Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp til kjøp av sykkel

Hjelp til kjøp av sykkel #2736000 14/06/2023 23:46
R
Refsnes Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
R
Hei, begynte å sykle i år på en gammel hybrid sykkel. (Bros Sonic) Nå vil jeg gå til innkjøp av ny litt "raskere" sykkel. Trenger den hovedsaklig til landevei , men vil ha muligheten til å kjøre på grus. Vil også ha sykkelen til ritt som feks nordsjørittet. Har sett litt på cyclocross sykler, men har null peiling på hva jeg skal se etter.

Vil helst kjøpe brukt for å få mest for pengene.
Kunne sett for meg noe slik: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=306134632&ci=5
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=305274417

Takk på forhånd for svar ICON_LAUGH

Re: Hjelp til kjøp av sykkel [Re: Refsnes] #2736003 15/06/2023 06:26
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Har du ett budsjett og forholde deg til ?

husk å sette av penger til sykkelutstyr som hjelm, treningstøy, ekstra slange etc.
hvis du har en lokal sportsbutikk som selger sykler så se hva de har og hva slags priser de har

det er mye fint å kjøpe brukt men også mye overpriset søppel

syklene du linker til virker som greie kjøp

Redigert av Brabus; 15/06/2023 06:29.

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Hjelp til kjøp av sykkel [Re: Refsnes] #2736012 15/06/2023 08:19
perbl Offline
More than words
More than words
Hvis primærbruken er landevei, kan endelt oppsett uten framgir som den ene har der kanskje bli litt snevert i girutvalget. Har endelt som jeg liker på min grussykkel, men jeg merker jo at jeg spinner ut og ikke får tråkka den opp i særlig høyere hastigheter enn 45-47km/h på flatene.

Det blir litt avveining mellom enkelheten med å droppe framgiret vs det å ha et bredere girutvalg. Ellers virka nå de der som greie sykler, men han ene burde nå virkelig sette på kjedet når han skal ta bilder for å selge… Sånne detaljer får meg til å droppe bruktannonser ICON_SMILE

Per B.
Re: Hjelp til kjøp av sykkel [Re: Refsnes] #2736015 15/06/2023 08:38
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis du skal ha en sykkel som brukes mest på landevei, og ikke heftigere terreng enn grus. Så er CX veien å gå, spesielt hvis du kombinerer det med 2 hjulsett (eller bytter dekk) avhengig underlag.

Ellers enig i at man bør ha 2 delt foran hvis den skal brukes mest på landevei.

Re: Hjelp til kjøp av sykkel [Re: Brabus] #2736063 15/06/2023 13:48
R
Refsnes Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
R
Hei, ble tvunget til å kjøpe alt av utstyr da jeg syklet nordsjørittet sist helg. (Manglet bare hjelm!)

Budsjett vis tenker jeg rundt 15k +- føler jeg ikke får så «mye» for det viss jeg skulle kjøpt nytt frown

Re: Hjelp til kjøp av sykkel [Re: Refsnes] #2736064 15/06/2023 14:11
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Velkommen på forumet!

CX/cyclocross/krossykkel i ordets rette betydning er neppe aktuelt for deg. En krossykkel vil i dag som oftest ha utveksling og dekk som ikke er optimale til din bruk.

De siste årene har gravel-sykler (eller blandeveissykler) overtatt som det allsidige alternativet for landevei, grus, skogsveier, pendling, tur, sommer, vinter osv. Begge Ridley'ene du lenker til, faller inn under denne kategorien. Noen kaller dem av gammel vane CX.

Vil anbefale at du gjør deg kjent med det grunnleggende om disse syklene, hvilke valgmuligheter du bør være bevisst og hvordan de skiller seg fra f.eks. hybrid, landeveis- og krossykler. Det vil gjøre det enklere for deg å forstå hva som kan passe for deg. Se f.eks. Bikeradars What is a gravel bike? Here’s everything you need to know.

Du vil finne flere aktuelle nye sykler tilgjengelig i Norge til under kr. 20.000 i tråden Gravelbike. Rammesettet er viktigst, men vil anbefale hydrauliske bremser, noe som begrenser utvalget i prisklassen.

Merk at Diamant AR Venture 2 er på medlemssalg nå og innenfor ditt budsjett. White GX Ltd er et annet anerkjent lavprisalternativ, men få størrelser tilgjengelig.

Du kan gjøre gode bruktkjøp, men alliér deg gjerne med noen som kan sykkel, eller hør med forumet. Her er en nyttig videoguide for å sjekke tilstand: Tips For Buying A Used Or Second-hand Road Bike.

Og ta gjerne en titt på trådene på forum for blandevei og grus. Nå er du på snikksnakk-pølsevev om ikke-sykkelrelaterte temaer ICON_SMILE

Lykke til!

Moderator  support