Nektet reklamasjon på elektromateriell
|
Nektet reklamasjon på elektromateriell
01/06/2023 12:34
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det finnes flere butikker (både fysisk og på nett) som selger elektromateriell til privatpersoner, selv om det er beregnet på montering av godkjent elektriker/installatør. En typisk kategori her er smarthusutstyr (releer, dimmere etc), og det er mange som velger å montere dette selv. Noen er også fullt ut kompetente til å gjøre det, selv om man mangler papirene på det. Jeg regner meg selv i den kategorien, og har derfor montert en del slikt utstyr hjemme hos meg selv de siste årene.
For halvannet år siden monterte jeg et smartrele som styrer benkebelysningen på kjøkkenet, og det har fungert helt som det skal frem til nylig, hvor det begynte å tulle (fungerte normalt i noen dager, men måtte så gjøres strømløst for å fungere igjen). Jeg er elektronikkingeniør, og det er temmelig åpenbart at det har oppstått en feil i produktet. Jeg regnet da med at det ville være grei skuring å reklamere på dette til butikken som solgte det, men det ville de ikke godta, siden jeg ikke kunne presentere samsvarserklæring på montasjen.
De kan selvfølgelig velge å nekte garanti (garanti er som kjent en frivillig ordning), men har de også støtte i lovverket for å nekte reklamasjon? At det er lite smidig og elendig kundeservice er nokså åpenbart, men det er jo et sidespor. Jeg lurer rett og slett på om de har jussen på sin side her.
Jeg tåler å tape de hundrelappene dette dreier seg om, men jeg synes det er prinsipielt interessant at man i denne situasjonen er fullstendig rettsløs.
Det er bevisst at jeg inntil videre ikke nevner produkttype eller butikk, men jeg kan nevne at jeg pratet med den norske importøren av produktet, som var enig med meg i at dette ikke kunne skyldes feilmontasje, og at det slik sett var en reklamasjon. De ville gjerne ha produktet inn til seg, så det er mulig at butikken da kan godta å ta i mot det og sende det inn, det vet jeg ikke enda.
|
|
|
Re: Nektet reklamasjon på elektromateriell
[Re: mroek]
01/06/2023 12:44
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Hvis det er montering som krever samsvarserklæring er de kanskje så kyniske at de vet at du aldri kan gå etter dem uten å også dokumentere at du har brutt regler selv?
|
|
|
[Re: Gråstein]
01/06/2023 12:49
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hvis det er montering som krever samsvarserklæring er de kanskje så kyniske at de vet at du aldri kan gå etter dem uten å også dokumentere at du har brutt regler selv? Det er nøyaktig slik det fremstår, men spørsmålet er om det trumfer reklamasjonsretten? Hvis det (som i dette tilfellet) er åpenbart at feilen ikke skyldes monteringen, så kunne de jo valgt å heller være litt smidige. Spørsmålet er fremdeles om jussen gir dem rett til å avvise all reklamasjon uten å sjekke produktet eller foreta seg noe som helst, siden samsvarserklæringen ikke eksisterer.
|
|
|
02/06/2023 08:01
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Det er butikkens(eller noen av de andre leddene i salgskjeden) som skal påvise feil bruk. Nå kan det være at mangel på tillatelse/godkjenning faktisk kan være feil bruk i følge lov/rettspraksis. Men sånn logisk sett vil jo det by på problemstillinger overalt, hvor leverandører og produsenter kommer til å kreve kursing i bruk/installasjon av produkter hvor det strengt tatt ikke er nødvendig og egentlig blir en omgåelse av formålet med forbrukerkjøpsloven.
|
|
|
02/06/2023 08:16
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har nok reklamert med tilsvarende vilkår i den samme kjeden. Produktet var helt nytt, og det virket ikke ut av boksen. De krevde først dokumentasjon fra elektriker, men gikk til slutt med på å bytte til et som fungerte.
Neste gang sjekker jeg produktet med lampettledning og stikkontakt. Jeg må jo kunne gjøre det, før elektriker kommer og monterer, uten at det da fungerer? Fordelen med å bruke lampettledning først er også at det er enklere å inkludere enheten i nettverket.
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
[Re: jag]
02/06/2023 08:22
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg har nok reklamert med tilsvarende vilkår i den samme kjeden. Produktet var helt nytt, og det virket ikke ut av boksen. De krevde først dokumentasjon fra elektriker, men gikk til slutt med på å bytte til et som fungerte.
Neste gang sjekker jeg produktet med lampettledning og stikkontakt. Jeg må jo kunne gjøre det, før elektriker kommer og monterer, uten at det da fungerer? Fordelen med å bruke lampettledning først er også at det er enklere å inkludere enheten i nettverket. Jeg gjør akkurat dette, faktisk. Kobler på med lampettledning for å inkludere og konfigurere enheten før den monteres der den skal stå. I dette tilfellet har den jo fungert prikkfritt i halvannet år, så det å hevde feilmontering er åpenbart tullete. Importøren er også enig med meg i det, men butikken er altså uenig. Det virker merkelig om de har jussen på sin side i det å tilsidesette forbrukerkjøpsloven slik de faktisk nå gjør. Hvis det finnes grunnlag for dette, så er det ikke enkelt å finne, i hvert fall.
|
|
|
02/06/2023 09:04
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
De samsvarserklæringene jeg har fått fra elektriker på montering er svært generelle, så om du har en samsvarserklæring fra annet utført arbeid i samme tidsrom kan nok denne brukes (selv om du sikkert er forbi det stadiet i din diskusjon med selger). Mine står det for eksempel(basert på hukommelse) "Arbeid med lys og stikk i gang 1. etg.". Det er ikke spesifisert komponenter og hvilke kurser det gjelder.
Jeg tenker at butikkene som selger dette helt bevisst bruker dette som et førstelinje-forsvar, og vet at det sikkert krever mer fra kjøper å omgå dette forsvaret enn produktet er verdt.
Jeg minnes også at det var litt tull med heatit sine Z-wave termostater for ei stund tilbake. Da fikk man nytt produkt, men de dekte kun remontering av nytt produkt hvis man kunne dokumentere at eksisterende termostat var installert av autorisert installatør. Er du sikker på at de ikke ber om samsvarserklæring fordi de tenker de må dekke reinstallasjon, eller er det spesifisert at de ikke dekker nytt produkt?
|
|
|
[Re: oyvinsr]
02/06/2023 10:19
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
De samsvarserklæringene jeg har fått fra elektriker på montering er svært generelle, så om du har en samsvarserklæring fra annet utført arbeid i samme tidsrom kan nok denne brukes (selv om du sikkert er forbi det stadiet i din diskusjon med selger). Mine står det for eksempel(basert på hukommelse) "Arbeid med lys og stikk i gang 1. etg.". Det er ikke spesifisert komponenter og hvilke kurser det gjelder.
Jeg tenker at butikkene som selger dette helt bevisst bruker dette som et førstelinje-forsvar, og vet at det sikkert krever mer fra kjøper å omgå dette forsvaret enn produktet er verdt.
Jeg minnes også at det var litt tull med heatit sine Z-wave termostater for ei stund tilbake. Da fikk man nytt produkt, men de dekte kun remontering av nytt produkt hvis man kunne dokumentere at eksisterende termostat var installert av autorisert installatør. Er du sikker på at de ikke ber om samsvarserklæring fordi de tenker de må dekke reinstallasjon, eller er det spesifisert at de ikke dekker nytt produkt?
Jeg ville uansett ikke prøvd å benytte en annen samsvarserklæring, jeg har vært helt ærlig med dem på at jeg har gjort montering selv. Av den grunn har dette heller ikke noe med at de frykter kostnad for reinstallasjon. Reklamasjonen gjelder altså kun selve produktet, og importøren er enig i at det er en reklamasjon, men det bryr ikke butikken seg om, og selv om et erstatningsprodukt vil bli dekket av importøren, så nekter de altså å ta i mot og sende inn det defekte produktet.
|
|
|
02/06/2023 10:44
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Såvidt jeg vet har du rett til å gå videre på importør, og siden de sier de er velvillige burde du prøve det (med mindre du mener det er bryet verdt å ta butikken for at de ikke skal slippe unna med å være drittsekker).
|
|
|
[Re: Arne_And]
02/06/2023 10:52
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Såvidt jeg vet har du rett til å gå videre på importør, og siden de sier de er velvillige burde du prøve det (med mindre du mener det er bryet verdt å ta butikken for at de ikke skal slippe unna med å være drittsekker). Ja, jeg har jo tenkt den tanken, men jeg synes butikken bør avklare nøyaktig hvilke lover eller forskrifter de støtter seg på for å kunne tilsidesette forbrukerkjøpsloven. Hvis det viser seg at de har støtte i lovverket for dette, så bør de sette opp plakater i butikkene sine der de informerer om at ved kjøp av elektromateriell så fraskriver de seg ethvert ansvar hvis det ikke blir montert av godkjent installatør, uavhengig av feiltype eller årsak. Slik det er nå så reklamerer de med at alle er velkomne til å handle hos dem (og de skriver eksplisitt "private") i vinduene sine, og da er det på sin plass at de presiserer at de har sin egen lovfortolkning for denne varegruppen.
|
|
|
02/06/2023 11:05
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
De har ikke støtte for å kreve samsvarserklæring for å ta imot en reklamasjon. Det å drive offentligrettslig kontroll er for så vidt en fin tanke av en butikk, men dette kan ikke begrense deres forbrukerrettslige forpliktelser. Forbrukerkjøpsloven er tvingende og det kan ikke gjøres gjeldende vilkår som stiller forbrukeren i en dårligere situasjon enn det som følger av loven (ufravikelig/preseptorisk).
Du kan i prinsippet gjøre akkurat de samme krav gjeldende direkte mot importøren (forutsatt at importøren har videresolgt dette til butikken), det trenger ikke engang gå via butikken.
|
|
|
[Re: kjasmas]
02/06/2023 11:26
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
De har ikke støtte for å kreve samsvarserklæring for å ta imot en reklamasjon. Det å drive offentligrettslig kontroll er for så vidt en fin tanke av en butikk, men dette kan ikke begrense deres forbrukerrettslige forpliktelser. Forbrukerkjøpsloven er tvingende og det kan ikke gjøres gjeldende vilkår som stiller forbrukeren i en dårligere situasjon enn det som følger av loven (ufravikelig/preseptorisk).
Du kan i prinsippet gjøre akkurat de samme krav gjeldende direkte mot importøren (forutsatt at importøren har videresolgt dette til butikken), det trenger ikke engang gå via butikken. Det er jo slik jeg også mener at det faktisk er. Jeg tok en telefon til kundeservice sentralt, som i løpet av samtalen bad meg sende inn en henvendelse til dem direkte. Jeg har en magefølelse på at de kommer til å overstyre eller forbigå butikken i denne saken.
|
|
|
|
|