Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Krankarm som stadig løsner

Krankarm som stadig løsner #2736904 28/06/2023 13:26
I
Ivar Nilsen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
I
Hei,

På min Orbea Wild elsykkel har jeg en krankarm (høyre side) som stadig løsner. Jeg oppdaget det første gang i fjor høst (sykkelen ble kjøp i fjor vår) og da den var inne på service hos Unaas byttet de den gratis. Fair nok tenkte jeg, da var DET problemet ute av verden. Men så tidligere i vår kjente jeg at den var løs igjen mens jeg var ute på tur. Kom meg hjem og strammet den men etter et par dager var den igjen slarkete og skruen var løs. Rullet innom Unaas og de dro den til for meg (jeg tenkte kanskje jeg bare ikke fikk strammet den nok med mine verktøy) og et par dager senere var den løs igjen.

Nytt bytte av krankarm, også denne fikk jeg byttet gratis. Og nå etter en 2-3 turer var skruen faen meg løs igjen. Hva er egentlig neste skritt her? Dette er nå den tredje armen som på eget initiativ løsner. Er dette et vanlig problem? Skal jeg bare høre med verkstedet igjen? Neglelakk på gjengene?

Tenkte å høre her om noen har vært borti noe lignende før jeg stikker bort med den fordi selvom jeg har flere sykler så liker jeg best å ha alle tilgjengelig. Nå som det er typ 30 grader i Oslo frister feks el-sykkel mer enn "vanlig sykkel".

Re: Krankarm som stadig løsner [Re: Ivar Nilsen] #2736906 28/06/2023 13:48
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
En dråpe eller to med gjengelås ala Loctite 243 løser nok problemet. Noen krankbolter kommer ferdig preppet med gjengelås.

Re: Krankarm som stadig løsner [Re: Ivar Nilsen] #2736907 28/06/2023 13:53
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Du skriver ikke om type krank du har, men om venstre arm + aksling (antar at du ikke har løse krankarmer og kranklager) har tatt skade av at høyre krankarm løsnet den første gangen (slitasje i kontaktflate) er i grunn løpet kjørt, og du får aldri festet høyre arm uten at den løsner igjen.
Med mindre du limer den permanent, med det er nok ikke lurt.

Uten å kjenne til mer enn det du skriver, og uten bilder........ både høyre og venstre krankarm må byttes.

Re: Krankarm som stadig løsner [Re: Ivar Nilsen] #2736912 28/06/2023 14:25
I
Ivar Nilsen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
I
Det eneste jeg vet er fra spec-sheet for sykkelen der det står
CRANKSET PW EB04-NW32 G4

Siden sykkelen er såpass ny og de allerede har fikset dette to ganger tenkte jeg at jeg skulle fikle minimalt med det selv, men det er jo åpenbart at det de fortsetter å gjøre, bare bytte den ene armen, ikke fungerer.

Tar med meg det om at de kanskje må prøve å bytte litt mer enn bare en arm inn i neste runde med kommunikasjon.

Re: Krankarm som stadig løsner [Re: Ivar Nilsen] #2736913 28/06/2023 14:33
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Krankarmer fra e*thirteen, Plus Alu. Be Unaas om også nye bolter. Hvis du googler vil du se at bolter til krankarmene er preppet med gjengelås.
Om problemet etter det fortsetter så er antageligvis aksling skadet. Og det betyr motorbytte. Jeg vil tro Unaas vil prøve alt før de går til det skrittet.

Forøvrig: https://www.emtbforums.com/threads/...ea-wild-fs-crank-bolt-falling-out.17048/

Redigert av Labbetuss; 28/06/2023 14:34.
Re: Krankarm som stadig løsner [Re: Ivar Nilsen] #2736915 28/06/2023 14:44
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
bruk momentnøkkel og gjengelim

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Krankarm som stadig løsner [Re: Ivar Nilsen] #2736919 28/06/2023 15:30
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Hei,

Snakket med gutta på verkstedet som sjekket den sist her, og de mener akslingen så helt fin ut. Men tror som noen skiver over her at vi også burde byttet bolt og satt inn denne med loctite. Det bør gjøre susen. Ber gutta på verkstedet finne frem en bolt og så kan vi fikse det om du sykler innom en dag. Eventuelt kan du gjerne sette den igjen en time så vi får sjekket over på nytt.

Re: Krankarm som stadig løsner [Re: lim3] #2736920 28/06/2023 16:23
I
Ivar Nilsen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
I
Sitat: lim3
Hei,

Snakket med gutta på verkstedet som sjekket den sist her, og de mener akslingen så helt fin ut. Men tror som noen skiver over her at vi også burde byttet bolt og satt inn denne med loctite. Det bør gjøre susen. Ber gutta på verkstedet finne frem en bolt og så kan vi fikse det om du sykler innom en dag. Eventuelt kan du gjerne sette den igjen en time så vi får sjekket over på nytt.

Da gjør jeg det ICON_SMILE vet dere har mye å gjøre så tenkte å se om det var noen enkle ting jeg kunne gjort selv først.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå