Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Har Bafang og andre Kina-motorer modnet?

Har Bafang og andre Kina-motorer modnet? #2733148 07/05/2023 16:19
B
BackCountry Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Bare det siste døgnet har jeg fått flere henvendelser fra venner og familie som etterspør feedback fra meg om syklene i denne testen: https://www.tek.no/samletest/i/abpwLM/test-av-rimelige-elsykler

I utgangspunktet er jeg skeptisk til Bafang og er ikke så keen på å legge igjen penger hos kineserene hvis jeg absolutt ikke må. Men, dersom man ikke er så opptatt av sånne geopolitiske prinsipper; er Bafang blitt en moden motorprodusent på like linje med Shimano, Bosch og Yamaha?

Re: Har Bafang og andre Kina-motorer modnet? [Re: BackCountry] #2733159 08/05/2023 06:21
perbl Offline
More than words
More than words
Bafang kan vel sånn jeg har forstått være et spekter av kvaliteter, der den ene produsenten kan ha fått spekket opp motorer på forskjelllig vis fra andre.

Skulle jeg kjøpt Bafang, ville jeg kjøpt fra noen som jeg vet er gode til å sette opp og skru på disse motorene, som Fjuk/Strømmen Elsykkel eller Elsykkelbutikken.no

Per B.
Re: Har Bafang og andre Kina-motorer modnet? [Re: BackCountry] #2733481 12/05/2023 07:28
D
dingo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Kommer litt an på hva du mener med modnet. Jeg bytter mellom en packster med bosch og en bullitt med bafang og konas electra med bosch. Bosch med mer dreiemoment (packster) er mer dravillig. Bafang virker mer følsom for hvor mye strøm det er på batteriet. Litt mindre futt etterhvert som det lades ut, men det trenger ikke å være motoren sin feil.

Jeg klarer ikke å kjenne noe særlig forskjell på innslag eller hvor raffinert de enkelte er. Bafangen er fjuk-spessial, så mulig han har spekket den riktig.

Edit: Når jeg tenker litt hardere etter, så er bafangen bedre over 25 km/t limit, mindre motstand/bedre kompensering for drag i motoren. Der er bosch elendig.

Og selv om jeg er svært opptatt av å ikke støtte regimer som Kina så tror jeg vi som forbrukere ikke har så voldsomt mange dollar-votes som vi kanskje liker å tro. Komponentene i bosch-motorene er vel gjerne produsert i Østen av ymse produsenter de og uten at jeg skal spore dette av fullstending med geopolitikk ICON_WINK

Redigert av dingo; 12/05/2023 07:30.
Re: Har Bafang og andre Kina-motorer modnet? [Re: BackCountry] #2736600 23/06/2023 18:45
B
beckern Offline
Fersking
Fersking
B
Et moment som taler til Bafangs fordel er at man får deler til de motorene.
Mens Bosch, Shimano og Yamaha i stor grad begrenser hvor mye som kan repareres er det full reparerbarhet av bafang motorene.
Så vidt jeg vet har motorprodusentene klart å få motorer inn som slitedeler som dermed ikke er omfattet av den nye "right to repair " direktivet.
Legg til kryptert CAN bus, parring av baterier med mer, så vier det tyngre enn produsentland for meg.

Re: Har Bafang og andre Kina-motorer modnet? [Re: BackCountry] #2736601 23/06/2023 18:45
B
beckern Offline
Fersking
Fersking
B
Et moment som taler til Bafangs fordel er at man får deler til de motorene.
Mens Bosch, Shimano og Yamaha i stor grad begrenser hvor mye som kan repareres er det full reparerbarhet av bafang motorene.
Så vidt jeg vet har motorprodusentene klart å få motorer inn som slitedeler som dermed ikke er omfattet av den nye "right to repair " direktivet.
Legg til kryptert CAN bus, parring av baterier med mer, så vier det tyngre enn produsentland for meg.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå