Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

El-MTB, det er heilt greitt?

El-MTB, det er heilt greitt? #2734526 28/05/2023 10:28
S
SveinungBR Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
El-sykkel i kvardagslogistikken er utelukkande positivt. El-sykkel på sti, er det berre positivt?

Kor er diskusjonen om el-sykkel i terrenget? Sykkelblad, sykkelbutikkar, sykkelprodusentar er utelukkande positive. El-MTB blir pusha ut i stort antal.
Men er det greitt?

Etter å ha møtt ein del el-syklistar på sti siste åra gjer ein seg ein del tanker. Dette er jo motorsyklar. Det er ikkje lenger syklar. I Norge har vi streng regulering av motorisert ferdsel i utmark. Desverre vart el-sykkel ikkje definert til å vere motorisert ferdsel.
Stiar er ein begrensa ressurs. El-MTB fører til meir slitasje. Kvifor? Det fører til at fleire syklar meir og lenger inn i skog, mark og fjell enn før. Diskusjonen om marktrykk på enkeltsyklar kontra vanlege syklar er ikkje interessant. Dette er resultat av volum.
I tillegg syklar el-MTB betydeleg meir aggresivt oppover. Både brattare og i våtare områder. Ei innvending kan vere at dette handlar om kompetanse. Det er eg enig i. Det går an å sykle hensynsfullt med El-MTB. Men det vil dei færraste gjere. Dei fleste vil, utan vond meining, tråkke seg fram.

I tillegg er det noko med ideen om sykling. Sykling handler om å ta seg fram med pedalkraft. Ikkje vind, vatn eller kolkraft. I søken etter det bekvemmelege ser dette ut til å vere gløymt.
El-MTB fører og til ytterlegare utstyrspress. Eg kjenner fleire som i utgangspunktet ikkje vil ha motorsykkel. Men når ein i kameratgjengen konverterer blir ikkje sykkelturane like trivelege lenger. Det er såklart rått parti med 2-3-4-5 hundre høgdemeter med pedalfkraft når kompisen har elkraft. Dermed blir valget, konvertere til EL eller finne nye venner. Som regel vil ny sykkel vere lettare å finne enn nye venner.

I dette landskapet står sykkelblad og andre og pusher på. Fortar, hardar, høgar.

Synes alle dette er uproblematisk?

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734527 28/05/2023 11:21
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: SveinungBR

Synes alle dette er uproblematisk?

Nei, selvfølgelig er det ikke uproblematisk. Men om en tror at et forbud skal løse problematikken er det utopisk.
Stort sett over hele landet foregår en lignende og parallell diskusjon, om bruk av snøscooter til nytteformål og/eller rekreasjon. Selv innenfor små kommuner er motstemmene for og i mot kraftige.
Å finne en en gylden middelvei er det vanskelige i spørmålet du tar opp, likt det nevnte eksemplet.

Redigert av Labbetuss; 28/05/2023 11:34.
Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734530 28/05/2023 12:58
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Synes (lovlige) el-sykler på sti i all hovedsak er helt uproblematisk. Er en del i skog og mark, mye med løpesko og litt på sykkel og i all hovedsak møter jeg veldig få mennesker utenom de aller mest brukte stiene. Tror for eksempel jeg har 20++ turer på Røverkollen denne vinteren og våren og i dag var første gang jeg møtte andre med to hjul. Jeg har møtt flere ville dyr. Inntrykket mitt herfra er vel også at elsyklister stort sett sykler de samme stiene som alle andre. De aller fleste, enten de går på tur, sykler eller løper tar gjerne de samme rundene på nytt og på nytt og på nytt...

Følger noen på Strava også som sykler el på sti og synes ikke det ser ut som de sykler så fryktelig mye lenger eller annerledes enn andre stisyklister.

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734532 28/05/2023 13:23
olechr Offline
More than words
More than words
Synes det er ganske uproblematisk og bruker det en del selv også.

Alt i alt synes jeg det er flott at folk kommer seg ut om det er ski, sykkel, med hund, hest osv. Klarer ikke helt å hisse meg opp da jeg stort sett ikke møter folk i skogen.

Redigert av olechr; 28/05/2023 17:21.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734540 28/05/2023 16:01
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Først og fremst kjenner jeg på at en som oppretter en bruker kun for å legge ut dette innlegget åpenbart har et mål med det. Videre slenges det ut en rekke udokumenterte påstander uten snev av faktaunderlag som om det er sant.

Ikke er lovlige el-sykler motorsykler heller, det er sykler som assistanse, noe som er noe helt annet.

Har selv to analoge stisykler og en elektrisk, kan ikke si at mitt bruk av disse er mindre bærekraftig om jeg bruker den med el eller de to andre. Uten at det betyr noe har jeg god balanse i bruk av sykkelparken.

Problemet med slitasje i skogen synes mer å være folk som ikke er vant til å ferdes sporløst, dette har vi sett eksplodere under pandemien når helt nye brukergrupper kom ut i skogen uavhengig av hva de har ferdes med.

Mengde trafikk synes å være et langt større problem enn om det er elektrisk assistanse eller ikke. Ett av mine nærområder Grønliåsen har blitt totalt transformert lenge før det ble åpnet opp for elektrisk sykkel - her er det mengden trafikk som påvirker. Er det negativt? Ikke nødvendigvis, jeg synes det at folk kommer seg ut er viktigere enn noe annet.

Kanskje det mest problematiske er en trådstarter som har null track-record på dette forumet legger ut løgn og fanteri? F.eks "Det går an å sykle hensynsfullt med El-MTB. Men det vil dei færraste gjere. Dei fleste vil, utan vond meining, tråkke seg fram." - dette er bare tøv!

Lars-Erik
Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734544 28/05/2023 17:05
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
SveinungBR - velkommen på forumet - men for ordens skyld:

Vi har allerede en lignende tråd med rundt 1500 innlegg og over 700.000 klikk fra 2015 til 2021.

Derfor er jeg imot el-sykler på sti

Og en hel haug med andre små og store tråder om det samme.

Jeg har gitt opp, folk synes det er gøy med motor og slik er det og ingen vil kunne overbevise dem om noe annet, og jeg hadde egentlig bestemt meg for å være tolerant og forståelsesfull og holde meg unna hele diskusjonen, men innerst inne er jeg fortsatt enig med Greg Heil fra det Herrens år 2016 ICON_SMILE

...since you asked, here’s my long-form take on why ebikes are the spawn of Satan.

(...)

...let’s be clear: if you have a motor on your bike, it’s a motorbike. It is no longer a bicycle, and it is especially not a mountain bike.

The inherent problem with ebikes is that the companies that make them, the people that ride them, and indeed, even some government entities are trying to define pedal-assist ebikes as bicycles, aka nonmotorized vehicles.

This isn’t even an opinion, guys, it’s a fact: if your vehicle has a motor, then it’s a motorized vehicle.

(...)

At this point, I’m going to take a turn with this article, and I’m going to argue that eMTBs are the spawn of Satan in all applications – even where they’re legal.

(...)

To me, mountain biking is all about the challenge. Part of that challenge is the technical challenge of the trails, the speed, and getting down the mountain as fast as possible. But another part of that challenge – perhaps even the biggest part, depending on how you look at it – is getting up the mountain, before you go down.

At its very core, I think mountain biking embodies the yin and yang between pain and pleasure. We mountain bike because of the euphoric adrenaline rush, but that adrenaline rush is made all the sweeter by the pain endured on every single ride.

(...)

Electric mountain bikes are in their infancy and they are already confusing our advocacy efforts, they cater to and enable our instant gratification culture instead of attempting to destroy it as we ought, they’re stupid-expensive even on the low end, and they simply suck to ride. I can only conclude that they are the spawn of Satan.

(...)

...I’d have no problem with ebikes if they kept to themselves, created their own sport and culture, and were only used on motor-legal trails. But since ebike manufacturers seem hell-bent on convincing us that these motorcycles are actually bicycles, yeah, I have all kinds of hate for them.

These Satan-Spawn Contraptions will Destroy the Soul of Mountain Biking.

Og ja, det glemte idealet om ikke-motorisert friluftsliv.

Terrengsyklingen er allerede tapt til motor. Spørsmålet er kun om bukkestyrene følger etter frown

Fortsatt god helg yes ICON_SMILE

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734547 28/05/2023 17:26
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det korte svaret er vel nei. Industrien har motorisert det norske friluftslivet uten nevneverdig diskusjon eller motstand. Det er synd, men dessverre ikke overraskende. De fleste kultur- og naturovergrep går upåaktet frem til at konsekvensene blir åpenbare for folk flest og da er det for sent. Nå er stisykling blitt en motorsport. Selges det egentlig stisykler lengre?

Det faktum at du mistenkeliggjøres for å våge å stille spørsmål sier jo litt om hvor sterk motorlobbyen står. Og det er jo ikke rart. Backet av industrien vant de og fikk åpnet markedet for alle de som ikke gadd å sykle og for de pengesterke som forventer at pengeboka skal kompensere for alt.

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734549 28/05/2023 18:16
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Håper sykkelgleden i begge leire er høyere enn saklighetsnivået i denne diskusjonen.

Fra mitt ståsted er det ikke vanskelig å se de problematiske sidene med el fra et teoretisk perspektiv. Samtidig har jeg
Ikke møtt noen av disse utfordringene i praksis, tvert imot.

Alle elsyklister jeg har møtt er tvers gjennom sympatiske karer (få damer…) og de er ikke KOM-jegere. De er ute etter god, gammeldags stimoro og har enten fysiske skader eller andre forutsetninger som gjør ordinære sykler til et dårligere eller uaktuelt valg for dem. At disse skal utgjøre en trussel for annet eller andre enn sin bedre halvdel som utålmodig venter hjemme høres usannsynlig ut.

Kanskje vil stiene snart overbefolkes av superrike, hensynsløse og late syklister på elmoped, eller kanskje ikke?

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: runermm] #2734551 28/05/2023 18:50
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: runermm
Alle elsyklister jeg har møtt (...) har enten fysiske skader eller andre forutsetninger som gjør ordinære sykler til et dårligere eller uaktuelt valg for dem.

Hvis det er slik, er det ypperlig.

Da fungerer likestilling av el-sykkel og sykkel etter sin hensikt, og det åpner for at de med dårlig helse, fysisk utfordringer, og eldre, kan nyte stisykling. Akkurat slik alle alltid argumenterer for er verdien av el-sykkel i utmark.

I min omgangskrets er det annerledes. De jeg kjenner som har fått seg el-terrengsykkel, er alminnelig friske mannfolk, ofte spreke syklister, som velger el-sykkel fordi at det da er lettere å sykle i terrenget, de sykler lenger, de sykler kjappere opp bakkene, de synes det er gøyere, og de kan holde følge med kompisene som allerede har el-sykkel. Eller de blir fortalt det samme av forhandlere og bekjente.

Med étt unntak. En venn som har store problemer med knærne. Han har glede og nytte av av el-sykkel med demping. Men stisykling blir for krevende for ham.

(Det jeg prøver å si er at el-terrengsykler velges i høy grad av dem som ellers kunne og ville valgt terrengsykkel uten motor. Det er bare blitt den nye normalen. Og slik jeg forstår det, problematiserer trådstarter nettopp el-terrengsykler som den nye normalen.)

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734552 28/05/2023 18:59
S
SveinungBR Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Sepeda: Takk for info om dei eksisterande trådane. Burde søkt betre. Det er 8 år sidan denne tråden vart starta. Synspunkta som ErikSkon målber der er jo mykje av det same eg forsøker å formulere. Berre litt meir utfyllande.

Ugla: Det framstår som du har ganske ømme tær. Sjeldan oppvisning i hersketeknikkar. Ja, eg oppretta brukeren i dag. Eg har ingen lang historie som stisyklist, kjøpte første sykkelen då eg fyllte 50 for tre år sida. Eg har vore aktiv friluftsutøver heile livet og delvis jobba med naturforvaltning og friluftsliv store deler av aktivt yrkesliv. Du påstår at eg fær med løgn, men du motbeviser ikkje det må noko måte. Eg seier ikkje at ein el-mtb er noko problem. Eg seier problemet oppstår med aukande antal syklistar og då spesielt el-syklistar. Eg seier og at El-syklistar kan ha gode hensikter, men dei vil slite meir på stier i tunge stiparti, fordi dei har så enormt mykje meir tråkkekraft.

Om det er noko stort problem er eg usikker på. Eg ser at stadig fleir kjøper El-MTB. Både i Bodø der eg bur og andre stader i landet. Med det hallelujakoret som sykkelbutikker, sykkelblad, Friflyt og andre står for er det sikkert mange som ikkje reflekterar over at el-MTB også har negative sider.

Det er og synd at ein allereie dyr sport blir enno dyrare og enno meir utstyrsfiksert. Kor er bærekrafta hen?

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734554 28/05/2023 19:48
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
@SveinungBR
Det påstås at manns minne er kort.
Det skriver jeg med bakgrunn i at jeg så på noen bilder fra Keiservarden, et område jeg regner med du kjenner godt. Selv kjenner jeg området fra lang tid tilbake i den tid jeg aktivt fløy hangglider, det før terrengsykkel ble et velkjent begrep. Har ikke mange av de stiene vi ser i dag nettopp blitt til som et resultat av terrengsykling igjennom mange år? Hvis så, synes jeg det er søkt å legge noe større skyld på siste tilskudd, E-MTBer, og at de står for forringelsen av natur og naturopplevelsen.

Å bruke prisargumentet mener jeg også er noe søkt da prisene på kjente merkesykler ikke står tilbake for prisene på E-MTB varianter.

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734556 28/05/2023 19:52
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Jeg støtter sepada, erikskon og sveinungBR sine argumenter i denne saken. Vil bare vise min støtte, har ikke noe mer å tillegge her og nå.

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: Labbetuss] #2734559 28/05/2023 20:04
S
SveinungBR Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Sitat: Labbetuss
@SveinungBR
Det påstås at manns minne er kort.
Det skriver jeg med bakgrunn i at jeg så på noen bilder fra Keiservarden, et område jeg regner med du kjenner godt. Selv kjenner jeg området fra lang tid tilbake i den tid jeg aktivt fløy hangglider, det før terrengsykkel ble et velkjent begrep. Har ikke mange av de stiene vi ser i dag nettopp blitt til som et resultat av terrengsykling igjennom mange år? Hvis så, synes jeg det er søkt å legge noe større skyld på siste tilskudd, E-MTBer, og at de står for forringelsen av natur og naturopplevelsen.

Stidanning er resultat av sykling, gåing og løping. Ikkje nødvendigvis i den rekkefølga. Generelt har bruken av marka i Bodø-området auka dei siste åra. Det er gledeleg. Nokre av dei finaste stiane er no markedsført av guidefirma som leier ut el-syklar. Dette er stier som tåler ein del, men som og har så tøffe oppoverbakker at det er begrensa kor ofte dedikerte syklistar syklar dei. Med El er oppoverturen ein leik og ein kan fråtse i world class stisykling. Det går bra ganske lenge, men slitasje er, som mange har nemd her og andre stader, resultat av volum. Det er ikkje berre stisyklistar som står for slitasje der. Dei seinare åra er det og starta opp eit fjellløp der, det har muligens opna augene til fleire til eit heilt fantastisk løpe- og sykleområde.

Så det er samansett.

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734561 28/05/2023 20:19
A
adr34s Offline
Entusiast
Entusiast
A
Artig med en orntlig brannfakkel innimellom ICON_SMILE Jeg har egentlig ikke noen sterke synspunkter på dette, med unntak av det relativt nye fenomenet med el-syklister som sykler oppover bratte stier som det normalt ikke er mulig å sykle opp. Det synes jeg er helt unødvendig ICON_SMILE

Mine sykkelvideoer | Join MTB Norge på Discord
Sertifisert Kokko Lokos Übeltäter
Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734563 28/05/2023 20:29
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Det er ikkje berre stisyklistar som står for slitasje der. Dei seinare åra er det og starta opp eit fjellløp der, det har muligens opna augene til fleire til eit heilt fantastisk løpe- og sykleområde.

Så det er samansett.

Eksakt. Og jeg unner dem det. Og for noen - å ligge og flyte over toppen i en time eller mer, i strålene midnattsol og utsyn på Lofotveggen i det fjerne.

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: adr34s] #2734564 28/05/2023 20:36
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: adr34s
Jeg har egentlig ikke noen sterke synspunkter på dette, med unntak av det relativt nye fenomenet med el-syklister som sykler oppover bratte stier som det normalt ikke er mulig å sykle opp. Det synes jeg er helt unødvendig ICON_SMILE

ICON_SMILE

Antar at du mener denne.

Snokefilm: Hylla II

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: Sepeda] #2734566 28/05/2023 21:15
A
adr34s Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: Sepeda
Sitat: adr34s
Jeg har egentlig ikke noen sterke synspunkter på dette, med unntak av det relativt nye fenomenet med el-syklister som sykler oppover bratte stier som det normalt ikke er mulig å sykle opp. Det synes jeg er helt unødvendig ICON_SMILE

ICON_SMILE

Antar at du mener denne.

Snokefilm: Hylla II

Hehe. Ja, det stemmer. Samt et par andre stier i Estenstadmarka ICON_SMILE

Mine sykkelvideoer | Join MTB Norge på Discord
Sertifisert Kokko Lokos Übeltäter
Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: runermm] #2734575 29/05/2023 07:31
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: runermm

Alle elsyklister jeg har møtt er tvers gjennom sympatiske karer (få damer…) og de er ikke KOM-jegere. De er ute etter god, gammeldags stimoro og har enten fysiske skader eller andre forutsetninger som gjør ordinære sykler til et dårligere eller uaktuelt valg for dem.

Skulle gjerne ha gravd i den påstanden. I min omgangskrets kjenner jeg flere titalls syklister på eMTB hvorav nøyaktig 0 har noen som helst problemer med helsa som skulle tilsi at de må ha motorhjelp. Som tidligere nevnt - det er voksne jenter og gutter som syntes det er gøy, enkelt og greit. De fleste har holdt på med stisykling lenger enn meg, og det er vel færre KOM-jegere i det miljøet enn i tradisjonell MTB.

I mitt hode har terrengsykling/stisykling mistet en stor del av sjela si, men jeg forstår godt hvorfor mange syntes det er gøy. Argumentet om at de sykler mer/lenger/hardere med hjelpemotor har jeg heller ikke sett noe til, utover at noen av de blir med på fellesturer med folk som er i veldig god form/uten motor. Det er stort sett de samme turene, forskjellen er at de noen ganger sykler deler av transporten fremfor konsekvent å henge sykkel på bilen.

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734581 29/05/2023 08:14
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sykkelblad, sykkelbutikkar, sykkelprodusentar (..) pusher på (...) el-MTB blir pusha ut i stort antal. (...) fortar, hardar, høgar.

Beklager usaklighet, men må bare si at det umulig kan være tilfeldig at Youtubes allvitende algoritmer valgte denne i bakgrunnen da jeg leste tråden i går thinking

They will not force us
They will stop degrading us
They will not control us
We will be victorious!

Join the Resistance.

yes ICON_LAUGH

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734583 29/05/2023 08:33
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Først, velkommen til forum til Sveinung BR! Det er naturligvis helt legitimt å starte opp en konto og komme med første innlegg først når man faktisk har noe vettugt å komme med. At noen gjøre det samme med dulgte motiv er en helt annen sak. Det nytter heller ikke å sette seg inn i gamle poster med tusenvis av poster.

Selv ender jeg med å være for el-sykling på sti, men synes betenkingene til SBR er svært aktuelle, med flere problemstillinger som trenger nærmere ettersyn. Det er et voldsomt trykk fra sykkelbransje- og media og lite kritisk mottagelse og refleksjon fra publikum, altså den store mengden av aktive og relativt informerte stisyklister.

Utfordringen med el-sykling er, som SBR sier, først og fremst at volum sykling øker drastisk. Dette er en viktig del av pro-argumentasjonen til de som markedsfører el-sykkel. På EMBN (Electric Mountain Bike Network) gjentas det jevnlig at man med el-sykkel lett vil kunne få til fire-fem nedturer der man tidligere kun klarte to eller tre. Jeg har aldri hørt en kritisk betraktning på kanalen. I Oslo-Marka kan jeg ikke si at jeg finner bevis for at el-sykkel er særlig problematisk noe sted. Nå innbyr jo ikke skogen her akkurat til massiv shuttling heller, da. Min erfaring og personlige anekdoter sier uansett lite om utfordringene som følger med el-sykling på sti. Med el-sykkel går snittfarta opp i motbakker og på flata, noe som vil forsterke trenden med at stier rettes ut. Det er heller ingen tvil om at el-sykler åpner muligheten for shuttle-aktig endurosykling, og steder med god bratt-sykling opplever allerede dilemma i forhold til shuttling, for eksempel i Sogndal.

Jeg synes allikevel ikke det er grunn til å se el-sykkel som nok et dommedagsvarsel. Det er fullt mulig å finne løsninger på utfordringene som finnes, og det finnes mengder med gode argumenter for el-sykling, selv om slitasje vil kunne tilta i enkelte områder. Økt tilgang til utmark vil være et gode, ikke bare for folk med dårlige knær, men potensielt også for store brukergrupper som tradisjonelt ikke bruker naturen. En åpen og saklig debatt er det første nødvendige steget i riktig retning, om det skulle være mulig å få til noe sånt i disse dager

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734585 29/05/2023 08:47
N
nesegrus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Det at man ikke "trenger" å være iform for å sykle på eMTB er helt opp til hva man gjør det til selv. Når folk velger å kalle det motorsykler så virker det ikke som de har helt bakkekontakt og kanskje burde ta seg en tur eller to både opp og ned i litt krevende terreng før de uttaler seg.

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734586 29/05/2023 08:59
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det jeg reagerer mest på er dette sterke behovet for å sette seg til doms over andre mennesker.

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: nesegrus] #2734587 29/05/2023 09:25
S
SveinungBR Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S

Sitat: nesegrus
Når folk velger å kalle det motorsykler så virker det ikke som de har helt bakkekontakt og kanskje burde ta seg en tur eller to både opp og ned i litt krevende terreng før de uttaler seg.

Det er ingen som har sagt at det ikkje er slitsomt å køyre motorsykkel. Spør ein trialutøver.

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: larsdx] #2734592 29/05/2023 10:13
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: larsdx
Det jeg reagerer mest på er dette sterke behovet for å sette seg til doms over andre mennesker.

Jeg er usikker på om du faktisk er en så lettkrenket person, eller om du bare bruker dette som en bevisst hersketeknikk mot meningsmotstandere?

Kan vi være enige om at det er legitimt å diskutere med saklige argumenter for og imot e-mtb på sti?

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734595 29/05/2023 10:28
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Ah, ingen tråd som skaper flere reaksjoner enn emtb debatt ICON_LAUGH

Et par av mine observasjoner siste årene
- Nye brukere som går rett på emtb, kan med fordel bli kjent med Nots stivettregler.
- Økt bruk, mer slitasje. Min tidligere favorittmark er blitt ihjelkjørt, det er primært pga Enduroritt og passe nærhet til heis i Aron.
- Stier som ikke blir brukt gror igjen. Mitt aller nærmeste mark gror igjen, pga av for lite bruk. For 30-40 år siden var det vesentlig FLERE stier på kartene...

Spre aktivitetene/slitasjen er min mening. Rydd frem gamle gjengrodde stier. Gjør fotfolket oppmerksom på de (og vipps så åpner de seg opp mer helt "av seg selv"!)

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734598 29/05/2023 11:01
S
SveinK Offline
Medlem
Medlem
S
Stisykling vil medføre høy slitasje på stiene våre, forstyrre dyrelivet, farlig situasjoner vil oppstå, lengre inn i marka osv. Dette var/er en del av argumentene mot stisykling fra andre brukere i marka. Nå benyttes de samme argumentene av stisyklister mot stisyklister på el.sykkel. Hmmm.

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: Syklus] #2734600 29/05/2023 11:16
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Syklus
Sitat: larsdx

Jeg er usikker på om du faktisk er en så lettkrenket person, eller om du bare bruker dette som en bevisst hersketeknikk mot meningsmotstandere?

Kan vi være enige om at det er legitimt å diskutere med saklige argumenter for og imot e-mtb på sti?

Det handler ikke om å være krenket ( jeg sykler heller ikke elektrisk), men om denne irriterende besteborgerlige tendensen til å mene noe om hvilke valg andre mennesker tar i sine liv. Her dreier det seg om folk som ser ned på andre fordi de gjør noe på en annen måte enn dem selv. Vi har selvfølgelig alle slike tanker, det er ganske dypt menneskelig, men i voksen alder bør det være mulig å forstå at det du oppfatter som optimalt for deg selv ikke nødvendigvis er det for alle andre.

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinK] #2734601 29/05/2023 11:25
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: SveinK
Stisykling vil medføre høy slitasje på stiene våre, forstyrre dyrelivet, farlig situasjoner vil oppstå, lengre inn i marka osv. Dette var/er en del av argumentene mot stisykling fra andre brukere i marka. Nå benyttes de samme argumentene av stisyklister mot stisyklister på el.sykkel. Hmmm.

😀
Det er vel det som kalles "Å møte seg selv i døra". Det samme slår meg når enkelte i dag uttrykker en viss aversjon mot el i sin helhet. Kanskje de også senere i sitt livsløp vil møte seg selv i døra.

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinK] #2734605 29/05/2023 14:22
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!

Stisykling er noe forbanna herk ja. Best om ingen går eller sykler i skogen, så blir det ikke HØY slitasje på stiene.

Se her a, sjekk hvordan stien er harvet opp av all syklingen. Garantert el-sykkel:

[Linket bilde]

Redigert av hbakken; 29/05/2023 14:28.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinK] #2734616 29/05/2023 15:23
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Alt dette er reelle og til tider viktige argumenter mot sykling og annen ferdsel. Sykling var selvregulert ved at det egentlig var ganske få som gidder. Markedet av de som gidder var ikke stort nok. Motor gjør at det blir mer påkjenning på natur og dyreliv i områder der det var lite folk. Fysikk og vilje er en nådeløs, men rettferdig regulator. Motor er markedskrefter i marka.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå