E-gravel - noen erfaringer?
|
E-gravel - noen erfaringer?
06/04/2023 08:19
|
Labbetuss
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Min nåværende elsykkel har blitt noen år, strøken, men lysten på noe nytt begynner å bli stor. Og slik utviklingen er samt mitt behov har jeg fulgt noe med på utviklingen og tilgangen av E-gravels. De er tidlig(?) i utviklingen men en del merker finnes, som her; https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/best-electric-gravel-bikes/Noen andre merker etterlyses i kommentarfeltet i artikklenen, som denne; https://www.ninerbikes.com/rlt-e9-rdo/For en tid tilbake så jeg en Cannondale Lefty modell hos Anton Sport, men det konseptet tiltrekker meg ikke. Er det noen som har fått noe erfaring med E-gravels? Og, er det noen nettsteder som har spesifikt fokus på E-gravels som dere vet om?
|
|
|
Re: E-gravel - noen erfaringer?
[Re: Labbetuss]
06/04/2023 12:11
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg hadde bestilt en Scott Addict E Gravel som jeg synes ser veldig lovende ut. (Endte med å bytte til vanlig Gravel da jeg plutselig ble gira på Birken).
Har hatt en Gravel med Fazua motor. Synes dette var helt greit, men etter å ha testet den nye TQ50 motoren på terrengsykkel så ville jeg gått for sykkel med den. Den tror jeg er helt knall til Gravel og lager knapt noe lyd.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
21/04/2023 12:27
|
oracle
Entusiast
|
Entusiast
Jeg finner ikke noe Addict Gravel eRide, bare Solace Gravel eRide?
|
|
|
[Re: oracle]
21/04/2023 15:14
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg finner ikke noe Addict Gravel eRide, bare Solace Gravel eRide? Jeg som rører. Er Solace den heter
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
01/05/2023 20:55
|
SveinK
Medlem
|
Medlem
Jeg har hatt en hjemme denne uken og kommer ikke til å kjøpe enda. Som regel ligger man godt over 25 kmt når det er flatt og man merker godt at det er tyngre enn med en vanlig gravel sykkel. Den jeg har hjemme har Mahle 35 motor og reklamen sier at denne ikke har merkbar drag. Men det stemmer nok ikke, men klart lettere i bakkene. Mahle 35 motoren gir samme effekt uansett hvor mye kraft man selv bruker, så man må justere hele tiden i forhold til helling. Og det er ikke lett på grusvei med dumper osv. Så jeg tror en sykkel med Mahle 20 er et bedre valg da den justerer seg i forhold til hvor mye kraft man selv bruker samt skal ha mindre drag enn Mahle 35. Men har ikke prøvd denne, det hadde også vært artig å prøvd tq motoren eller fazua motoren. For min del vil jeg nok ikke kjøpe en gravel elsykkel før det kommer en sykkel som føles som vanlig over 25 kmt.
|
|
|
26/05/2023 17:32
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Jeg synes den europeiske fartsgrensa er turnoff for denne typen sykkel, 25 km/t er for lavt. Den amerikanske grensa på 32 km/t er veldig mye bedre, fordi man da blir liggende mye mindre i «ingenmannsland». Under forutsetning om at motoren ikke har motstand når den ikke bidrar så vil fart over 32 veldig ofte bety at det er helt flatt eller enda raskere, og da betyr ikke den ekstra vekta noe og man har en helt vanlig sykkel, men som hjelper når opppverbakkene kommer. Når motoren derimot stopper å trekke på 25 er man ofte i terreng der den ekstra vekta blir en vesentlig ulempe, typisk slakt oppover. Kjipt å stadig være i sånt terreng med blytung treg sykkel. Skal jeg kjøpe en sånn sykkel kommer jeg derfor til å kjøpe en fra USA.
Jada, jeg veit, men jeg er så utrolig lite kjeltring sånn ellers, så dette lovbruddet gjør ingen grove innhogg i ettermælet.
sv
|
|
|
[Re: svegar]
26/05/2023 17:53
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jada, jeg veit, men jeg er så utrolig lite kjeltring sånn ellers, så dette lovbruddet gjør ingen grove innhogg i ettermælet. Men et grovt innhogg i privatøkonomien om du skulle være så uheldig å skade noen uten at den er behørig typegodkjent, registrert og forsikret som elektrisk moped. Større konsekvenser for arv enn ettermæle, altså 
|
|
|
28/05/2023 16:38
|
SveinK
Medlem
|
Medlem
100 %enig. Men jeg leste en test av en el.landeveissykkel hvor man snakket om at det kun er snakk om tid før denne blir hevet. Noe som kjenner til dette? Har søkt litt på nettet, men fant ingen ting om dette.
|
|
|
30/05/2023 12:27
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Specialized Vado gir støtte opptil 45 km/t, såvidt jeg husker håpte de på en endring av det europeiske regelverket (tillatt på vei uten registering osv) da de lanserte denne. Har noe skjedd der? https://www.specialized.com/lb/en/turbo-vado-sl
|
|
|
13/06/2023 06:57
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
ER det en fysisk motstand i drivverket etter 25kmt, eller er det bare psykisk vegg når man mister de ekstra 250wattene med drakraft? Kan testes da: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=254119814
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
13/06/2023 07:05
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
ER det en fysisk motstand i drivverket etter 25kmt, eller er det bare psykisk vegg når man mister de ekstra 250wattene med drakraft? Vi har jo denne klassikeren da: Motstand når man tråkker  Hos mange modeller, herunder Grail:ON som du lenker til, er det forresten mye mer enn 250 watt med reell ekstra drakraft. Ikke rart at det føles kunstig med fartsbegrensningen på 25 km/t, og industri og brukere gjerne vil ha den opp eller i praksis fjerne den. Jeg er redd lovgiverne vet lite om hva de har sluppet løs. Nei, altså...
|
|
|
[Re: Sepeda]
13/06/2023 17:25
|
Ivar Nilsen
Fersking
|
Fersking
ER det en fysisk motstand i drivverket etter 25kmt, eller er det bare psykisk vegg når man mister de ekstra 250wattene med drakraft?
Jeg er overbevist om at det er psykisk. Jeg har både en el-mtb og en vanlig mtb og jeg har et prinsipp om at jeg skal ta minst en tur i uka på den vanlige, både for å bli litt ydmyk igjen og fordi jeg som relativt fersk har mye teknikk jeg trenger å lære meg og for en å slippe en brannfakkel tror jeg ikke jeg lærer så mye teknikk av å klatre med el-sykkelen. Det å gå rett "tilbake" til null hjelp etter en 2-3 dager med vroom er en ganske sjuk overgang selv på flata. Ikke rart at det føles kunstig med fartsbegrensningen på 25 km/t, og industri og brukere gjerne vil ha den opp eller i praksis fjerne den.
Jeg er en av de som syns den bør være der. 25 km/t på en sti som gjerne også brukes av fotgjengere og møtende syklister er allerede fort nok i mitt litt defensive hode.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
14/06/2023 21:47
|
SveinK
Medlem
|
Medlem
[quote=Knirkekne]ER det en fysisk motstand i drivverket etter 25kmt, eller er det bare psykisk vegg når man mister de ekstra 250wattene med drakraft?
Jeg har både el terreng og gravel og det samme uten hjelpemotor. 25 kmt holder på sti, men på landevei blir det bare feil. Alle motorene har litt drag over 25 kmt, men det er forskjell. De store motorene synes jeg har mye, men det var merkbart mindre på den med Mahle 35 jeg fikk prøve. Problemet med den var brå stopp på hjelpen over 25 kmt. Nå har jeg Fazua, og den synes jeg gir lite drag og gir en gjevn overgang. Men jeg har ikke testet den nye Mahle 20 eller tq, mulig disse er like bra eller bedre enn Fazua. Men som det sies er det nok en kombinasjon av drag, vekt og brå overgang som medfører at det føles litt som en vegg. Jeg sykler ofte samme rute til jobb, både med og uten el. Ofte finner jeg en rygg på veien og da merker man forskjellen med og uten el over 25 kmt. Ikke noe problem å ligge i rygg i 35-40 uten el.motor, men merkbart tyngre med el sykkel. Jeg har ikke testen Fazua på dette enda, men merker på det lille jeg har prøvd at det er lettere over 25. Denne kobler helt ut over 25, så mulig det er årsaken. Da har man bare en litt tung sykkel.
|
|
|
15/06/2023 11:08
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Jada, jeg veit, men jeg er så utrolig lite kjeltring sånn ellers, så dette lovbruddet gjør ingen grove innhogg i ettermælet. Men et grovt innhogg i privatøkonomien om du skulle være så uheldig å skade noen uten at den er behørig typegodkjent, registrert og forsikret som elektrisk moped. Større konsekvenser for arv enn ettermæle, altså  Tja. Det er jo grader av uaktsomhet. Det groveste jeg kjenner til er saken fra Trondheim, fyren med trimma elsykkel i 60-70 km/t på fortau, der sykkelen kunne trekke til over 100 km/t, og han kjørte ned en kvinnelig syklist. Sykkelen viste seg å ha 5600 watt effekt, i størrelsesorden 20 ganger mer enn maks fra en 250Watt elsykkel og trengte ikke tråkking for å trekke. I rettssaken etter ulykken fikk fyren 15 dagers fengsel og måtte betale 20.000 i oppreisning til hun som brakk nakken (som heldigvis ser ut til å ha gått nokså bra). Om man hadde importert en fabrikkbygget amerikansk gravelsykkel som slutter å trekke på 32 km/t til landeveisbruk, og så havner i en ulykke, tror jeg det ville blitt vurdert som ganske mye mindre grovt enn den saken i Trondheim. Også moralsk mener jeg dette er til å leve med, med landeveissykkel har jeg ofte fart som er langt over 32 km/t. Elsykkel handler jo om at det skal gå fortere der farten er lav, ikke at det skal gå enda fortere der det uansett går fort. En ting er stibruk, der jeg er enig i at 25 er en helt ok grense, men til sykler som faktisk er ment til landevei burde vi adoptert amerikansk grense. Sykler med demping = terrengsykler = 25. Sykler uten demping = landeveissykler eller commuter = 32. sv
|
|
|
15/06/2023 11:12
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Poenget er at du ikke har gyldig ansvarsforsikring for en ulovlig doning. Det gir helt uforutsigbare konsekvenser ved skader som ellers ville blitt dekket av forsikring, helt opp til invaliditet og død. Altså regresskrav fra Trafikkforsikringsforeningen. Om man ønsker hevet fartsgrense for motorassistanse på el-sykler, arbeid for all del politisk for det. Men ikke finn på egne regler for deg selv 
|
|
|
15/06/2023 11:25
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Poenget er at du ikke har gyldig ansvarsforsikring for en ulovlig doning. Det gir helt uforutsigbare konsekvenser ved skader som ellers ville blitt dekket av forsikring, helt opp til invaliditet og død. Altså regresskrav fra Trafikkforsikringsforeningen. Jo, men er det så svart/hvitt som du skal ha det til? Har jeg forresten gyldig ansvarsforsikring for mine lovlige doninger, dette er det da ikke krav om? Er det ikke uansett et spørsmål om uaktsomhet eller ei, og tilfelle hvor grovt? Jeg brøt fartsgrensa på min racer i morges på vei til jobb i en 40-sone, nokså sikker på at jeg hadde over 50 i finværet. Ville jeg blitt dømt for uaktsomhet om noe hadde skjedd? Regress, konkurs og et liv som minstepensjonist? Enn om jeg hadde 42, som også er ulovlig? Om jeg hadde 80 ned denne bakken, som jeg kanskje tror jeg skulle klart om jeg virkelig prøvde, hadde jeg kanskje vært mer uaktsom da? sv
|
|
|
15/06/2023 11:33
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Du blander litt sammen her  Ansvarsforsikring for sykkel og lovlig el-sykkel ligger primært i innboforsikringen, nærmere bestemt dekning av rettslig erstatningsansvar for skade. Likeledes kan reiseforsikring dekke slikt erstatningsansvar, men reiseforsikring gjelder oftest ikke hjemkommune eller reise mellom bosted og arbeid. Har du ikke innboforsikring eller eventuelt reiseforsikring, kan du komme i erstatningsansvar. Dette er forhold overraskende mange syklister ikke er klar over. For lovlig registrert el-moped eller el-motorsykkel, tegner du ansvarsforsikring på samme vis som annen moped eller motorsykkel. Ulovlig el-sykkel er derimot ikke dekket av noen ansvarsforsikring. Ved en ulykke vil offeret dermed kunne få erstatning fra Trafikkforsikringsforeningen, som da vil stille regresskrav til deg som eier av uforsikret kjøretøy. De andre forholdene du nevner er så vidt jeg vet ikke forsikringsspørsmål utover selve skyldsspørsmålet. Det er juridiske vurderinger ved bøtelegging eller en eventuell sak i rettsvesenet, slik tilfellet var med domfellelsen i Trondheim. *** Siden forumet liker sitater og kilder: - En trimmet el-sykkel er et motorisert kjøretøy med ansvarsforsikringsplikt. Dersom en slik sykkel forårsaker personskade vil erstatningsbeløpet fort kunne bli betydelig, i verste fall i mangemillionklassen, skriver assisterende generalsekretær i Personskadeforbundet LTN, Per Oretorp, i en epost til Nettavisen.
- Skadelidte vil få utbetalt erstatning gjennom Trafikkforsikringsforeningen men skadevolder risikerer regresskrav og kan havne i bunnløs gjeld for resten av livet. I tillegg skal de leve med å ha skadet et menneske for livet, skriver Oretorp videre. Som ofte er tilfellet - trimming betyr ikke her nødvendigvis trimming, men fjernet eller manipulert fartssperre. Ja, scooterne i reportasjen er etter gjeldende forskrifter el-sykler og samme regler gjelder  Og ja, landet er fylt opp av el-syklister som lever etter egne regler og bare har en diffus tanke om at det ikke er så nøye og at det går som regel bra. Det gjør det jo.
|
|
|
15/06/2023 12:19
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Tiden hvor straffen kun var "formaning og veiledning fra politiet" og vegvesenet er over. I Dronning Eufemias gate ser jeg titt og ofte politiet stoppe syklister som sykler enten ulovlig eller på doning som skal ha skilt. Det er ikke særlig vanskelig å skille de åpenbare tilfellene, og et nettsøk er ofte nok til å vise om doningen burde ha skilt.
Kudos til Politiet og Vegvesenet for at de har økt prioriteringen bittelitt, fra de lovløse tilstandene som har eksistert. Følte meg til tider ensom der jeg var den eneste av 15 syklister som stoppet på rødt lys i Dronning Eufemias gate. Bra at rettshåndhevelsen av syklister, i det minste nærmer seg bilister, slik at de som bør holde seg til kollektivt kan lukes ut.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
|
|