det er ikke innafor openstreetmap-kjørereglene å slette legitime data fordi man mener det ikke skal kartlegges og at man mener at man har et slags eierforhold til det aktuelle objektet. Vær gjerne uenig i det, men det endrer ikke på det.
Moro med disse osm-reglene... Oh-hellige-osm-regel... must always obey the kjøreregel. :-D Du kan jo være så sarkastisk du vil, men det er nå engang sånn at brukeren kan bli sparket ut om man ikke følger de eller ikke tar hintet om å endre "oppførsel" dersom superbrukerne kommer på banen. Ikke at jeg tror det er så sannsynlig i dette tilfellet, men.
|
|
|
16/11/2021 12:11
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Moro med disse osm-reglene... Oh-hellige-osm-regel... must always obey the kjøreregel. :-D Du kan jo være så sarkastisk du vil, men det er nå engang sånn at brukeren kan bli sparket ut om man ikke følger de eller ikke tar hintet om å endre "oppførsel" dersom superbrukerne kommer på banen. Ikke at jeg tror det er så sannsynlig i dette tilfellet, men. Dette blir bare bedre og bedre :-D
|
|
|
16/11/2021 13:13
|
Hillmar
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Han skrev dette: Jeg kjenner ikke Openstreetmap sine kjøreregler. Bruker mtbmap selv. Jeg kjenner til at mange nyeetablerte stier i f eks Estenstadmarka ikke blir lagt inn der fordi man ser hvordan stiene blir ødelagt. Jeg har ikke noe å bidra med i den filosofiske diskusjonen her, men er det ikke sånn at mtbmap kun er en "front end" for visning av data/kart som ligger hos Openstreetmap? Men endringer i OSM dukker ikke så raskt opp i mtbmap siden det må "tegnes opp" på nytt, om jeg har forstått det rett...
|
|
|
16/11/2021 13:17
|
ehovde
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Mens vi er på temaet OSM-etikk og skrevne/uskrevne regler: Det er enkelte av de sist tillagte stiene i Estenstadmarka som bærer tydelig preg av at den som har lagt de inn i OSM ikke har førsthåndskjennskap til stien. Skal man legge inn en sti kun basert på andres gps-spor/Strava heatmap når man ikke er sikker på hvordan den henger sammen med resten av stinettet?
"Improvement makes straight roads; but the crooked roads without improvement are roads of genius" - William Blake
|
|
|
[Re: Hillmar]
16/11/2021 13:18
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Han skrev dette: Jeg kjenner ikke Openstreetmap sine kjøreregler. Bruker mtbmap selv. Jeg kjenner til at mange nyeetablerte stier i f eks Estenstadmarka ikke blir lagt inn der fordi man ser hvordan stiene blir ødelagt. Jeg har ikke noe å bidra med i den filosofiske diskusjonen her, men er det ikke sånn at mtbmap kun er en "front end" for visning av data/kart som ligger hos Openstreetmap? Men endringer i OSM dukker ikke så raskt opp i mtbmap siden det må "tegnes opp" på nytt, om jeg har forstått det rett... Stemmer det. Mtbmap er en rendering av data fra openstreetmap med spesialtilpasset stilsett, som (jeg tror) fortsatt gjøres manuelt og derfor sjeldnere enn openstreetmap.org-renderingen f.eks.
|
|
|
[Re: ehovde]
17/11/2021 08:19
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Mens vi er på temaet OSM-etikk og skrevne/uskrevne regler: Det er enkelte av de sist tillagte stiene i Estenstadmarka som bærer tydelig preg av at den som har lagt de inn i OSM ikke har førsthåndskjennskap til stien. Skal man legge inn en sti kun basert på andres gps-spor/Strava heatmap når man ikke er sikker på hvordan den henger sammen med resten av stinettet?
Jeg tror vel dette er innafor, kanskje med et lite forbehold dersom dataene er veldig feil eller dårlige. Tanken med dugnadsmodellen i openstreetmap er jo at hvem som helst som ser at dataene er feil eller for dårlig, kan og bør rette dem. Og over tid funker det relativt bra, selv om det lokalt og i kortere eller lengre tid kan være funky data i kartet. . Steg en i denne modellen er jo der du er nå, at du har identifisert dårlige data, steg to er å enten redigere dem eller få noen til å redigere dem. En annen variant som Vidar (bronx her på forumet) er veldig flink til å bruke, er å tagge f.eks en sti med "fixme" = "resurvey" dersom man bare har en antagelse om at det burde være noe der, f.eks utifra historiske data. Da signaliserer man mer tydelig at dette er noe som "Noen" bør se på. Stier tagget med "fixme" blir ikke rendret på mtbmap i dag. https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:fixmeHar selv innimellom tegnet stier jeg ikke kjenner basert på strava heatmap, men gjør det bare unntaksvis og når heatmap'en er tydelig på at det er mye trafikk der. Jeg prøver i hvert fall da å ikke gjøre noen særlige antagelser om stien, men kan jo da ikke garantere at alt blir riktig (f.eks tagger jeg den med "path", kan det jo være en traktorvei som burde vært "track" isteden). Men min holdning er at det er bedre at det er en sti der, som muligens ikke er 100%, enn ingenting. Andre er nok uenig, som har vært belyst tidligere i tråden...
|
|
|
17/11/2021 08:50
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Så moralen er, om du ønsker å beholde stien "din" for deg selv, gjør som meg, sykle analogt. ;-)
|
|
|
17/11/2021 10:17
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har også tagget mange stier med utgangspunkt i Strava heatmap på steder jeg ikke har vært, stort sett i områder der det ikke er tegnet inn nesten noen stier. Er fortsatt mange steder i Norge der det mangler mye data, så tenker det er viktigere å få inn stier her selv om noe kan være "feil". Må gjøre en vurdering på om det kan være skiløype, da dropper jeg det. Men tagger de da som highway=path, og source=strava. Kunne vurdert å bruke fixme=resurvey også.
|
|
|
[Re: espenta]
17/11/2021 14:39
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
En annen variant som Vidar (bronx her på forumet) er veldig flink til å bruke, er å tagge f.eks en sti med "fixme" = "resurvey" dersom man bare har en antagelse om at det burde være noe der, f.eks utifra historiske data. Da signaliserer man mer tydelig at dette er noe som "Noen" bør se på. Stier tagget med "fixme" blir ikke rendret på mtbmap i dag. https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:fixmeSikker på dette? Jeg tror stiene med fixme rendres på mtbmap  Jeg bruker også denne tag-en, både når jeg har vært der og var usikker på noe, eller når jeg har tegnet "på oppdrag" for noen som har vært der. Det hender f.eks. at jeg er usikker på mtb:scale (selv etter å ha vært på stien, f.eks. vinterstid eller til fots), eller at noen har bedt meg tegne inn en sti de har vært på men var usikker på fargevalget siden de ikke kjenner "skalaen" godt – og i slike tilfeller vil jeg typisk legge inn fixme="survey" eller fixme="verify mtb:scale" eller noe slikt. Så justerer noen andre (eller jeg) etter å ha vært flere ganger på stedet. Slik var det f.eks. på mange stier i Oppdalsområdet i starten, da jeg tegnet inn mye kun basert på info fra folk på VPG. Så har jeg etter hvert besøkt de fleste av disse stiene og justert på både sti, fargevalg/mtb:scale, underlag/surface, m.m. Dette har jeg også gjort en del i Estenstadmarka og Bymarka, samt typisk når jeg skal på ferie et sted. Første gang jeg syklet i Gautefall tegnet jeg inn masse stier basert på strava heatmap, men da kun stiene uten farge og med fixme=survey. Så dro jeg dit noen uker senere, fargela alt jeg hadde syklet, og så spurte jeg noen lokale om de kunne hjelpe meg å fargelegge resten med cirka samme "skala" (både mtb:scale og class:bicycle:mtb). Nå tror jeg mye av området er godt kartlagt. Samme prosedyre brukte jeg opprinnelig på Røros. Da var jeg veldig heldig og fant en lokal helt som etterpå har kartlagt ekstremt mange stier rundt Røros. Skalaen har blitt litt annerledes enn andre steder, sånt skjer...
|
|
|
31/05/2023 22:11
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Hva er trikset for å oppdatert rendring på mtbmap.no for tiden?
|
|
|
[Re: jaknudsen]
01/06/2023 06:38
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Hva er trikset for å oppdatert rendring på mtbmap.no for tiden? Hvis du har tegnet en del og det ikke har skjedd noe i løpet av et par uker ville jeg tipset Ola Endre, kontaktinfo står nederst på https://mtbmap.no/info (husk å fortelle hvilket område det gjelder)
|
|
|
04/07/2023 11:57
|
AGT
Avhengig
|
Avhengig
Noen som vet hvordan man legger inn høydemeter på vann/innsjøer ? Har prøvd , men får det ikke til. Screenshot fra Maridalsvannet i Mtbmap.no : ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123678&filename=2023-07-04_135625.png) Screenshot fra Norgeskart.no : ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123679&filename=2023-07-04_140216.png)
Redigert av AGT; 04/07/2023 12:05.
|
|
|
[Re: AGT]
04/07/2023 20:12
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Noen som vet hvordan man legger inn høydemeter på vann/innsjøer ? Har prøvd , men får det ikke til.
Screenshot fra Maridalsvannet i Mtbmap.no :
(…) Du må finne relasjonen som beskriver vannet (typisk natural=water, name= Maridalsvannet), og så legger du inn taggen ele i tillegg (f.eks. ele=149 på Maridalsvannet). NB! mtbmap.no pleier ikke å vise denne taggen noe sted for vann, men den viser den for f.eks. fjelltopper (natural=peak, name=*, ele=*).
|
|
|
|
|