Njaaa, det er vel ikke nødvendigvis syklinga under selve rittet som er problemet? Er vel heller at traseen er lik fra år til år og alle øver der?
I forkant av rittet kan det gjøres enkel tilrettelegging med stokker og bånd for å hindre oppkjøring av nye spor.
Ny ukjent løype hvert år løser også problemet med våte forhold. Da man velger man rett og slett en mest mulig bærekraftig rute og kanskje med mer innslag av grus.
Har inntrykk av at løypa er satt. Dette har vel noe med søknader til kommunen / bymiljøetaten å gjøre, samt det som er nå tåler trafikken relativt greit uansett vær med små tilpasninger. Den "Godstien" ble jo tatt bort i fjor eksempelvis. Har sikkert også noe med arbeidet å gjøre. Må være ganske krevende å arrangere ritt i Østmarka, så det kan være lurt å ha en fast rutine..?
Personlig så syns jeg løypa er veldig kul som den er. Det er mulig å ha flyt gjennom hele løypa hvis teknikken er god, og hvis ikke så er det ikke krise å løpe/gå litt her og der. Helt enig i at den siste sløyfa nede på rundbanen er tull. Argumentet er visstnok spurt, og sørge for en fair mulighet avslutningsvis, men hvis det er eneste grunn så kan de jo reservere det til elite? Tenkte det kanskje var for å vise fram rundbanen, men det var det ikke.
Mitt utgangspunkt er ikke hva som lett å arrangere eller å få lov til, men hva som gjør rittet attraktivt år etter år.
Velger man minste motstands vei så er rittet helt dødt om ikke lenge.
Angående knot: På seg selv kjenner man ingen andre. Poenget er ikke at man selv klarer å sykle med fart og flyt i Syden. Spørsmålet er om en moderat rutinert stisyklist som aldri har sykla løypa tidligere synes at TSR er en god blanding av mestring og utfordring. Jeg tror at partier som Syden da faller utenfor.
I 2016 gikk vel løypa utenom trulsen. Grus fram til et stykke forbi Mariholtet og pang inn på singeltrack over Garfangåsen til Skytten. Enklere teknisk, men en forbaska hard klatring.
Nei, helt feil. Sjekket Strava nå. I 2016 syklet vi noen grus .....
Tida flyr. Ser nå at vi må enda noen år tilbake før Garfangåsen dukker opp som en del av TSR.
Uansett. Garfangåsen er fin så kan anbefales.... :-)
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Jeg synes fokus bør være å utvikle den traséen man har i dag, og gjøre den enda mer bærekraftig om det skulle bli bløtt i marka når rittet arrangeres.
TSR skal vel skille seg litt ut og være utfordrende både fysisk og teknisk, en styrkeprøve på sti? Sånn sett, og moralsk sett synes jeg ikke man skal fjerne knot fra stiene, da bør man heller kutte ut de stipartiene som måtte bli for tekniske. Jeg er også enig i at man med fordel kan kutte ut surret oppe i rundbaneløypa på slutten, det er bare kjedelig seigpining etter 3 mil på fine stier, ikke står det en eneste publikummer oppi der heller, så hva formålet med den runden er har jeg ikke helt fått tak i.
Jeg tror TSR trenger litt mer promotering og merkevarebygging for det rittet det er, og at man lager litt mer folkefest og event av det igjen. Føler at det er et stort uforløst potensiale der om arrangøren har tid og ressurser til det, men det er vel kanskje akkurat der skoen trykker..?
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Har deltatt på TSR litt av og på gjennom årene... Jeg husker egentlig ikke veldig mye detaljer om hvordan det var, men husker definitivt folkefesten og at det var en happening som man ville være en del av. Jeg mener også å huske at rittet opplevdes enklere/raskere enn dagens trase, syklet meg ihvertfall ikke bort. Det har jeg gjort flere ganger i det som er dagens trase...
I fjor syklet jeg elite og skulle sykle det fort, men syklet feil etter bare noen kilometer og mistet totalt piffen. Det er noe med komboen race, ikke lokalkjent, 1000 linjevalg, lite merking som bare rett og slett ikke appellerer. Det er utrolig irriterende å ha hngh-et seg opp en kneik som ender opp i en dead-end fordi det er var et dumt linjevalg. Jeg bor 5 mil unna så kunne sikkert dratt og pugget løypa, men må innrømme at det er andre ritt her i landet som gir meg så veldig mye mer når det gjelder følelsen av fart og flyt.
Men løypa har vel vært uendret nå siden 2018 i hvert fall. Usikker på hvordan det var i 2017.
Rundbanedelen på slutten er ny (i fjor?). Var ikke med i 2021 hvert fall.
Ja, den var vel fersk i fjor siden rundbanen er fra 2021 tror jeg(?). Den er jeg helt enig i at kan kuttes.. Gir ingenting. Jeg støtter også at løypa kan endres til noe som oppleves litt lettere å få flyt på, og ikke minst navigere. Ser bare utfordringer med det stinettet som er i Østmarka. Er veldig mye på kryss og tvers. Den biten som gikk øst for Nord-Elvåga og ned til El Paso kunne kanskje vært et bra alternativ mtp navigering. Den biten har jo vært med før. Litt usikker hvordan den står seg hvis det er vått da. Den vil også måtte erstatte den fine stien fra Hestehullet til Gullsmeden, som i tillegg til å være fin også er lett å navigere, så det er vel ingenting å hente der... Kanskje man kunne forenklet navigeringen titt på Skullerudåsen/Pioneren ved å ta noen mer direkte stier der og ikke kjørt de U'ene oppover. De U'ene har også noen krevende klatrecrux som man hadde blitt kvitt i samme slengen.. Samt Syden. Den må jo ikke være med, selv om en del syns den er fin. Det er i hvert fall muligheter å gjøre noen bærekraftige grep uten at det påvirker imaget som "en motsetning til grusrittene".
Den biten som gikk øst for Nord-Elvåga og ned til El Paso kunne kanskje vært et bra alternativ mtp navigering. Den biten har jo vært med før. Litt usikker hvordan den står seg hvis det er vått da.
Deler av den står seg dessverre veldig dårlig om det er vått. Det finnes en avstikker med mere flyt (til venstre et godt stykke inn på stien), som muligens er noe bedre, men usikker på hvor mye trafikk den tåler på vått også
Sitat: Lanken
Den vil også måtte erstatte den fine stien fra Hestehullet til Gullsmeden, som i tillegg til å være fin også er lett å navigere, så det er vel ingenting å hente der... .
Man kunne evt. tatt den andre veien, og så slettfjell tilbake igjen.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Den biten som gikk øst for Nord-Elvåga og ned til El Paso kunne kanskje vært et bra alternativ mtp navigering. Den biten har jo vært med før. Litt usikker hvordan den står seg hvis det er vått da.
Deler av den står seg dessverre veldig dårlig om det er vått. Det finnes en avstikker med mere flyt (til venstre et godt stykke inn på stien), som muligens er noe bedre, men usikker på hvor mye trafikk den tåler på vått også
Ja, har bare kjørt den en håndfull ganger så var litt usikker, men mener å huske det var noen partier som kan bli gjørmehøl. Litt gress og en gjørmeklatring. Artig sti da! Spesielt ned mot El Paso.
Den vil også måtte erstatte den fine stien fra Hestehullet til Gullsmeden, som i tillegg til å være fin også er lett å navigere, så det er vel ingenting å hente der... .
Den varianten er mulig! Den er litt teknisk den klatringen fra den siden opp til Slettfjell også, men jeg føler i hvert fall den er enklere å komme seg opp, og litt mindre slit ikke minst!
Det finnes muligheter, men da må det jobbes litt fra Frøy's side. Som nevnt tidligere så skal jeg lufte alle forslag her til de som sitter med beslutningsmyndighet. Det har vært snakk om å prøve å involvere flere parter. Nots f.eks. på arrangørsiden. Jeg vet det jobbes, og det er en veldig ivrig og arbeidsom gjeng som holder på med dette rittet og de har de beste intensjoner! Det er bare ikke alt som er så lett å få til.. Sikkert dels pga arbeidsmengde, men ikke minst Bymiljøetaten og de greiene der. Men alle innspill og forslag vil sikkert være nyttig i planprosessen mot neste år.
Ja, har bare kjørt den en håndfull ganger så var litt usikker, men mener å huske det var noen partier som kan bli gjørmehøl. Litt gress og en gjørmeklatring. Artig sti da! Spesielt ned mot El Paso.
Den varianten er mulig! Den er litt teknisk den klatringen fra den siden opp til Slettfjell også, men jeg føler i hvert fall den er enklere å komme seg opp, og litt mindre slit ikke minst!
Det finnes muligheter, men da må det jobbes litt fra Frøy's side. Som nevnt tidligere så skal jeg lufte alle forslag her til de som sitter med beslutningsmyndighet. Det har vært snakk om å prøve å involvere flere parter. Nots f.eks. på arrangørsiden. Jeg vet det jobbes, og det er en veldig ivrig og arbeidsom gjeng som holder på med dette rittet og de har de beste intensjoner! Det er bare ikke alt som er så lett å få til.. Sikkert dels pga arbeidsmengde, men ikke minst Bymiljøetaten og de greiene der. Men alle innspill og forslag vil sikkert være nyttig i planprosessen mot neste år.
Er vel denne du mener knuthaug? Den står seg nok klart bedre enn den tidligere løypa ned til skytten, dessuten vil det bli noe av det beste på hele løypa med med tanke på flyt :-) Syklet der for et par uker siden og den er høyaktuell for en tur denne helga også.
Redigert av Natier; 16/06/202311:44.
/Atle
Næmmenn. Nå er det en hel side innlegg som diskuterer hvordan terrengsykkelrittet kan bli enklere og mindre slitsomt. Er dere sikre på at de er den rette veien å gå. Noe av poenget er at skal lønne seg å være dyktig og sterk. Terrengykkelrittet er hardt og har blitt hardere etter som tida har gått. Nå er skillet brutalt mellom de beste og meg selv. Det er som det er. Tom Larsen har vært i OL, jeg har sett det på TV. Så får jeg heller leve med at det har blitt sånn at to runder ikke er til å tenke på engang, til tross for at jeg garantert ville ha vunnet klassen i master om jeg bare hadde stilt opp.
Selv så hater jeg Syden av hele mitt hjerte, men har smugtrent der og satte pers på rittet. At jeg ikke er god i det segmentet behøver ikke bety at det skal bort bare av den grunn.
Jeg sier ikke at løypa ikke kan justeres eller forbedres, men at å sløve profilen kanskje ikke er det som skal til, uten at jeg har fasit på hva som er det som skal til. Men ting å nevne er: -Gi lyd fra seg opp mot rittet, jeg trodde ærlig talt Frøy hadde glemt det. -Merkingen var under pari, og ikke etter den standarden man bør forvente. -Jeg savner burger -Varm Cola er py.
For de som er seriøst interessert i et ritt som både er gøy, og veldig overkommelig teknisk (selv om noe av diskusjonen i etterkant får det til å høres annerledes ut) så kan jeg varmt anbefale Terningenrittet Det har også en tredjedel av høydemetrene til terrengsykkelrittet så det blir bare så hard som man selv ønsker å gjøre det.
Er vel denne du mener knuthaug? Den står seg nok klart bedre enn den tidligere løypa ned til skytten, dessuten vil det bli noe av det beste på hele løypa med med tanke på flyt :-) Syklet der for et par uker siden og den er høyaktuell for en tur denne helga også.
Ja er den jeg tenkte på. Det er bra flyt, men totalt sett mye lettere vil jeg ikke påstå det blir med den. Mye oppover fra Mariholtet først på grus og så på sti før man kommer inn på denne biten. Og om man også gjør som jeg foreslo å kjøre samuels flyt/vidars korridor nordover og så rett opp på Slettfjell etterpå, blir det et solid stiparti der også.
En annen ting er hvor mye bredere den stien blir av å bli brukt som ritt-trasé da. Ikke på tørt føre som nå, men ved regnvær. Usikker på hvor bra det blir.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
... men totalt sett mye lettere vil jeg ikke påstå det blir med den. biten.
Kanskje lettere rent teknisk, men hvis larsb sier at dette var dritlett etter å ha syklet så fort han kan opp Garfangåsen blir jeg imponert :-D
Sitat: knuthaug
En annen ting er hvor mye bredere den stien blir av å bli brukt som ritt-trasé da. Ikke på tørt føre som nå, men ved regnvær. Usikker på hvor bra det blir.
Godt poeng. Det er nok en viss fare for at deler av denne stien blir endret med bløtt føre og antall deltagere tilbake til gamle høyder :-! -------- Fra start handlet vel egentlig ikke dette om løypa, men mangelen av informasjon og markedsføring av det som i allefall for meg har vært et av årets høydepunkt.
Gjelder dette og mange ritt: - Arrangør har MYE å gå på når det gjelder å markedsføre seg - Rytterne har MYE å gå på når det gjelder å melde seg på for å gi arrangør trua
/Atle
Næmmenn. Nå er det en hel side innlegg som diskuterer hvordan terrengsykkelrittet kan bli enklere og mindre slitsomt. Er dere sikre på at de er den rette veien å gå. Noe av poenget er at skal lønne seg å være dyktig og sterk. Terrengykkelrittet er hardt og har blitt hardere etter som tida har gått. Nå er skillet brutalt mellom de beste og meg selv. Det er som det er. Tom Larsen har vært i OL, jeg har sett det på TV. Så får jeg heller leve med at det har blitt sånn at to runder ikke er til å tenke på engang, til tross for at jeg garantert ville ha vunnet klassen i master om jeg bare hadde stilt opp.
Så var det dette med selvinnsikt. Den er ulikt fordelt og de fleste av oss har nok mange blind spots, meg inkludert opp. . Mange snakker seg selv opp, andre snakker seg selv ned. Du er vel kjent for å ha syklet TSR med helstiv singlespeed og er i langt bedre form enn den jevne stinisse man møter på i skogen. Selv om du blir slått av Tom Larsen, er det mange som ikke er i nærheten av å sykle så fort og teknisk bra som du gjør.
Jeg har påpekt det tidligere i generelle diskusjoner om ritt: Det ser ut til at det er en tendens til at ritt-arrangører lytter til de mest entusiastiske ritt-deltakerne, som gjerne vil ha det tøffere, lengre etc. UB gikk i samme retning og vi ser hvordan det gikk. Dette er selvsagt bare en av flere og mange mulige årsaker til at deltakelsen i ritt går ned og neppe den viktigste. Men når arrangør gjør ting som å utvide løypa med en kjip strafferunde på slutten av en allerede for mange veldig krevende løype, må det gå an å påpeke det.
Om man gikk tilbake til løypa slik den var for eksempel i 2015, 2016 eller 2017 vil det fortsatt lønne seg å være dyktig og sterk, men det vil kanskje være flere som også lar seg friste til å stille på start med mål om å fullføre.
Synes ikke løypa er så mye enklere nå en tidligere. Tror det er 2 hovedgrunner til at det ikke er med mange: -Det er ikke så mange som sykler ritt mer. -Markedsføringen er LANGT unna hva den var.
Synes generelt ritt om dagen er fryktelig dårlig til å markedsføre seg. Særlig på landevei virker det som den beste markedsføringen er når de først har avlyst.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Jeg har ikke syklet terrengsykkelrittet selv og kan ikke si noe om løypa. Det jeg finner interessant, som kanskje kan være et poeng er at da jeg startet å sykle som aktiv mosjonist i 2013 med min den gang Hardrocx hardtail husker jeg godt at Terrengsykkelrittet ble omtalt som det råeste terrengsykkelrittet i Norge. Slik var det i årene etter og, og jeg vurderte å delta, men feiget ut noen år da jeg ikke trodde jeg hadde de tekniske ferdighetene(kan jo hende det stemmer). Hvis det er slik at den mest populære og råeste rittraseen gradvis er endret for å bli enda mer krevende kan det jo bidra til at litt for mange i den bakre 50% av resultatlista ikke har opplevd nok gøy underveis til å ønske å komme tilbake. Når det i tillegg er færre som sykler ritt over hele linja ender man fort opp med kun entusiastene som er gode på tekniske stier igjen.
Gardfangeråsen ble vel kuttet ut pga manglende dekning for nødsamband/mobil og ble sett på som uforsvarlig hvis det skulle skje en ulykke
Selv så hater jeg Syden av hele mitt hjerte, men har smugtrent der og satte pers på rittet. At jeg ikke er god i det segmentet behøver ikke bety at det skal bort bare av den grunn.
Jeg sier ikke at løypa ikke kan justeres eller forbedres, men at å sløve profilen kanskje ikke er det som skal til, uten at jeg har fasit på hva som er det som skal til. Men ting å nevne er: -Gi lyd fra seg opp mot rittet, jeg trodde ærlig talt Frøy hadde glemt det. -Merkingen var under pari, og ikke etter den standarden man bør forvente. -Jeg savner burger -Varm Cola er py.
For de som er seriøst interessert i et ritt som både er gøy, og veldig overkommelig teknisk (selv om noe av diskusjonen i etterkant får det til å høres annerledes ut) så kan jeg varmt anbefale Terningenrittet Det har også en tredjedel av høydemetrene til terrengsykkelrittet så det blir bare så hard som man selv ønsker å gjøre det.
Synes ikke løypa er så mye enklere nå en tidligere. Tror det er 2 hovedgrunner til at det ikke er med mange: -Det er ikke så mange som sykler ritt mer. -Markedsføringen er LANGT unna hva den var.
Synes generelt ritt om dagen er fryktelig dårlig til å markedsføre seg. Særlig på landevei virker det som den beste markedsføringen er når de først har avlyst.
Virker som om de tror at å legge ut ett og annet Facebookinnlegg uten å betale for eksponering er veien å gå.
Har registrert det samme med tanke på mediedekning. Det er ikke enestående for sykkelsporten - veldig mange har endt opp med å bruke "alle er jo på FB" som et katastrofalt hvileskjær. Det er full Helge Ingstad stemning spør du meg, for å fortsette den maritime analogien.
Her burde noen ta grep - NCF / sykkelrittforeningen kunne laget en mal for kommunikasjonsplan. Det er ikke SÅ mye jobb eller vanskelig å gjøre de riktige tingene på de riktige stedene i ukene og månedene før rittet. For meg er det viktigste at rittene annonseres så tidlig som overhodet mulig så kalender kan fylles inn og avstemmes med andre gjøremål. Og så må det hypes-hypes-hypes 2-3 mnd før start. Mens 2-3 siste ukene handler om å komme med små drypp om løypedetaljer, arrangørinformasjon, butikker og merker som skal ta turen, legge ut promo-videoer fra korte segmenter, fjorårsvinnere, Terrengskolen med Aslak mm. Dette trenger ikke være vanskelig!
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Mye bra her! Personlig så liker jeg også løypa slik den er. Det eneste de kan droppe er rundbanedelen på slutten.. I tørre forhold som det var i år så er det veldig overkommelig. Når det er vått så blir det nok mer hat. Liker bemerkningen med at vi ikke er Tom Larsen. Det bør ikke være noe personlig nederlag, eller skam, om man må gå noen meter fordi man mister flyten. Men, det er jo greit å være åpen for innspill på løype! Det er uansett vanskelig å få til alt på en gang. Markedsføring og bedre merking bør kanskje være fokusområde, og prøve å få til noe litt mer stas med burgere el. ved målgang så lenge det ikke går så fryktelig mye ut over prisen.
Litt på tråden, men samtidig litt avsporing. Hadde vært greit om man hadde fått noen ord om rittet på Terrengsykkel. Det gjelder vel nesten alle mosjonsritt. Det er sikkert snakk om ressurser, men venter i spenning på rittrapport fra DSSP, og noe fra
[/spoiler]rundbanen i helga der Røhme fikk 19 plass på XCO'en[spoiler]
. Fikk melding om fornyelse av årsabo i natt, men syns kvaliteten har dalt kraftig. Kommer fortsatt til å betale, men det ta seg litt opp altså.. Eneste jeg er interessert i er landevei og terrengsykkel, og der er det magert med innhold.
Er det ikke mer enn bare LITT ironisk at det, som Lars B skriver, plutselig er en hel side med diskusjon om hvordan TSR kan bli enklere og mindre slitsomt?
I rittets tidlige år syklet så og si alle 26 HT med kanskje 100 mm vandring, fordi det var det som fantes. Nå, etter mange år med voksende entusiasme for stisykling, et desto større tilfang av potensielle deltagere i stibaserte ritt, og med dagens spekter av alt fra rendyrkede rittfulldempere til endurorigger, ligger alt til rette for å takle tekniske stier på en helt annen måte enn tidligere. Likevel er det ønske om enklere løype. I don't get it.
La oss for guds skyld beholde TSR som et teknisk nisjeritt.
Tema for diskusjonen er hvordan TSR skal få FLERE deltagere. Da ville jeg laget et ritt som ga nye opplevelser hvert år og som balanserte bedre mellom utfordring og mestring.
Slik trenden er nå vil TSR være historie om ikke lenge. Å gjøre en mindre og mindre gruppe mer og mer fornøyd er ikke veien å gå.
For ordens skyld: Jeg tror det er andre og viktigere grunner til at rittet sliter enn dette med vanskelighetsgraden og er enig med det de fleste påpeker. I tillegg er det fallende deltakerantallet i seg selv et problem, det er mye mer sannsynlig at jeg stiller som listefyll om det er 500 og ikke 50 som starter. Sånn sett er det mulig at TSR allerede er i "dødens dal".
Men utelukker ikke at vanskelighetsgraden har noe å si.
Sitat: Pennypacker
I rittets tidlige år syklet så og si alle 26 HT med kanskje 100 mm vandring, fordi det var det som fantes. Nå, etter mange år med voksende entusiasme for stisykling, et desto større tilfang av potensielle deltagere i stibaserte ritt, og med dagens spekter av alt fra rendyrkede rittfulldempere til endurorigger, ligger alt til rette for å takle tekniske stier på en helt annen måte enn tidligere. Likevel er det ønske om enklere løype. I don't get it.
Løypa var også veldig mye lettere i rittets tidligere år, med betydelig større andel grus, stier som Bukkeberget, gamle utforprisen etc. Jeg er stinisse og i middels form, litt for tung for å være rask på sykkel. Det er selvsagt mulig å mene at sånne som meg ikke har noe i et slikt ritt å gjøre og det er greit. Men om det skulle forholde seg motsatt, så er det ikke sånn at cruxene i løypa isolert sett er så vanskelige. Men det er kombinasjonen av at cruxene de siste årene har blitt flere og flere, samtidig som løypa også har blitt lengre og fått flere høydemetre som for meg blir for mye.
Hva om det fantes en gubbe-sportklasse som syklet i rally/enduro format med fartsetapper? Man kunne fulgt den vanlige løypa men kun bli klassifisert på 4-6 (eller flere...) fartsetapper som alle har det til felles at de krever litt mer teknikk enn O2? Hadde flere av oss stilt opp da?
Hva om det fantes en gubbe-sportklasse som syklet i rally/enduro format med fartsetapper? Man kunne fulgt den vanlige løypa men kun bli klassifisert på 4-6 (eller flere...) fartsetapper som alle har det til felles at de krever litt mer teknikk enn O2? Hadde flere av oss stilt opp da?
God ide. Blir jo mer lik trailcup i Danmark. Lettere å gjennomføre med ulike sykkeltyper + rustning og sekk også. Ulempen er selvfølgelig å ikke være lokalkjent - dersom man er ute etter å konkurrere.
En mellomting som kanksje er enklere å administrere er å ha noen priser for segmenter i tillegg til den vanlig løypa. Det ble vel prøvd noen år med vekslende hell. Mulig teknologien er bedre nå? Egen el-klasse burde også være på plass for et sånt ritt, mener jeg .