The Bright Midnight - Bikepacking ritt i Norge
|
The Bright Midnight - Bikepacking ritt i Norge
28/05/2023 15:34
|
sun flyer
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Heisann, Det er endel folk fra forumet som har meldt seg på The Bright Midnight som foregår fra Tolga noen dager i Juli. Ruten er nå kommet og jeg er i gang med å finne alle kebabsjappene langs den sånn at det er mulig å komme igjennom uten bonk. Akkurat nå tenker jeg litt på dekkvalg. Er det ren idioti å kjøre på 35mm slicks?
|
|
|
Re: The Bright Midnight - Bikepacking ritt i Norge
[Re: sun flyer]
28/05/2023 16:18
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oi, har ikke hørt noe fra de, men ser at mailen ligger i søppelpost så antar kanskje andre mailer har havnet der ? Har stusset på at jeg ikke har hørt noe, vet ikke om de har sendt ut flere mail før. Må logge meg/lage bruker på Koomot ser jeg, har ikke hatt bruker der og virker som det tar litt tid før den må aktiviseres. Må man betale for Koomot ? Er egentlig godt fornøyd med strava for planlegge turer så har egentlig ikke bruk for en app til, men må man så må man. Skal se på kartet i detaljer når det er mulig, tror jeg traff med god del av gjettingen av løype men er kun på oversiktsbilde. Da kan jeg si noe om gruspartene, og evt stier (ser det står det på oversikten).
|
|
|
28/05/2023 17:37
|
sun flyer
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det koster ingenting å få bruker der. Jeg har fått tre måneder gratis premium i forbindelse med at jeg skal delta på Tcr som Koomot er sponsor for. Aktiverte dette i dag. Men egentlig har jeg fast abonnement på Ridewithgps og jeg kommer nok til å importere ruten dit for videre planlegging. Vi fikk jo også deltagerlisten. Den er veldig interessant med mange sterke navn. 155 deltagere i solo og 29 Par.
Redigert av sun flyer; 28/05/2023 17:37.
|
|
|
28/05/2023 18:47
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Viktigst først: Kebab: Oppdal-Sunndalsøra-Åndalsnes-Kaia Valldal-Lom-Vågå. Deretter må du vente til Alvdal for kebab/gatekjøkken (er både butikker, bensinstasjoner og en kro, Etter dette er jeg usikker men tror Røros blir det neste. Mulig Os også, der har de butikker og bensinstasjon i allefall, men er jo nesten i mål da, må bare oppom gården til foreldre til Johaug for å si "nå er vi så slitne at je kjenne det i buken" evt den litt mer intenasjone "my shape is good" men det blir nok å juge.
Dernest ruten. Er noe sti, kjerrevei i allefall, kjenner igjen noen parti fra blant Trans Østerdalen og en graveltur jeg hadde i høst mellom Høvringen og Dovre (gruset sti/kjerrevei). Må være noe sti på partiet sør for Driva (Oppdal-Sunndalsøra ) slik jeg ser det men sjekker detaljer senere i kveld evt morgen. Sunndalsøra vi Aursjøen og til Vågå var akkurat slik jeg trodde det ble. Aursjøen er vel så fin grus at Landevei/Alpers sykla med vanlig racer og 25 mm dekk. Har stått på planen i mange år så godt jeg slipper å tenke mer på det. Høvringen som jeg nevnte så jeg ikke komme, men Grimsdalen var jeg nesten helt sikker på men motsatt vei, men er klassiker og nydelig grus, er asfalten som værst her men den få vi jo opp nå da. Veien videre mot Alvdal må jeg sjekke videre. Samme sløyfa for Østerdalen, tipper noe av dette er også kjent fra Trans Østerdalen.
Sykkel/Dekk: Valget ble enkelt nå. Blir gravelsykkel og 40 mm dekk (kan nok fint sykle med 35 også, men er 2 sett 40 mm jeg har nå), enten Conti Terra Speed eller Schwalbe G-one speed. Sistnevnte har jeg på nå + har ett nytt dekk ubrukt. Ikke mer slitt en jeg kan refylle dekkene med guffe men planen var Terra Speed med litt mer grep for gravelritt 2 uker før (Trysil Knut).
Overnatting/sove. Lager meg ruten på Strava og tar det derfra. Men forhåndsbestilt campinghytte er tanken. Sykler med minst mulig. Tror jeg da.
Redigert av Oddefa; 29/05/2023 05:49.
|
|
|
[Re: Oddefa]
29/05/2023 15:05
|
sun flyer
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Dernest ruten. Er noe sti, kjerrevei i allefall, kjenner igjen noen parti fra blant Trans Østerdalen og en graveltur jeg hadde i høst mellom Høvringen og Dovre (gruset sti/kjerrevei). Må være noe sti på partiet sør for Driva (Oppdal-Sunndalsøra ) slik jeg ser det men sjekker detaljer senere i kveld evt morgen. Sunnd
Overnatting/sove. Lager meg ruten på Strava og tar det derfra. Men forhåndsbestilt campinghytte er tanken. Sykler med minst mulig. Tror jeg da.
Ridewithgps sier at ruten er 767 km asfalt, 344 km ikke asfalt (unpaved) og 3,4km ukjent. Det blir vel litt hike-a-bike der. Husk det som står i FAQ: Is it possible to book something before the departure? No. The event starts Sunday July 9th. From that moment you’ll be free to look for facilities and book anything you need.
|
|
|
29/05/2023 17:39
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Trollkroa på Os har Trollkroas ( https://trollkroa.no/) kebab er kjent over hele distriktet. På Røros er det bare fancy turistmat som sikrogn & surpølse.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
29/05/2023 19:48
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dernest ruten. Er noe sti, kjerrevei i allefall, kjenner igjen noen parti fra blant Trans Østerdalen og en graveltur jeg hadde i høst mellom Høvringen og Dovre (gruset sti/kjerrevei). Må være noe sti på partiet sør for Driva (Oppdal-Sunndalsøra ) slik jeg ser det men sjekker detaljer senere i kveld evt morgen. Sunnd
Ridewithgps sier at ruten er 767 km asfalt, 344 km ikke asfalt (unpaved) og 3,4km ukjent. Det blir vel litt hike-a-bike der. Husk det som står i FAQ: Is it possible to book something before the departure? No. The event starts Sunday July 9th. From that moment you’ll be free to look for facilities and book anything you need. aha, godt tips, les FAQ (mener jeg har gjort det), men null stress, overnatting skal en klare å fikse når en er på vei.
|
|
|
30/05/2023 18:37
|
henrikg
Besatt
|
Besatt
Jeg og «Buoyen» her på forumet er påmeldt lagklassen. Satser på cx med 46/36-11/42 og 40mm Terra Speed. Plana er å pakke relativt lett (ca 6kg), og håpet er å rekke tilbake til Tolga før alle har dratt hjem  Et spørsmål til dere rutinerte: Hva slags hansker pakker dere for øspøs og +5gr? Har et par Castelli neoprenehansker, men de er både kalde og klamme. Hva med oppvaskhansker med noen tynne hansker inni?
|
|
|
30/05/2023 19:35
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jotunheimen rundt leverte 12 timer med regn i fjor. Assos neoprenhansker holdt meg varm hele turen. På beina hadde jeg Velotoze vanntette oversokker, som også fungerte utmerket. Merk at du _ikke_ kan ta sokkene av og på underveis uten mye besvær.
|
|
|
07/06/2023 09:19
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Til dere med erfaring, vet dere sykler mange lange turer med tempobøyle, er det planen her også ? Jeg har ikke noe spesielle vondter som gjør at jeg må gjøre noen tilpasning og bruker vanligvis å variere bruken av styre/bukken mye. Har ikke tempobøyle men tenkt tanken på låne for å teste ut. Veier jo fort halvkiloen og blir jo tungt nok å drasse med seg litt mer ting en vanlig, selv om jeg pr nå er på "ride light" planen, hva en det betyr. Noen strategier for overnatting (som dere vil dele he he) ? sykle og ta det på sparket ? sykle om natten ? og bare ta slumrestopp inntil en må sove ? holder med å sove på ferga ? maks 25 mil om dagen og satse på campingplass/hotell/overnatting sånn ca på den/andre avstander og da ringe for å sjekke ledighet rett etter start 9.7 ? Ser da bort fra værmelding/aktuelt vær sin påvirkning (2 første dager fint vær-sykle mest mulig for blir regn og sludd dag 3...).
Kutyme, ikke lov med "drag" og samsykling står det (hvis en ikke er på lag). Hva gjør man i starten på slike ritt da, antar jo at mange her har likt utgangstempo. Hva gjør man underveis når man ligger i motvinden over fjellet sammen med en eller to andre, holder avtalt 10 meter avstand, deler på byrden (enighet om det eller bare blir slik), eller skal sykle skulder til skulder.
|
|
|
07/06/2023 10:01
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Is it possible to book something before the departure? No. The event starts Sunday July 9th. From that moment you’ll be free to look for facilities and book anything you need.
- Nervøs spenning i feltet, publikum står bak sperrebåndet og klapper. - Startskuddet går! ..alle drar opp telefonene og bruker en time før en eneste sko klikker inn.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
07/06/2023 14:08
|
sun flyer
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ferjeturen er bare 15 minutter. Så om det er eneste søvnen du trenger er du på pallen  Jeg skal bruke tempobøyler. Er jo 600km asfalt her. Noe er ganske flatt. Og bøylene er perfekt for å stroppe fast rullekebab som jo smaker overraskende bra kald.
|
|
|
07/06/2023 14:36
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ferjeturen er bare 15 minutter. Så om det er eneste søvnen du trenger er du på pallen  Jeg skal bruke tempobøyler. Er jo 600km asfalt her. Noe er ganske flatt. Og bøylene er perfekt for å stroppe fast rullekebab som jo smaker overraskende bra kald. Var nok bare fjas fra min side he he. Men må si at du virkelig elsker kebab, nesten så jeg tror du driver med den endurance/rando syklingen for i spise mest mulige (ulike) kebaber he he. gi meg et hint hvilke bøyler som er mest brukt/vanlig i dette gamet ?
|
|
|
07/06/2023 14:50
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Kan jo evt bruke fastfood-trikset til Lael Wilcox, etter ca 2.30 på dette klippet. Eneste som overraska meg var at hun ikke smelte på ketchup oxo! https://youtu.be/AEEGIt6FC34?t=150
|
|
|
07/06/2023 18:45
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ok, takk for fin link, leser skepsis om å bruke clip on aero bar på carbon styre. Har carbon styre og ikke aktuelt å bytte ut det. For min del så er læring/erfaring en del av turen og antar jeg bare går for det oppsett jeg har. Forberedelser mot Styrkeprøven denne helgen og rittet (hvis ikke avlyst) neste helg, 1-2 ritt helgen etter, gjør at jeg at jeg bare har en helg for å teste ut langtur med utstyr/sykkelen, og da vil jeg helst at sykkelen er ready-set-go.
Noen som har sett noen artikler (utenlandske) om BM ?
|
|
|
07/06/2023 21:15
|
sun flyer
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Se på https://bikepacking.com/bikes/2023-tour-divide-rigs-part-1/ for å få inntrykk av hvor vanlig det er med bøyler på grusritt. Jeg har karbonstyre selv og kjører bøyle. Det fungerer fint så lenge styret er rundt der du skrur di på. Og ikke noe mer trykk på de skruene enn de fra stem'et. Bruk pasta. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123570&filename=IMG_20220730_120505_271 (2).Jpg) Jeg bare kjøpte noen brukt på finn som jeg har vent meg til å bruke.
Redigert av sun flyer; 07/06/2023 21:16.
|
|
|
08/06/2023 05:34
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nydelig cockpit da, ser du også bruker Boltv2 gps'n. Erfaring med lading underveis ? batteri holder vel 15 timer når en ikke bruker annet en vanlig måling av aktivitet, så fort en bruker spor så brukes batteri raskere, har dog ikke andre batteristjelere (puls, watt). Kommer til å ta med den gamle Bolt v1 også som reserve. Men legger sunflyer, logger du hele turen i ett, eller tar du det i etapper (der en hviler/sover7lader batteri) og feks da nullstiller aktiviteten/legger på strava etc.
|
|
|
08/06/2023 05:56
|
sun flyer
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Bolt v2 døde i høst på ødelagt ladekontakt, sansynligvis pga lading underveis... Men jeg ladet den stort sett via dynamoopplegget som gir litt forskjellig av spenning. Lagrer aktiviteten hver gang jeg legger meg for å sove, men ikke for en powernap. Skal bruke Garmin Explore 2 med telefonen som reserve.
|
|
|
26/06/2023 19:02
|
henrikg
Besatt
|
Besatt
12 dager til start nå  Etter mye grubling og testing er både sykkel og bagasje klar for tur: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123651&filename=IMG_0408.JPG)
|
|
|
26/06/2023 19:31
|
saktetur
Entusiast
|
Entusiast
Niiice! Ser strømlinje ut det der. Lite spørsmål; Blir det noe særlig sidevegs bevegelse på seteveska når du står og trår? Tenker da på den blå drybaggen som bygger litt ekstra.
Jeg føler at jeg bør sikre min 10 liter med noen ekstra reimer, særlig når jeg har i såpass i at lengden er maksa.
|
|
|
26/06/2023 19:50
|
henrikg
Besatt
|
Besatt
Det er bare et liggeunderlag på ~450gr i pakksekken under raketten. Nok til at den ekstra vekta merkes i form av treghet side-til-side når man står og trår, men den lille bevegelsen som oppstår har ingenting å si.
|
|
|
26/06/2023 20:25
|
sun flyer
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ser bra ut. Du er heldig som har en større rammestørrelse. Jeg må bruke full rammebag og har også mindre klaring under setevesken. Gleder meg til dette her og håper på fin værmelding.... ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123652&filename=BM sykkel.jpg)
|
|
|
26/06/2023 20:27
|
saktetur
Entusiast
|
Entusiast
Så bra, må også berømme at du fant fin matchende farge på drybaggen. God tur!
|
|
|
03/07/2023 07:32
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen tanker nå som det er under en uke til start. - pedaler ? har jo tenkt mtb pedaler som nå sitter på sykkelen, for plutselig må man gå litt, men samtidig får en kanskje litt bedre tråkk all over med landeveispedaler/sko ? Ser du sunflyer har landeveidspedaler men det er kanskje fordi det du bruker daglig (og på selvsagt på JR) eller sykler du BM også med de pedalene (mener du brukte mtb på den "norges" turen du syklet for par år siden). - Bibs. Tar dere med flere enn 1 ekstra (pr nå pakket en, men kanskje jeg bør pakke med 2). Trøyer er det greiere å bare gamble på den man starter med og så ha en lang ull som en tar som underlag til jakke feks i regnvær (som vi nok får underveis). Men vurderer også en trøye for "varmere" vær som ikke tar mye plass. - Powerbanks. Har to alternativ, par små på 3000+ mAh og en stor på 12500 mAh. Vektmessig så er de lik mht mAh'n. dvs de små er 1/4 av vekten til den store. Vekt er en ting. 150ish gr ekstra for den store er ikke det som det står og faller på, men er enklere å bruke underveis de små (kan "smettes" inn en trang overrørveske eller styrebag uten problem, den store må tilpasses. Den store har to usb så kan lade 2 stk samtidig. Mulig jeg tar med begge for feks lade tlf underveis mens jeg sykler (har den i baklomme eller lårlomme). Hva gjør dere. Ser jo for meg en eller to stopp på en campinghytte også, men samtidig vanskelig å planlegge pr nå. Været, formen/kroppen spiller vel inn på hvordan dette blir. - antar dere i tråden har erfaring (vet jo sunflyer har det) med lange sykkelturer med pakning, men hadde min første tur med full pack i helga. Litt svingning når en står og tråkker med setepinnebagen som en beskriver over her, men ikke noe veldig plagsomt slik jeg ser det. Derimot merker jeg hvor mye tynge det blir i motbakkene når en er vant til å sykle "lettest" mulig. Var en bra realitetsorientering dette og ser helt klart at jeg mentalt sett må gå ned på forventet snitthastighet en god del. For er jo ikke de 104+- milene som kanskje blir største utfordringen her, mer at vi skal opp i sakte tempo 17 000 hm + ( i følge Strava, mulig orginalt spor sier mindre, men opplever ofte at Strava treffer bra), jeg sykler forresten på stravaspor da jeg er mest vant/liker det best. Har laget ett spor til Valldal og ett fra Eidsdal til mål (mao før/etter fergen). Min letteste girutveksling blir 32-32, mulig jeg burde tatt 34 kassetten jeg har på annet hjulsett, men tror jeg beholder dette for "girene" er skjørt inn på de. Klarer å sikke sakke seg opp bratte kneiker med de, men samtidig så har jeg ett kne som muligens ikke tåler den slags styrketråkk i mange timer så må se an det også. Kneet tålte bra TO men det er jo litt annen sykling (men også hardere for kneet på sin måte, for der bestemmer jo andre like mye tempo som en selv, på en annen side sjelden bratt der).
Redigert av Oddefa; 03/07/2023 07:34.
|
|
|
03/07/2023 08:23
|
sun flyer
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Heisann. Akkurat kommet til hektene etter JR som var en fin gjennomkjørng. Nei, jeg bruker ikke landeveispedaler, de bare ligner. Det er ensidige spd som er litt lettere enn de dobbeltsidige. Jeg har tradisjonelt tatt med to bibs, begge uten sele for raskere doturer.. Usikker her, kan hende jeg legger igjen den ene. Powerbank; tar bare med en liten siden jeg har dynamolykt med strømuttak (det lader dog dårlig i lav fart). Jeg har også 1:1 utveksling som letteste. Det kommer jeg til å angre på, men tåler å gå litt de bratteste stedene.
|
|
|
03/07/2023 10:49
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tar du/dere med sykkellås ? eller holder det å legge en svett bib på setet når en skal innom butikk? Eller når jeg er på egne turer så låser jeg ikke sykkel men drar den delvis inn i butikk hvis en del trafikk der og viss stoppe å spise for lenger tid så parker man vel sykkelen godt synlig/nær som ellers når en er på tur.
Redigert av Oddefa; 03/07/2023 11:01.
|
|
|
03/07/2023 11:06
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Tar du/dere med sykkellås ? eller holder det å legge en svett bib på setet når en skal innom butikk? Jeg vil ikke anbefale å ta av bib når du skal innom butikk. +1 Også kjent som (b)landeveispedaler for SPD. Selv om ingen tror på at det finnes.
|
|
|
03/07/2023 11:44
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
He he, tenkte ikke den jeg hadde på meg nei.
|
|
|
|
|