Garmin WTF?
|
Garmin WTF?
18/06/2023 10:49
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
I årevis har jeg klart meg med små Garmin sykkelcomputere. De siste årene en 520+. Alt fryd og gammen, men i mars i år kjøpte jeg meg en Forerunner 745 for å logge pendling + lufting av hunden og sporadiske joggeturer. Skritt er også artig da. 99% av all syklinga ellers logges fortsatt med 520+.
Fenomen 1: - "Fitness" på Strava har rast fra og med da jeg begynte med klokka. Både "all" og "cycling". Jevn kurve nedover, og nå er det smått umulig å få den til å krabbe oppover igjen. Typisk har jeg ligget rundt 60, nå vaker jeg under 40. Mengde og intensitet er ganske likt de foregående 2-3 år. En beinhard intervalløkt gir +1 eller 2 i fitness som forsvinner påfølgende dag. Av erfaring vet jeg at for å øke Strava-fitness er trikset å logge mange korte turer med strava app på mobilen. F.eks når vi har hatt "fastride" med segmentjaging har fitness økt dramatisk. Her snakker vi da 6-7 1-2 min max efforts som logges som isolerte økter. Alt innenfor 2-3 timer.
Fenomen 2: I går syklet jeg drøyt 3t sti/blandings, en A-B tur. Før turen tok jeg av klokka, og la den i baklomma på trøya. Logget med 520. Veldig lite bevegelse ellers samme dag - et par turer opp og ned trappa hjemme, samt tur-retur stranda (600m). I Garmin connect får jeg ny pers i antall skritt på en dag (16000+), 111 etasjer, 14km i tillegg til Sykkelturen (drøyt 50km). Så her er det noe FUBAR, da jeg garantert ikke gikk mer enn max 2km den dagen. Jeg trodde virkelig at Garmin hadde kontrol på dette, at dersom man logget noen timer med en enhet ble den andre holdt utenfor og vice versa.
Så altså. Mtp bytte av rulle og erfaringen med at forrige rulle ga massevis av gratis watt og nå gøy med Garmin...er det egentlig bare tøys å prøve å bruke denne teknologien når man er på entusiastnivå? Mye av dataene fra i går er jo vås.
Redigert av knutspeed; 18/06/2023 10:49.
|
|
|
Re: Garmin WTF?
[Re: knutspeed]
18/06/2023 13:08
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Jeg har ikke den modellen du har, men en Garmin Fenix s5, og den er veldig flink til å ikke gi meg et eneste skritt når jeg sykler... men da har jeg den på håndleddet. Kanskje derfor?
Ang fenomen 1 så tror jeg at det er en innstilling på sykling hvor du kanskje må justere for at fitness skal baseres på HR hvis du ikke måler watt? Jeg måler alltid watt på syklinga, og dermed får jeg også fitnesspoeng for det....
Jeg tror også du må justere terskel/terskelpuls og soner per enhet, så hvis dette er feil eller forskjellig på 520 og klokka blir det krøll.
|
|
|
[Re: SiljeKH]
18/06/2023 14:10
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg tror også du må justere terskel/terskelpuls og soner per enhet, så hvis dette er feil eller forskjellig på 520 og klokka blir det krøll.
Det skal synke seg mellom enhetene i Garmin Connect.
|
|
|
18/06/2023 14:39
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Fenomen 2: I går syklet jeg drøyt 3t sti/blandings, en A-B tur. Før turen tok jeg av klokka, og la den i baklomma på trøya. Logget med 520. Veldig lite bevegelse ellers samme dag - et par turer opp og ned trappa hjemme, samt tur-retur stranda (600m). I Garmin connect får jeg ny pers i antall skritt på en dag (16000+), 111 etasjer, 14km i tillegg til Sykkelturen (drøyt 50km). Så her er det noe FUBAR, da jeg garantert ikke gikk mer enn max 2km den dagen. Jeg trodde virkelig at Garmin hadde kontrol på dette, at dersom man logget noen timer med en enhet ble den andre holdt utenfor og vice versa.
Har en garmin fenix7 selv og den har _som regel_ kontroll på skrittene, men noen former for bevegelse lurer den så jeg er ikke veldig overrasket over at stitur med klokka i lomma kan gi spøkelses-skritt. Jeg antar vel at den bruker akselerometer e.l. for å detektere skritt og om algoritmen detektere skritt, blir det skritt uavhengig om den tracker en spesifikk aktivitet samtidig som ikke skulle gi skritt. Blir rart å disable skritt helt også under sykling, om man pushbiker feks. Min klokke gir ganske skråsikkert skritt-telling for klassisk langrenn, selv om det ikke er skritt-skritt, men kan fint tenke meg at det kan lure algoritmen.
|
|
|
18/06/2023 17:39
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Takker for innspill. Vanligvis kjører jeg 520 og klokka hjemme, og da viser connect riktig - at det er en en tidsperiode med aktivitet. Det burde egentlig være ett fett, at man bestemmer hvilken enhet som har makta selv om begge er med. Som Baronen skriver skal det være på stell med Garmin da enheten skal respektere felles innstilling i connect.
I Strava kan man toggle parametre for å vise fitness score, og der er det HR det går på da det eneste jeg har med noen form for wattmåling er rulla.
Skal knotte litt mer og huske på å enten logge med klokka eller legge den igjen hjemme.
|
|
|
19/06/2023 06:03
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Stemmer nok dette med at terskel er samme på tvers av enheter, men viste seg at terskel var feil i ft nåværende form på begge så da fikk jeg ihvertfall jekket det ned Kom på en ting, jeg tror ikke Fenix syntes noe om langrenn, fikk nedadgående fitnesscore i vinter da jeg hadde sykkelpause og kun gikk langrenn et par mnd. Så den fitness-featuren syntes jeg kanskje bør ta seg en bolle, for langrenn er da vitterlig en ganske grei aktivitet å måle mht HR.
|
|
|
[Re: SiljeKH]
19/06/2023 12:51
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Kom på en ting, jeg tror ikke Fenix syntes noe om langrenn, fikk nedadgående fitnesscore i vinter da jeg hadde sykkelpause og kun gikk langrenn et par mnd. Så den fitness-featuren syntes jeg kanskje bør ta seg en bolle, for langrenn er da vitterlig en ganske grei aktivitet å måle mht HR.
Dette virker kjent, ja. Har hatt perioder hvor jeg har tatt joggeskoa noen uker og latt sykkelen stå, og da ramler fitness-score alltid dramatisk. Var det samme de årene jeg gikk mye på ski, selv om jeg merket at (ski-) formen gjorde kvantesprang.
|
|
|
19/06/2023 20:22
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Løping er i samme båsen, jeg løper en del mer på bekostning av sykling nå, men tid trening totalt er ca den samme. I sum skulle det tilsi mer treningseffektiv trening, noe prestasjon viser, men fitnessscore har falt med nesten 25%...
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
20/06/2023 10:00
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min fitness score har falt med 50% fra 2020. Trente da 10 timer i uken++ nå trener jeg nok 6-9 timer i uken, mest løping. Løper mye fortere.
|
|
|
20/06/2023 11:17
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Jeg har en fitness score for 530'en og en for Fenixen og det er jo pga dette https://support.garmin.com/en-US/?faq=EyIzKp2Rza6cVIIv880YD8 Fenixen er for gammel, ergo så er det to scorer som ikke henger sammen. Jeg bruker egentlig ikke Garmin Fitness score, men Traningpeaks TSS opplegg i min styring av trening siden jeg både løper og sykler + bruker to dingser. Påstand: Jeg tror Garmin har mange flinke ingeniører og teknologer men ikke kjempemange som er gode på UX (oppnedsmilefjes)
|
|
|
20/06/2023 11:57
|
Jamez
Entusiast
|
Entusiast
"Fitness" score har ingenting med faktisk kondisjon og gjøre. Det er en akkumulert sum av treningstid og intensitet. Tid er jo ganske greit, men hvordan intensiteten beregnes avhenger av flere faktorer. CTL , kronisk treningsbelastning, er et mye bedre begrep enn fitness, og representerer bedre hva dette måler.
Hvis man trener akkurat like mye hver uke skal dette i løpet av noen måneder stabilisere seg på en jevn flat kurve. Hvis man øker eller reduserer trening går det opp eller ned. Om intensiteten plutselig måles annerledes vil fitness endre seg, selv om man trener likt. Du får bare anse 40 som den nye referansen for der du ligger istedenfor 60.
Til meg gir håndleddbasert puls med Garmin for lav pulsmåling. Da blir beregnet intensitet for lav, og fitness synker. Bruker derfor pulsbelte på alt av trening nå.
Wattmåling er mer nøyaktig enn puls for å beregne intensitet. Pulsen kan variere mye på samme intensitet og er ikke et godt nok mål på det, etter min erfaring. Ved bruk av watt bør terskelwatt justeres etter som formen endrer seg, eller så blir det også beregnet feil. For lav terskelwatt kan gi kunstig høy fitness , for høy terskelwatt kan gi fall i fitness.
...all den tid det kalles "fitness" er det lett å bli forvirra
|
|
|
[Re: Jamez]
20/06/2023 18:28
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Godt forklart @jamez - takker. Jeg testet litt i praksis på tur nettopp ved å kun bruke klokka, og følge med ekstra. Oppdaget flere ganger når jeg holdt på å omkomme av pes opp cruxete klatringer at klokka viste sone2. Kjenner meg selv så godt at jeg visste at det var tull. Stramma remma drøyt hardt (nær amputasjonsforsøk), og den spratt opp til sone5 på noen sekunder. I tillegg gir Connect data på "vanskelighetsgrad" og "flyt", som jeg ikke klarer å tolke som annet enn renspikka vås all den tid jeg kan logge mange tusen skritt fra sofaen ved å veive litt energisk med venstrearmen under DH world cup. Jeg må egentlig bare ta meg sammen, og ignorere "dataene" 
|
|
|
|
|