Coilgaffel
|
Coilgaffel
#2735965
14/06/2023 13:55
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
Jeg har en Fox 36 Float Factory GRIP2 gaffel som jeg vurderer å enten bygge om til coil med Smashpot, eller selge og kjøpe en coilgaffel i stedet (Cane Creek Helm? Marz Z1? Noe helt annet?). Fox-gaffelen er ca 2 år og relativt lite brukt. Så da er spørsmålet: hva kan jeg forvente å få for den i bruktmarkedet? Blir det billigere å kjøpe en ny coilgaffel og selge Fox'en, eller bygge om Fox'en tro?  Det ser ut som Smashpot kommer på ca 5000 kr pluss frakt og gebyr, ny gaffel fra ca 9200 pluss frakt og gebyr (brukt for 6300 kr). Jeg får vel mye mer for en brukt Fox 36 enn diffen på drøyt 4000 kr. Men vil en smashpot-Fox bli betydelig bedre? Jeg er lett og er ute etter en pløsj gaffel, jeg ser ikke for meg at den hydrauliske antibunnejusteringen på Smashpot er noe jeg absolutt trenger. Tar gjerne i mot forslag på gafler. Jeg trenger 44mm offset, 150-160 mm vandring, boost.
Redigert av Arne_And; 14/06/2023 13:55.
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: Arne_And]
#2735983
14/06/2023 19:17
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Hydraulisk antibunneting et nydelig. Men du må få tuna gaffelen din for å dra mest mulig nytte av en veldig lineær fjær med antibunneting. GRIP2 har lite demping som mange tror de kompenserer med med luft og volumspacere. Så da blir det bare lite følsomhet pga stiv fjær eller for myk fjær som blåser fort gjennom mellomregisteret og treffer hardt på opprampingen.
Smashpot eller Secus vis begge gi deg en mer "riktig" fjærkurve i begynnelsen av vandringen.
Alternativt kan du vurdere Avalanche hybrid coil som gir deg ny demper med en svak fjær på, som du justerer med lufttrykk. Mindre lufttrykk gir mindre pakningsfriksjon.
Sjekk også ut Formula Selva Coil, som har en god demper.
(kan også nevnes at jeg MULIGENS skal omkalfatre litt på gaffelparken og dermed får en Marzocchi Z1 coil med GRIP-demper modda med Andreani returstempel og "custom" tune.)
Redigert av baronKanon; 14/06/2023 19:19.
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: baronKanon]
#2736005
15/06/2023 06:44
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
du må få tuna gaffelen din for å dra mest mulig nytte av en veldig lineær fjær med antibunneting. GRIP2 har lite demping som mange tror de kompenserer med med luft og volumspacere. Jeg er lett (62 kg) og har alltid måttet skru HSC til min og LSC ganske lavt, så jeg tror ikke det blir et problem for meg. Ava hybrid blir for dyrt. Burde evt starte med en dårligere/billigere gaffel. Kunne jo kjøpt innerbein og ytterbein.
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: Arne_And]
#2736010
15/06/2023 08:02
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812 |
Jeg har puttet Smashpot i 36'en min og er superfornøyd. Den har den gamle RC2-demperen. Et lite innspill når du skal vurdere Smashpot vs. "ferdig" coil-gaffel: Smashpot tilbyr mye større utvalg i fjærstivheter, mens de fleste andre har 4-5 fjærer å velge i. Dvs. at du sannsynligvis får en riktigere fjær med Smashpot, samtidig som du må regne med å kjøpe 2-3 fjærer å teste ut for å finne den perfekte.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: Arne_And]
#2736014
15/06/2023 08:23
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
Jeg har Push ACS3 coil i min 36, og det er konge. Den har justerbar progressivitet på fjæra, men ikke noe ekstra demping.
Men, hvis du sliter med dårlig følsomhet må ting fikses i riktig rekkefølge ellers kommer du aldri i mål. Aller viktigst er å sørge for at gaffelen glir godt også når det er skjærkrefter innvolvert, f.eks. hvis du på flatmark presser styret rett ned uten å holde inne bremsen. Lugger gaffelen da, er glideforingene for trange slik at det ikke ligger en oljefilm på dem. Etter det kan du enten vurdere Luftkappe for å få større negativkammer, eller gå for coil. Jeg har også fjernet fjærringene som sitter på innsiden av tetningene, de presser den nedre/indre leppa mot innerbeinet og hjelper med å holde oljen på plass inne i gaffelen, men gir også ekstra friksjon. Jeg har etter mange år enda ikke opplevd at gaflene mine svetter pga manglende fjærring, men setter pris på at gaffelen vender silkemykt.
Anekdote om glideforinger: Jeg kjøpte en ny Fox 34SC til rittsykkelen i fjor. Den fikk sporenstreks Luftkappe og en custom-tune av returen og har vært helt konge. Helt til den plutselig nylig ble helt dritt i løpet av et par-tre turer. Gjorde ytterbeinservice og da var den bra en halv tur, og så var den dritt igjen. Prøvde et tre ganger med forskjellig smøreolje, med samme resultat. Det viste seg at foringene var for trange. Trange foringer går gjerne bra ca en sesong, siden de også er såpass ru i overflaten at de binder olje. Når de omsider blir polert blanke, er de fremdeles for trange, bare at nå holder de ikke noen oljefilm lengre. Jeg tok dem opp til 34.07mm, dro så over dem forsiktig med grovt sandpapir for å gjøre dem litt ru, og tok dem opp til 34.07 en gang til. Nå er gaffelen überplush igjen. Jeg kunne tuklet så mye jeg ville med fjærrate, customdemping, spesialoljer og dyre tetninger, den ville ikke blitt bra før glideforingene var ordnet.
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: Arne_And]
#2736024
15/06/2023 09:17
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Foringer er viktig for plushness, ja. Jeg har blokka ut mine egne, samt for PetterStorm og erikskon, da jeg kjøpte verktøy for å gjøre dette for 35-38mm-gaflerni fjor..
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: baronKanon]
#2736074
15/06/2023 16:01
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Foringer er viktig for plushness, ja. Jeg har blokka ut mine egne, samt for PetterStorm og erikskon, da jeg kjøpte verktøy for å gjøre dette for 35-38mm-gaflerni fjor.. Yes, det kan jeg skrive under på. Det ble så bra at jeg måtte kjøpe coildemper bak for å holde det balansert 
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: Arne_And]
#2736095
16/06/2023 06:41
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
Takk for alle innspill! Størrelse på foringer og lav friksjon under last er vel det Formula adresserer med "Internal Floating Technology". Nå skal man vel alltid ta reviews med store klyper salt, men her er nå en som mener de har lyktes i alle fall: https://nsmb.com/articles/formula-selva-c-long-term-review/
Redigert av Arne_And; 16/06/2023 07:04.
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: Arne_And]
#2736112
16/06/2023 09:27
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
Noe av problemet er at man aldri vet hvilke toleranser man får på akkurat sin gaffel. Egentlig burde alle gafler vært blokket opp fra fabrikk, men det tar vel for mye tid...
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: Arne_And]
#2736127
16/06/2023 12:51
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Internal floating technology er bare inne i demperen, ikke chassis. Foringer er sjelden runde etter innpressing, og så har man toleranser... I tillegg er det ikke sikkert det er riktig tykkelse på lakk på gaffelen, så dem kan bli presset for mye ut, og skape friksjon. Eller at den blir klemt for mye sammen. Og nav er aldri nøyaktig 110mm brede. Målte og sjekket litt i går på Z1 coil, og måtte pusse ned litt i dropouts i tillegg til lett utblokking.
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: baronKanon]
#2736129
16/06/2023 12:55
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
Internal floating technology er bare inne i demperen, ikke chassis. Litt usikker på hva du mener med chassis her, men nsmb.com skriver: Formula claims their Internal Floating Technology provides a smoother operation of the fork than the competition, and after riding it, I have to agree. They claim to have tested many coatings to improve glide over each surface but found to minimize friction best, especially when the fork experiences lateral load, the better remedy was to mate the damper with the chassis. In reality, all fork dampers are ’structurally merged’ with the chassis but where I found a notable difference in the Selva C was thanks to the addition of subtle internal differences.
As I pointed out in the Selva C Teardown, Formula uses rounded edges in the seal head and bushing of the damper. These have a resounding impact on the fork’s performance, as I experienced. Where most forks would bind while encountering these lateral loads, even if only for a fraction of a second it transfers more energy to the rider, demanding more attention and effort to maintain control. The Formula Selva C moved more freely where others tended to get caught. Her beskriver de jo tiltak for å få innerbeina til å gli bedre.
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: Arne_And]
#2736132
16/06/2023 14:20
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Internal floating technology er bare inne i demperen, ikke chassis. Litt usikker på hva du mener med chassis her, men nsmb.com skriver: Formula claims their Internal Floating Technology provides a smoother operation of the fork than the competition, and after riding it, I have to agree. They claim to have tested many coatings to improve glide over each surface but found to minimize friction best, especially when the fork experiences lateral load, the better remedy was to mate the damper with the chassis. In reality, all fork dampers are ’structurally merged’ with the chassis but where I found a notable difference in the Selva C was thanks to the addition of subtle internal differences.
As I pointed out in the Selva C Teardown, Formula uses rounded edges in the seal head and bushing of the damper. These have a resounding impact on the fork’s performance, as I experienced. Where most forks would bind while encountering these lateral loads, even if only for a fraction of a second it transfers more energy to the rider, demanding more attention and effort to maintain control. The Formula Selva C moved more freely where others tended to get caught. Her beskriver de jo tiltak for å få innerbeina til å gli bedre. NSMB beskriver hvordan de får DEMPEREN til å gå smoothere  Ikke chassiset (altså ytter/innerbein/krone). Det de har jobbet med er å gjøre at demperen ikke blir påvirket i like stor grad av sideveisbevegelser/skjevheter mellom demperpatronen og chassiset (innerbeina). Så de har angrepet ett punkt på friksjonsplanen Men for all del: Formula har veldig spennende produkter, og det er jo et kvalitetsstempel at Mojo Rising selger dette ved siden av EXT etter at de mistet Fox-distribusjon for noen år tilbake.
Redigert av baronKanon; 16/06/2023 14:23. Rediger grunn: utgreiing
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: Ole]
#2736243
19/06/2023 09:28
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
OK, jeg tolket "seal head and bushing" til å være i ytterbeina, men det er vel i demperinnmaten. hvis du sliter med dårlig følsomhet må ting fikses i riktig rekkefølge ellers kommer du aldri i mål. Aller viktigst er å sørge for at gaffelen glir godt også når det er skjærkrefter innvolvert, f.eks. hvis du på flatmark presser styret rett ned uten å holde inne bremsen. Jeg testet Fox 36'en, den glir godt fra start uten lugging. Så da burde det funke med coilification, men jeg er fortsatt i tvil om det er lurere enn å kjøpe en coilgaffel. Jeg leste at Cane Creek Helm har mye demping i laveste innstilling, hvis det også gjelder MKII er det neppe gaffelen for meg. https://www.perpetualdisappointment.co.uk/cane-creek-helm-coil-fork-long-term-review/
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: Arne_And]
#2736328
20/06/2023 08:12
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 529
OlaA
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 529 |
My 2 cents om Formula vs Fox: Har en Selva R på ene sykkelen nå og en Fox 38 grip2 på andre (og har hatt Fox 36 i et par runder før det). Jeg syns at Formula er en del bedre, spesielt på slagete norsk sti med røtter og stein. Men 38'ern føles mer trygg og solid når du kommer skikkelig (for) fort inn i grovt terreng, men det føles som at det har mer med chassiet å gjøre. Mellom Fox 36 og Formula Selva er jeg ikke i tvil på valget, der hadde jeg absolutt valgt Selva.
Det sagt, så har jeg jo luft i begge så det kan jo være litt annerledes på coil. Men chassi og demper er jo likt.
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: Arne_And]
#2736331
20/06/2023 08:41
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
Takk for innspill! Tipper begge chassis er plenty stive nok for meg. Jeg finner ingen norske forhandlere av Selva, hvor kjøpte du? Eller kom den med sykkelen?
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: baronKanon]
#2736338
20/06/2023 11:11
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
Der bestilte jeg en Selva gitt. For de som vil teste Alternativt kan du vurdere Avalanche hybrid coil som gir deg ny demper med en svak fjær på, som du justerer med lufttrykk. Mindre lufttrykk gir mindre pakningsfriksjon. så er det kanskje en mulighet for å kjøpe ytterbein, innerbein og luftfjær til en god pris her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=307875955Forhåpentligvis bedre enn å rive demperinnmat ut av en komplett gaffel.
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: Arne_And]
#2736347
20/06/2023 12:36
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 529
OlaA
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 529 |
Gratulerer! Hvor kjøpte du? Min kjøpte jeg med min Egerie-ramme, og fikk den som bonus customlakkert 
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: OlaA]
#2736349
20/06/2023 12:41
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Gratulerer! Hvor kjøpte du? Min kjøpte jeg med min Egerie-ramme, og fikk den som bonus customlakkert  Oh, Egerie... spennende... mer interessant enn Selva :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: OlaA]
#2736353
20/06/2023 12:59
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
Gratulerer! Hvor kjøpte du? bike24.com, de hadde én igjen, og én myk fjær, så da var det bare å slå til. Jeg fant veldig få sjapper som hadde den inne, bike24 har jeg brukt før med hell.
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: RazeFaze]
#2736364
20/06/2023 17:34
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 529
OlaA
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 529 |
Blir spennende å høre hvordan den funker, var egentlig coil jeg ville ha men det gikk ikke å få tak i den gangen. Gratulerer! Hvor kjøpte du? Min kjøpte jeg med min Egerie-ramme, og fikk den som bonus customlakkert  Oh, Egerie... spennende... mer interessant enn Selva :-D Hehe, ja etter Paul Aston sin hype av Egerie er vel det nokså hot for tiden! Helt "vanlig" hardtail her dog. Men faktisk skikkelig bra feeling i den, så han Nico vet hva han driver på med 
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: OlaA]
#2736367
20/06/2023 18:12
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
Blir spennende å høre hvordan den funker, var egentlig coil jeg ville ha men det gikk ikke å få tak i den gangen. Du kan bytte ut luftfjæra med coil.
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: Arne_And]
#2736380
20/06/2023 20:56
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Der bestilte jeg en Selva gitt. For de som vil teste Alternativt kan du vurdere Avalanche hybrid coil som gir deg ny demper med en svak fjær på, som du justerer med lufttrykk. Mindre lufttrykk gir mindre pakningsfriksjon. så er det kanskje en mulighet for å kjøpe ytterbein, innerbein og luftfjær til en god pris her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=307875955Forhåpentligvis bedre enn å rive demperinnmat ut av en komplett gaffel. Det der var bra tips. Oppgradere ytterbein på Z1-en min til Fox og ha mulighet til å ødelegge en modd jeg vil teste
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: baronKanon]
#2736986
29/06/2023 13:06
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 541
Østerhus
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2010
Innlegg: 541 |
Hmmm.... Er dette en mulig løsning tro? Har en Bomber Z2 med kjipe bushings i ytterbeina og de lar seg ikke bytte. Vil jeg kunne bruke Fox 34 ytterbein med hell da? Hadde løst problemet mitt... Ingen kvittering fra finn.no gir ingen reklamasjon, så en rimeligere løsning enn nye ytterbein fra Marzocchi med samme potensielle problem hadde vært topp!
Tynn i håret, men tjukk i hodet!
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: Østerhus]
#2736999
29/06/2023 16:16
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Hmmm.... Er dette en mulig løsning tro? Har en Bomber Z2 med kjipe bushings i ytterbeina og de lar seg ikke bytte. Vil jeg kunne bruke Fox 34 ytterbein med hell da? Hadde løst problemet mitt... Ingen kvittering fra finn.no gir ingen reklamasjon, så en rimeligere løsning enn nye ytterbein fra Marzocchi med samme potensielle problem hadde vært topp! Hva er problemet ditt?
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: baronKanon]
#2737001
29/06/2023 18:00
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 541
Østerhus
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2010
Innlegg: 541 |
Følelsen av at styrelageret er gåent eller at man ikke har strammet opp gaffelrøret.
Liker ikke en sykkel som ikke er tight i ledd og overganger. Så problemet er risting og at jeg ikke kan fikse det uten å skifte ytterbein. Så hvis noen selger (brukte/leftover) ytterbein rimeligere enn originale Marzocchi er jeg for det. Så var det om de fra Fox i annonsen passer...
Tynn i håret, men tjukk i hodet!
|
|
|
Re: Coilgaffel
[Re: Østerhus]
#2737006
29/06/2023 19:15
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
Det kan også hjelpe med tykkere smøreolje, og å gå over foringene forsiktig med grovt smergelpapir.
|
|
|
|
|