Nektet reklamasjon på elektromateriell
|
Nektet reklamasjon på elektromateriell
01/06/2023 12:34
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det finnes flere butikker (både fysisk og på nett) som selger elektromateriell til privatpersoner, selv om det er beregnet på montering av godkjent elektriker/installatør. En typisk kategori her er smarthusutstyr (releer, dimmere etc), og det er mange som velger å montere dette selv. Noen er også fullt ut kompetente til å gjøre det, selv om man mangler papirene på det. Jeg regner meg selv i den kategorien, og har derfor montert en del slikt utstyr hjemme hos meg selv de siste årene.
For halvannet år siden monterte jeg et smartrele som styrer benkebelysningen på kjøkkenet, og det har fungert helt som det skal frem til nylig, hvor det begynte å tulle (fungerte normalt i noen dager, men måtte så gjøres strømløst for å fungere igjen). Jeg er elektronikkingeniør, og det er temmelig åpenbart at det har oppstått en feil i produktet. Jeg regnet da med at det ville være grei skuring å reklamere på dette til butikken som solgte det, men det ville de ikke godta, siden jeg ikke kunne presentere samsvarserklæring på montasjen.
De kan selvfølgelig velge å nekte garanti (garanti er som kjent en frivillig ordning), men har de også støtte i lovverket for å nekte reklamasjon? At det er lite smidig og elendig kundeservice er nokså åpenbart, men det er jo et sidespor. Jeg lurer rett og slett på om de har jussen på sin side her.
Jeg tåler å tape de hundrelappene dette dreier seg om, men jeg synes det er prinsipielt interessant at man i denne situasjonen er fullstendig rettsløs.
Det er bevisst at jeg inntil videre ikke nevner produkttype eller butikk, men jeg kan nevne at jeg pratet med den norske importøren av produktet, som var enig med meg i at dette ikke kunne skyldes feilmontasje, og at det slik sett var en reklamasjon. De ville gjerne ha produktet inn til seg, så det er mulig at butikken da kan godta å ta i mot det og sende det inn, det vet jeg ikke enda.
|
|