Graveltur Oslo -Vinstra
|
Graveltur Oslo -Vinstra
24/06/2023 06:02
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Trenger input fra dere med lokalkunnskap på denne strekningen. Vil gjerne starte ved rådhuset og ende i området rundt Vinstra. Håper å kunne sykle mest mulig på skog og grusveier, borte fra trafikk og bebyggelse. Er dette mulig? Eller må jeg til med transportetapper i bygda?
|
|
|
Re: Graveltur Oslo -Vinstra
[Re: Dølle]
24/06/2023 06:49
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Har ikke lokalkunnskap, men har merket meg: Oslo-Gjøvik kan du følge Alpers' Høstens flotteste eventyr. Du finner ruten på Strava. Gjøvik-Lillehammer kjenner jeg ikke til fine ruter. Men i annen tråd fikk jeg av kao anbefalt å ta Mjøsbrua til Moelv, og litt nord for Moelv ta veien over Kløvstadhøgda på grus. Fra Lillehammer kan du ta Trollsykkelruta eller Trollsykling. Du kan laste ned GPX fra begge sidene. Har ikke rukket å se på siste strekk til Vinstra. I ovennevnte tråd fikk jeg forresten varmt anbefalt av runermm Lokstallen Røykenvik ved Brandbu  Du får en flott tur.
|
|
|
24/06/2023 08:49
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oslo - Vinstra kan naturligvis gjøres på mange ulike måter. Hvis du har god tid og søker etter de beste opplevelsene vil jeg sette av minst to dager og ta en omvei rundt Vaset, Mjølkeruta og Beitostølen. Fra rådhuset kan du ta sikte på Sørkedalen og inn til Landhandelen. Inn på grus og klatring til Kringla, videre til Sandungen, Gjerdingen og Mylla før landskapet åpner seg og du suser ned til Lokstallen Røykenvik og deilig lunsj. Fortsett på Randsfjordens vakre og varme østside til Dokka. Fyll flaskene og kryss over Etna og tråkk videre på bortgjemt vei oppover dalen. Så vidt innom riksveien før du tar av Leirskogveien til Bagn. Pause her på Bagn bakeri! Fortsett videre til Reinli og Stavedalen og langs Makalausfjellet (sic!). Ved Kvitingen tar du til høyre slik at du kommer til Ølsjøen via et kort stiparti og du er nå oppe på gravelparadiset Golsfjellet. Fortsett videre på perfekte grusveier med vid utsikt til Vaset og f.eks Gomobu hvor du kan overnatte. Du har nå sykla ca 23 mil. Dag 2, som byr på ca 16 mil, starter med lett sykling til Syndinstoga og rask nedkjøring til Ryfoss. Ta deg noe å drikke på benser'n for nå kommer turens mest krevende og spektakulære klatring. Starten er ganske human på fin asfalt opp til Givre, men så bærer det inn på grus og en ordentlig seig motbakke opp Slettefjellveien. Her topper du ut på nesten 1.300, men med et fantastisk panorama. Fortsett videre mot Beito og stopp f. eks på den flotte uteserveringen på Bygdin (i trygg avstand fra ståk og mas på Beitostølen). Deretter er det bare sjarmøretappen igjen langs Mjølkevegen og ned til Vinstra. Også veldig bra servering på Skåbu fjellhotell hvis du vil ha litt forfriskninger før den fine nedkjøringen til Lågen. Jeg tok den turen motsatt vei for noen år tilbake og tar den gjerne igjen! https://www.strava.com/activities/3805910487https://www.strava.com/activities/3808940240
|
|
|
24/06/2023 14:22
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for supre innspill! Her har jeg turlektyre i timesvis. Jeg skal sjekke disse tipsene og legge opp en rute som blir en fin 4-dagers (kanskje 5 om vær og føre er eksepsjonelt)
Sykla Mjølkevegen i fjor, Gol - Vinstra. Slettefjellet har jeg klampa meg opp før, dævven for en bakke… Tar gjerne den delen av ruta igjen da det var en fantastisk opplevelse
|
|
|
24/06/2023 21:17
|
saktetur
Entusiast
|
Entusiast
Ikke for å skape forvirring over til nå gode forslag og ikke er jeg kjent i nordmarka, men vist mulig, hva med å karre seg over til Hedemarksvidda og følge grusveier helt opp til Goppollen. Slipp deg ned bakkene til Fåvang og har du mer saft i beina tar du bakken opp mot Kvitfjell for en liten sving innom Peer Gyntveien til Gålå og Vinstra.
|
|
|
25/06/2023 12:31
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
+1 Topp med ferdig opplegg fra runermm. Og spennende fra saktetur.
|
|
|
[Re: saktetur]
26/06/2023 06:47
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ikke for å skape forvirring over til nå gode forslag og ikke er jeg kjent i nordmarka, men vist mulig, hva med å karre seg over til Hedemarksvidda og følge grusveier helt opp til Goppollen. Slipp deg ned bakkene til Fåvang og har du mer saft i beina tar du bakken opp mot Kvitfjell for en liten sving innom Peer Gyntveien til Gålå og Vinstra. [quote=saktetur] Alt er mulig! Jeg har sett litt på ruter i det området også, men veldig greit om det er mulig å oppdrive GPX-filer med komplette ruter. I alle fall i de områdene der det er uoversiktlig i marka (for en utabygds-syklist) Trollsykkelruta virker spennende, så den skal jeg ha i bakhodet til seinere. Helt umiddelbart så kjenner jeg at turen gjennom Nordmarka, Randsfjorden og opp mot Mjølkevegen er den som pirrer mest. Spesielt siden jeg nærmest jaget gjennom Mjølkevegen i fjor. Selvpålagt tidspress er noe dritt… Skal jeg ta 4 overnattinger på veien så har jeg muligheten til små avstikkere også 
|
|
|
26/06/2023 06:55
|
MagnusWJ
Entusiast
|
Entusiast
Jeg syklet motsatte vei for et par år siden, ble da sånn ca. Vinstra - Espedalen - Beitostølen - Ryfoss - Vaset - Golsfjellet - Gol - Vassfaret - Hønefoss - Nordmarka - Oslo. Nydelig tur, fine muligheter for å handle underveis, en kort pushbike-seksjon gjennom vassfaret, men ellers fine veier!
|
|
|
[Re: MagnusWJ]
26/06/2023 07:09
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg syklet motsatte vei for et par år siden, ble da sånn ca. Vinstra - Espedalen - Beitostølen - Ryfoss - Vaset - Golsfjellet - Gol - Vassfaret - Hønefoss - Nordmarka - Oslo. Nydelig tur, fine muligheter for å handle underveis, en kort pushbike-seksjon gjennom vassfaret, men ellers fine veier! Spennende! Har du GPX-fil tilgjengelig?
Redigert av Dølle; 26/06/2023 07:11.
|
|
|
[Re: MagnusWJ]
26/06/2023 07:58
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Et perfekt utgangspunkt! Snur ruten og gjør noen små forandringer i forhold til start ved rådhuset. Gjør ikke noe at jeg får HELE Mjølkevegen denne gangen. Måtte ta en avstikker innom Fagernes i fjor som gjorde at jeg gikk glipp av et parti på 10-12 km før Slettefjellet
|
|
|
26/06/2023 20:00
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ruta Oslo - Gol ser foreløpig slik ut. Det fristet veldig å sykle Vassfaret, men det får jeg heller ta igjen. Til dere som er kjent; Ser ruta langs Randsfjorden grei ut? https://connect.garmin.com/modern/course/172158632
|
|
|
26/06/2023 20:24
|
Labbetuss
Entusiast
|
Entusiast
Med en svært rask titt stoppet jeg ved Fjellsjøen i Lunner. Her ruten din basert på vandresti.(Har vært der og fisket) Tror ikke du kommer langt. Fra starten av din rute kan det nok være andre feil også. Anbefaler deg å se også på andre kart og ikke bare forholde deg til ett eneste kart når du plotter rute, og bruke skjerm ala pc/mac. Det sikrer deg fra å ikke havne på vidvanke. Kan anbefale saktetur sitt gode forslag til kart. https://en.mapy.cz/Kartene er noe av det beste jeg har sett og er svært detaljerte jo lengere en zoomer inn.
Redigert av Labbetuss; 26/06/2023 20:24.
|
|
|
[Re: Labbetuss]
27/06/2023 04:28
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Med en svært rask titt stoppet jeg ved Fjellsjøen i Lunner. Her ruten din basert på vandresti. Takk for tilbakemeldingen! Skal bruke kartene til å justere "detaljene". Disse var nye for meg, en positiv overraskelse...
|
|
|
27/06/2023 06:32
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har vondt for å se at noe verktøy er bedre enn Strava på rutebygging. Hvis du i tillegg installer Chrome-tillegget Map-Switcher får du Mtbmap som kartunderlag og bedre finnes ikke i Norge.
På Strava får du en veldig god indikasjon om noen og hvor mange som har sykla der før og hvis du er førstemann bør du definitivt gjøre ekstra research på det rutevalget.
|
|
|
[Re: runermm]
27/06/2023 06:55
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
På Strava får du en veldig god indikasjon om noen og hvor mange som har sykla der før Jeg brukte «Global Heatmap» første gangen jeg skulle sykle en større runde i Nordmarka. Gikk på et par smeller hvor jeg kom inn i parti som ikke var egnet for gravelsykkel. Disse var riktig nok korte og dermed ikke et stort problem… Skal prøve Map-Switcher. Jo flere verktøy en har, jo enklere bør det være å unngå fallgruvene som ligger i å planlegge tur i ukjent terreng
Redigert av Dølle; 27/06/2023 06:56.
|
|
|
27/06/2023 07:15
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har vondt for å se at noe verktøy er bedre enn Strava på rutebygging. Hvis du i tillegg installer Chrome-tillegget Map-Switcher får du Mtbmap som kartunderlag og bedre finnes ikke i Norge.
På Strava får du en veldig god indikasjon om noen og hvor mange som har sykla der før og hvis du er førstemann bør du definitivt gjøre ekstra research på det rutevalget.
Enig, liker veldig godt å bruke Strava til rutebygging. Har selv en slags plan til høsten å ta tog til Kvam eller Vinstra og da en gravelvariant tilbake til Hamar/Elverum. Hva slags (kvalitet) grus er det på grusveien mellom Skåbu og Vinstre/Flya ? Per Gynt mellom Fefor og Skåbu sykla jeg i fjor med 28 mm racerdekk med god følelse.
|
|
|
[Re: Oddefa]
27/06/2023 08:15
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
[quote=Oddefa] Hva slags (kvalitet) grus er det på grusveien mellom Skåbu og Vinstre/Flya ? Per Gynt mellom Fefor og Skåbu sykla jeg i fjor med 28 mm racerdekk med god følelse. [quote=Oddefa]
Jeg startet runden i fjor med Per Gynt-vegen og avsluttet med Flye/Vinstre. Etter minnet vil jeg si det er ganske lik standard langs Vinstre, men muligens litt grovere og/eller løsere i partier i området rundt Øyangen. Er nok gjennomførbart på 28mm det også, selv om jeg personlig ville hatt 32mm
Redigert av Dølle; 27/06/2023 08:16.
|
|
|
27/06/2023 08:17
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Grusveien mellom Bygdin og Skåbu (altså Mjølkevegen) er helt prima. Det går også en grusvei på østsida av Sjodalen fra Skåbu til Randsverk. Den er ikke å anbefale! Går en vei på vestsida og, tror den er bedre.
|
|
|
27/06/2023 12:08
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja bare presiserer at hvis jeg tar turen så er det enten med gravel 40 mm eller racer 32 mm. Mer hvis jeg skal lure med meg min bedre halvdel, hun har 28 mm nå men kan også bruke 32 mm på rammen, evt bruke mtb med slics som hun også har.
|
|
|
27/06/2023 12:26
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Grusveien mellom Bygdin og Skåbu (altså Mjølkevegen) er helt prima. Det går også en grusvei på østsida av Sjodalen fra Skåbu til Randsverk. Den er ikke å anbefale! Går en vei på vestsida og, tror den er bedre. Har sett veien både fra Randsverk og Øyungen, men ikke syklet. Får ta det som en liten avstikker ila sommeren.
|
|
|
[Re: Oddefa]
27/06/2023 12:30
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ja bare presiserer at hvis jeg tar turen så er det enten med gravel 40 mm eller racer 32 mm. Mer hvis jeg skal lure med meg min bedre halvdel, hun har 28 mm nå men kan også bruke 32 mm på rammen, evt bruke mtb med slics som hun også har. Fra 32mm og opp er en skodd for det meste innenfor «normal» veistandard! Jeg bruker 40mm på gravelen selv. Komfort…
|
|
|
27/06/2023 15:34
|
saktetur
Entusiast
|
Entusiast
Angående Randsfjorden og passasjen over til Ådalen: Der du stikker av fra 34´en ved ditt merke 90, Her kan et alternativ være å følge 34 et par kilometer videre og ta fergen over til Tangen. Har du behov for å kutte tid tar du fv2320 fra Bjoneroa til Bjonevika i Ådal og en drøy mil langs E16 til Nes.
Litt mer landlig: Fra fergeleie på Tangen følg fv245 til Lomsdalen og brua over Lomsdalselva. Følg dalen og elva opp mot Lomsjøen og videre til Åmot hvor du dreier videre vestover til du møter på din rute ved Øktmyrtjernet.
Hedalen: Gol er hyggelig, men vist det ikke er noen spes grunn til å dra dit kan du rett etter ditt merke 195 ta nordover mot Ellingseter og derfra komme deg over til Golsfjellet via Bjødalen til Nordre Fjellstølen og så til Hærvannet og videre til Sanderstølen, eller Kvanhøgd litt lenger vest. Da har du hele Golsfjellet og Mjølkevegen framover mot Jotunheimen.
|
|
|
[Re: saktetur]
27/06/2023 17:23
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Angående Randsfjorden og passasjen over til Ådalen: Der du stikker av fra 34´en ved ditt merke 90, Her kan et alternativ være å følge 34 et par kilometer videre og ta fergen over til Tangen. Har du behov for å kutte tid tar du fv2320 fra Bjoneroa til Bjonevika i Ådal og en drøy mil langs E16 til Nes.
Litt mer landlig: Fra fergeleie på Tangen følg fv245 til Lomsdalen og brua over Lomsdalselva. Følg dalen og elva opp mot Lomsjøen og videre til Åmot hvor du dreier videre vestover til du møter på din rute ved Øktmyrtjernet.
Hedalen: Gol er hyggelig, men vist det ikke er noen spes grunn til å dra dit kan du rett etter ditt merke 195 ta nordover mot Ellingseter og derfra komme deg over til Golsfjellet via Bjødalen til Nordre Fjellstølen og så til Hærvannet og videre til Sanderstølen, eller Kvanhøgd litt lenger vest. Da har du hele Golsfjellet og Mjølkevegen framover mot Jotunheimen. Takk for fint ruteforslag  Skal legge opp et alternativ med fergen og videre. Tenker jeg stikker innom Gol uansett da det har litt sentimental verdi. Får heller bare stå i klatringen til Golsfjellet.
|
|
|
|
|