Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkel til 5 km pendling i Oslo

Sykkel til 5 km pendling i Oslo #2734594 29/05/2023 10:27
E
eisa01 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Sliter litt til å finne en passende sykkel til 5 km pendling, også om vinter

I dag er det en Merida damesykkel med Shimano Nexus 7 gir, felgbremser og vekt på 18 kg. Så alt vil være en oppgradering ICON_SMILE

Hva sykkelen må ha:
Equipped bysykkel/hybrid/trekking (bagasjebrett til å henge vesker på og lys med dynamo)
Stand-light funksjon på baklys

Vil helst ha:
Belt drive for mindre vedlikehold
Skivebremser
Stand-light funksjon på forlys
Demper, trykker hardt å sykle rundt i Oslo IMO

Vil helst ikke ha:
Vanlig 3x9 drev som jeg har skjønt er utdatert

Alternativer jeg har sett på til nå:
Kalkhoff Endeavour 8: Har alt, men blitt noe dyr veiledende om den bestilles fra norsk forhandler som gjerne tar mer enn dette når jeg forhørte meg i fjor i forbindelse med stjålet sykkel. Litt tung på 18 kg, men lik som nå.

Specialized Sirrus X 4.0 Equipped: Fås visstnok ikke tak i av Sørensen Sykler og Bike Brothers, ukjent om den faktist har standlight

Trek Dual Sport: Ifølge Spinn som fører denne er det ikke standlight, og de har bare hørt om det på elsykler? Var mitt førstevalg inntil jeg hørte dette.

Cube Travel Pro: På lager i en Sykkelcenteret Sola. Blir antageligvis valget om den kommer med standlight

Er det noe annet jeg kan se på? Gir kravene mine mening? Har siden i fjor selv hatt en eldre Kalkhoff Voyager DLX jeg kjøpte brukt, mulig den byttes ut om jeg finner noe veldig bra som kan prøves i Norge ICON_TONGUE

Re: Sykkel til 5 km pendling i Oslo [Re: eisa01] #2734597 29/05/2023 10:54
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Sitter med delvis samme utfordring for kona.

Vi ser dog ikke etter beltedrift. Ikke at det er helt uaktuelt, men 8s-hubene kommer ofte i kombinasjon med front-drev som gjør at vi ikke liker utvekslingen.

Sirrus X 4.0 EQ er høyt på listen. Usikkerhet rundt service-behovet for Future Shock, men så lenge det fungerer ser det helt genialt ut til pendling. En forhandler vi besøkte i Belgia var dog veldig flink til å IKKE selge FS da vi sto i butikken hans og så på en Sirrus. Han mente det i praksis krevde årlig service som ville krevd at man sender hele demperen til Specialized for å få en ny i retur. Jeg synes det hørtes litt vel pessimistisk ut? Spesielt hvis bruken er pendling og ikke stisykling.

Cube har hundre tusen modeller i rangen. Alle virker noe tunge?

Dual Sport som du linker ryker jo på et par av kriteriene dine, men med karbongaffel som tar litt vibrasjon hjelper det litt? Ser ut som forrige generasjon hadde demper: https://www.zweiradexpress.com/trek-dual-sport-3-equipped-di-30552-gh.html? (og hyggelig pris)

Vi har i tillegg hatt Focus Atlas 6.6 eller 6.7 EQ på listen. (6.7 om du ønsker bukkestyre)

Re: Sykkel til 5 km pendling i Oslo [Re: eisa01] #2734619 29/05/2023 15:55
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Hva er standlight? Det må jeg innrømme at jeg aldri har hørt om. Kjapp googling ga meg heller ikke svar. Rart å ha det som ufravikelig krav?

Re: Sykkel til 5 km pendling i Oslo [Re: eisa01] #2734623 29/05/2023 16:37
E
eisa01 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Det er at det er en kondensator i lyset, slik at den fortsetter å lyse selv om man skulle stoppe i et veikryss

Er et must i Oslo på vinteren så man ikke blir påkjørt bakfra i lyskryss IMO, å styre med å lade batterier på avtagbare lys blir bare styr...

Litt usikker på hva som er det mest brukte begrepet, for har sett en del. Men Herrmans kaller det "stand light" ihvertfall:
https://herrmans.eu/products/rear-lights-6959/dynamo-10047/h-trace-2/

Re: Sykkel til 5 km pendling i Oslo [Re: eisa01] #2734683 30/05/2023 08:31
Anerds Offline
Entusiast
Entusiast
Vil sterkt anbefale dempegaffel på en vinterpendlersykkel i Oslo. Hvordan har du planer om å evt. Serve den? De fleste som selger disse bysyklene med diverse obskure dempegafler har jeg inntrykk av at ikke greier å serve dem, men det er vel egentlig en påstand fra min side. Fast gaffel og riktig volum og trykk i dekkene gjør susen.

Re: Sykkel til 5 km pendling i Oslo [Re: eisa01] #2734689 30/05/2023 09:22
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Tror du missa et "mot" på anbefalingen din ICON_SMILE

Men ja 100%, er nesten vanskelig å finne dempegafler på pendlersykler i Oslo uten rustmerker.
Ville definitivt gått for fast gaffel, mulighet for litt breie dekk og worst case et styrefremspring/setepinne med demping.

Re: Sykkel til 5 km pendling i Oslo [Re: Ndreas] #2734726 30/05/2023 12:51
Anerds Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Ndreas
.

Damn autocorrect på telefonen:). Så ja, sterk avbefaling herifra!

Re: Sykkel til 5 km pendling i Oslo [Re: eisa01] #2734812 31/05/2023 13:15
P
PetterS Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Hei. Standlight på baklyset er en funksjon som ligger i selve baklykten, så om sykkelen blir levert med en enklere baklykt (uten standlight) er det kun en bestilling unna - og de baklyktene er ikke dyre fra nettbutikker i Tyskland. Jeg har det på flere av syklene i familien, det er en super funksjon på en bysykkel.

Re: Sykkel til 5 km pendling i Oslo [Re: Ndreas] #2736188 18/06/2023 11:54
E
eisa01 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Sitat: Anerds
Vil sterkt anbefale dempegaffel på en vinterpendlersykkel i Oslo. Hvordan har du planer om å evt. Serve den? De fleste som selger disse bysyklene med diverse obskure dempegafler har jeg inntrykk av at ikke greier å serve dem, men det er vel egentlig en påstand fra min side. Fast gaffel og riktig volum og trykk i dekkene gjør susen.

Sitat: Ndreas

Men ja 100%, er nesten vanskelig å finne dempegafler på pendlersykler i Oslo uten rustmerker.
Ville definitivt gått for fast gaffel, mulighet for litt breie dekk og worst case et styrefremspring/setepinne med demping.

Mulig jeg er uvitende, men om man har mindre luft i dekkene for å gjøre syklingen mykere så vil det vel bli tyngre å sykle? Samme med brede dekk, med mer rullemotstand?

Cube har stand-light. Så nå er eneste problemet at man må helt til Stavanger for å prøve den ICON_SMILE (Bikeshop har ikke inne, og uansett ikke trapez-versjonen...)

Re: Sykkel til 5 km pendling i Oslo [Re: eisa01] #2736189 18/06/2023 12:52
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Svaret er såvidt jeg har skjønt, tja. En fyr fra ceramicspeed elns som visstnok har gjort mye undersøkelser på dette og funnet at det er ikke noe 1-1 forhold at hardere dekk ruller bedre. Og en dempegaffel vil i tillegg til å være tyngre, sannsynligvis "stjele" mye mer enn det dekk med litt bredde/lavere trykk.

Også må vi ikke glemme hva som faktisk er bruken her, det er ikke å vinne løp, det er ikke å maksimere watt.

Re: Sykkel til 5 km pendling i Oslo [Re: eisa01] #2736194 18/06/2023 14:03
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
hele poenget med myke vs harde og smale vs brede dekk er at folk antar for mange gamle myter.
1: hardhet: Asfalt og underlaget du sykler på er IKKE like plant som polert parkett. Det er dermed mer ruglete. Hver liten ujevnhet er en liten oppoverbakke hvis du har steinhardt dekk. Basert på hvor ujevnt underlaget er og hvor mykt og mønstrete dkeket ditt er, så er det nok et skjæringspunkt mellom hvor mye det krever å løfte deg en millimeter eller to og hvor mye det tar å deformere dekket. Husk at dette er kanskje titalls ganger i i sekundet. Silca har en kalkulator for dette.
2: bredde: Du kan kjøre lavere trykk uten å risikere å punktere. Det gir også bedre grep med bredere dekk pga lavere trykk som er mulig. Til og med landeveisryttere har begynt å bruke bredere dekk - nå er de på rundt 28-32c, selv i ProTour. Det er smalt smmenlignet med alt annet, men det er sykt bredt i forhold til hva de holdt på med før. Til pendling med "vanlig sykkel", ville jeg ikke hatt noe smalere enn 35mm, da du da kan ha litt komfort uten å punktere på alle fortauskanter.

En dempergaffel til vinterbruk og pendling er bare å kaste penger ut av vinduet. Dempergafler for sykler kan ikke ha like stramme pakninger som f.eks. for en bil pga mye mindre krefter, og dermed vil det komme møkk etc. inn i gaffelen raskt, og f.eks. er salt skikkelig brutalt mot pakninger og alt du sprayer det med. Alle demperprodustenter anbefaler smøreservice hver 50. time i bruk, enda oftere hvis du sykler i veldig tørre/støvete eller veldig våte/gjørmete forhold.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sykkel til 5 km pendling i Oslo [Re: eisa01] #2736594 23/06/2023 16:18
E
eisa01 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Takk for god input!

Nå har Trek kundeservice bekreftet at den faktisk har stand-light, så tenker jeg får ta kontakt med Spinn igjen om de kunne ta inn en sykkel for å prøve

Re: Sykkel til 5 km pendling i Oslo [Re: eisa01] #2737354 04/07/2023 15:56
E
eisa01 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Og ja den hadde standlight ICON_SMILE

Eneste problemet nå er at medium ikke så ut til å passe, selv om man var midt i mellom målene som var oppgitt på høyde og skrittlengde, så må få prøvd Large

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå