Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dekk til besvær

Dekk til besvær #2734647 29/05/2023 20:53
B
Bakskjerm Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
B
Har byttet dekk på min Rondo Ruut CF2 fra noen utslitte Panaracer Gravel King til Schwalbe G-one Allround 35 mm. Jeg har hatt mange forskjellige Schwalbe dekk tidligere på andre sykler, og alltid vært fornøyd med dem.

Dessverre sitter ikke de nye dekkene jevnt på felgene, og det er kast i dem som gjør at hele sykkelen humper og rister. Dette er både på forhjul og bakhjul.Ser man på dekket er det partier som sitter litt dypere ned i felgen enn i andre partier. Jeg har reklamert på dekkene , og fikk nye, uten at dette utgjorde noen forskjell. Jeg har skiftet felgbånd ( det gamle lå ujevnt), og jeg har forsøkt med en annen type slange. Jeg har pumpet dekke forsiktig  opp, justert det med hendene, og pumpet videre opp.

Felgene mine (622-21) skal ha bredde som Schwalbe dekkene takler Jeg har også fått en kamerat til å se over dekkene/felgene, for å dobbeltsjekke at det ikke er noe helt åpenbart som kan rettes på.
Samme hva jeg gjør har jeg dekk som jeg ikke sitter ordentlig. Har noen noen ideer om hva jeg evnt gjør feil, før jeg gir opp og kjøper noen andre dekk?

Re: Dekk til besvær [Re: Bakskjerm] #2734652 29/05/2023 21:20
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Dette har neppe noe med feil i dekkene å gjøre, utover at nye dekk gjerne er stramme dersom de er TLR/TLE/slangeløsklare, slik dine Schwalbe-dekk er.

Du må poppe dekkene på felgen, enkelt sagt pumpe opp opp slik at dekkantene kommer rett på på felgen.

Følges gjerne av skarpe smell når dekket popper på plass.

Bruk gjerne litt såpevann på dekkanten for å få det lettere til å poppe på. Eller Schwalbe Easy Fit, om din lokale forhandler har.

Du kan gjerne bruke høyt trykk for å få dekket til å poppe på. F.eks. makstrykk oppgitt på dekksiden. Og både felger og dekk tåler som regel betydelig mer, særlig om du bruker slange.

Om det ikke går, ta en tur innom et verksted, be dem sette opp, og se hvordan de gjør det.

Enkelte kombinasjoner av dekk og felger kan være strevsomme å få på og av, uten at det er noe galt.

Re: Dekk til besvær [Re: Bakskjerm] #2734653 29/05/2023 21:24
U
uton Offline
Fersking
Fersking
U
Har du forsøkt å smøre noe felgbånn/innside av felt med noe for at dekk lettere skal gli oppå kanten? zalo, grønnsåpe eller lign.

Jeg har en Rondu Ruut som kom ny med de samme Schwalbe dekkene. De er grusomme å få på. Jeg fikk samme problem med å få dem på etter punktering mens jeg var på bikepacking.
Til slutt brukte jeg noe håndsåpe fra en campingplass til å smøre på innsiden av felg/felgbånn. deretter pumpet jeg så mye luft jeg fikk inn i dekket med en håndpumpe. Det fungerte til slutt.

Re: Dekk til besvær [Re: uton] #2734654 29/05/2023 21:31
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Om man bruker såpevann, ta det heller på dekkanten enn på felgkanten/innsiden av felgen. Reduserer faren for å få såpevann/såperester under felgtape/felgbånd, noe du ikke vil ha ICON_SMILE Og ikke mye, for du vil egentlig ikke ha såperester mellom felg og dekk heller.

Nevnte Schwalbe Easy Fit etterlater forresten ikke såperester. Dessverre kostbart i Norge i den vesle flaska.

Intern kommentar: Når jeg skrev slikt før i tiden, ble jeg alltid satt sporenstreks på plass av alle som rutinemessig bruker Zalo med stort hell. Men ingen lar seg visst provosere lenger ICON_SMILE

Re: Dekk til besvær [Re: Bakskjerm] #2734696 30/05/2023 10:00
B
Bakskjerm Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
B
Hei,
Takk for utfyllende svar! Det ante meg at det ikke er dekkene det er noe feil med :-)
Jeg ser at jeg bør forsøke en runde til med noe Zalo/EasyFit. Evnt så er det mulig jeg drar ned på et sykkelverksted! ;-)

Re: Dekk til besvær [Re: Bakskjerm] #2734698 30/05/2023 10:15
Natier Offline
Veteran
Veteran
Dersom du har vanlige felgbånd kan det kanskje gjøre det lettere å bytte ut dette med tape til slangeløst oppsett som antagelig er både tynnere og glattere.

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå