Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Slange til Conti GP5000

Slange til Conti GP5000 #2734591 29/05/2023 10:11
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 470
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 470
Kjapt spørsmål om slange tiil Conti GP5000. Bruker en slange fra Continental nå, men vekten er relativt høy, 135 gram. Prøver å finne lettere alternativer, men synes utvalget er lite. Tar gjerne imot tips fra dere som sykler på GP5000.

Redigert av Egil52; 29/05/2023 10:13.
Re: Slange til Conti GP5000 [Re: Egil52] #2734599 29/05/2023 11:04
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
kaiost Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
Jeg bruker noe lignende dette:

https://bikeshop.no/pirelli/4094300/pirelli-p-zero-smartube-slange-tpu-23-32-622-60-mm-presta-35-g

Sammen med hjulsett i karbon 50 mm profil på ca 1400 g, Continental GP5000 i 28" utgave og de superlette slangene (jeg har denne utgaven på 28 g: )

https://www.aliexpress.com/item/100...r_list.order_list_main.97.21ef1802JeyxZo

Ruller meget bra og har ikke opplevd at noen har trillet fra meg i fjor eller år.

Kona har en Everest Stelvio med Sram Red disc gruppe. Med 38 mm karbonhjul, Pirelli P zero race dekk i 26" bredde og slanger som over veier sykkelen 6.86 kg med to flaskeholdere, pedaler og Garmin feste.

Bruker forresten samme type slanger på terrengsykkel.

Redigert av kaiost; 29/05/2023 11:09.
Re: Slange til Conti GP5000 [Re: Egil52] #2734606 29/05/2023 14:22
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Jeg har ikke greie på slanger, men merket meg at Bicycle Rolling Resistance hadde en sammenliknende test her.

Måler kun vekt og rullemotstand, mens informasjon om punkteringsmotstand gjengis kun fra produsenten.

(Jeg har en S-Tubo CX Gravel som reserveslange, bare fordi den er kompakt og lett, men frykter i mitt stille sinn at den oransje skjønnheten er så tender at jeg vil punktere den helt på egenhånd om jeg noen gang skulle få bruke for den thinking )

Re: Slange til Conti GP5000 [Re: Egil52] #2734638 29/05/2023 20:08
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 295
M
MrAlfred Online
Entusiast
Online
Entusiast
M
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 295
Jeg bruker Maxxis Welterweight. Veid av meg til 95g.

Det finnes selvfølgelig lettere slanger, men for meg er det viktig å kunne bruke skumspray hvis uhellet er ute, og da fungerer butyl best.

Men det er jo mange som er fornøyd med de moderne og lette Tpu-slangene, jeg har bare ikke turt å bytte enda.

Re: Slange til Conti GP5000 [Re: Egil52] #2734644 29/05/2023 20:33
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 470
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 470
Takk for gode innspill. Da blir det noe pent i butyl. Jeg er også litt skeptisk til Tpu slangene. Setter punkeringsbeskyttelse foran vekt.

Re: Slange til Conti GP5000 [Re: Egil52] #2734679 30/05/2023 08:07
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
kaiost Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
Kan ta med at jeg syklet 400 mil på Mallorca i april på de slangene jeg nevner, samt brukt dem på Ceresrittet, Follorittet og Randsfjorden rundt. Tror dere kanskje er litt konservative. Syns det blir litt "dumt" å uttale seg om noe man ikke har prøvd over tid.

"Vi har brukt butyl i alle de år- så det må vi fortsette med!

TPU scorer høyest på alle områder unntatt pris: rullemotstand (på Randsfjorden rundt trillet jeg frampver i feltet (med mine 71 kg -pulje 1-) på alle nedoverbakker), punkteringssikkerhet og ikke minst vekt.

Les denne: https://road.cc/content/tech-news/butyl-v-latex-v-tpu-inner-tubes-which-should-you-choose-295645

Og denne når det gjelder rullemotstand.

https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/tpu-inner-tubes

Re: Slange til Conti GP5000 [Re: kaiost] #2734829 31/05/2023 20:43
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 295
M
MrAlfred Online
Entusiast
Online
Entusiast
M
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 295
Sitat: kaiost
Syns det blir litt "dumt" å uttale seg om noe man ikke har prøvd over tid.

"Vi har brukt butyl i alle de år- så det må vi fortsette med!

For meg er det viktigere å ha noe som jeg vet jeg enkelt kan fikse fort langs veien enn å spare 100g. Lite som irriterer meg mer enn punkteringer. Og det er jo ikke slik at alle elsker TPU-slanger heller, ganske delte meninger rundt om på nettet. Noen er kjempefornøyd, andre opplever flere punkteringer, slanger som lekker, defekte ventiler osv. Schwalbe har hatt TPU-slanger på markedet siden 2015, og det har jo ikke tatt helt av. Mulig folk er konservative, kostnaden er for høy, eller at man ikke føler seg overbevist av markedsføringen. Problemene som folk beskriver er jo forhåpentligvis bare barnesykdommer, men jeg lever fint med butyl enn så lenge.

Re: Slange til Conti GP5000 [Re: Egil52] #2734839 01/06/2023 05:15
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
TS lærer her hva som skjer med stemningen i en tråd når man innsnevrer mulige deltakere til å gjelde dem som "sykler på GP5000"

Re: Slange til Conti GP5000 [Re: Egil52] #2734849 01/06/2023 07:16
Registrert: Jul 2019
Innlegg: 263
S
soeder Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jul 2019
Innlegg: 263
Jeg har syklet på Schwalbes aerothan ett års tid nå, men med 35mm dekk, kombipedaler, legghår og diverse som ikke hører hjemme på forumdelen jeg forvillet meg til nå. Så det er ikke gitt at erfaringene er overførbare til andre folkeslag, men uansett..

Sykler på variert underlag og har opplevd en punktering (gjennomslag). Det er jo totalt random, men tyder på at de tåler litt. Hvis Biermann/BRR kunne testet dette ville det vært fantastisk. Var helt sikker på at jeg punkterte når jeg kjente slaget, men merket ingenting før arbeidsdagen var over. Har følelsen av at bytul slangen ville kollapset helt, mens nå kunne jeg pumpe opp og sykle hjem. Opplevd gjennomslag med butyl i høy fart hvor alt er på vei av felgen og man til nøds klarer å redde seg inn.

Vet ikke om de er mer punkteringsikre, men kjøper argumentet med at de ikke revner/flærres opp. For meg fungerte også lapping med park tool patch til motsetning fra roadcc aerothan review

Plassen ekstraslangen tar er kanskje den mest merkbare forskjellen, samt konstnaden ved anskaffelse, men jeg kommer nok til å holde meg til TPU (de litt mer solide variantene).

Re: Slange til Conti GP5000 [Re: MrAlfred] #2734859 01/06/2023 07:56
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
kaiost Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
Har ca 700 mil utendørs på sykkel i år. Har hatt en punktering på bakhjulet i ca 60 km t på vei mot Manacor der vi kom inn på et skikkelig steinete område. Det tok meg under 5 min fra jeg stoppet til jeg var videre med ny slange- så argumentet om at du må ha noe du enkelt kan fikse kjøper jeg ikke.

Det stemmer at det er forskjell på TPU slanger- som på alle andre.

Er enig i at det er fryktelig irriterende å punktere, og jeg vil selvsagt kjøre på slanger jeg kan stole på. Konkurrerer en del og ville aldri valgt slanger jeg følte var dårligere enn andre. Tror TPU er bedre mot gjennomslag enn vanlig slanger. Kjørte på meg snake bite punktering på Grenserittet og Sykkelenern samme å, med vanlige slanger- fryktelig irriterende.

Utnom TPU bruker jeg Contiental Race og Race light, de er du på 100/65g.

Re: Slange til Conti GP5000 [Re: kaiost] #2734872 01/06/2023 08:40
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Sitat: kaiost


TPU scorer høyest på alle områder unntatt pris: rullemotstand (på Randsfjorden rundt trillet jeg frampver i feltet (med mine 71 kg -pulje 1-) på alle nedoverbakker), punkteringssikkerhet og ikke minst vekt.

Les denne: https://road.cc/content/tech-news/butyl-v-latex-v-tpu-inner-tubes-which-should-you-choose-295645

Og denne når det gjelder rullemotstand.

https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/tpu-inner-tubes



Latex skårer nå best på rullemotstand, TPU best på vekt.
Med tanke på pris, ville jeg ha anbefalt latex.

Re: Slange til Conti GP5000 [Re: Egil52] #2734887 01/06/2023 10:18
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
I
imag Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
I
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
Ridenow TPU fra aliexpress skal være bra og langt billigere enn Pirelli, Schwalbe osv. sine varianter. Lang tråd på weightweenies med erfaringer.

Re: Slange til Conti GP5000 [Re: Panda] #2734889 01/06/2023 11:04
Registrert: Jul 2019
Innlegg: 263
S
soeder Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jul 2019
Innlegg: 263
Ikke aktuelt for meg å sykle ritt, men isåfall kunne jeg vurdert latex. Likte veldig godt feelingen, men latex holder så dårlig på luften. Byttet egentlig fra butyl via latex til TPU fordi det var upraktisk å etterylle luft så ofte.

Re: Slange til Conti GP5000 [Re: yolo] #2734890 01/06/2023 11:17
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 295
M
MrAlfred Online
Entusiast
Online
Entusiast
M
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 295
Sitat: yolo
TS lærer her hva som skjer med stemningen i en tråd når man innsnevrer mulige deltakere til å gjelde dem som "sykler på GP5000"

Haha

Re: Slange til Conti GP5000 [Re: Panda] #2734897 01/06/2023 12:09
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
kaiost Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
Sitat: Panda
Sitat: kaiost


TPU scorer høyest på alle områder unntatt pris: rullemotstand (på Randsfjorden rundt trillet jeg frampver i feltet (med mine 71 kg -pulje 1-) på alle nedoverbakker), punkteringssikkerhet og ikke minst vekt.

Les denne: https://road.cc/content/tech-news/butyl-v-latex-v-tpu-inner-tubes-which-should-you-choose-295645

Og denne når det gjelder rullemotstand.

https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/tpu-inner-tubes



Latex skårer nå best på rullemotstand, TPU best på vekt.
Med tanke på pris, ville jeg ha anbefalt latex.


Latex ja. Tviler på du merker 0,2/0,3 w i mindre rullemotstand...Kjører forresten Ridenow som er nevnt over:

https://www.aliexpress.com/item/100..._list.order_list_main.203.1b0018025GHtHl

Holder forresten godt på lufta også.

Re: Slange til Conti GP5000 [Re: Egil52] #2734913 01/06/2023 13:06
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Ved å bytte til TPU kan jeg spare 100 gram på hele sykkelen. Det er verdt å ta med seg det og.

Tok sjansen og bestilte 5 stykk av disse Ridenow, er jo faktisk billigere enn latex slanger, så der forsvant det argument ICON_LAUGH

Hvordan er det å montere de? Er de skrøpelige?
Hender at jeg en sjeldent gang har laget hull i latex slange når jeg har satt på dekket med dekkjern (som er plastic).

Re: Slange til Conti GP5000 [Re: yolo] #2734924 01/06/2023 14:47
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 470
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 470
Sitat: yolo
TS lærer her hva som skjer med stemningen i en tråd når man innsnevrer mulige deltakere til å gjelde dem som "sykler på GP5000"

Knegg;) Ikke uenig i at jeg la opp til en litt smal tråd. Ser likevel ikke ut til å ha gått nevneverdig inn på de som poster her. En riktig fin tråd har det blitt, og trådstarter vil nok prøve ut TPU slanger etter hvert.

Re: Slange til Conti GP5000 [Re: Egil52] #2734925 01/06/2023 14:58
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
kaiost Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
Lette å sette inn. Pumper dem opp slik at slangen er rund og fin. Dytter den inn med fingrene på den ene hånda og smetter på plass dekket med den andre. Passer på å dytte slangen godt inn. Ved ventilen til slutt er der ca 10 cm igjen , bruker dekkspake (fra Bikeshop, type blå) og dytter ventilen litt opp slik at slangen ikke kommer i klem.

Redigert av kaiost; 01/06/2023 14:59.
Re: Slange til Conti GP5000 [Re: Egil52] #2734928 01/06/2023 16:05
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 470
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 470
Greit innsalg dette, kaiost;)


Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå