Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser)

Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: Esc] #2733337 09/05/2023 16:15
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Jaja endelig i orden med skikkelig gripepunkt.
Bestemte meg i går for å gi denne fisefine bremsen ett forsøk - 1 time - til før bytte av bremser i ren frustrasjon.
Tok med ett svært glass vin ut i boden, satt timeren på klokka på 1 time. Gjorde det litt småkjapt, samme prosedyre som tidligere, men avsluttet med å lufte kaliber i stedet for hendelen. Voila, så satt den på 117 forsøket.
Må tydeligvis drikke vin stedet for ØL når jeg lufter denne bremsen.
Nytt innlegg og klaging om 1 års tid om jeg ikke har fått byttet de.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: Esc] #2733500 12/05/2023 09:57
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Godt det løste seg. Jeg liker modulasjonen i SRAM-bremsene veldig godt. Øl er nå vitenskapelig bevist som løsningen på alle mekkeproblemer!

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: Esc] #2734986 02/06/2023 09:58
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
SRAM har I mellomtiden kommet med mineraloljebremsen DB8. Det er en noen kraftige Code-liknende budsjett-saker som fungerer ganske bra. Litt mindre kraft enn enn Code og dårligere modulering, men ikke gærne. Skal holde to år mellom hver lufting i følge SRAM. Spørsmålet er om det er pga designet eller mineraloljen?

https://www.pinkbike.com/news/sram-quietly-launches-new-db8-mineral-oil-brakes.html

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: simenf] #2735069 02/06/2023 21:28
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Ja det er godt spørsmål. Min erfaring relatert til Shimano, er jo at man må lufte disse oftere enn SRAM.
Så hvordan SRAM får bremser som må luftes sjeldnere med mineralolje forstår jeg ikke, det bør ikke være grunnet oljen tenker jeg.

Lurer på hvorfor de ikke har valgt den gode Bleeding Edge lufteporten på kaliper på denne.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: Esc] #2735084 03/06/2023 09:30
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Er fordi mineralolje ikke degraderes på samme måte som DOT, der sistnevnte blamses med vann og får dermed dårligere virkning, bl.a. på kokepunkt.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: baronKanon] #2735154 04/06/2023 20:33
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Men hvordan henger det da sammen med at Shimano bremser må luftes oftere enn SRAM med DOT olje?
Basert på egen erfaring altså, ikke noe opplest sannhet.

#NBNL -

Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: Esc] #2737245 04/07/2023 07:19
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Løfter denne igjen, da jeg er i gang med å slåss med et par SRAM Rival Hydrauliske bremser på en mekanisk girgruppe. Har forsøkt x-antall ganger med x-antall metoder uten at jeg blir fornøyd. Bremsekraften virker å være god og den er jeg fornøyd med, problemet er feeling på hendel. Den tar altfor langt inn og er ikke like kontant som jeg skulle ønske. Avsluttet med både kalliper og hendel, byttet olje i hele systemet. Stempler presset helt tilbake. Noen som har noen hete tips?

Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: Hen9ng] #2737249 04/07/2023 07:54
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: Hen9ng
Løfter denne igjen, da jeg er i gang med å slåss med et par SRAM Rival Hydrauliske bremser på en mekanisk girgruppe. Har forsøkt x-antall ganger med x-antall metoder uten at jeg blir fornøyd. Bremsekraften virker å være god og den er jeg fornøyd med, problemet er feeling på hendel. Den tar altfor langt inn og er ikke like kontant som jeg skulle ønske. Avsluttet med både kalliper og hendel, byttet olje i hele systemet. Stempler presset helt tilbake. Noen som har noen hete tips?

Ja:D ICON_LAUGH
Se mitt innlegg fra 9/5 over!

#NBNL -

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå