Coilgaffel
|
Coilgaffel
14/06/2023 13:55
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg har en Fox 36 Float Factory GRIP2 gaffel som jeg vurderer å enten bygge om til coil med Smashpot, eller selge og kjøpe en coilgaffel i stedet (Cane Creek Helm? Marz Z1? Noe helt annet?). Fox-gaffelen er ca 2 år og relativt lite brukt. Så da er spørsmålet: hva kan jeg forvente å få for den i bruktmarkedet? Blir det billigere å kjøpe en ny coilgaffel og selge Fox'en, eller bygge om Fox'en tro?  Det ser ut som Smashpot kommer på ca 5000 kr pluss frakt og gebyr, ny gaffel fra ca 9200 pluss frakt og gebyr (brukt for 6300 kr). Jeg får vel mye mer for en brukt Fox 36 enn diffen på drøyt 4000 kr. Men vil en smashpot-Fox bli betydelig bedre? Jeg er lett og er ute etter en pløsj gaffel, jeg ser ikke for meg at den hydrauliske antibunnejusteringen på Smashpot er noe jeg absolutt trenger. Tar gjerne i mot forslag på gafler. Jeg trenger 44mm offset, 150-160 mm vandring, boost.
Redigert av Arne_And; 14/06/2023 13:55.
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: Arne_And]
14/06/2023 19:17
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hydraulisk antibunneting et nydelig. Men du må få tuna gaffelen din for å dra mest mulig nytte av en veldig lineær fjær med antibunneting. GRIP2 har lite demping som mange tror de kompenserer med med luft og volumspacere. Så da blir det bare lite følsomhet pga stiv fjær eller for myk fjær som blåser fort gjennom mellomregisteret og treffer hardt på opprampingen.
Smashpot eller Secus vis begge gi deg en mer "riktig" fjærkurve i begynnelsen av vandringen.
Alternativt kan du vurdere Avalanche hybrid coil som gir deg ny demper med en svak fjær på, som du justerer med lufttrykk. Mindre lufttrykk gir mindre pakningsfriksjon.
Sjekk også ut Formula Selva Coil, som har en god demper.
(kan også nevnes at jeg MULIGENS skal omkalfatre litt på gaffelparken og dermed får en Marzocchi Z1 coil med GRIP-demper modda med Andreani returstempel og "custom" tune.)
Redigert av baronKanon; 14/06/2023 19:19.
|
|
|
[Re: baronKanon]
15/06/2023 06:44
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
du må få tuna gaffelen din for å dra mest mulig nytte av en veldig lineær fjær med antibunneting. GRIP2 har lite demping som mange tror de kompenserer med med luft og volumspacere. Jeg er lett (62 kg) og har alltid måttet skru HSC til min og LSC ganske lavt, så jeg tror ikke det blir et problem for meg. Ava hybrid blir for dyrt. Burde evt starte med en dårligere/billigere gaffel. Kunne jo kjøpt innerbein og ytterbein.
|
|
|
15/06/2023 08:02
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg har puttet Smashpot i 36'en min og er superfornøyd. Den har den gamle RC2-demperen. Et lite innspill når du skal vurdere Smashpot vs. "ferdig" coil-gaffel: Smashpot tilbyr mye større utvalg i fjærstivheter, mens de fleste andre har 4-5 fjærer å velge i. Dvs. at du sannsynligvis får en riktigere fjær med Smashpot, samtidig som du må regne med å kjøpe 2-3 fjærer å teste ut for å finne den perfekte.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
15/06/2023 08:23
|
Ole
More than words
|
More than words
Jeg har Push ACS3 coil i min 36, og det er konge. Den har justerbar progressivitet på fjæra, men ikke noe ekstra demping.
Men, hvis du sliter med dårlig følsomhet må ting fikses i riktig rekkefølge ellers kommer du aldri i mål. Aller viktigst er å sørge for at gaffelen glir godt også når det er skjærkrefter innvolvert, f.eks. hvis du på flatmark presser styret rett ned uten å holde inne bremsen. Lugger gaffelen da, er glideforingene for trange slik at det ikke ligger en oljefilm på dem. Etter det kan du enten vurdere Luftkappe for å få større negativkammer, eller gå for coil. Jeg har også fjernet fjærringene som sitter på innsiden av tetningene, de presser den nedre/indre leppa mot innerbeinet og hjelper med å holde oljen på plass inne i gaffelen, men gir også ekstra friksjon. Jeg har etter mange år enda ikke opplevd at gaflene mine svetter pga manglende fjærring, men setter pris på at gaffelen vender silkemykt.
Anekdote om glideforinger: Jeg kjøpte en ny Fox 34SC til rittsykkelen i fjor. Den fikk sporenstreks Luftkappe og en custom-tune av returen og har vært helt konge. Helt til den plutselig nylig ble helt dritt i løpet av et par-tre turer. Gjorde ytterbeinservice og da var den bra en halv tur, og så var den dritt igjen. Prøvde et tre ganger med forskjellig smøreolje, med samme resultat. Det viste seg at foringene var for trange. Trange foringer går gjerne bra ca en sesong, siden de også er såpass ru i overflaten at de binder olje. Når de omsider blir polert blanke, er de fremdeles for trange, bare at nå holder de ikke noen oljefilm lengre. Jeg tok dem opp til 34.07mm, dro så over dem forsiktig med grovt sandpapir for å gjøre dem litt ru, og tok dem opp til 34.07 en gang til. Nå er gaffelen überplush igjen. Jeg kunne tuklet så mye jeg ville med fjærrate, customdemping, spesialoljer og dyre tetninger, den ville ikke blitt bra før glideforingene var ordnet.
|
|
|
15/06/2023 09:17
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Foringer er viktig for plushness, ja. Jeg har blokka ut mine egne, samt for PetterStorm og erikskon, da jeg kjøpte verktøy for å gjøre dette for 35-38mm-gaflerni fjor..
|
|
|
15/06/2023 16:01
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Foringer er viktig for plushness, ja. Jeg har blokka ut mine egne, samt for PetterStorm og erikskon, da jeg kjøpte verktøy for å gjøre dette for 35-38mm-gaflerni fjor.. Yes, det kan jeg skrive under på. Det ble så bra at jeg måtte kjøpe coildemper bak for å holde det balansert 
|
|
|
16/06/2023 06:41
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Takk for alle innspill! Størrelse på foringer og lav friksjon under last er vel det Formula adresserer med "Internal Floating Technology". Nå skal man vel alltid ta reviews med store klyper salt, men her er nå en som mener de har lyktes i alle fall: https://nsmb.com/articles/formula-selva-c-long-term-review/
Redigert av Arne_And; 16/06/2023 07:04.
|
|
|
16/06/2023 09:27
|
Ole
More than words
|
More than words
Noe av problemet er at man aldri vet hvilke toleranser man får på akkurat sin gaffel. Egentlig burde alle gafler vært blokket opp fra fabrikk, men det tar vel for mye tid...
|
|
|
16/06/2023 12:51
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Internal floating technology er bare inne i demperen, ikke chassis. Foringer er sjelden runde etter innpressing, og så har man toleranser... I tillegg er det ikke sikkert det er riktig tykkelse på lakk på gaffelen, så dem kan bli presset for mye ut, og skape friksjon. Eller at den blir klemt for mye sammen. Og nav er aldri nøyaktig 110mm brede. Målte og sjekket litt i går på Z1 coil, og måtte pusse ned litt i dropouts i tillegg til lett utblokking.
|
|
|
16/06/2023 12:55
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Internal floating technology er bare inne i demperen, ikke chassis. Litt usikker på hva du mener med chassis her, men nsmb.com skriver: Formula claims their Internal Floating Technology provides a smoother operation of the fork than the competition, and after riding it, I have to agree. They claim to have tested many coatings to improve glide over each surface but found to minimize friction best, especially when the fork experiences lateral load, the better remedy was to mate the damper with the chassis. In reality, all fork dampers are ’structurally merged’ with the chassis but where I found a notable difference in the Selva C was thanks to the addition of subtle internal differences.
As I pointed out in the Selva C Teardown, Formula uses rounded edges in the seal head and bushing of the damper. These have a resounding impact on the fork’s performance, as I experienced. Where most forks would bind while encountering these lateral loads, even if only for a fraction of a second it transfers more energy to the rider, demanding more attention and effort to maintain control. The Formula Selva C moved more freely where others tended to get caught. Her beskriver de jo tiltak for å få innerbeina til å gli bedre.
|
|
|
16/06/2023 14:20
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Internal floating technology er bare inne i demperen, ikke chassis. Litt usikker på hva du mener med chassis her, men nsmb.com skriver: Formula claims their Internal Floating Technology provides a smoother operation of the fork than the competition, and after riding it, I have to agree. They claim to have tested many coatings to improve glide over each surface but found to minimize friction best, especially when the fork experiences lateral load, the better remedy was to mate the damper with the chassis. In reality, all fork dampers are ’structurally merged’ with the chassis but where I found a notable difference in the Selva C was thanks to the addition of subtle internal differences.
As I pointed out in the Selva C Teardown, Formula uses rounded edges in the seal head and bushing of the damper. These have a resounding impact on the fork’s performance, as I experienced. Where most forks would bind while encountering these lateral loads, even if only for a fraction of a second it transfers more energy to the rider, demanding more attention and effort to maintain control. The Formula Selva C moved more freely where others tended to get caught. Her beskriver de jo tiltak for å få innerbeina til å gli bedre. NSMB beskriver hvordan de får DEMPEREN til å gå smoothere  Ikke chassiset (altså ytter/innerbein/krone). Det de har jobbet med er å gjøre at demperen ikke blir påvirket i like stor grad av sideveisbevegelser/skjevheter mellom demperpatronen og chassiset (innerbeina). Så de har angrepet ett punkt på friksjonsplanen Men for all del: Formula har veldig spennende produkter, og det er jo et kvalitetsstempel at Mojo Rising selger dette ved siden av EXT etter at de mistet Fox-distribusjon for noen år tilbake.
Redigert av baronKanon; 16/06/2023 14:23. Rediger grunn: utgreiing
|
|
|
[Re: Ole]
19/06/2023 09:28
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
OK, jeg tolket "seal head and bushing" til å være i ytterbeina, men det er vel i demperinnmaten. hvis du sliter med dårlig følsomhet må ting fikses i riktig rekkefølge ellers kommer du aldri i mål. Aller viktigst er å sørge for at gaffelen glir godt også når det er skjærkrefter innvolvert, f.eks. hvis du på flatmark presser styret rett ned uten å holde inne bremsen. Jeg testet Fox 36'en, den glir godt fra start uten lugging. Så da burde det funke med coilification, men jeg er fortsatt i tvil om det er lurere enn å kjøpe en coilgaffel. Jeg leste at Cane Creek Helm har mye demping i laveste innstilling, hvis det også gjelder MKII er det neppe gaffelen for meg. https://www.perpetualdisappointment.co.uk/cane-creek-helm-coil-fork-long-term-review/
|
|
|
20/06/2023 08:12
|
OlaA
Avhengig
|
Avhengig
My 2 cents om Formula vs Fox: Har en Selva R på ene sykkelen nå og en Fox 38 grip2 på andre (og har hatt Fox 36 i et par runder før det). Jeg syns at Formula er en del bedre, spesielt på slagete norsk sti med røtter og stein. Men 38'ern føles mer trygg og solid når du kommer skikkelig (for) fort inn i grovt terreng, men det føles som at det har mer med chassiet å gjøre. Mellom Fox 36 og Formula Selva er jeg ikke i tvil på valget, der hadde jeg absolutt valgt Selva.
Det sagt, så har jeg jo luft i begge så det kan jo være litt annerledes på coil. Men chassi og demper er jo likt.
|
|
|
20/06/2023 08:41
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Takk for innspill! Tipper begge chassis er plenty stive nok for meg. Jeg finner ingen norske forhandlere av Selva, hvor kjøpte du? Eller kom den med sykkelen?
|
|
|
20/06/2023 11:11
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Der bestilte jeg en Selva gitt. For de som vil teste Alternativt kan du vurdere Avalanche hybrid coil som gir deg ny demper med en svak fjær på, som du justerer med lufttrykk. Mindre lufttrykk gir mindre pakningsfriksjon. så er det kanskje en mulighet for å kjøpe ytterbein, innerbein og luftfjær til en god pris her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=307875955Forhåpentligvis bedre enn å rive demperinnmat ut av en komplett gaffel.
|
|
|
20/06/2023 12:36
|
OlaA
Avhengig
|
Avhengig
Gratulerer! Hvor kjøpte du? Min kjøpte jeg med min Egerie-ramme, og fikk den som bonus customlakkert 
|
|
|
[Re: OlaA]
20/06/2023 12:41
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Gratulerer! Hvor kjøpte du? Min kjøpte jeg med min Egerie-ramme, og fikk den som bonus customlakkert  Oh, Egerie... spennende... mer interessant enn Selva :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
20/06/2023 12:59
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Gratulerer! Hvor kjøpte du? bike24.com, de hadde én igjen, og én myk fjær, så da var det bare å slå til. Jeg fant veldig få sjapper som hadde den inne, bike24 har jeg brukt før med hell.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
20/06/2023 17:34
|
OlaA
Avhengig
|
Avhengig
Blir spennende å høre hvordan den funker, var egentlig coil jeg ville ha men det gikk ikke å få tak i den gangen. Gratulerer! Hvor kjøpte du? Min kjøpte jeg med min Egerie-ramme, og fikk den som bonus customlakkert  Oh, Egerie... spennende... mer interessant enn Selva :-D Hehe, ja etter Paul Aston sin hype av Egerie er vel det nokså hot for tiden! Helt "vanlig" hardtail her dog. Men faktisk skikkelig bra feeling i den, så han Nico vet hva han driver på med 
|
|
|
20/06/2023 18:12
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Blir spennende å høre hvordan den funker, var egentlig coil jeg ville ha men det gikk ikke å få tak i den gangen. Du kan bytte ut luftfjæra med coil.
|
|
|
20/06/2023 20:56
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Der bestilte jeg en Selva gitt. For de som vil teste Alternativt kan du vurdere Avalanche hybrid coil som gir deg ny demper med en svak fjær på, som du justerer med lufttrykk. Mindre lufttrykk gir mindre pakningsfriksjon. så er det kanskje en mulighet for å kjøpe ytterbein, innerbein og luftfjær til en god pris her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=307875955Forhåpentligvis bedre enn å rive demperinnmat ut av en komplett gaffel. Det der var bra tips. Oppgradere ytterbein på Z1-en min til Fox og ha mulighet til å ødelegge en modd jeg vil teste
|
|
|
29/06/2023 13:06
|
Østerhus
Avhengig
|
Avhengig
Hmmm.... Er dette en mulig løsning tro? Har en Bomber Z2 med kjipe bushings i ytterbeina og de lar seg ikke bytte. Vil jeg kunne bruke Fox 34 ytterbein med hell da? Hadde løst problemet mitt... Ingen kvittering fra finn.no gir ingen reklamasjon, så en rimeligere løsning enn nye ytterbein fra Marzocchi med samme potensielle problem hadde vært topp!
Tynn i håret, men tjukk i hodet!
|
|
|
[Re: Østerhus]
29/06/2023 16:16
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hmmm.... Er dette en mulig løsning tro? Har en Bomber Z2 med kjipe bushings i ytterbeina og de lar seg ikke bytte. Vil jeg kunne bruke Fox 34 ytterbein med hell da? Hadde løst problemet mitt... Ingen kvittering fra finn.no gir ingen reklamasjon, så en rimeligere løsning enn nye ytterbein fra Marzocchi med samme potensielle problem hadde vært topp! Hva er problemet ditt?
|
|
|
29/06/2023 18:00
|
Østerhus
Avhengig
|
Avhengig
Følelsen av at styrelageret er gåent eller at man ikke har strammet opp gaffelrøret.
Liker ikke en sykkel som ikke er tight i ledd og overganger. Så problemet er risting og at jeg ikke kan fikse det uten å skifte ytterbein. Så hvis noen selger (brukte/leftover) ytterbein rimeligere enn originale Marzocchi er jeg for det. Så var det om de fra Fox i annonsen passer...
Tynn i håret, men tjukk i hodet!
|
|
|
[Re: Østerhus]
29/06/2023 19:15
|
Ole
More than words
|
More than words
Det kan også hjelpe med tykkere smøreolje, og å gå over foringene forsiktig med grovt smergelpapir.
|
|
|
|
|