Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

lufttrykk i fjellet

lufttrykk i fjellet #2735192 05/06/2023 09:12
Jomar Henriksen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Når jeg sykler gruslangturer i fjellet lurer jeg litt på hva som er ok lufttrykk i dekka.

Jeg har ikke mulighet til å bli henta siden familien er utenfor radio range, og jeg risikerer en kald natt om ting skulle gå åt skogen. Fjella er i Dovre-Oppdalsområdet.

Kjører dere ekstra høyt trykk for å unngå gjennomslag, eller kjører dere samme som alltid?

Riggen har Hunt Gravel 4-season x-wide hjul med Spec. Sawtooth 38mm TL med fersk 100ml guffe og to backupslanger i rammesekk + grov pumpe.

TLDR: Tar dere ekstraforholdsreger med lufttrykk når en er i eksponert terreng?

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: lufttrykk i fjellet [Re: Jomar Henriksen] #2735200 05/06/2023 10:21
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det viktigste er vel å sørge for at du kan reparere så du kommer deg hjem.

Hilsen måtte løpe barfot 10km på grusvein seint på kvelden da jeg punkterte for andre gang i område uten mobildekning. Var fin mental trening, da!

Re: lufttrykk i fjellet [Re: Jomar Henriksen] #2735207 05/06/2023 11:08
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Litt skuffa her nå. Denne var mer fornuftig enn det jeg fikk i hodet av tittelen. Var overbevist om at jeg skulle få en lang debatt om riktig faktor for å tilpasse trykk og deformasjon mellom 1000moh og lavlandet fra div. snikksnakkdebatanter!

Ser ut som du har med deg det du trenger for å fikse gjennomslagspunktering. Hadde kjørt trykket du synes er komfortabelt i fjellet og, MEN blir det helt likt?

Eggene må koke lenger for samme resultat på hytta og har hørt man bør redusere trykket med sykkel på fly! Beklager sidespor..

Re: lufttrykk i fjellet [Re: Jomar Henriksen] #2735222 05/06/2023 12:48
Natier Offline
Veteran
Veteran
Hvis jeg skulle ta noen ekstra forhåndsregler på skikkelig langtur for å unngå snakebite ville jeg heller vurdert dekkinnlegg enn å gå opp på dekktrykket. Dårligere grep og mindre komfort er neppe noe å trakte etter på langtur ICON_SMILE

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: lufttrykk i fjellet [Re: Jomar Henriksen] #2735278 06/06/2023 07:32
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for innspill. Hadde vært bra nørd om en stoppa ved gitte høydemeterintervall for å justere psi etter moh. Føler du da er steget over å måle trykket med tommelen (som man skal gjøre).

Re: lufttrykk i fjellet [Re: Jomar Henriksen] #2735285 06/06/2023 07:53
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Med dekkinnlegg kan du også sykle et godt stykke uten indre overtrykk i dekket om alle reparasjonstriks skulle feile.

Re: lufttrykk i fjellet [Re: Jomar Henriksen] #2735286 06/06/2023 08:00
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gode svar i tråden.

Kombinasjonen av brede Gravel 4-Season X-Wide og Sawtooth, med sine forsterkede sidevegger, burde være en rimelig bombesikker kombinasjon med lite fare for alminnelig punktering eller slangebitt selv ved det lavere lufttrykket som er naturlig å bruke på krevende underlag for grep og komfort.

Har ingen erfaring med dekkinnlegg selv, men det høres ut som et godt råd fra Natier om det virkelig blir heftig.

Du vet det sikkert, men å konvertere til slangeoppsett er den siste utveien ved trykktap i slangeløst oppsett. Beklager enda en gang å ri kjepphest, men altså - ved hull som guffen ikke selv umiddelbart fikser, eventuelt etter oppumping og spinning:

1) Fyll på med fersk grov guffe fra miniflaske, pump opp dekket og spinn hjulet. Om det ikke er nok...
2) Plugg hullet med larve av rett størrelse. Om det ikke holder...
3) Konverter til slange. Om det er så stort hull eller flenge at slangen eksponeres...
4) Legg en dekkbit, en pengeseddel, gress eller blader mellom slange og dekk.

Farter en del rundt omkring selv, og har aldri kommet til alternativ 3 i alle år på slangeløst. Kun én gang til alternativ 2. På betydelig svakere oppsett enn ditt bunnsolide.

Om du skulle velge å plugg et hull, kan du vel hjemme velge å fjerne pluggen og lappe med f.eks. Tip Top Tubeless for en enda mer permanent og mindre synlig fiks.

Se også Alpers gode Slik reparerer du sykkelen langs veien.

Hjem kommer du deg alltid.

Soeders problemstilling høres ut som et skikkelig godt forumstema, men jeg tror du må betydelig høyere opp enn 1000 høydemeter før vi får bruk for fysikkunnskapene fra gymnaset.

Re: lufttrykk i fjellet [Re: Sepeda] #2735290 06/06/2023 08:17
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Sepeda
Gode svar i tråden.

Kombinasjonen av brede Gravel 4-Season X-Wide og Sawtooth, med sine forsterkede sidevegger, burde være en rimelig bombesikker kombinasjon med lite fare for alminnelig punktering eller slangebitt selv ved det lavere lufttrykket som er naturlig å bruke på krevende underlag for grep og komfort.

Har ingen erfaring med dekkinnlegg selv, men det høres ut som et godt råd fra Natier om det virkelig blir heftig.

Du vet det sikkert, men å konvertere til slangeoppsett er den siste utveien ved trykktap i slangeløst oppsett. Beklager enda en gang å ri kjepphest, men altså - ved hull som guffen ikke selv umiddelbart fikser, eventuelt etter oppumping og spinning:

1) Fyll på med fersk grov guffe fra miniflaske, pump opp dekket og spinn hjulet. Om det ikke er nok...
2) Plugg hullet med larve av rett størrelse. Om det ikke holder...
3) Konverter til slange. Om det er så stort hull eller flenge at slangen eksponeres...
4) Legg en dekkbit, en pengeseddel, gress eller blader mellom slange og dekk.

Farter en del rundt omkring selv, og har aldri kommet til alternativ 3 i alle år på slangeløst. Kun én gang til alternativ 2. På betydelig svakere oppsett enn ditt bunnsolide.

Takk for innspill. Er litt ny på larvekjøret. Samme larve til grusdekk som til terrengdekk?

Re: lufttrykk i fjellet [Re: Jomar Henriksen] #2735298 06/06/2023 08:45
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Dynaplug er med overlegen margin de beste larvene for relativt høyt trykk. De har en spiss av messing som gjør at de ikke lar seg presse ut igjen av lufttrykket. Og de kommer ferdig montert i et verktøy på størrelse med en penn som du bare tar av korken på og stikker inn i hullet.

Re: lufttrykk i fjellet [Re: Jomar Henriksen] #2735304 06/06/2023 09:00
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Jomar Henriksen
Samme larve til grusdekk som til terrengdekk?

Avhenger i grunnen av størrelsen på hull, ikke type dekk ICON_SMILE

I mange pluggesett får du larver av forskjellig tykkelse. Uten at jeg har fått bruk for det, har jeg med meg Muc-Off pluggesett med larver av to tykkelser. Finnes mange forskjellige sett og flere forskjellige løsninger, men dette er enkelt og fungerer. For slicks er det fint å ha med en liten kniv eller lignende for å kutte larven. Følger med i flere sett.

Dynaplug, som imag anbefaler, er anerkjent og sikkert utmerket. Bare tilfeldig at jeg ikke har det.

Uansett går det for min del år mellom hver gang behovet måtte være der.

Muc-Off: Go tubeless or go home

Merk at Muc-Off også har guffe i pose i egnet størrelse for å ta med og bruke ute på tur ved behov. For deg selv eller andre som måtte trenge.

Både påfyll av guffe og eventuell plugging går som regel betydelig raskere enn å konvertere til slange. Og det tetter faktisk hullet. Om man sykler videre med åpent hull i dekket, er slangen uansett sårbar på stein og grus. Derav skrekkhistoriene om dem som punkterer, konverterer til slange, punkterer igjen, skifter slange, punkterer igjen og så videre. Ref. punkt 4 over.

Men med ditt oppsett tror jeg altså ikke at du punkterer i utgangspunktet ICON_SMILE

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå