Dette er selvfølgelig kun individuelle preferanser, min personlige mening.
Jeg har de siste årene hatt følgende fra Canyon:
Endurace karbon (blandeveissykkel som fint kan være en grusracer)
Grail alu
Grizl alu
Grizl karbon
Først: canyon gir mye for pengene. At sykkelen kommer i boks gjør ingenting, det tar ikke lang tid å pakke den ut. Har også returnert sykkel til dem helt uproblematisk, 30 dager åpent kjøp.
Men ser du en sykkel på lager du har lyst på, så kjøp den, i morgen er det antakelig utsolgt.
Endurace er en magisk sykkel med god vibrasjonsdemping i ramma, men også så kvikk at den kan man sykle utelukkende asfalt på.
Jeg opplevde den som en perfekt allrounder, men kjapp i styringen slik at jeg selv ikke får den stabiliteten jeg søker når grusen er løs, jeg mener det ikke er en grussykkel for en nybegynner.
Jeg er typen som liker at det er stabilt fordi da stoler jeg på sykkelen, og da går det også raskere.
Grail alu syntes jeg hadde en altfor stiv ramme.
Grizl alu er også en altfor stiv ramme men synes sykkelen totalt sett er bedre enn grail. Dønn stabil sykkel, jeg har kjøpt en slik at jeg ikke skal tryne om vinteren, er som et godstog.
Grizl karbon er , selvom geometri er lik , en sykkel som føles vesentlig kvikkere enn alu-versjonen. Det er en perfekt grussykkel terningkast 6. Vibrasjonsdemping i ramma, plass til brede dekk, masse festemuligheter.
Jeg bruker den mye som pendlersykkel og det går like fort på den som på endurace fordi jeg kan kjøre på på en helt annen måte. Hadde jeg fortsatt kjørt tour de finans hadde jeg nok foretrukket endurace.
Jeg er ikke enig med Yolo i at den pga geometri føles slapp på grus, men han er nok på et helt annet nivå enn meg.

Min anbefaling er grizl hvis du kjører grus og asfalt, endurace hvis du kjører primært asfalt og bittelitt grus.