Trenger lim , reparere sykkelbag
|
Trenger lim , reparere sykkelbag
23/05/2023 07:57
|
iverta
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Er på utkikk etter lim for å bla.a feste et plastdeksel på min sykkelbag (scicon, omtrent samme type idiotisk glatte stoff som evoc, dekslet beskytter hjulnav mot småstøt). Kjekt å ha mulighet til evt å lime små rifter også.
Hvilket lim? Ser for meg at liming av sekker og visse jakker må samme krav til fleks i lim
|
|
|
Re: Trenger lim , reparere sykkelbag
[Re: iverta]
23/05/2023 10:56
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg bruker Aquasure (til neopren/våtdrakter) for liming av ting hvor det må flekse. Først og fremst våtdrakter og våtsko, men jeg har også brukt det til f.eks. rifter i skihansker og mine dyre 45nrth Sturmfist sykkelhansker. Sitter kjempegodt. Vet derimot ikke om det kommer til å lime på det glatte stoffet som du nevner, men det er ikke spesielt dyrt lim så verd å prøve.
Aquasure oppbevares forresten i fryseren når du ikke bruker den.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
24/05/2023 18:28
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Cyanoakrylater (lynlim) er ofte gode på diverse plaster, men det er ikke all plast som lar seg lime. Dvs det finnes et lim for omtrent alt, men da begynner det å bli spesielt og dyrt. Lynlim gel eller toughened for elastisitet kan være en enkel vei til løsningen på problemet ditt, og koster ikke all verdens å teste. Sjekk at det er et lim som fungerer godt med flere typer plast.
Det aller beste er om du finner ut hvilken plast delen du skal lime er laget av, da kan man lett finne de beste limene for jobben.
Aquasure nevnes over her men det er et gummilim (uretan), det kan fungere med plast også men da fortrinnsvis på myk plast og ikke hard plast.
"Aquasure is ideal for bonding neoprene, fabrics, latex, trilaminates, PVC, Hypalon®, natural and synthetic leather, foams, composites and many plastics."
Det med kompositter tviler jeg litt på, men det kommer vel an på styrken som kreves. Der finnes det uansett lim med mange ganger mer styrke enn man får med et fleksibelt gummilim.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
29/05/2023 09:59
|
iverta
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk, blir å teste ut noe her altså! Det kan se ut som deksel originalt er sydd på en måte, tror ikke jeg får gjort det. Forholdsvis liten kant å lime på plastdings, svært festepmråde da… Takk, kommer nok med litt resultat etterhvert. (kjedelig ikke få epostvarsel på trådsvar…)
|
|
|
30/05/2023 06:55
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Hør med ett bilverksted om de kan hjelpe deg med mitt karroserilim. Da faller det aldri av igjen i det minste.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
[Re: NjuK]
31/05/2023 21:10
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hør med ett bilverksted om de kan hjelpe deg med mitt karroserilim. Da faller det aldri av igjen i det minste. Jeg tror ikke du skal sette penger bak det tipset. Karosserilim er ofte epoksy og de trenger ikke nødvendigvis å være gode på plast, og som nevnt i posten over her så er ikke all plast like limbar med mange lim for generell bruk. Til de som gidder, vi har laga en knallfin limguide for våre lim: https://lindberg-lund.no/wp-content/uploads/2022/03/Excel-guide.jpgVi har et lim for det aller meste, og til det som ikke er limbart i utgangspunktet så kan vi finne en primerløsning eller vi kan endre overflatespenningen med plasmabehandling. https://lindberg-lund.no/vaare-avdelinger/polymer-og-kompositt/#indslim
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
03/06/2023 05:21
|
iverta
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg kjøpte gorilla glue hos clahsern, vaska med blåsprit. Etter liming fant jeg en kettlebell (ikke min), som ble brukt som presse, på innsiden brukte jeg ei gammel gulvflis jeg fant i boden. Jeg tror nok jeg greier å røske det av igjen, men det må da være en begrensning på hvor mye gnikking det er i lasterommet/magen på flyet tenker jeg! Har reist to turer med dekslet hengende løst i noen tråder, så det er jo en forbedring…
Kommer nok tilbake med oppdateringer, om ikke annet så etter neste flytur.
Har en skofikser på kjøpesenteret borti høgget, de skulle nok få festa ting sa de.
Takk, igjen!
|
|
|
29/06/2023 09:15
|
iverta
OP
Ringrev
|