Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelhenger for hund (og annen transport)

Sykkelhenger for hund (og annen transport) #2735886 13/06/2023 19:58
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Vi har en dansk-svensk gårdshund, ca. 9 kg, ca 40 cm høy (forlabb til rygg/nakke). Han løper gjerne med oss i line på turvei og skogsvei, men i bytrafikken fungerer det ikke så bra. Så vi vurderer å kjøpe en sykkelhenger/vogn for bikkja, gjerne med plass til litt bagasje i tillegg. Vogna skal også brukes til handling/varer.
Så, all-vitende forum: hva er det som gjelder.?? Type, størrelse, andre råd. Liker helst å kjøpe i butikk, slik at jeg kan se vogna før kjøp, diskutere med selger og ha et sted å gå med problemer (jada, litt gammeldags der). Om noen har en brukthenger å tilby, send PM.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Sykkelhenger for hund (og annen transport) [Re: front biker] #2735893 13/06/2023 21:06
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Har overhodet ingen erfaring med bikkje i vogn, men et yngre par syklet forbi meg for en uke siden. De hadde med seg hver sin, hvor hun hadde en mindre hund i en litt stor "handlekurv" som var stroppet fast på bagasjebrettet. Han hadde en mellomstor hund i en etthjulshenger bak sin sykkel. Bikkja var ikke større enn at han hadde plass til litt bagasje foran i hengeren. Både handlekurven og hengeren hadde de polstret med rørisolasjon langs kanten og den ene hunden hvilte hodet på polstringen når de passerte meg. Så riktig bra ut syns jeg.

Etthjulshengeren var ikke en Bob, men lignet på en noe rimeligere modell som jeg tror jeg har sett på en eller annen sportsbutikk.

Re: Sykkelhenger for hund (og annen transport) [Re: front biker] #2735896 13/06/2023 22:55
tron Offline
Besatt
Besatt
Jeg ville valgt en flat henger med mulighet til å stroppe fast ting. Da kan hunden sitte i et plastbur, og du har en henger til å frakte varer sånn ellers.
Sjekk Hinterher, som virkelig er snasne saker.
Har selv en fra Radical Designs i Nederland. Utrolig lett henger som pakkes helt flatt i boden når den ikke er i bruk. Den brukes MYE! En god henger er virkelig kjekt å ha.

Re: Sykkelhenger for hund (og annen transport) [Re: front biker] #2735897 14/06/2023 03:47
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Tyske Croozer har dedikerte hundehengere. De har også transporthengere som kan passe til ditt formål. Hengerne er forseggjort og med det i det øvre prissjiktet. De kan også flatpakkes. Har selv en Croozer Cargo Pakko. 16" hjul riktignok men de har nok testet og funnet ut at det handler om å holde tyngdepunktet lavt. Ser at den største hundehengeren har 20"
https://www.croozer.com/en/discover-dog-trailer

Re: Sykkelhenger for hund (og annen transport) [Re: front biker] #2735920 14/06/2023 07:49
Bailey Offline
Medlem
Medlem
I husstanden vår har vi 38kg med brun ustabil dynamitt som jeg vanskelig ser for meg oppe i en sykkelhenger annet enn ved en ren feiltagelse.

Som enkelte nevner over, innred hengeren slik at den blir komfortabel, har nok med plass og uten høyfrekvente lyder. Mulig du bør bruke dekk med stort volum og lavt trykk, slik at de fjærer litt. Mulig en etthjulshenger vil dette nede i halvparten så mange hull som en tohjulshenger
Jeg vil også tro at tilvenningen bør starte på tidligst mulig valpestadie, men det skiller sikkert en del mellom individ og rase.

9kg med hund høres ut som noe som like gjerne kan puttes i en ryggsekk

Du kan ikke kjøpe lykke
men du kan kjøpe en Dobermann - og da er du langt på vei
Re: Sykkelhenger for hund (og annen transport) [Re: front biker] #2735940 14/06/2023 10:12
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg så en gang en Foxterrier som var lært opp til å sitte på bagasjebrettet. På raske strekk hoppet den opp og satt på. Der det gikk sakte hoppet den ned og jogget ved siden av. Bagasjebrettet var bare utstyrt med en planke. Det så skikkelig imponerende ut.

Men kanskje ikke for bytrafikk.
Bikeshop har denne som vel er en kopi av de første BOB hengerene til en mye gunstigere pris:
Trygg henger

Pass på evt kluss med akselstandarder.

LarsB

Redigert av larsb; 14/06/2023 10:16.
Re: Sykkelhenger for hund (og annen transport) [Re: front biker] #2735947 14/06/2023 11:01
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Har sett mindre hunder i sykkelkurv foran og i sykkelkasser på bagasjebrettet bak. Utfordringen foran er gjerne at sykkelkurvene (ofte) har en vektlimit på 5 kg og over det kreves det front bagasjebrett. Bak er det gjerne at du ikke ser hunden. Med Thule Tour Rack foran, Topeak TROLLEYTOTE MTX og hunden, overgår en vektlimiten(10kg) til stativet. Likt med Topeak sitt frontstativ. De frontstativene som tar mer, krever ofte fast montering. Finnes lettere kasser/kurver, f.eks. Thule sin egen.

Bak:
[video:youtube]https://www.youtube.com/shorts/pW7zPJrvM4Y[/video]
Front 8m10s ut i videoen:

Tema var oppe i 2022, i tråden Sykkelhenger for hund.

Bikepacking.com har en Dogpacking guide, med nyttige tips.
[Linket bilde fra bikepacking.com]
[Linket bilde fra bikepacking.com]

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Sykkelhenger for hund (og annen transport) [Re: front biker] #2736141 16/06/2023 18:35
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Tilfeldig fra Google:
https://www.dyrekassen.no/trixie-sy...7ax2tl2u5RoCPDoQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Ellers har jeg fraktet hund og bagasje i en sånn som denne (finnes identisk under flere merkenavn):
https://www.biltema.no/sykkel-elsykkel/sykkelutstyr/sykkelvogner/sykkelvogn-2000039817

Den kan man også tweake litt på da konstruksjonen er enkel. F.eks. kan ryggen tas ned om man vil ha større rom..

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå